• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 718 Boxster S: rijtest en video

Auteur: CasperH, gepost 11 april 2016 om 16:00 – 85 Reacties

Porsche 718 Boxster: rijtest en video


De toevoeging 718 betekent de weglating van 2 cilinders: voortaan heeft de Boxster een viercilinder turbo. We zochten uit of de vlinderknuffelmovement ervoor heeft gezorgd dat de Boxster minder leuk is geworden, of misschien juist leuker?

De eerste indruk toen ik het persbericht van de Boxster een tijdje terug onder ogen kreeg was niet fantastisch. Porsche wilde een bredere look, en dus werd er bij dit redesign gekozen voor lijnen die dat ondersteunen. Het meest opvallende daarbij zijn de grotere koelopeningen in de voorbumper en de zwarte baan onder de achterspoiler. Mocht jij ook denken dat dit niet echt een briljante keuze was: in het echt werkt het beter dan op de foto’s. De 718 Boxster heeft een volwassener uiterlijk gekregen dan de vorige generatie. Net zoals er wel meer dingen volwassener geworden zijn.

Porsche 718 RSK: the daddy

718: een geschiedenisles
De 718 Boxster en Cayman worden vernoemd naar de 718 RSK, een Porsche racer uit de jaren ’50 en ’60 die het merk een hoop succes bracht. Het basisrecept: een middenmotor voor de achteras. Het waren wel andere tijden: 142 pk in een auto met het gewicht van een conservenblikje. En op het exemplaar dat Porsche mee had genomen naar de introductie bovendien voorzien van een ruitenwisser aan de binnenkant (!) van het voorraam.

Dichter op de 911
Ook het interieur is weer een stap volwassener. Iedereen die het interieur van een moderne 911 van binnen heeft gezien, zal de 718 als Porsche herkennen. Meer dan ooit lijkt het interieur op dat van grote broer. De klokken, de middenconsole, de stoelen. Alles, tot aan de Sport Chrono draaiknop op het stuur, lijkt een 1-op-1 kopie van de 911.

Porsche Boxster S rijtest en video
En over dat stuur gesproken: het is de verbinding tussen jouw handen en de stuurinrichting van de Porsche 911 Turbo S. Het is de meest tastbare verandering aan de ondertrein van de Boxster, maar het hele chassis werd opnieuw ontworpen voor nog meer stijfheid en een betere balans. Niet alle goodies van de 911 werden overigens overgenomen: de vierwielbesturing die we kennen als optie op de 911 is overwogen én getest, maar bleek uiteindelijk te zwaar en te duur om toe te passen.

Maar alles bij elkaar opgeteld geven de basisingrediënten ons wel de indruk dat de 718 Boxster (en straks ook de Cayman) dichterbij de 911 mag komen dan ooit. De cijfers ondersteunen die gedachte, want een Boxster met minder dan 300 pk is niet meer leverbaar. De 718 Boxster beschikt over een 2.0 viercilinder turbo met 300 pk en de Boxster S die wij reden in deze test beschikt zelfs over 350 pk. Beide motoren zijn naar wens overigens leverbaar met een handbak of PDK. Kies je voor PDK en het Sport Chrono pakket dan schiet je met een Boxster S in 4,2 seconden naar de honderd kilometer per uur. Dat is even snel als de recent vernieuwde 991 Carrera, en slechts 0,3 seconden langzamer dan een 991 Carrera S.

Porsche Boxster S rijtest en video
Kortom: de verschillen met de 911 zijn heel klein geworden. En daarmee bekruipt mij meteen de vraag: moet je als petrolhead nog wel een 911 willen? Het is iets wat we de komende uren zullen gaan ervaren, want ik heb de sleutels van de duurste specificatie Porsche 718 Boxster in mijn handen: een handgeschakelde Porsche 718 Boxster S met Sport Chrono pack. Nadat cameraman Martijn en ik onze spullen in de bagageruimtes gelegd hebben, nemen we plaats. Ik doe het dak open voordat ik de motor start, want meer dan ooit ben ik benieuwd naar de soundtrack van een Porsche. Het dakje vouwt snel weg, ik draai de sleutel om.

Soundtrack
Met een klein (geëngineerd) kuchje komt de motor tot leven. Mijn eerste gedachte: “dit is niet briljant”. Ik zet de zesbak in de eerste versnelling, laat de koppeling opkomen en we begeven ons in stadsverkeer. Het duurt niet veel langer dan een paar minuten voordat de vergelijking met een Subaru Impreza WRX STI gemaakt wordt. Het is geen verkeerd geluid, maar het is wel wennen.

Ergens is het verrassend te noemen dat Porsche nu pas een viercilinder in z’n instap-sporters hangt, want het heeft een rijke historie met viercilinders. De 912, de 924 en 944, de 914 en zo kunnen we nog wel even verder gaan. Maar door de afgelopen 20 jaar (in augustus is het twintig jaar geleden dat de Boxster op de markt kwam) consequent vast te houden aan zescilinders zijn we wellicht verwend geraakt. En als je een verwend kind z’n speelgoed afpakt moet je niet verbaasd zijn als je een pruillipje te zien krijgt. En die pruillip is niet eens prestatiegericht: de toename in pk’s en koppel maken heel veel goed.

Porsche Boxster S rijtest en video
Porsche 718 Boxster S
Het enige wat (nog?) niet went, is dat motorgeluid. Met de kap dicht resoneert het een beetje in de cabine, we zijn heel benieuwd of dat bij de Cayman straks beter is. Maar het basisgeluid is niet alleen anders, er is ook gebruik gemaakt van een speciale klep bij de turbo, die ervoor zorgt dat er geen druk verloren gaat als de bestuurder van het gas af gaat. Mooie techniek, maar elke keer als je het gas daarna aanraakt krijg je een soort micro-DSG-scheet te horen, waarschijnlijk doordat die klep weer open gaat. Het is allemaal wat onrustig, en gewoon niet zo lekker als het geluid van een zescilinder.

Next level fantastisch
Wat makkelijker blijkt om aan te wennen, is de dynamiek. Na een minuut of vijftien laten we de bebouwde kom achter ons, om ons richting de heuvels van Zuid Portugal te begeven. Smalle weggetjes met veel bochten strekken zich voor ons uit, en ik draai de Sport Chrono knop alvast richting Sport+, terwijl ik de ESP op de wat vrijere stand zet, zonder het vangnet helemaal uit te schakelen. Eens kijken wat we mogen, en hoe hard de systemen ingrijpen bij gripverlies. Ik schakel terug voor de eerste echte bocht en hoor dat de motor tussengas geeft voordat ik de tweede versnelling inschakel.

Bocht uit ga ik hard op het gas in de tweede versnelling en ik voel hoe de achterbanden zich vastbijten in het asfalt. Ondanks de stoffige wegen en de 350 pk die ik daarop loslaat, zijn de banden niet direct te verleiden tot gripverlies. Mede geholpen door de motor die voor de achteras ligt, is er een hele neutrale balans in de auto met bijzonder veel grip. Het blok leeft niet heel erg onder de 2500 toeren, maar richting de 3000 komt het vermogen los. De volgende bocht besluit ik nog iets agressiever in te duiken, iets wat zeer precies te doen is met de vernieuwde stuurinrichting overigens. Van alle fabrikanten die tegenwoordig elektronische stuurbekrachtiging gebruiken, is Porsche één van de merken die dat het beste voor elkaar heeft gekregen. Het kan nog altijd niet tippen aan het gevoel van een hydraulische bekrachtiging, maar het komt in de buurt. Bocht uit ga ik iets eerder op het gas. Ik voel de achterkant lichtjes naar buiten glijden, maar dat is prima op te vangen. Als ik hier geholpen werd door het ESP, dan was het zo subtiel dat ik er niets van merkte. Zo rijden we een minuut of twintig door, met immens veel plezier. De vorige generatie Boxster was al érg goed, maar het chassis van de 718 is next-level fantastisch!

Porsche 718 Boxster
Het blijft wel listig om de Boxster in een drift gooien. Om de neutrale balans van deze middenmotor roadster te doorbreken moet je namelijk best wel een beetje forceren, maar als je de kont dan om krijgt moet je heel snel reageren, anders sta je achterstevoren. Een uitdaging, maar het leven is niet leuk zonder uitdagingen.

Porsche Boxster S rijtest en video

Uit de puberteit
De Boxster en Cayman waren altijd de ondergeschoven kindjes in de Porsche-familie, maar de liefhebber van écht sturen moet zich serieus afvragen of hij nog wel een 911 wil. De 718 Boxster is volwassen genoeg om het een 911 bijzonder lastig te maken. Door z’n compactere afmetingen, lagere gewicht, fantastische onderstel en gunstiger prijsstelling (je kan Boxster rijden vanaf €67.800) moet je als petrolhead wel een enorme audiofiel zijn als je nog voor de 911 gaat kiezen. Of je moet die achterbank zonder beenruimte heel hard nodig hebben.

Ook interessant!

  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

718, boxster, boxster-s, Cabrio, Porsche, Rijtest, rood, Video

Vorig bericht: « De Land Rover Defender wordt steeds vaker gejat
Volgend bericht: De grootste dalers/stijgers in de leasemarkt [Q1 2016] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesclk350 zegt

    11 april 2016 om 16:01

    Toch jammer, ben niet zo’n fan van al die codenamen, ben altijd blij als er juist voor een originele naam wordt gekozen, bij Porsche doen ze het andersom.
    En ja, die motor. Ach, deal with it. Milieueisen enzo, het zal toch moeten gebeuren.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 april 2016 om 17:31

      @mercedesclk350:

      Ding is in geen enkel opzicht zoals die oude ..
      Bizar en sneu tegelijk dat die er bij betrokken wordt ..

      Btw .. Dat cijfertje hadden ze nog op patent staan ..
      Dus goedkoper en makkelijker dan nieuwe maken/verzinnen/kopen ..

      Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        11 april 2016 om 19:48

        @lincoln: Gaat mij niet om het cijfer 718. Het gaat mij om het cijfer opzich. “Ik rij een Cayman” klinkt zo veel fijner dan “Ik rij een 718”.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 april 2016 om 20:07

          @mercedesclk350:

          En clk350 .. Hoe klinkt dat ??

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            11 april 2016 om 21:16

            @lincoln: Ja nogal kudt. Maar dat is niet de reden waarom ik hem heb gehad ;)

            Login om te reageren
  2. lowlow zegt

    11 april 2016 om 16:02

    Woouuuuuuteeeeeeeeeeeer ? :'(

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      11 april 2016 om 16:17

      @lowlow: @casperh is de Porsche man bij Autoblog.nl Ik snap het wel.

      Login om te reageren
    • CasperH zegt

      11 april 2016 om 16:23

      @lowlow: Als je ‘m nodig hebt moet je even @wouter gebruiken, dat werkt beter ;)

      Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    11 april 2016 om 16:06

    Oeh, binnenkort dus Autoflog deel 10. Leuk.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      11 april 2016 om 16:24

      @camber24: yes sir!

      Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    11 april 2016 om 16:09

    Op de vraag waarom je nu nog voor een 911 zou moeten gaan, is een simpel antwoord te geven: de zescilinder. Want hoe goed die viercilinder in deze 718 ook is, het is ook meteen het enige puntje van kritiek. Ik heb er overigens geen probleem mee. De zescilinder vond ik nooit echt lekker klinken dus dat voegt voor mij niks toe. Bovendien ben ik meer gecharmeerd van het uitgebalanceerde rijgedrag van de Boxster en Cayman dan van dat van die 911. Mijn keus zou dan ook een 718 Cayman zijn (ben geen cabriofan).

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 april 2016 om 17:36

      @berlinetta: In principe eensch vwb het cabrio vs coupé gedeelte, alleen…ik vind zelf de 911 juist veruit het meeste geslaagd als coupé. Ik zou waarschijnlijk wel voor de Boxster gaan tov een 911 cabrio/targa, maar niet voor een Cayman tov een 911 coupé.

      Zodoende vind ik de Boxster, ondanks dat ik meer een coupé-man ben, relatief gezien toch de interessantste van Porker’s twee instappers.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 april 2016 om 19:36

        @jaapiyo: Tussen de 911 en Cayman gaat het gelijk op vind ik. De 911 is comfortabeler en praktischer, de Cayman mooier en stuurt leuker. Ik kies dan toch voor de Cayman.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 april 2016 om 07:51

          @berlinetta: hoezo is een 911 praktischer? Daar heb je bagageruimte voor, en achter je stoelen (in het zicht dus), de Cayman heeft bagageruimte voor en tussen de motor en achterbumper, beide uit het zicht. Daarmee is voor mij de Cayman de meest praktische van de twee. Het sterke punt van de 911 is dat die met vierwielaandrijving beschikbaar is, heb je één sportwagen voor alle situaties. En natuurlijk dat de 911 Targa de meest sexy auto op de planeet is.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            12 april 2016 om 08:38

            @mashell: Ah ik wist niet dat de Cayman ook twee bagageruimtes had. Dacht dat die er maar eentje had. Dan blijft er voor mij al helemaal geen reden voor over om voor de 911 te gaan. Die vierwielaandrijving is een plus als je in koudere gebieden woont, maar in NL kun je prima overweg met 300 pk op de achterwielen, ook als er wat sneeuwt valt.

            Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    11 april 2016 om 16:09

    Mooi ding, wel jammer dat het geluid tegen valt. Ik heb overigens ook eerdere filmpjes gezien waarop het best leuk leek.

    Login om te reageren
  6. pietertjep85d zegt

    11 april 2016 om 16:11

    Bomen die dood gaan? Bomen leven juist van de co2. Mensen overlijden sneller van een hoog co2 gehalte. Ot. Ik heb liever de pre-facelift met de 6cylinder. Qua uiterlijk is de nieuwe misschien net wat mooier, maar de beleving van de boxter was gewoon veel leuker.

    Login om te reageren
  7. MARS zegt

    11 april 2016 om 16:11

    Beetje te veel vergelijkingen naar de 911.. En een 4 is geen 6 inderdaad!
    Verder leuk bakkie.

    Login om te reageren
  8. hv991gts zegt

    11 april 2016 om 16:17

    Meteen akrapovic erbij bestellen..!

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      11 april 2016 om 16:34

      @hv991gts: gewoon een dikke stijgerpijp van Remus…

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      11 april 2016 om 16:40

      @hv991gts: gewoon een dikke steigerpijp van Remus..

      Login om te reageren
    • 888natan zegt

      11 april 2016 om 17:13

      @hv991gts: vind ik niet echt op een boxster kunnen

      Login om te reageren
  9. lekkaah zegt

    11 april 2016 om 16:18

    De 911 is al jaren overbodig tov de Boxster/Cayman.. Tenzij je een 911 Turbo o.i.d. wil hebben. Maar dat is dan weer overkill aan vermogen imho.

    Jammer van de L4 turbo, daarintegen vind ik dit de 1e generatie boxster die qua design mij erg kan bekoren, echter komt ook omdat ze hem een stuk ‘volwassener’ / ‘stoerder’ hebben gemaakt deze generatie.

    De Boxster/Cayman zijn veel te ondergewaardeerd en pretty damn hardcore..

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      11 april 2016 om 16:35

      @lekkaah: sommige mensen incl. mezelf kunnen dat (klein) achterbankje wel apprecieren, maakt net dat verschil uit bij dagelijks gebruik.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        11 april 2016 om 16:39

        @Onehp: iets praktischer en zal ook wel een stuk comfortabeler zijn, de 911

        Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      11 april 2016 om 22:09

      @lekkaah:

      Het is geen L4 turbo.

      Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 16:27

    Volgens mij is ie volwassener geworden…

    Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 16:29

    Geef mij de 911 maar, heb je vooral wat meer ruimte en comfort.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 april 2016 om 17:50

      @pinut187:

      Ruimte en comfort in een 911 ?

      Juist ja.

      Vooral daarom koop je een 911, voor de ruimte en het comfort.

      Bedankt, wist ik nog niet !

      Login om te reageren
  12. noreplacementfordisplacement zegt

    11 april 2016 om 16:35

    Ik zou em liever hebben dan de oude. Mooi ding!

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      11 april 2016 om 21:47

      @noreplacementfordisplacement: je doet je nickname geen eer aan ?

      Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    11 april 2016 om 16:36

    Geluid kan me niet bekoren. Wel goed nieuws voor de herverkoop van met GT86 met aftermarket uitlaatlijn, die klinkt net iets lekkerder, zeker hoog in de toeren.

    Login om te reageren
  14. ruudbmw zegt

    11 april 2016 om 16:44

    Zie dit ook liever als een 911

    Login om te reageren
  15. martijn11 zegt

    11 april 2016 om 16:55

    Ik ben nog nooit echt fan geweest van de boxster nu nog steeds niet

    Login om te reageren
  16. camber24 zegt

    11 april 2016 om 17:02

    Sow, die oude 718… Das pas sexy…

    De nieuwe dan. Voor het eerst vind ik dat de Boxster minder een kappersauto is. Als dit inderdaad binnen het Porsche gamma meer de rijdersauto is dan de 911, is dit dan niet de doodsteek voor het elfje?

    Geluid vind ik nog best prima. Mooi geluid is sowieso is van het verleden. Hypercars en supercars daargelaten.

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      11 april 2016 om 20:08

      @camber24: Mooi geluid lijkt inderdaad iets van het verleden. Met name turbo blokken icm PDK bakken zijn de ergste. Telkens vlak voor het opschakelen lijkt het net of het ding een scheet laat. Zelfs de Pagani Huayra heeft er last van en tegenwoordig eigenlijk alles van Mercedes, Audi met PDK-achtige bakken. Alleen daarom al een handbak ipv een PDK, als het dan toch met een turbo moet. En die softwarematige plofjes van tegenwoordig maken het er trouwens ook niet beter op. Om al helemaal te zwijgen over geluid via de speakers… Het zal wel nooit meer goed komen… :-(

      Login om te reageren
  17. 100octane zegt

    11 april 2016 om 17:05

    Waarom je een 911 zou willen? Om niet met kappersauto te hoeven rijden. Hoe goed ie ook zijn mag, het blijft een budgetporsche. Je kunt met deze auto geen icoon als de 911 vervangen.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      11 april 2016 om 17:13

      @100octane: d’r is denk ik ook niemand die dat wil. Ik beweer ook niet dat ‘ie een 911 vervangt. Alleen dat iemand die van sturen houdt zich af moet vragen of hij niet beter voor een 718 kan gaan.

      Login om te reageren
      • 100octane zegt

        11 april 2016 om 17:49

        @CasperH: ik vind een boxster / cayman (met of zonder 718) ook gewoon geen echt mooie auto. En de rijcapaciteiten vd 911 vind ik wel prima hoor. ? Ik snap uiteraard je punt, maar mij en – wsl – vele andere hoef je niet te overtuigen.

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      11 april 2016 om 17:24

      @100octane: je zou ook kunnen stellen dat sommige 911 rijders een 911 kopen om zich te onderscheiden van de in hun ogen “budget” porsches.
      m.a.w. een badge slet.. en dat vind ik een beetje sneu eigenlijk..

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      11 april 2016 om 17:33

      @100octane: pfff weer zo één! Met meer geld en daar mee lopen showen groeit je piemeltje niet harder hoor.
      Echte mannen kiezen wat ze zelf willen, niet waar de buurman het meest jaloers op is!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        11 april 2016 om 17:52

        @reactief:

        Frikandel speciaal voor jou !

        Login om te reageren
      • 100octane zegt

        11 april 2016 om 17:58

        @reactief: ik vraag mn buurman geen raad hoor. Ik koop wat ik mooi en dik vind. En dat is geen boxsterTJE. Ook dat piemeltje hoeft niet meer te groeien hoor. Maak je daar maar geen druk om. Blijf ff vd azijn af.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 april 2016 om 17:59

          @100octane:

          Zoooooo .. Jij bent echt rijk ..

          Login om te reageren
  18. Joerek zegt

    11 april 2016 om 17:09

    Bomen gaan niet dood door co2 uitstoot. Bomen leven juist op co2, dus die varen er wel bij. co2 uitstoot zorgt voor, zoals de milieulobby ons doet geloven, de temperatuur op aarde stijgen, met klimaatverandering tot gevolg.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      11 april 2016 om 17:12

      @Joerek: je hebt gelijk, mijn beeldspraak klopt niet. Maar ik geloof dat het punt wel duidelijk is, toch? ;)

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        11 april 2016 om 17:17

        @CasperH: Uiteraard :)
        Maar ondanks het geluid vd 4-cilinder, is dit een leukere wagen dan de vorige, laatste 6-cilinder?

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          11 april 2016 om 17:24

          @Joerek: de 3.8 in de Spyder buiten beschouwing gelaten: ja, vind ik wel.

          Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    11 april 2016 om 17:25

    Ik heb ook een tyfushekel aan auto geluiden ..
    Daarom heb ik een autoradio ..

    Ook heb ik geluidsdempers laten plaatsen zodat ik andere mensen er niet mee hoef lastig te vallen ..

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      11 april 2016 om 18:14

      @lincoln: ik heb een account voor je gemaakt op autofagweek.nl, zal ik je het wachtwoord toesturen?

      Login om te reageren
  20. gallardogt zegt

    11 april 2016 om 17:33

    Deze viercilinder boxer turbo kan zo mooi de basis leggen voor een toekomstige hybrid 4×4 911, grote concurrent voor bijv de huidige BMW i8. Kijk er nu al naar uit.

    Login om te reageren
  21. zweed zegt

    11 april 2016 om 17:44

    Goed werk Casper!

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    11 april 2016 om 17:53

    Je kan wel zien dat het een vag product is. Rook nu al blauw. 2.16 in het filmpje

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    11 april 2016 om 17:57

    Het is echt een hele mooie wagen geworden! Geluid is wel iets minder.

    Login om te reageren
  24. kwatkam zegt

    11 april 2016 om 18:01

    Nee laat maar. Ik heb nu een aantal recensies gezien op Youtube en de mening is overheersend leuk maar geen kippenvel. Geluid is ook niet bijzonder. Ik sluit me aan bij de testers, geen vooruitgang. Ik blijf een groot fan van de Boxster en Cayman, maar zou voor een vorig model gaan (als ik er eentje zou willen en het geld zou hebben). Mijn favoriet blijft de eerste Spyder uitvoering (met lus aan de deur en waarvan James het interieur zeiknat liet regenen omdat hij wilde laten zien hoe irritant het dakje was).

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      11 april 2016 om 22:44

      @kwatkam:

      Inderdaad.

      Login om te reageren
  25. desjonnies zegt

    11 april 2016 om 18:02

    Eigenlijk is die Boxter serie al jarenlang de nieuwe 911.

    De 911 was bedoeld om een redelijk betaalbare sportwagen en opvolger van de 356 uit te brengen.
    Uiteraard liep het qua kosten uit de klauwen, zoals het een echte autofabrikant altijd betreft, want je wilt veel en veel beter dan die oude; dus werd als noodgreep de 912 ‘uitgevonden’ met de looks van de 911 maar de oude vertrouwde vier-pitter van de 356, dit vooral voor de Amerikaanse markt.

    De 911 is steeds meer de Supercar kant uitgegaan, sterker nog, de moderne 911 is een Supercar en vult deze Boxter-Cayman combinatie het gat op wat de aloude 911 heeft laten liggen aan de onderkant van de markt ( voor zover je hier van onderkant kunt spreken uiteraard)

    Ik begrijp dan ook heel die heisa niet rond ‘kapperswagen/ je kunt een 911 niet betalen ‘ en andere loze opmerkingen.
    Ik ken zat mensen die zo een nieuwe 911 kunnen bestellen maar die hartelijk gaan lachen als je ze het voorstelt omdat het hen geen pepernoot interesseert.

    Maar die mensen zijn misschien wel te bewegen het bedrag van de Boxter neer te leggen.
    En misschien is het Porsche juist om die doelgroep te doen !

    Login om te reageren
  26. bjornie zegt

    11 april 2016 om 18:15

    http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–m3g7sVe4–/184sh9hp3fdihjpg.jpg

    Login om te reageren
  27. Rick-dos zegt

    11 april 2016 om 18:44

    Dat altijd en eeuwig vergelijk met de 911 is onzinnigheid van de bovenste plank. Als Ferrari een 458 heeft waarom dan nog een F12? Als BMW een 3 serie heeft waarom dan een 5 serie? Als Tesla de model 3 heeft waarom dan de model S?

    Ooit heeft men bij Top Gear geroepen dat de Cayman beter is dan de 911 omdat de motor op de juiste plek zit en alle Sheeple gelijk met oogkleppen op er achteraan hobbelen. Je zou op die basis denken dat de 911 gewoon ruk is maar dat is pertinent niet waar. De 911 heeft z’n kwaliteiten net zoals de 718 dat heeft.

    Accept it and stop crying about it.

    Ook dat gezeur over downsizing. Ik denk dat je nog een punt hebt als we met 4 cilinders uit de jaren ’80 en ’90 te maken hadden. Die dingen klonken gewoon verschrikkelijk, maar met het geluid van dit ding is niks mis. Het klinkt anders dan een 6 cilinder maar dit klinkt ook prima.

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      11 april 2016 om 19:33

      @Rick-dos: volledig eens

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 april 2016 om 19:49

      @Rick-dos: eens maar de prijzen liggen hier wel wat dichter bij elkaar, vandaar dat men die vergelijking graag maakt(denk ik). Hoe dan ook, de boxster en cayman zijn de nieuwe 911 in de dop.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        11 april 2016 om 20:04

        @ghost: Maar wat is dichterbij elkaar?

        Volgens mij begint de instap Boxster bij iets van €75.000 en de goedkoopste 911 cabrio is iets van €130.000 als ik het goed heb. Dus bijna het dubbele (even heel ruim genomen).

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          12 april 2016 om 10:14

          @Rick-dos: 67k

          En Porsche heeft zelf altijd heel krampachtig de Cayman / Boxster qua prestaties bij de 911 weg gehouden, tot nu. Dus dat benoem ik.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            12 april 2016 om 11:01

            @CasperH: Is het Porsche die dat doet of is het omdat ene Jeremy Clarkson ooit eens met een chart in z’n programma stond om de verschillen aan te tonen? Ik denk het laatste.

            Waarom wordt dat zelfde vergelijk niet bij andere merken toegepast?

            Kijk bijvoorbeeld naar een 488 en F12: Net als de Boxster en 911 cabrio zit daar ook maar 70 pk tussen, is er een verschil van 10 km/u in de topsnelheid, een sprint naar de 100 doet de 488 0,1 sec. langzamer, maar zit er wel een prijsverschil van een ton tussen terwijl de 488 een middenmotor heeft wat algemeen geaccepteerd is dat dat de betere plek voor de motor is.

            Waarom wordt er dan niet vergeleken met de F12 en wordt er niet gesteld dat de 488 de betere rijdersauto is?

            Login om te reageren
            • CasperH zegt

              12 april 2016 om 11:15

              @Rick-dos: je geeft JC denk ik teveel credits, maar los daarvan: daar zijn een aantal redenen voor.

              Ten eerste begon de 488 niet ooit als een truttenschudder voor kappers.

              Ten tweede is het prijsverschil misschien gelijk, maar hebben we het over totaal andere instapbedragen.

              Ten derde begon de 488 (of één z’n voorgangers) niet ooit als een vlot cabriootje met Audi TT-achtige prestaties dat niet eens in de buurt kwam van de prestaties van een f12berlinetta (of één van z’n voorgangers).

              Als laatste heb ik nog nooit een persauto van Ferrari onder m’n kont gehad. Laat staan twee. Mocht het ooit zo ver komen dan wil ik gerust voor je kijken of een zelfde vergelijk te maken is.

              Login om te reageren
              • CasperH zegt

                12 april 2016 om 11:17

                @casperh: punt een en drie hadden samengevoegd kunnen worden ?

        • ghost zegt

          12 april 2016 om 12:42

          @Rick-dos: volgens mij doet een 458/488 een krappe 100K verschil t.o.v. Een F12. Geen kattenpis. Dan is 55K verschil van een Porsche ook niet weinig maar wel kleiner.

          Login om te reageren
  28. kilum zegt

    11 april 2016 om 18:49

    Briljant camera werk! Heerlijk filmpje.

    Login om te reageren
  29. atrak zegt

    11 april 2016 om 18:54

    Boxter = altijd gay, een echte vent kiest altijd de Cayman.

    Login om te reageren
  30. mashell zegt

    11 april 2016 om 19:03

    Ik hoop dat de redactie is uitgesloten van deelname aan foto van de week want anders maken de anderen deze maand nu echt geen kans meer.
    Mooie wagen, mooie foto’s. Thanks.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      12 april 2016 om 10:15

      @mashell: thanks man!

      Login om te reageren
  31. nopetrolnofun zegt

    11 april 2016 om 19:14

    Alle merken gaan naar de kloten door downsizing en EV’s, zo is ook de Boxster voor mij gestorven.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 april 2016 om 19:41

      @nopetrolnofun: eens! Staatsgreep dan maar met z’n allen?

      Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      11 april 2016 om 22:44

      @nopetrolnofun:

      Eensch.

      Login om te reageren
  32. PeugeotGTI zegt

    11 april 2016 om 19:29

    Een Porsche die automatisch tussengas geeft bij terugschakelen, wat een totaal belachelijk idee! Nee serieus wat waren ze denkende daar bij Porsche?
    Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

    1. Porsche heeft marktonderzoek gedaan en is erachter gekomen dat de kopers van de Boxster gemiddeld zo’n 87 jaar oud zijn. Om het terugschakelen wat makkelijker te maken op de oude dag hebben ze de functie Automatisch Tussengas toegevoegd.

    2. Porsche is na alle Cayenne’s, Panamera’s en Macan’s vergeten hoe je een fatsoenlijke sportwagen moet bouwen en gaat er vanuit dat het koperspubliek voor alle modellen hetzelfde is.

    Ik ben bang dat het laatste aan de hand is. Badgehoeren vormen het overgrote deel van de kopers en hebben de puristen naar de achtergrond verdreven. Het is namelijk nooit de juiste beslissing: Mensen die een Boxster niet gebruiken voor scheuren maar voor toeren, willen geen tussengas-functie maar gewoon lekker cruisen op de automaat. Mensen die wel écht willen rijden hebben ook niets aan die functie, want die doen het liever zelf. Als je geen tussengas kán geven, moet je geen Porsche Boxster, Cayman of 911 kopen.
    Rare jongens, die Duitsers.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      11 april 2016 om 20:02

      @PeugeotGTI: Niet iedereen is heel-and-toe expert (ik zeker niet) en op een circuit is automatisch tussengas dan wel heel fijn. Plus dat het gewoon gaaf klinkt als je aan het toeren bent. En het kan vast ook uit voor topcoureurs zoals jij. ;-)

      Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        11 april 2016 om 20:45

        @frederik:
        Nee dat klopt en op deze manier leer je het dus nooit. Ik ben ook al een paar keer bijna rechtdoor gegaan op een rotonde toen ik aan het oefenen was, met de Peugeot GTI. Topcoureur ben ik zeker niet, maar heel-and-toe kan ik wel degelijk, gewoon door te oefenen in een ouderwetse analoge sportwagen. Op de snelweg is het trouwens echt heel makkelijk, tussengas bij terugschakelen, ik doe het tegenwoordig automatisch.

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          11 april 2016 om 21:02

          @PeugeotGTI: Tussengas kan ik prima, maar niet tegelijkertijd remmen en dat is nou juist wat nodig is als je op een bocht uitkomt. Paar keer geprobeerd te oefenen maar dat liep snel uit de hand (te hard of niet genoeg remmen)… Nu een automaat dus tja.

          Login om te reageren
  33. ghost zegt

    11 april 2016 om 19:39

    En toch denk ik; mwah die 4-cilinder, daar is dan wellicht nog mee te leven, en misschien doet deze het ook echt leuk maar €67K in de basis (en Porsche kennende zijn opties schofterig duur), dan kies ik nooit, maar ook echt nooit hiervoor. Je zou een 4-cilinder verwachten voor max. €50K, en dan dan nog zijn er betere alternatieven.

    Login om te reageren
  34. thomasthomas zegt

    11 april 2016 om 20:54

    Kun je eindelijk een Porsche kopen is het nog maar een 4 cilinder en kappersauto. Doe maar een ander merk dan of the real thing de 911.

    Login om te reageren
  35. Rob zegt

    11 april 2016 om 22:01

    Precies de auto die je helemaal kaal wilt hebben. Geen enkele optie. Tenzij witte lak een optie is….

    Dan lijkt mij het een best aangename sportwagen. Maar dat lijkt mij een witte FIAT 124 spider, de nieuwe, eigenlijk ook wel. En die kost de helft en is minstens zo goed in proportie….
    http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Los_Angeles_2015/Fiat_124_Spider/fiat-124-spider-los-angeles-002.jpg

    Login om te reageren
  36. mckroket zegt

    11 april 2016 om 22:02

    altijd dat gejank van ‘autoliefhebbers’ over 4 cilinders.
    word volwassen zeg. tijden veranderen. de wereld verandert. waarom zou je niet zuiniger willen rijden, met meer pk`s? o het geluid natuurlijk…. en je moet je kleine piemel natuurlijk compenseren met meer cilinders, ook al ben je een stuk trager. heb ik al gezegd dat tijden veranderen?

    Login om te reageren
  37. kempenaer zegt

    11 april 2016 om 22:43

    De gemiddelde leeftijd van de boxster zal wel 65 zijn. Dat verklaart het een en ander. De automaat, de turbo, de 4-cilinder.
    De gasrespons, de loopcultuur en de sound van een atmosferische B6 zijn beter dan van dit geblazen blokje. En daar gaat het mijns inziens dus om als het om autoliefhebberij gaat.

    De electrofielen boeit dat allemaal niets. Soit, die kunnen met de trein.

    Login om te reageren
  38. grandmasterb zegt

    12 april 2016 om 00:44

    Nou, ik vind het een waardeloos geluid. Maar goed, ik reed vroeger veel alfa’s V6,die hadden nu eenmaal een veel mooier geluid wat je bij die turbo motoren toch mist.

    Het model is wel aardig, als je van vrouwenauto’s houdt die massaal worden geproduceerd, beter in ieder geval dan de 911, waarvan de motor toch duidelijk op de verkeerde plek zit, ondanks 3 miljoen aanpassingen, vandaar dat de meeste berijders daarvan niet sneller dan 140 durven te rijden.

    Login om te reageren
  39. napo zegt

    4 augustus 2016 om 16:00

    @casperh Ik kan je test bevestigen. ik heb de nieuwe 911 met 3.0 turbo gereden en de 718s boxster.
    Ik was in de money voor beide,…en ik geef je 100% gelijk, de 718s rijdt zoveel beter (dan maar impreza geluid) ik heb m besteld… 40k meer uitgeven is geen optie voor een auto die misschien mooier klinkt en iconisch is…doe mij maar een rijders auto waarbij je na 5 bochten een glimlach van oor tot oor hebt.

    Nu moet ik nog maanden wachten op de levering,… Oja, PASM 10mm en PTV (achter diff) erbij besteld, sportuitlaat, half leer, multi stuur, pdk en de hele apple-radio-ding accessoire gebeuren aangevinkt…

    ik heb er zin in!! :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North