De nieuwe Airstream: echt wèl cool

Auteur: , 29 Reacties

We weten het. Het is een lastige combinatie, maar deze caravan krijgt het voor elkaar.

Caravans. Ze willen nog wel eens voor irritatie zorgen. Ze blokkeren het ‘normale’ verkeer. Veelal lijken de bestuurders vanuit hun Peugeot 3008 of Nissan Qashquai voornamelijk bezig om alle kanten op te kijken, behalve waar ze naartoe gaan. Maar hey, die babyboomers zijn eindelijk op vakantie, dus laat ze lekker. Eén overtreding van caravanrijders is echter onvergeeflijk: horizonvervuiling. Die polyester kooien op wielen zien er gewoon niet uit. Natuurlijk, de roomwitte kleur matcht goed bij het ondergoed van de eigenaren, maar man, wat zijn ze lelijk. Net als een volgroeide witte punt op een grote puist: haal dat ding weg. Geldt dat voor alle caravans? Neen. Niet allemaal. Er is één soort caravan dat we altijd wel hebben kunnen waarderen. De Airstream.

De oudste caravanbouwer van Amerika heeft onlangs hun nieuwe topper onthuld, de Globetrotter. Een bewijs van 8,2 meter lang dat caravans er wel degelijk gaaf uit kunnen zien. Nu is Airstream hier al langer mee bekend. De laatste tijd was het Amerikaanse bedrijf bezig met voornamelijk wat compactere varianten van hun caravans. Op zich wel logisch, want die markt is nu eenmaal groter. Gelukkig laten ze met de Globetrotter zien dat een Airstream het beste werkt als deze overdadig groot is. De nieuwe Airstream Globetrotter heeft Europese trekjes. Niet zozeer aan de buitenkant, want deze bleef klassiek Amerikaans. Nee, het Europese tintje vinden we aan de binnenkant. In samenwerking met de befaamde Britse designstudio ‘Astheimer Limited’ werd het binnenste ontworpen. We zien aluminium wanden, panorama-ruiten, hoogwaardige stoffering, houtafwerking en sfeerverlichting overal. Uiteraard kun je de Airstream Globetrotter naar wens samenstellen qua houtsoorten en kleuren.

Als je binnenstapt, sta je meteen in de keuken. Dan kun je aanschouwen dat deze relatief groot is. Altijd prettig, niets is vervelender dan te moeten werken in een te krappe keuken. Ook lekker is dat de Globetrotter beschikt over een douche en misschien wel belangrijker: een toilet! Dat betekent dat je niet over de camping hoeft te lopen met een toiletrol in je hand, zodat iedereen kan aanschouwen dat jij een grote bah gaat doen. In principe is de Globetrotter ingedeeld voor twee personen, als je de eettafel naar beneden klapt kun je nog eens 4 vrienden extra laten overnachten. Dan twee nadelen. Het eerste is de auto. Welke moet je ervoor zetten? Ik zou opteren voor een donkergroene Mercedes G500 zonder AMG-frutsels, maar wel met amaretto bruin Designo leder. Dan komen we bij het tweede nadeel: de prijs. De Globetrotter kost een lieve duit. Er is tot dusver alleen een Amerikaanse prijs bekend, maar aangezien deze 99.900 dollar bedraagt, weet je dat het een duur geintje wordt. Maar hey: je draagt wel bij aan een beter uitzicht voor je medeweggebruiker. En dat is ook wat waard.



29 reacties

Als ik dan toch ooit met een caravan op pad zou moeten/willen gaan… Graag met een two-tone, oude Amerikaanse pickup/SUV ervoor
En nog steeds zeg ik; voor geen goud.
Zit je dan in je caravan van een ton. Op de camping. En als je echt pech hebt komen die fluffers van RTL4 campinglife ook nog eens bij je op bezoek.
@pomoek: complementen met de manier waarop je hier zo casual het woord fluffers gebruikt.
“…zodat iedereen kan aanschouwen dat jij een grote bah gaat doen. ”


Hahaha, Mijn thee zit in m’n neus.
@rrvliet: haha thee.
99.900 dollar… da’s zo’n 84.000 euro. Voor een camper van ruwweg dezelfde lengte betaal je minimaal net zo veel. Goed, moet je er hier nog wel een capabele trekker voor zetten, koop je een youngtimer/oldtimer Jeep Wagoneer o.i.d. dan rij je met passend vervoer én in stijl.
RR vogue supercharged er voor, en je hebt de meest comfortabele kampeer vakantie ooit. Wel vaak tanken.
Kamperen.. ik vind het heerlijk. Het liefst op een kleine camping en in een tent. Ik begrijp best dat naar mate het leven vordert er andere kampeer wensen ontstaan; ruimte voor de kinderen, spullen die niet meer in (alleen) de auto passen, een comfortabeler bed misschien. Maar 8 aan meter caravan achter je aan slepen overal naar toe? En dan ook nog eens voor dit geld? Dat zou ik b&b’s gaan overwegen.
@yupyup: dat is het hele ding. Je wil je eigen wc bijhebben en je eigen bed. Enz enz. Niet mijn ding maar er zijn helevolkstammen die dat wel leuk vinden. Ieder zijn ding.
@yupyup: De mensen die caravan’s kopen willen toch niet in een b&b zitten.
84.000 euro. Daarvoor heb je ongeveer 1000 eenpersoons of 500 tweepersoons hotelkamers in goede hotels. Ik ben ongeveer 35 dagen per jaar op vakantie; voor dit geld kan ik dus 14 jaar samen op vakantie. En dan hoef ik niet 14 jaar die caravan te onderhouden. Wat een totale waste of money. Ja, ’t is shiney, redelijk klassiek en netjes gedaan. Maar voor dat geld kun je 10x royaal op vakantie met z’n tweetjes, waarbij je minstens drie weken rond reist en een bijzonder deel van de wereld kunt zien… Ik zou van mijn levensdagen dan ook niet zo’n ding kopen voor een fortuin terwijl ik voor hetzelfde geld samen tien jaar lang lekker drie tot vier weken een land / regio kan verkennen en ’s avonds lekker in een hotel kan overnachten.
@markie123: Met zo’n ding heb je zelf een hotel
@shadowbroker: Zeker, fijn eigen hotel met gewassen beddengoed nadat je een dag intensief gewandeld/gehiked hebt, een plek met een schone douche, warm water ohne ende en ergens waar je niet drie kilometer met een afthanse huurbak door de blubber hoeft te baggeren/vast te zitten om op je plek aan te komen. Oh wacht…
@markie123: Zo te horen veegt je moeder je komt nog af :p
@shadowbroker: Lol, dat deed ze zo’n 30 jaar geleden voor ’t laatst. Sinds een jaar of 12 heb ik ruim 30 landen over alle contintenten verkend en ik ben extreem blij dat ik dat niet in een camper heb hoeven doen. Maar als je kontvegen interessant vindt, daar zijn zat speciale sites voor.
@markie123: en hoe vaak ben je daarvan echt op vakantie geweest? Hoeveel heb je eigenlijk echt gezien van het land?

Ik durf je rustig te zeggen dat we voldoende mooie plekken hebben in nederland om de eerste 10 jaar op vakantie te kunnen. En genoeg in Europa voor de komende 100jaar.
Ik heb een roadtrip gedaan 1.5 jaar terug. 5000km in 14 dagen. Slechts 300 daarvan waren op de snelweg. En nog durf ik rustig te zeggen dat ik alle landen onderweg niet gezien heb.
@peug206:
Beetje persoonlijk, maar soit. Ik kan van een aantal landen / amerikaanse staten wel zeggen dat ik in elk geval de hoogtepunten ervan meegepakt heb. In een week of drie-vier heb je vaak toch wel de meest interessante plekken gezien. In Nederland is ook best wat te zien ja, daarom doe ik met m’n vriendin 4-5x per jaar een weekendje weg. Zowel in NL als grensregios, zoals Gent, Brugge, Xanten, dat soort steden / gebieden. Vrijdagavond heen, zondagavond terug. Maar vakantiedagen opnemen om in NL te blijven vind ik niet de moeite waard.
@markie123: Ik ben van de roadtrips, en als je je eigen slaapplek bij je hebt dan is het perfect. Zeker als je dan 4×4 hebt.
Gewoon met je camper op het strand staan of ergens midden in de natuur. Dat zou ik ook niet met zo’n airstream doen.

Een van de trips was een overland reis door Azië. Dat was echt veel minder vrij geweest als ik van hotel naar hotel moest komen. Nog los van het feiten dat in sommige verlaten gebieden er gewoon helemaal niks is.

Voor m’n werk trips zit ik natuurlijk wel in een hotel, maar heeft voor mij weinig met vakantie gevoel te maken. Daar wil je dan alleen slapen e.d., daar ben je niet echt voor je plezier. Zelfs als het luxe ruime hotel kamers zijn.
@fanboy:
Yes, ik snap ‘m wel. Ik ben zelf ook van de roadtrips, vind het alleen fijn om in een goed verzorgde slaapplek aan te komen waar ik geen moeite hoef te doen en niks op hoef te ruimen. Dat is zeker persoonlijk. Vorig jaar heb ik drie weken in Thailand gezeten, maar daar wel in simpele hotels overnacht. Voor 15 euro per nacht heb je schoon beddengoed en een douche met schone handdoek, dat is wel lekker.
@markie123: Dit is natuurlijk een caravan die gebouwd is om in de VS rond te trekken. Om ergens neer te zetten midden in de natuur waar jij anders van je hotelkamer naar plek van bestemming minstens 5 uur in de auto moet zitten. Amerikanen kamperen niet zoals Nederlanders en daar is dit ding ook niet voor gebouwd. De vorm is gemaakt zodat je met deze caravan 130km/u kan rijden over de highway zoals dat in sommige staten is toegestaan en grote afstanden kan overbruggen. Iemand die met een Airstream op een Nederlandse camping gaan staan ergens in Spanje heeft volgens mij deze camper niet helemaal begrepen.
@bassx:
True, hoewel ik in de states ook altijd op geschikte locaties hotels heb gehad… Of gewoon een lodge oid. Ook in parken als mesa verde, Yosemite, Zion enzo kon je prima overnachten zonder uren te hoeven rijden. Je moet al behoorlijk uit de richting gaan als je binnen een uur of twee geen slaapplek vindt. Het makkelijke is uiteraard wel dat je van tevoren niks hoeft te plannen en wel kunt zien waar je slaapt.
@markie123: Je vergeet in je berekening even dat zo’n airstream behoorlijk zijn waarde houdt…. Als jij er dus na 10 jaar klaar mee bent en je hebt hem enigszins netjes gehouden, verkoop je dat ding voor 45k.
Mits je er dan ook flink gebruik van hebt gemaakt ben je absoluut niet bekocht. Een Knaus is na 15 jaar zo goed als afgeschreven. Het alu van een Airstream kun je blijven Polijsten ;)
@dutchneon: Goed punt, dat scheelt wel een slok op een borrel :)
Wat is de kogeldruk hiervan?
@spidermann: net zoveel als dat u zelf wilt. Achter de as laden verlaagt de kogeldruk sws al. Maar ik zou het niet aanraden om dit achter de megane te hangen.
@willeme ik kan me geen betere trekauto dan de F150 bedenken voor dit apparaat.
Gemiste kans @Willeme, ‘Astheimer Limited’ en babyboomers in 1 artikel schreeuwt om een woordgrap :D

Overigens voordeel dit keer aan Amerikaanse prijzen en Nederlandse; er gaat dit keer niet nog 60% meerprijs op CO2-uitstoot overheen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).