11 trekauto’s waarmee je de baas van de camping wordt

Auteur: , 96 Reacties

Misschien ben je al op vakantie geweest, maar voor eenieder die nog overweegt om met de sleurhut op pad te gaan hebben we deze extreem handige lijst met prima caravantrekkers samengesteld.

11 trekauto's waarmee je de baas van de camping wordt

Een beetje comfi sleurhut legt toch al snel wat gewicht in de schaal. Geen probleem, al zul je wel voor een geschikte trekker moeten zorgen om die massa een beetje vlot van de plek te krijgen. Daarnaast wil je, als de caravan eenmaal staat, ook nog in alle comfort wat van de omgeving zien én op een camping is niks zo belangrijk als je reputatie. Dat weet iedereen.

Hoog tijd voor een onzinnige lijst met prima smoelende wagens die meer dan genoeg gewicht achter zich aan kunnen sleuren.

Velar

Range Rover Velar D300 3.0

De mooiste auto in het rijtje? Aan jullie de zware taak om die knoop door te hakken, maar de Range Rover Velar werd in eerste instantie zeer positief ontvangen.

  • Brandstof: Diesel
  • Motor: 3.0 V6
  • Vermogen: 300 pk
  • Koppel: 700 Nm
  • Maximale aanhangermassa geremd: 2.500 kg

V90

Volvo V90 T6 AWD

Een zeer representatieve Zweedse station die bovendien niet moeilijk doet over een flinke sleurhut of paardentrailer. Of zo’n diesel een beetje vooruit komt zie je HIER.

  • Benzine
  • 2.0 vier-in-lijn
  • 320 pk
  • 400 Nm
  • 2.200 kg

Panamera

Porsche Panamera 4S Diesel

Mooier dan de oude, nog steeds veel snelle versies en nog steeds zijn ze allemaal duur. Wouter voelde de allerdikste versie voor je aan de tand, kijk maar.

  • Diesel
  • 4.0 V8
  • 440 pk
  • 850 Nm
  • 2.200 kg

Arteon

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280 pk 4Motion

Hoort in de lijst, maar heeft wel een goede lakkleur nodig. Met leasegrijs doe je het design toch een beetje tekort. Rijtest? DAAR.

  • Benzine
  • 2.0 vier-in-lijn
  • 280 pk
  • 350 Nm
  • 2.200 kg

Tesla

Tesla Model X 100D Performance Ludicrous

Vraag is of de Model X wel in deze lijst thuishoort. Da’s een subjectieve kwestie, maar het maximale aanhangermassa is dik in orde.

  • Elektromotor
  • 612 pk
  • 967 Nm
  • 2.268 kg

Insignia

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170 pk

Best een geslaagde bak, die Insignia! De diesel kan nog een flinke Dethleffs van z’n plaats krijgen ook. Check HIER onze rijtest.

  • Diesel
  • 2.0 vier-in-lijn
  • 170 pk
  • 400 Nm
  • 2.200 kg

Jeep

Jeep Grand Cherokee 6.4 V8 SRT-8

Verfijnd? Nope. Een logische keus voor in Nederland? Never. Lekker? Jazeker! Rijtest? DAAR.

  • Benzine
  • 6.4 V8
  • 468 pk
  • 624 Nm
  • 3.500 kg

F-Pace

Jaguar F-Pace 30D

Een strakke jas voor deze premium Brit met een beresterke diesel. Hoe zo’n F-Pace rijdt check je HIER.

  • Diesel
  • 3.0 V6
  • 300 pk
  • 700 Nm
  • 2.400 kg

Escalade

Cadillac Escalade 6.2 V8

Ahh, sweet memories aan Pimp my Ride! De Escalade is van de Nederlandse buis verdwenen en toch nemen we ‘m effe mee.

  • Benzine
  • 6.2 V8
  • 426 pk
  • 610 Nm
  • 3.100 kg

GLS

Mercedes-AMG GLS 63

Niet de meest elegante AMG uit het gamma. Wel een beul van een auto die rustig drie ton meesleurt. Bovendien wordt ‘ie geleverd met die goeie ouwe 5.5-liter V8 in plaats van de 4.0 achtcilinder die tegenwoordig in veel AMG’s ligt.

  • Benzine
  • 5.5 V8
  • 585 pk
  • 760 Nm
  • 3.290 kg

Toyota

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Mag simpelweg niet ontbreken in deze lijst. Overleeft jou, je kleinkinderen en waarschijnlijk hún kleinkinderen ook.

  • Diesel
  • 2.8 vier-in-lijn
  • 177 pk
  • 450 Nm
  • 3.000 kg

Headerfoto: dikke Dodge RAM door @colorsone, via Autojunk



96 reacties

Dat soort auto’s zie je eigenlijk alleen voor een gigantische speedboat op de trailer richting Zuid-Frankrijk…
@potver7: Inderdaad, zon exclusieve Opel Insignia diesel met 170 pk is alleen voor de echt rijke mensen weggelegd.
@potver7: Je vergeet een hele belangrijke…. de Jeep Wrangler JK, die heb ik voor mijn Airstream, kunnen we mooi het dakje open gooien als het zonnentje schijnt en hij mag 3200kg aan de haak.
@dutchneon: en de G65. Die kan ook wel een flinke sleurhut van zijn plek krijgen.
Sowieso de Grand Cherokee. Heb er laatst mee gereden, wat een beul!
Ja, dan toch echt de Jeep! Gewoon de dissel van het chassis kunnen separeren zònder dat je er zelf ook maar iets van merkt. En ziet er ook echt stoer uit.
Toch jammer dat er geen foto’s van de combinatie te zien zijn…
Stelvio!
@hight96: Stelvio is inderdaad best schattig!
@hight96: prachtige klim, maar met de caravan wel lastig rijden in al die haarspeldbochten
Vind het trekgewicht van de Landcruiser tegenvallen. Bij mij in de buurt zie je veel Dodge Ram’s, Chevrolet Silverado’s en Toyota Tundra’s die echt zware aanhangers trekken.
@deora: In lander met een minder belachelijk belastingstelsel is er ook nog een V8 Diesel te krijgen. Deze doet 650 NM bij 1600 RPM en die mag wel gewoon 3,5 ton trekken.
@robert110: ik lees net op de website van Toyota dat de 2.8 D4-D ook 3.500 kg mag trekken. Maar op grijs kenteken zijn ze prima te betalen, op normaal kenteken gaan sommige uitvoering over de 100K heen.
De Toyota natuurlijk, die gaat niet kapot.
V90 uit deze lijst voor jij, mag het ook de Stelvio zijn?
Voor mij de Panamera, maar dan wel met een asociaal lange gouden Tabbert erachter..
@gilettelubbers: Tandemasser Tampert!
@kruimel: met bijpassende velgen niet te vergeten.
Inderdaad. Mensen met dikke bakken hebben op campings vaak de reputatie van popi-jopie. ‘Kijk mij met mijn Range en enorme caravan’
@banaan7: Kwestie van een dikke Airstream aanschaffen. Dan vind de hele camping je geweldig. Opgelost.
Dat is natuurlijk leuk zo’n SRT of zo’n AMG voor de caravan hangen maar ik heb toch liever de diesels als ik een aanhanger moet trekken.
Als voorbeeld even de Jeep:
De SRT-8 doet 624 NM bij 4300 RPM.
De 3 liter V6 Diesel doet weliswaar “maar” 570 NM maar heeft hier maar 2000 RPM voor nodig.

Daarnaast zullen de bakken ook een stuk beter met het gewicht om kunnen gaan dan zo’n sportief afgestelde versnellingsbak.

Nee, doe mij maar een Ford Super Duty met zo’n 6,7 L V8 Power Stroke diesel, Ruim 1200 NM bij 1800 RPM. Dat zijn pas cijfers waarmee je op de camping kan aankomen.
@robert110: daar trek je uiteindelijk de hele camping mee van zijn plek :-)
@robert110: Dus jij wilt nu oprecht gaan beweren dat je met een 6.4l V8 tekort komt t.o.v. een 3.0l diesel om zo’n lullige sleurhut door Frankrijk te trekken? Hoeveel koppel dacht jij dat die V8 bij 2000 rpm levert? Ruim 500 Nm.

Dit komt ervan als mensen alleen maar de autokampioen lezen… Man, man, man… Straks gaan ze nog beweren dat een Volvo meer auto is dan een Audi/BMW/Mercedes, omdat “hij standaard zo lekker rijk uitgerust is”.
@silverarrow: Nee, dat probeer ik niet. Wat ik probeer te zeggen is dat de V6 diesel een prettigere trekauto is als je 3 ton naar Zuid Frankrijk wil slepen omdat je die niet elke keer vol in de toeren moet jagen om in beweging te komen wat een stuk prettiger rijd.
Natuurlijk, bij een Kip caravanetje van 750 kg maakt het geen ene donder uit welke van de twee je neemt. Maar bij dit soort auto’s ga je niet uit van een Kip caravanetje.
@robert110: Juist, vandaar de notitie dat die V8 bij 2000 toeren ook al 500 Nm levert en dus ook niet in vol in de toeren hoeft te worden gejaagd. En dus is de diesel, op basis van enkel koppel, helemaal geen duidelijk prettigere trekauto dan de SRT.
@silverarrow: die v8 zal stationair lopend meer koppel hebben dan die v6 diesel. Ook hoef je bij de v8 niet te wachten op een turbo die opgespoeld moet worden. Je kan wel zeggen dat de v6 diesel hoger maximum koppel heeft bij een lager toerental maar zeker in de eerste 2 a 3 versnellingen ga je zo snel door de toeren dat een turbo niet snel genoeg opgespoeld kan worden. Alleen als je een motor lang belast op lage toerentallen dan kan je dat maximale koppel ook halen bij dat lage toerental.
@marvin1608: Het enige nadeel van zo’n v8 benzine is alleen dat bij een klein beetje heuvel die standaard al 1 0p 1 loopt en als je er 3 ton caravan achter hangt blijf je de hele vakantie zitten met geknepen billen zitten of je de volgende tank station wel haalt!
@ronnys: dat is idd wel een dingetje. Misschien zit er een 100 liter tank in om het enigzins mogelijk te maken een tankstation te halen
@robert110: heb laatst met een 2017 F350 dik 8dkm met een totaal combinatie van 5500kg gereden. Dat ding was alsnog bizar snel.
Waar is de Audi Q7 6.0 V12 TDI?
1000 Nm en 3300 kg!
Krijgen jullie geld voor die Opel reclame in die lijst?
@boomhauwer: dat is eigenlijk de enige logische auto in de lijst. Opel rijders zijn de typische camping mensen. Die vinden het leuk om 14 dagen lang voor de voortent onder de luifel te zitten. Dan zijn ze keihard aan het genieten.
@mashell: maar ze hoort niet thuis ik de lijst, al de andere zijn minstens 200pk want daar ging het artikel over..
@boomhauwer: waar staat de eis minimaal 200pk? Het gaat over auto’s waarmee je makkelijk wat kunt trekken.
Je bent de koning van de camping maar het blijft een camping. Nee dank u.
S124. Kan met 2100 kilo (afhankelijk van de uitvoering) goed meekomen en in tegenstelling tot de andere genoemde auto’s hangt je caravan er gegarandeerd recht achter, ongeacht de bagage in je auto of de kogeldruk. Dankzij slimme hydrauliek op de achteras. En de benzine motoren zijn allemaal goede trekmotoren.
Ik ben niet zo’n kamper ehh kampeerder.
Al die opgefokte viercilinders moeten keihard werken met zo’n kansloze doos erachter. Ik wil niet weten wat ’t verbruik van zo’n T6 is dan. Gewoon lekker een tent in de kofferbak en eventueel een dakkoffer op het dak, rijdt lekkerder en kamperen met een tent is sowieso veel leuker dan een soort mini variant van je eigen huis mee te slepen…
@trustmeiamanengineer: als de motor 300pk levert hoeft deze nooit hard te werken. Daar heeft het aantal cilinders en motorinhoud niets mee van doen, vermogen en koppel des te meer.
Wat overigens nog leuker is, gewoon wat schone onderbroeken en de zwemkleding in de kofferbak en ergens in een huisje of hotelkamer verblijven. Eigen douche, eigen toilet, een echt bed. Vakantie hoeft immers geen marteling te zijn.
@mashell: Een relatief compacte motor lekker heet stoken door veel vermogen te vragen t.o.v. een blok dat wat ruimer in z’n vel/metaal zit, kan zeker wel wat vergen van een motor. Hangt sterk af van de warmtehuishouding.
@mashell: Tja dat ligt er aan, ik vind een hotel een marteling. Zeker met kinderen. Die gaan op tijd slapen, dan kan je dus niet meer op een terrasje zitten. De lounche van een hotel kan ook al ver van de kamer zijn. Dan zit je dus vanaf een uur of 20:30 op je hotel kamer en met een beetje pech is er niet eens een stoel waar je op kan zitten. Drinken uit de minibar is niet te betalen dus dan wordt het lauw bier.
Sorry dan liever een camping met eigen keus bier gewoon uit de koelkast. En na een paar dagen weer verder.
LR discovery mag 3500 kg trekken, of anders RAM pickup truck.
Heb het idee dat de opgegeven NM bij somige auto’s niet helemaal kloppen. Sowieso die van de Porsche
@kennone: Klopt, diezelfde fout is eerder gemaakt bij de Pannem geloof ik..
@kennone: Is inmiddels gefixt, dank voor de heads up!
Waarom staan er wel de dikste varianten in van de jeep maar niet van de Porsche/range/?

Dacht eerst dat t diesels moesten zijn tot ik die raket voorbij zag komen.
@panam1: Misschien dat die modellen meer mogen en kunnen trekken anders weet ik het ook niet.
Dacht dat zo’n laro wel wat meer kon trekken. Het zijn dus echt dure handtassen geworden
@wernerv8: De Discovery en de gewone Range Rover mogen wel gewoon 3,5 Ton trekken.
Zou die opel weghalen, echt trekken doet hij niet met die pk’s/newtonmeters
@nopetrolnofun: met 80pk trek je gewoon 7 ton door de steilste bergen van Europa hoor. Al deze auto’s hebben vermogen over.
@lekbak: Dat ligt een beetje aan de versnellingsbak die je er onder hebt liggen. Als die daar op berekend is dan heb je gelijk.
Sowieso zitten hier een paar opties bij waarbij je meer benzine geld moet rekening als ik als totaal vakantie budget reken.
@ronnys: uiteraard. Hoe minder vermogen hoe minder haast je moet hebben. Maar fabrikanten hebben daar al voor je over nagedacht dus het is zelden een probleem. Vermogen zegt helemaal geen ene drol over of het een geschikte trekauto is of niet.
Een beetje lekkere caravan weegt never 3500 kg, nu rijd ik de afgelopen jaren en ook dit jaar met een hobby 720 naar het zuiden en dat ding gaat even over de 2 ton heen.
Om dat bakbeest vooruit te krijgen gebruik ik een viano 3.0 cdi en ik moet zeggen een heerlijke combi! 100 op de cruisecontrol berg op en af geen enkel probleem!
Helaas is die hele combi niet van mij en kan ik het nog maar een jaar lenen! Dan zelf op zoek naar een leuke sleurhuttrekker! Ik dacht aan een hilux!
@mat1980: vooral de wat oudere hilux mag helemaal niet veel trekken, zelfs tot een paar jaar geleden kwamen ze maar net over de twee ton. Je kunt dan beter een rexton kopen. Of een Amerikaan.
@lekbak: met mijn post wilde ik eigenlijk zeggen dat om een goeie caravan te trekken je helemaal geen auto nodig hebt die 3,5 ton kan trekken 2,5 ton is meer als voldoende!
Ik ben geen aannemer of hovenier dus zal er nooit een aanhanger met graafmachines of ladingen stenen mee gaan verslepen!
Daarnaast wil ik wel graag een “karakter” auto waarbij je niet gelijk leegloopt op wegenbelasting dan wel een slurpende V8.
Denk dat ik voor volgend jaar maar eens een aankoop advies ga vragen!
Een oudje mist. De Touareg 5.0 V10 tdi
Waarom niet de V8 Landcruiser in dit lijstje? Is veel sterker.

En waarom zou de Model X niet in het rijtje passen? Die rijdt met caravan erachter nog steeds iedereen eruit, al je servies naar de kl*te :D
En ja naar Zuid-frankrijk komt ie ook wel hoor met de snelladers.
@fanboy: hoeveel mensen hebben daar al 2.2ton achter gehangen voor een rit van 2000km? Of voor werkverkeer met aanhanger? Ik zie ze nooit…
@peug206: Ik denk dat je op de Tesla’s bedoelt want de Landcruisers worden wel vaker tot 3,5 ton beladen, soms met lucht rem installatie.

Nou ja, de Model X kan het in ieder geval wel moeiteloos. Check maar het filmpje van de Alfa 4C versus Model X :P

Maar het geld eigenlijk voor veel van dit lijstje, de mensen die voor meer dan een ton een SUV kopen zie je niet zo heel vaak met een caravan op stap.
En er zijn nog niet heel veel Model X-en
@fanboy: tesla zal nooit worden gebruikt als auto om zwaar te moeten trekken. Om de simpele reden dat je dan om de 100km kan laden ipv om de 300 op vakantie. En dan is nog de vraag hoe lang de elektromotoren dat soort belasting leuk vinden.
@peug206: Waar komt die 300km vandaan? Volgens mij is het toch echt 500+ km?
En nog maar 100km met een caravan erachter? Wat denk je zelf? Een auto wordt ook niet ineens drie keer zo onzuinig.
En waar je een brandstofmotor nog uit z’n efficiente zone kunt drukken middels de extra belasting, maakt dat bij een elektromotor weinig uit.

En langdurige belasting.. tja een elektromotor genereert nog altijd veeeeeeel minder hitte dan een brandstofmotor. Als jouw auto 100KW aan het produceren is, moet er ook 150KW warmte afgevoerd worden.
Dat hoeft bij een elektromotor niet, daar is het minder dan 10% warmte ontwikkeling.

Het is hooguit een ontwerpkeuze hoeveel koeling ze toepassen. Een Tesla Model S gaat op het circuit op een gegeven moment ook minder dan de 700pk leveren vanwege de temperatuur. Maar hadden ze daar een ouderwetse gril in gezet om actief te koelen, had je er wel mee kunnen racen. Maarja, voor normaal gebruik totaal zinloos en alleen maar duurder dus hebben ze niet gedaan.
@peug206: In de VS zijn ze uitgekomen op 75% van de opgeheven test bereik. Die is een stuk strenger als onze NEDC(?).

Met een benzine of diesel verbruik je ook niet opeens 2-3x zoveel brandstof (meestal vergelijkbaar door lagere snelheid), dus elektrisch ook niet.

Daarnaast heeft de Model X dezelfde testen doorlopen als een diesel/benzine uit auto.

Oververhitting van elektromotoren heb ik nog nooit gehoord bij een Tesla. Van de accu wel, maar dat lukt alleen met een rijstijl die je rijbewijs kan kosten.
@flutterby: @fanboy er is een reden dat het niet gedaan wordt. Wil je wat slepen dan neem je een diesel. Veel koppel in verhouding tot benzine bij lagere toerentallen. En ook nog eens flink zuiniger. Wel zo makkelijk als je 4 a 5x per jaar 2000km moet rijden.
Wat betreft de testcyclus en de range?hang er een kar achter van 2000kg en rijden met dat ding. Ik durf rustig te wedden dat overal het verbruik toeneemt. 2-3x durf ik zelfs wel aan bij een kleine nieuwe motor met een grote turbo. Maar rijd je 2.5l diesel dan zal die afname aanzienelijk minder zijn vermoed ik. Eerst zien dan geloven. (Oh en die 2-3x hoger verbruik die haal ik met de clio van de baas al met een aanhanger van nog geen 500kg… dat opgegeven verbruik is gewoon reinste onzin.)
@flutterby: dus wat je nu eigenlijk doet is plankgas met die auto om met het verkeer mee te kunnen komen heuvelop, terwijl je 2x zo zwaar bent. Is dat niet hetzelfde als volledig afraggen van de auto?
Mijn hart zegt de Land Rover, maar ieder verstandig mens zegt de Land Cruiser. 3000 kg trekken bij 177pk? Dat moet een soort van record zijn?
@pomoek: 1980: G-240d 72pk en 2800kg.

Jaren ’60 mercedes busjes die met 60pk 3500kg mochten trekken, en dat zelf ook mochten zijn. Van de 80pk weet ik uit ervaring dat je de steilste weggetjes zonder problemen op komt.

W123 200d. Met 55pk 1500kg door de bergen sleuren. Kan ook gewoon. Heb je zelfs aan twee versnellingen genoeg!

Ook van andere merken zullen er voorbeelden genoeg zijn.
@lekbak: Bij die oude Mercedessen is de eerste versnelling dan ook vaak heel kort. Zoals bij de 508d. Anders wordt het helemaal niks.
@fanboy: en de 2e, 3e en 4e versnellingen zijn ook niet erg lang. Maar je komt er echt wel hoor. En op de camping is de 506 (60pk!) de baas over het overgrote deel wat hierboven staat. De meeste auto’s moeten brullen en toeren maken om de caravan op z’n plek te krijgen en de 506 doet dat op z’n dooie gemakkie.
@lekbak: Ja precies. Ik heb ook zo’n turboloos dieseltje met weinig pk in m’n bus, maar die kan ik gelukkig ook nog in low-gearing zetten, 5 trage versnellingen erbij :D
@lekbak:
Ik ben ooit met een 208D met BoerenPeter naar Marseille gereden.
We moesten stantepede 13 reddingvlotten op een cruiseschip wisselen.
We reden vrijdagavond weg uit Antwerp met een mega tandenasser erachter en gelukkig was ik de navigator en besloot ik de Ardennen en Luxemburg te vermijden, want onder Namen zitten een heleboel venijnige klimmen.
Die Benz had het loodzwaar, we juichten als we 90 konden rijden, maar in Frankrijk waren we blij als we weer een helling getrotseerd hadden.
Om een uur of drie (we reden ’s nachts) werden we ingehaald door een Britse touringcar waarvan de bijzonder sportieve en sympathieke chauffeur ons inhaalde en vlak voor ons dook, met de bedoeling dat we aanhaakten in de slipstream.
We hebben dat een hele tijd weten vol te houden.
’s morgens om een uur of tien waren we in Marseille (Watzeijje) en voor die stad lav er een enorm kange helling met bovenop de berg een tunnel.
We gingen van vijf, naar vier, naar drie, naar twee naar de eerste versnelling toe en mijn kont kwam uit de stoel om de Benz te helpen boven te komen.
We hebben het gehaald en ’s avonds de vlotten kunnen wisseken.
Toen moesten we nog wel ff terug..
Die Mercedes is na vier ton trouwe dienst ingeruild voor een Sprinter toen. Een 130 pk versie, dat was andere koek!
@desjonnies: komt me bekend voor. Ik ben eens met een 508 camper en een dubbele autoambulance erachter naar Oostenrijk geweest. Ik had nog geen BE dus zelf niet gestuurd. Op een gegeven moment op de terugweg met twee auto’s erop moesten we het dorp uit in de eerste versnelling. Maar we kwamen er wel. En de bus rijd nog geregeld dergelijke afstanden met zware karren. Bijna 8 ton geloof ik.
Stelvio? Aan de andere kant, een alfa met een trekhaak is geen gezicht.
Het koppel bij de Panamera en Insignia klopt niet.De Porsche zit op 850Nm en de Insignia op 400Nm. Ipv de 2.0 TSI Arteon hadden ze beter de 2.0 BiTDI kunnen lakken met zijn 240pk en 500Nm.
@thomas20vt: Thanks, gegevens zijn aangepast!
Dacia Solenza 1.9D. Meer heb je niet nodig.
Met de Arteon of Insignia ben je niet echt een baas denk ik. Als je pas met zo’n Cadillac Escalade rijd, ben je pas DE BAAS! HAHAAA…
Zonder BE mag je hier hooguit een vouwwagen mee trekken, met bijv een Megane mag je bijna 2x zoveel trekken
@flutterby: mag hopen dat als jij 2000kg achter je auto hangt, dat je in het bezit bent van E. De gemiddelde automobilist is met een caravan van 1000-1300kg al gevaarlijk genoeg…
@peug206: een caravan is groot en licht. Een simpele aanhanger met 2-3 kuub zand is een stuk makkelijker mee te rijden.

Overigens bestaan er geen auto’s met een maximaal laadvermogen van <1500kg die 2000kg mogen trekken.

Er zijn wel auto’s (waaronder de Megane) die onder de 2000kg blijven en 1500kg mogen trekken. Daarvoor voldoet B, al raad ik het niet aan.
@flutterby: je mag een bepaald percentage rijden van het gewicht van de auto zonder aanvullend. Stel dat ik er een dodge ram of ford raptor voor hang dan mag ik zo’n 1800kg trekken zonder E. Terwijl ik misschien voor het eerst met een aanhanger rijd! En als ik dan een ander voorbeeld neem: met mijn 206 mag ik de caravan (1200kg uit mn hoofd) van mn ouders niet trekken, stap ik echter in hun auto (vel satis) dan mag dat wel. Krom of niet? ;)
@peug206: Ben jij toevallig een Belg? In Nederland mag je namelijk met B elke combinatie rijden met maximaal laadvermogen tot 3500kg. Uitzondering daarop is een aanhanger tot 750kg, dat mag altijd.

Natuurlijk moet de auto wel het gewicht van de aanhanger mogen trekken.
Dus je gaat met een wagen die neer dan een ton kost met een gangetje van 90 naar het Zuiden toe om twee weken vrijwillig op een veredelde emmer te schijten en om een hokje te bivakkeren waar je elkaar constant op je zenuwen werkt en waar je precies hetzelfde miet doen als thuis maar dan onder primitieve omstandigheden?
Militaire dienst was leuker, daar werd tenminste alles door onze Vorstin ter beschikking gesteld en sliepen we bij kou lekker in de Daf.
ik had ook verwacht een lijstje met kamperauto’s te vinden…. foute Brabus mercedessen, te veel verlaagde beamers met M-stickertjes, foute Goffeltje, een verdwaalde tupperware ricecooker, een patserige amerikaanse pickup.. valt weer tegen dus…als vind ik die ascona aka insignia wel een goede poging…
BMW X5 40d of m50d?
Dit artikel laat mij toch wel weer denken aan de tijden dit nog een kindje was en met pa, ma, oom en tante jaarlijks naar Luxemburg en daar voorbij ging.

Oom zat goed in de slappe was en had destijds de grootste hobby caravan die er was op 1 as. Hij had zich even daarvoor een Ford Scorpio V6 24V Ghia cadeau gedaan waarbij het aan geen luxe ontbrak. Zelfs navigatie, wat in die tijd echt nog nergens in zit, was aanwezig.

Achteraf gezien is hij in mijn ogen nog net niet failliet gegaan door die Scorpio. Ik denk dat alles aan die auto wel vervangen, maar de bak in ieder geval 3x en de motor 2x. Telkens na een lange sleuren van de caravan, was de auto toe aan een beurt van enkele duizenden guldens. Maar goed oom vond het heerlijk rijden en klaagde nooit. Leverde hem dan weer een memorabel verhaal op. Uiteindelijk is die ingeruild op een S80 diesel met 280.000km erop. Auto was destijds nieuw meer dan een ton, inruil was nog geen 2500,-
@ghost: haha herkenbaar, alleen met een andere auto. Mn pa rijd al sinds 6 jaar in een Renault Vel Satis, ongekende luxe voor weinig geld. Zeker voor lange personen ook een aanrader, je past als je 2 meter lang bent achter jezelf op de achterbank! Nu was de vel Satis elektrisch minder aan het worden, constant kleine storingen, waarna hij is gaan zoeken om wat nieuws. Komt een week later terug met een nieuwere Vel Satis ket 50k minder km’s op de teller…
@peug206:
Je pa heeft serieus verstand van auto’s en absoluut geen ruzie met zijn geld!
Ik mis de sq7
@tt123: Nee, want dan denkt iedereen daat je op de camping woont.
Wat mag de Bentayga trekken?
@dutchdriftking: aandacht

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).