• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze ‘Citroen BX’ is een Turkse auto en was vijf jaar eerder

Auteur: Dizono, gepost 31 mei 2016 om 18:46 – 40 Reacties

Anadol FW11


Tijd voor een geschiedenislesje!

In 1982 kwam Citroën met de futuristische BX als vervanger voor de GSA. Het ontwerp was van de Italiaan Marcello Gandini, werkzaam voor Bertone. Niet de minste, hij tekende onder andere de Lamborghini Miura, Countach én Diablo. Dat zelfs de beste auto-ontwerpers niet elke keer weer een nieuwe ontwerp uit hun pen laten vloeien, blijkt echter wel uit het feit dat het ontwerp voor deze BX al minstens vijf jaar oud was.

Al een aantal keer heb ik de Volvo Tundra Concept uit 1979 in de comments voorbij zien komen. En inderdaad, ook deze op Volvo 343-techniek geschoeide conceptcar is van de hand van Gandini. Volvo was echter niet zo blij met de Tundra en vond het na één showcar wel welletjes. Drie jaar later was daar ineens de behoorlijk gelijkende BX.

Maar wat niet veel mensen weten is dat het ontwerp een nog langere voorgeschiedenis heeft. Al in 1977 werden de eerste vier rijdende prototypes van de door Reliant ontwikkelde Anadol FW11 gebouwd. En ja, ook in dit geval was Gandini de ontwerper. De FW11 moest de Anadol A2 opvolgen, een midden jaren ’60 door Reliant ontwikkelde middenklasser met een koets getekend door Ogle Design.

De FW11 beschikte over een kunststof carrosserie en moest beschikbaar komen met motoren van 1.3 tot 2.0 liter inhoud. Uiteraard geen hydropneumatische vering, maar ook voorwielaandrijving was nog een stap te ver voor de Turken. Overigens bleek de FW11 sowieso een stap te ver en werd er voor gekozen de A2 nogmaals te moderniseren, met de zeer lelijke Anadol A8-16 als resultaat. En zo kon Gandini nog vijf jaar schaven aan zijn meesterwerkje…

Anadol FW11

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Marcello Gandini vindt nieuwe Lamborghini Countach niks
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, bx, Citroen, Marcello-Gandini, reliant, tundra, Volvo

Vorig bericht: « Officieel: Opel Zafira krijgt een frisse snoet
Volgend bericht: Zou het hem zijn? De nieuwe Porsche Panamera »

Lees Interacties

Reacties

  1. klaasjevaak zegt

    31 mei 2016 om 18:49

    Leuk artikel, jammer dat Citroën Citroën niet meer is.

    Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      31 mei 2016 om 19:37

      @klaasjevaak: Cactus wel eens goed bekeken?

      Login om te reageren
      • Ozan zegt

        31 mei 2016 om 20:21

        @wildewesten: op en top Citroën weer idd! Ik moet zeggen dat ik de C6 ook altijd typisch Citroën heb gevonden.

        Login om te reageren
      • klaasjevaak zegt

        31 mei 2016 om 20:52

        @wildewesten: cactus is sinds tijden idd weer eens een Citroën. C1, C2, C3, C4, vorige model Picasso zijn nu niet echt auto’s die uitblinken in echt Citroën zijn.

        Login om te reageren
      • pikes83 zegt

        31 mei 2016 om 23:38

        @wildewesten: mischien dat hij bedoelde dat het toen nog geen onderdeel was van Peugeot…

        Login om te reageren
        • mrxsara zegt

          5 juni 2016 om 12:35

          @pikes83: in de tijd dat de Bx kwam was Citroën al van Peugeot en niet meer van Michelin

          Login om te reageren
    • goreano zegt

      31 mei 2016 om 23:41

      @klaasjevaak: Wat versta jij onder een echte Citroën? Oprecht benieuwd.

      Login om te reageren
    • autonieuwsvandestraatje zegt

      1 juni 2016 om 12:07

      @klaasjevaak: huilennnn!

      Login om te reageren
  2. misterdrogba zegt

    31 mei 2016 om 18:50

    Weer iets bijgeleerd, meer van dit aub.

    Login om te reageren
    • 480turbo zegt

      31 mei 2016 om 19:05

      @misterdrogba: +1

      Login om te reageren
  3. raoufff zegt

    31 mei 2016 om 18:59

    Strakke bak abi!

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      1 juni 2016 om 15:11

      @raoufff: neen dat zegt men niet over een Citroën :(

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    31 mei 2016 om 18:59

    Die Tundra concept kende ik al, maar dat dit ook in een potentie een Anadol had kunnen worden heb ik nooit geweten. Ik heb eens gegoogeld naar foto’s van de A2 en de A8-16; mijn hemel, wat een lelijke hokken, vooral die laatstgenoemde. Geen wonder dat die brikken nooit verder zijn gekomen dan het Midden-Oosten.

    Wat ik me in eens zo afvraag: waarom heeft Citroën nooit overwogen om een coupé te bouwen van die BX? Als ik die driedeurs Tundra zo zie had dit best wel eens gaaf uit kunnen pakken. Het ding doet me zo zelfs wel wat denken aan de DeLorean.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 mei 2016 om 19:02

      @RRRobert: Heuliez heeft een prototype van een BX Coupé gemaakt:
      http://leroux.andre.free.fr/h3auto23.jpg

      En voor de andere nieuwsgierigen, dit is de Anadol A8-16:
      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a7/03/03/a703038d1e322008dd1e723fca502c62.jpg

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        31 mei 2016 om 20:06

        @Dizono: die heeft van de zijkant wel erg veel weg van de Fiat 131 die toendertijd in afwijkende vorm als Tofas door het Turkse landschap reed.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        1 juni 2016 om 12:45

        @Dizono: Godvr, waarom hebben ze toch niet doorgedreven met die FW11. Voor hetzelfde geld was Anadol nu een groot merk…

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 mei 2016 om 19:06

      @RRRobert: er waren zelfs meerdere voorstellen.

      Dit is er nog eentje van Heuliez:
      http://leroux.andre.free.fr/h3bx1.jpg

      En deze komt van Citroëns eigen designafdeling:
      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a1/5c/12/a15c12618d20caa9470921340379a675.jpg

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        31 mei 2016 om 19:10

        @Dizono: ai, dan deed Heuliez dat toch juste un peu beter dan de designafdeling van Citroën zelf.

        Login om te reageren
  5. remcog19 zegt

    31 mei 2016 om 19:08

    Zemme is wahed mooie Citroen, ik zweer in onderhoud goedkoper dan Action!

    Login om te reageren
    • Ozan zegt

      31 mei 2016 om 19:59

      @remcog19: get your stereotypes straight…

      Login om te reageren
      • remcog19 zegt

        31 mei 2016 om 21:47

        @ozan: het spijt me! Ik zal voortaan meer onderzoek doen mevrouw Simons

        Login om te reageren
        • Ozan zegt

          31 mei 2016 om 21:53

          @remcog19: mwah, als het toepasselijk was geweest, had ik het niet eens erg gevonden…

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          1 juni 2016 om 00:10

          @remcog19: Domme opmerking is dom. Met of zonder mevrouw Simons…

          Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    31 mei 2016 om 19:19

    Gaaf!

    Login om te reageren
  7. hdozguzel zegt

    31 mei 2016 om 19:38

    Die A8-16 heeft van voor wat weg van een Saab en vanaf de A stijl wat weg van een ascona C.

    Login om te reageren
  8. cpp1 zegt

    31 mei 2016 om 19:56

    En alweer een mooi verhaal van Dizono ?! Ik wist dit nog niet.

    Login om te reageren
  9. Thelis zegt

    31 mei 2016 om 20:37

    technische specificaties:
    http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_Photo_back.jpg

    Uitgetikt verkooppraatje Reliant:
    http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_Press.jpg

    Interieur (van een Duitser die 1 van de 2 resterende exemplaren heeft, de andere staat in een Turks Automuseum):
    http://www.sporting-reliants.com/images/FW11/DSCN3041.JPG

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    31 mei 2016 om 21:13

    Ik blijf hem plaatsen, HIER een interview met Gandini zelf over het ontwerp van de BX en wat daaraan vooraf ging. Lijkt me wel een aanvulling @Dizono

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 mei 2016 om 21:24

      @Citrofiel: mooi interview, maar wel vaag rondom de FW11. Hij kan het zich ‘niet meer herinneren’. De eerste schetsen voor Reliant zijn volgens mij gemaakt voor Citroën kwam vragen om een ontwerp voor de BX. Gezien de tijdsdruk kan in me prima voorstellen dat hij zich toen heeft laten inspireren door een wat schetsen voor een hele kleine fabrikant die toch nog op de plank lagen…

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        31 mei 2016 om 22:06

        @Dizono: Ik wil het ook niet als absolute waarheid presenteren, natuurlijk probeert hij zichzelf positief voor het daglicht te brengen. Ik vond het wel een aanvulling op dit artikel, om het verhaal van de andere kant (een beetje) te horen.

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 mei 2016 om 21:25

      @Citrofiel: deze dus: http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11ProtoDrawing.jpg

      Login om te reageren
  11. jmwxantia zegt

    31 mei 2016 om 21:15

    En voor wie alles over de BX wil weten, recent is er een prachtig Nederlandstalig boek (300 pagina’s) over dit model van Citroën uitgekomen: http://www.citrovisie.nl/citroen-bx.html

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    31 mei 2016 om 21:25

    Mooi verhaal, wist ik niet??

    Login om te reageren
  13. pa045 zegt

    31 mei 2016 om 23:21

    Cool dat Gandini een gedachte had over hoe een auto in een bepaalde klasse uit moest zien en hij bleef volharden! Ik vind dat hij gelijk heeft gekregen. De BX is een super mooie auto (mijn mening).

    Login om te reageren
  14. klassiekerjunk zegt

    31 mei 2016 om 23:52

    Dit is wel vaker gebeurd. De CX is ook al een keer als concept van BMC getoond voordat er een Citroën logo op zat. In dat geval is de ontwerper Leonardo Fioravanti bij Pininfarina.
    http://www.carstyling.ru/resources/studios/1967_Pininfarina_BMC-1800_Berlina-Aerodinamica_01_.jpg
    http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/citroen-cx-turns-40-85773_1.jpg

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      1 juni 2016 om 07:18

      @klassiekerjunk: Daar hebben we ‘uiteraard’ ook al eens over geschreven: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmc-1800-berlina-aerodinamica-vergeten-concept-1967-86029 =)

      Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    1 juni 2016 om 04:52

    Weer wat bij geleerd vandaag.

    Login om te reageren
  16. bmwr807 zegt

    1 juni 2016 om 10:06

    De FW11 doet mij vooral denken aan de eerste FSO Polonez. Die blijkt vanaf ’78 in produktie te zijn geweest https://nl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez

    Login om te reageren
  17. Badmuts zegt

    1 juni 2016 om 15:43

    Het BX ontwerp was er eerder dan de concept Volvo (1979)
    Dit alles is te lezen in een interview van Gandini, het prototype dat hij ontworpen had is afgeleverd bij Citroen in 1978. Het ontwerp is vrijwel ongewijzigd in productie genomen.

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c7/2b/47/c72b4761ab891c2ad048bb1e53a88f22.jpg

    Login om te reageren
  18. Badmuts zegt

    1 juni 2016 om 15:59

    In 1978 is de BX zo afgeleverd bij Citroën.
    [img]http://i.imgur.com/5DJsWZN.jpg?1[/img]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North