• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Citroën op Marktplaats heeft zes koplampen en vier uitlaten

Auteur: jaapiyo, gepost 6 februari 2022 om 19:07 – 32 Reacties

Citroën XM

Deze Citroën op Marktplaats heeft zes koplampen en vier uitlaten. Oh ja, hij heeft ook zes cilinders.

Een tijdje geleden was er die magnifieke reclame van Citroën. Het hele autoleven van een oude baas kwam voorbij, met legendarische Citroëns uit het verleden. Dan uiteindelijk zie je hoe zoonlief in een nieuwe Citroën stapt. Mooi. Probleem is alleen dat hoe excentriek en speciaal die oude Citroëns waren, zo dertien in een dozijn de meeste recente Citroëns zijn. Onbedoeld was de reclame daarom ook meteen een herinnering aan hoe het glorieuze verleden van het Franse merk het euhm…verleden is.

Citroën

Francofielen zullen tot het einde der tijden lamenteren over het feit dat de DS, SM en CX er niet meer zijn. Geen hydropneumatische veerbollen meer. Geen staart die tot op de grond zakt. Als je dat laatste nog wil hebben tegenwoordig, moet je een Duitse dikbolide met doorgezakte luchtvering hebben. Maar ja, dat wil niemand natuurlijk en zeker een Francofiel niet.

Gelukkig zijn er nog een paar van die oudjes. Zoals deze XM uit 1991. Dit model was misschien niet helemaal meer zo spannend als de hierboven genoemde modellen, maar nog wel een échte Citroën. Vering waar een Rolls-Royce jaloers op zou worden, als zij het systeem niet reeds gejat hadden, een zee van ruimte, apart design en uiteraard de traction aan de avant-zijde van de auto. Nou is ondergetekende niet zo’n fan van dat laatste, maar dat zien we voor deze keer door de vingers.

rear

Deze XM 3.0 V6 met 24 kleppen (er was ook een versie met 12 soupapes) is namelijk extra speciaal. Dat komt omdat hij voorzien is van de nodige tsjoenering. In dit geval gaat het om een bodykit van Cituning. Zoals je ziet zijn de langwerpige rechthoekige koplampen vervangen door zes priemende ronde units. Zoals altijd blijkt hierbij dat er eigenlijk niks beters is dan mooie ronde koplampen. Aan de achterkant is er een bumper waar vier uitlaten onderuit priemen. Tevens prijkt er een dikke verpester op de kont en loopt er een rood streepje over de hele koets.

XM interieur

Binnenin grijpen je handen een dik sportstuurwiel vast en zink je weg in comfortabel ogende fauteuils. Ondanks de sportieve addenda blijft dit natuurlijk een comfortabele Citroën. De 3.0 V6 met 200 pk gekoppeld aan een automaat draagt daar ook aan bij. Strepen trekken doe je maar in iets vulgairs van Duitse makelij. De vraagprijs van deze bijzondere Fransoos bedraagt net geen 10.000 Euro. Daarbij moeten we wel aantekenen dat ‘ie nog een Belgische toelating heeft. Aan BPM komt er niks meer bij, maar je moet wel nog even naar de RDW. Achète puis!!1!

Ook interessant!

  • Allerleukste Citroën van Marktplaats
    Hier heb je de allerleukste Citroën van Marktplaats
  • duurste Citroen C5
    Duurste Citroen C5 op Marktplaats heeft 450 Nm
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Citroën ë-Berlingo
    Citroën ë-Berlingo is de handigste auto van vandaag

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, marktplaats, occasion, tuning, xm

Vorig bericht: « Waarom PHEV’s in Nederland kneiterduur worden
Volgend bericht: De juiste kleuren voor een Suzuki: MotoGP Editions van GSX‑S »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    6 februari 2022 om 19:50

    Jammer dat deze getuned is. De originele 24 klepper had juist mooie subtiele aanpassingen (o.a. Hele mooie velgen) die m onderscheidden van de mindere versies.

    Login om te reageren
  2. (ooo--V--ooo) zegt

    6 februari 2022 om 20:02

    Morette koplampen. Was best een dingetje in die jaren. De ene keer beter geslaagd, dan de andere keer.

    Maar goed, niks mis met 6 lampen voor ;)

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      6 februari 2022 om 21:34

      @(ooo–V–ooo): die had je begin 2000 bijna voor elke auto in de autostyle catalogus staan voor 500 euro ofzo en dan moesten ze nog gespoten worden

      Login om te reageren
    • dubcars zegt

      6 februari 2022 om 21:46

      @(ooo–V–ooo): je gebruikersnaam past goed bij dit artikel!

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        7 februari 2022 om 07:58

        @dubcars: alfa 159

        Login om te reageren
  3. 156sw zegt

    6 februari 2022 om 20:29

    Heel gaaf

    Login om te reageren
  4. Maarten123 zegt

    6 februari 2022 om 20:47

    Ik kan de advertentie helaas niet vinden/openen, maar de V6.24 was bij mijn weten uitsluitend met handbak te krijgen. De Douvrin motor was overigens giftig snel, zeker als je de katalysatoren verwijderde. Dan had je een 250pk handbak op 1300kg. 0-100 onder 7 tellen en hij haalde 250. Nu misschien geen mega sprinttijd meer, maar twintig jaar geleden wel.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      7 februari 2022 om 08:20

      @maarten123: ga even aankloppen! Deze deet het al 30 jaar geleden!

      Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        7 februari 2022 om 10:27

        Klopt, maar niemand gaat bij een nieuwe XM kats verwijderen en sprintjes doen. Dan zit je toch al echt in het 10-jaar-oud segment.

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      7 februari 2022 om 08:55

      @maarten123: de CM met V6 met 24 kleppen was van ‘97-2000 leverbaar met zowel handbak als automaat. Je had weliswaar maar 194 PK maar wel 267 Nm koppel (tegen 200 PK en 260 Nm voor z’n voorganger)

      Login om te reageren
  5. 50mchljn zegt

    6 februari 2022 om 21:06

    Verkoopt duidelijk niet heel makkelijk ! Komt de afgelopen maanden op veel veilingsite’s te voorschijn. En laten we eerlijk zijn ; een meer verpeste XM kom je niet tegen.

    Login om te reageren
  6. Jansen zegt

    6 februari 2022 om 21:10

    Om eerlijk te zijn: dit is geen 24 klepper. De orginele met PRV6 zijn in 24 kleppen versie nooit met automaat geleverd. En juist altijd met leer. T is nog steeds een leuke auto, met zou zelf voor een originele 24 klepper gaan, al zijn die er niet zoveel meer.

    Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      7 februari 2022 om 10:28

      Leer hoefde niet per sé. Ik had er eentje met Alcantara.

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        7 februari 2022 om 19:24

        @Maarten123: maar dat was dan een met de nieuwe motor, niet meer met de PRV6

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    6 februari 2022 om 21:13

    De koplampen zijn wijs! De uitlaten en velgen wat minder.

    Login om te reageren
  8. lavoro zegt

    6 februari 2022 om 21:19

    Top tip hè ;-)

    Login om te reageren
  9. lavoro zegt

    6 februari 2022 om 21:21

    Heerlijk fout ding dit.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    6 februari 2022 om 21:44

    Heerlijke tijdmachine, zowel de auto zelf als de tuning. En ook nog eens de mooiste XM met het oorspronkelijke hoekige dashboard met rariteiten als de pincode en het afdekklepje van de radio dat het dievengilde moest laten geloven dat er geen radio in zat.

    Login om te reageren
  11. thearchitect zegt

    6 februari 2022 om 23:00

    De stoelen zijn zetels, geweldig!

    Login om te reageren
  12. st33fie zegt

    6 februari 2022 om 23:01

    Ahhh de Koala!

    Login om te reageren
    • ggj1987 zegt

      7 februari 2022 om 01:11

      Jaaa, de Koala 656 met keramische V12 :D

      Login om te reageren
      • st33fie zegt

        7 februari 2022 om 17:10

        @ggj1987: haha mooi dit!

        Login om te reageren
  13. audicoupe84 zegt

    6 februari 2022 om 23:55

    Wie zich in de materie heeft verdiept: Citröen was gewoon André citroen voordat hij van Amsterdam naar Parijs verhuisde. Van al het Franse schroot is Citröen de minst Franse. Het ding heeft gewoon Nederlandse eige3nweize trekjes gehouden: Ceux qui aiment monter dans une voiture qui le fait, laissent des cadavres de seaux de rouille français

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      7 februari 2022 om 20:03

      Bijna goed; de familienaam was Limoenman.
      Maar André is geboren en getogen fransoos, met joods-nederlandse ouders dus.
      Grappig trouwens dat een duits-rijder zich druk maakt over vermeende roest aan Franse auto’s…iets met splinter en balken in ogen..;)

      Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        8 februari 2022 om 10:11

        Heerlijke auto die Audi GT, maar ik rij nu Honda, je weet wel die auto’s waarvan de motorkap alleen voor een service beurt en apk open hoeft, bij apk en service in dezelfde beurt hoeft hij maar 1x per jaar open.

        Login om te reageren
  14. gmvw zegt

    7 februari 2022 om 00:39

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. bernoulli zegt

    7 februari 2022 om 09:51

    Mooi ook dat de tuner een uitlaatsysteem heeft gemonteerd voor iedere smaak. Voor liefhebbers van rechte pijpen de linkerkant en voor fans van Remus-stijl uitlaten die schuin omhoog wijzen de rechterkant.

    Login om te reageren
  16. Design_Driven zegt

    7 februari 2022 om 09:58

    Foute tjuning, maar wel correct voor die tijd wat hem wel LEKKER fout maakt. Voor mij zeker geen 10k waard maar leuk om te zien.

    Login om te reageren
  17. potver7 zegt

    7 februari 2022 om 14:31

    Als de panelgaps van dat frontpaneel nou een beetje recht liepen, en er geen kleurverschil was met de rest van het bodywork, dan had ik ’t nog om te pruimen gevonden. Maar dit? Neh…
    Wel fijn dat er privacy glass zit, dan hoeven de kindertjes achterin zich niet zo te schamen voor de wansmaak van papa.

    Login om te reageren
  18. Pascal zegt

    7 februari 2022 om 20:01

    Vast niet ieders smaak, maar dat is de bedoeling ook niet; Citroën kun je niet betichten van “eenheidsworst”.
    Feit is wel dat er maar weinig zó comfortabel rijdt als een grote Citroën op bollen.
    Rolls-Roys heeft net als Mercedes netjes licentierechten betaald om het ‘Citroën-systeem’ te mogen gebruiken, daar is niks aan gejat..

    Login om te reageren
  19. 3246cm252kw zegt

    9 februari 2022 om 03:18

    Ik dacht de Koala 656 uit Dlodder bestaat echt 😂

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      9 februari 2022 om 03:18

      @3246cm252kw: nou autocorrect uit Flodder natuurlijk!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North