
Het lijkt op een reguliere 5-Serie, maar toch kende je deze BMW nog niet.
De Beierse Motoren Fabriek (BMF) staat sinds jaar en dag bekend om het bouwen van fijne aggregaten. Oké, ze slaan de plank ook wel eens mis, maar over het algemeen kan je bij BMW terecht voor een puike krachtbron onder de kap. In een wereld van EV’s en modulair bouwen is de verscheidenheid aan krachtbronnen al wat kleiner geworden. Voor een atmosferische zes-in-lijn moet je bijvoorbeeld teruggrijpen naar de F10/F11 van voor de facelift. De 530i van die generatie 5-Serie was voor de Europese markt de laatste der Mohikanen qua ongeblazen I6-en.
Nog iets voorafgaand aan de facelift van dit model, kwamen de geblazen vierpitters al om de hoek kijken. De 523i werd een 520i met geblazen twee-punt-nul. De 528i bleef de 528i, maar had nu geen atmosferische 3.0 I6, maar een wat sterkere geblazen twee-punt-nul onder de kap. Voor de puristen, is het het moment dat het echt fout begon te gaan. In de praktijk is zo’n vierpittertje niet of nauwelijks zuiniger dan de fors bemeten zespitters die ze vervingen. Maar je levert wel in op Laufkultur, geluid en een romige vermogensopbouw.
Het kon echter nog erger. Waar wij nog minimaal een 2.0 voorgeschoteld kregen, had je in Griekenland deze BMW 520i (AT). Dat stond in dit geval niet voor Austauschmotor, maar voor een Fünfer met een motor uit de Einser. Jawel, je had in dit geval een heuse 1.6 onder de kap van je dikke E-segmenter, namelijk de motor die ook in de 118i lag.

Uit de prestatiecijfers bleek dat less niet altijd more is. Niet alleen niet op het gebied van ouderwetse prestaties, ook niet op het gebied van verbruik. Volgens de goede oude NEDC-testcyclus, verbruikte de 520i met 2.0 en 184 pk namelijk 6.0 liter per 100 kilometer. De 520i (AT) met 170 pk, snoepte in diezelfde cyclus 6.7 liter per 100 kilometer. Zelfs op papier was de kleine turbotor dus niet eens zuiniger. Het minuscule blok moet veel te hard werken om de zware Bimmer op stoom te houden.
Deze Vijf was dus trager, minder prettig om te rijden en minder zuinig dan een gewone 520i. Waarom dan toch het model aanbeiden? De reden laat zich raden: belasting. In Griekenland betaalde je in die tijd minder wegenbelasting voor een auto met een motorinhoud tot maximaal 1.600 cc. De pijn die je voelde als je op het gaspedaal drukte en aan de pomp, werd dus gecompenseerd door minder afdracht aan vadertje staat.

Inmiddels zijn de regels in Griekenland veranderd en wordt dit knakenmodel er niet meer geleverd. Maaaaaar, mocht je om een of andere reden een fetish hebben voor grote BMW’s met een zo’n klein mogelijke motor, kan je nog wel terecht in Turkije en in Egypte. Daar is zelfs de nieuwe Fünfer nog met een 1.6 geleverd. KOOP DAN!!1!





Interessant artikel. Nooit geweten.
Doet me ook een beetje denken aan de E34 518i met een M40 blok. Al werd deze ook buiten Griekenland geleverd.
Ja idd, werd die niet speciaal voor de nl’se markt geleverd?
De 518iN wel.
Je had toen wat fiscale maatregelen van de commissie Oort. Nieuwprijs onder de fl. 50k was gunstig, geen idee hoe precies.
Maar daarom werden er wat auto’s in een schraapuitvoering aangeboden, om daar net onder te kunnen blijven. De 518i, maar ook de MB 190 1.8, een kale Citroën XM, Alfa 164. Vast nog wel wat.
Heb ik gehad, ontzettend traag en zoop ook nog. Was van plan ‘m te gaan swappen met een M50 turbo blokje maar later een ander project gaan doen. De E34 reed wel erg lekker. Nog steeds spijt van dat ik deze heb weggedaan
Heel leuk allemaal maar een 528i is ook niet voor uit te branden het werd pas leuk vanaf de 535i.
Bwoah dat hangt ook een beetje van je perspectief af. Een 535i is lekker vlot maar een 528i (3.0) vind ik zelf ook prima van zijn plek komen. Sterker nog ik zou prima kunnen leven met een 523i. Zeker als de ZF 8HP eraan hangt.
Het is wel een beetje zonde om met de keus aan lekkere 6-in-lijn motoren in deze generatie 5-serie voor de zwakste te gaan. Het is geen lichte auto en eigenlijk past een beetje vermogen ook bij het gevoel van luxe.
De 523i moet er wel stevig aan trekken om zo’n grote wagen voort te bewegen. Dan mis je mss wat van al het comfort dat de 5-serie zou kunnen bieden, omdat je een krap bemeten blok hebt gekozen. Het is uiteraard perspectief, zoals je schrijft, maar het geheel moet ook bij elkaar aansluiten. Zegt diegene die ooit met volle teugen genoot van z’n E38 met slechts 143pk…
Een dikke 725tds ja? Noice. Ik mot zeggen dat ik nooit de 523i gereden heb, alleen de 528i en 535i. Wel gereden in een X1 met ‘afgeknepen’ I6 (25i), dat viel me niet tegen. Nu was die X1 een kilo of 100 lichter dan een Fünfer…maar ik schat in dat ik het voldoende zou vinden. Het koppel is er natuurlijk wel gewoon…
Ik mot ook zeggen dat ik (op de openbare weg) niet echt veel meer dan 200 pk nodig heb. Ik rijd altijd wel een beetje autoblogesque, maar (meestal) niet echt als een hooligan/totaalmalloot.
Ik heb een 523i F11 en je hebt gelijk, gelukkig is het blok muv software voor gasklep gelijk aan de 528, ik heb ‘m dus stage one laten tunen incl ontsteking optimalisatie: 265pk. Komt prima mee met het verkeer. Kun je extra geld stukslaan op een 528, maar dat is dus niet nodig.
Een 516i, dat is inderdaad best triest. Stationair toerental op 1.500 anders trekt de accu meer vermogen dan de dynamo kan leveren.
Wellicht voel je wel verschil als je tijdens het optrekken de airco aan zet. Wij hebben nu toevallig ook in Griekenland een huur Aygo, en als we volgas gaan en dan de airco aan zetten voel je hem gewoon (nog) trager worden.
Zo zie je maar hoe krom de belastingregels zijn, eindstand: gewoon onzuiniger model 3
De 1.6 in de 320i en 520i die onder andere in Turkije en Egypte wordt geleverd is de B48B16 motor.
Na tuning heeft ie evenveel potentieel (280 tot 300pk) als de 2.0 die wij hier krijgen.
Oei! Slecht geheugen AutoBlog! De F10/F11 528i met 258pk (was wel degelijk een ongeblazen 6-cilinder) maar is vervangen door een 528i 2.0 4-cilinder die tevens ook in de Z4, 3 Serie en 4 Serie werd geleverd. Deze is op zijn beurt weer “vervangen” door een 30i 4-cilinder toen BMW zijn badging aanpaste.
Euhm…Dat staat er toch? Mijn broer heb er zelfs een ;).
Toen de 528i I6 moest plaats maken voor de 528i met I4 turbow, kwam er daarnaast bij de F10/11 nog even de 530i met I6. In principe de motor uit de oude 528i met een ander spruitstuk. Pas bij de G30/31 is de 530i een vierpittert.
Niks mis met een mooie 1.6-in-lijn…
Is dat dezelfde motor als in de 320i efficient dynamics (F30, rond 2013)?
Dat kleine 1.6 torretje doet het in de 320i ED best aardig. 170pk in de 3 serie rijdt nog net oké en gemiddeld 6,9l/km praktijk verbruik is voor een auto uit 2013 erg netjes. Zeker bij iemand die op de snelweg altijd+30-40 doet.
Btw. Dat kleine geblazen torretje gaat nu ook al 270.000km mee.
Met 6,9l/km zou de lol er wat mij betreft anders snel af zijn hoor.