
Als je met je auto in het water terecht komt wens je dat je deze optie nooit had aangevinkt…
Je hoopt het natuurlijk nooit mee te maken, maar het kan natuurlijk wel gebeuren. Je rijdt op een prachtig dijkweggetje, kijkt op je telefoon (foei!), kijkt op en moet uitwijken… PLONS! Auto te water.
Dat gebeurt in Nederland zo’n 800 keer per jaar en daarbij overlijden 50 mensen. Maar hoe moet je nu handelen als je in het water terecht komt en hoe zit dat met elektrische ramen en een elektrische auto. De ANWB nam samen met zusterorganisatie ADAC de proef op de som en liet twee auto’s te water.
Elektrische auto’s
Er is de afgelopen jaren veel veranderd aan de moderne auto. Er zijn steeds meer elektrische auto’s en ramen zijn veelal elektrisch bediend. Water plus elektriciteit is toch kortsluiting? Of valt het allemaal wel mee?
Voor de test gingen er twee auto’s het water in. Allereerst een Seat Exeo ST uit 2009. Een dieselende stationwagon met elektrische ramen en gelaagd glas in de zijruiten. De tweede auto was een elektrische Citroën ëC4 uit 2022. Het batterijpakket van 50 kWh ligt onder de stoelen en zijruiten, net als de achterruit, zijn van gehard glas. De voorruit is van gelaagd glas.
Auto te water, wat te doen?
Er gaan nog wel eens adviezen rond die aanraden te wachten tot de auto volloopt met water en dan pas de auto uit te komen. Niet doen. Dit is eigenlijk ook onlogisch, want je wil zo snel mogelijk jezelf in veiligheid brengen. Uit de test van de ANWB blijkt dat als je wacht tot de auto vol water loopt om dan de portieren open te doen (dat is de redenatie erachter) je drie minuten verder bent. Dan ben je als bestuurder ook al even kopje onder.
Nee, probeer gewoon zo snel mogelijk uit je auto te komen. De meest logische route is via de zijramen. De auto’s uit de test zijn extra lang onder water gehouden en ook na tien minuten bleken bij beide auto’s de elektrische ramen, ruitenwissers en deurvergendeling gewoon nog te werken. Raampje open dus en uitstappen maar.

EV + water = kortsluiting?
Geen kortsluiting op het 12 volt stroomnet in de auto dus. Hoe zit het dan met de elektrische auto van dienst? Ook in het hoogspanningscircuit trad geen kortsluiting op en er werden tijdens deze test geen temperatuurstijgingen waargenomen.
In wezen is er voor de bestuurder dus geen verschil tussen met een EV of in dit geval met een diesel te water raken. Voor de hulpverleners is er wel een verschil, die moeten handelen volgens de veiligheidsinstructies voor gecrashte elektrische auto’s en dus een specialist inschakelen om de hoogspanning af te koppelen en metingen uit te voeren of alles nog altijd veilig is.
Deze dure optie kan je je leven kosten
Heerlijk zo’n comfortabele luxe auto met akoestisch dubbel glas. Deze gelaagde ruiten blijken alleen niet in te slaan met de veiligheidshamers. Op zich top want ook het dievengilde slaat de ruit maar moeilijk in, maar dat kan je wellicht niet zoveel schelen als je in het water ligt met je auto en je eruit wil.
Mochten die elektrische ramen het niet meer doen dan is het belangrijk dat je als eigenaar weet of en welke zijruiten er van gelaagd glas zijn. Heb je gelaagde zijruiten dan moet je eruit via de achterruit. De voorruit is altijd van gelaagd glas en is nooit de uitweg.
Gehard veiligheidsglas is wel goed in te slaan. Sla dan wel met de veiligheidshamer in de hoek van de ruit, dan breekt het glas met snelst. Sla je midden in de ruit dan wordt de energie van de klap volledig geabsorbeerd.
Adviezen van de ANWB en de ADAC
Na dit onderzoek hebben de consumentenclubs nog wel een paar adviezen voor wetgevers en autofabrikanten. Zo lijkt het de clubs een moetje dat het voor mensen meteen duidelijk is of een auto gelaagde zijruiten heeft. Bijvoorbeeld met een label of iets dergelijks.
Is een auto voorzien van gelaagde zijruiten dan vindt de ANWB dat de elektrische raambediening het nog minimaal tien minuten onder water moet doen. Anders moet er een alternatieve manier beschikbaar zijn om de ramen te openen. Dit zou onderdeel moeten zijn van het Euro NCAP testprotocol.
Een andere aanbeveling is dat zijruiten bij het te water raken van een auto gewoon automatisch open zouden moeten gaan. Sterker nog, het liefst zouden beide clubs dit expliciet terug willen zien in wetgeving, net als dat ramen het nog tien minuten moeten blijven doen.
Help! Ik lig in het water, wat nu?
Dan nog even voor de bezorgde automobilist zelf. Wat moet je nu precies doen als je in het water terecht komt? Nou punt 1 is: zo snel mogelijk eruit. Elke seconde telt. Een auto te water zinkt meestal langzaam. De voorkant, zeker bij een auto met een motor, die weegt, eerst.
De deuren zullen moeilijk of niet te openen zijn door de druk van het water, maar de ramen blijven het nog wel even doen. Dus snel handelen! Niet wachten, maar zo snel mogelijk eruit.
Gordel losmaken, of doorsnijden met het mesje van de veiligheidshamer, ramen open maken, al dan niet met de veiligheidshamer en zo snel mogelijk eruit. Heb je de optie van gelaagd glas aangevinkt? Ga dan door de achterruit als je raambediening niet meer werkt.
Fotocredit: ANWB.nl





En dan te bedenken dat men “vroeger” adviseerde om te blijven zitten tot de auto volliep zodat de druk binnen vs buiten nivilleerde zodat je de deur makkelijker open kreeg. Zelfs in simulaties/oefeningen zag dit er niet prettig uit. Gelukkig is er voortschrijdend inzicht.
En dat uit de tijd dat er nog een hoop ramen met zwengeltjes waren en je ze dus open kon krijgen zonder daarvoor stroom nodig te hebben.
Dat openzwengelen van de ramen is niet zaligmakend. Als je gewond bent, is dat lastiger dan een knopje indrukken. En je kunt als bestuurder ook alle ramen opendoen. Wel een fijn idee met kleine kinderen in paniek achterin.
Men? Volgens mij diezelfde ANWB.
Door de achterruit? In moderne auto’s is dat ding zo klein dat enkel zeer slanke mensen er door zullen kunnen. Ik denk nu aan mijn tesla 3 bijvoorbeeld, maar een Polestar 4 heeft er al helemaal geen meer. En veel ruimte om een flinke tik te geven met de hamer is er meestal ook al niet..
Per definitie gaat dit inderdaad alleen maar werken voor mensen, die minstens redelijk slank en goed van lijf en leden zijn. Lieden met een BMI van 25+ zullen – zelfs als ze in andere opzichten aardig fit zijn – niet/nauwelijks door de kleine zijruitopeningen heen komen. Die kunnen/moeten daadwerkelijk (beter) wachten tot de wagen goeddeels onder water verdwenen is, zodat het portier opengedrukt kan worden. Met een verouderende en verder vervettende bevolking vraag ik me af hoe valide het ADAC/ANWB-verhaal in de praktijk van alledag is.
Dit, ik denk dat veel bestuurders de lenigheid simpelweg niet (meer) hebben, dat is in onze zittende samenleving geen gemeengoed meer.
En daarbij: zat er ooit niet een gedachte achter het concept om de auto eerst helemaal onder te laten dompelen? Ik zou zeggen dat als je door het zijraam probeert eruit te komen, de auto in onbalans wordt gebracht en er water sneller naar binnenloopt aan diezelfde kant, met als gevolg dat je mogelijk onder je auto komt te zitten als je er niet snel genoeg uit bent.
AI: Nee, je moet niet wachten tot een auto volledig onder water is gelopen voordat je probeert te ontsnappen. Het is juist van cruciaal belang om zo snel mogelijk de auto te verlaten, bij voorkeur via een raam dat je open of kapot kunt slaan. Waarom niet wachten? Hogere druk: Wanneer de auto begint te zinken, neemt de druk van het water op de auto toe, waardoor het moeilijker wordt om de deuren of ramen te openen. Moeilijker ontsnappen: Onder water is het lastiger om kracht te zetten en een veiligheidshamer te gebruiken vanwege de weerstand van het water. Sneller verdrinking: Een zinkende auto kan snel volstromen met water, waardoor de kans op verdrinking toeneemt.
Veilig Verkeer Nederland:
Op zoek naar een uitweg! De snelste optie hiervoor is het openen van de zijruit. Elektrische ramen blijven vaak nog even werken. Opent het raam niet, bijvoorbeeld door kortsluiting, gebruik dan de veiligheidshamer en verbrijzel hem door de hoeken in te slaan. Soms is er sprake van gelaagd glas (veiligheidsglas) bij voor- en achterruiten. Probeer dan de achterruit, die in de meeste gevallen niet van gelaagd glas is.
Als ook dat niet lukt ga je over op plan B: het portier. Wacht dan totdat de auto grotendeels onder water is. Op dit moment is de druk binnen en buiten de auto namelijk gelijk aan elkaar waardoor je het portier kunt openen.
Toen we onze XC90 kochten, zat deze optie er ook op. Nog voor we hem geleverd kregen, bedacht ik mij dat een hamertje geen optie was bij een auto te water. Een bezoekje aan de website van Volvo leerde mij dat ze adviseren dan via het panoramadak te gaan. Die is wel van gehard glas. Dus als je de optie geluidswerend gelaagd glas aanvinkt, vink dan ook even het panoramadak aan.
Panoramadak met gehard glas is niet overal.
Er zijn vele schuif- en panoramadaken uitgerust met gelamineerd glas. Vooral om akoestische en thermische redenen omdat je dan thermo-folie tussen de glaslagen kunt doen die zowel dempen als warmte tegenhouden.
Ik heb begrepen dat het het handigste is om je voeten tegen de voorruit te zetten en die er zo uit te drukken. Klinkt aannemelijk, want die kit waarmee ze die ramen vastzetten lijkt me minder sterk. Of is dit niet meer de beste optie?
Was vroeger toen de voorruit in rubbers zat de beste oplossing.
Maar door verlijming maakt de voorruit deel uit van de sterkte van de cabine. Die druk je er niet zomaar uit.
Een ouderwets dakraam is zo gek nog niet…
Ik vind het een grote misser dat nergens kinderen vermeld staan. Niet in het ANWB artikel en niet hierboven. Het gebeurt namelijk vaak genoeg dat er kinderen bij zitten en dan staan de ouders op de kant te gillen met de kinderen nog in de auto.
Inderdaad. Mijn kinderen probeer ik er eerst uit te halen, lukt dat niet verzuip ik wel met ze mee.
Precies mijn gedachte. Mijn 6 maanden oude zoontje klimt er echt niet zelf uit. Dus tegen die dicht open gaan, verminderen significant de tijd die ik heb om hem uit zijn autostoeltje te halen. Die ramen doe ik zelf wel open als we er allemaal klaar voor zijn om naar buiten te gaan.
Nuttig. Zijramen kunnen gewoon standaard gelaagd zijn.
Staat wel in het persbericht genoemd. In een bijzinnetje. Eerst kinderen helpen. Maar goed, je zult toch ramen moeten openen enzo.
800 te water, waarvan 50 sterfgevallen. Ik schrik wel van deze cijfers. Dat is 10% van de jaarlijkse sterfgevallen in het verkeer. Mag van mij wel meer aandacht voor en misschien wel meer sturing op cursussen (of low budget training bij rijbewijs,hoewel dat laatste al duur genoeg is).
Je roept meteen om geldverslindende maatregelen. Gefeliciteerd, je bent geschikt voor de tweede kamer…
Maar zullen we eerst even onderzoek doen want als die vijftig buiten bewustzijn waren door de klap of zelfmoord wilden plegen helpt geen enkele voorlichtingscursus daar tegen.
Bij mijn daily zitten de life hammers er ook puur in voor de gordels, standaard gelamineerde ruiten, incl dak. Heb ook zo’n zijruitsloper met springveer in de auto, maar dat is ook geen garantie dat het snel lukt om eruit te komen, ondanks dat die een hogere succesrate heeft. Wat ik me wel afvraag bij het ANWB plan om de ruiten automatisch te laten openen: wat wordt de treshold daarvoor? Je wil zsm die ruiten open als je te water raakt, maar je wil niet dat bij een flinke plas of in de carwash de auto al onterecht denkt dat je te water bent geraakt en de ramen open gooit.
Dat vroeg ik me ook af. Kan een dief straks met een emmer water of een tuinslang luxe, dure auto’s openen? Gaan mijn ramen halverwege de carwash spontaan open?
Let op met de gordel los maken: mocht je auto op de kop (in het water) liggen, dan moet je EERST je lichaam hard in de stoel drukken (naar boven dus), en DAN PAS je gordel los maken. Als je dat niet doet, val je met je nek naar beneden en kun je je nek breken.
Schijnt nog vrij vaak te gebeuren, werd mij verteld bij zo’n onder water training (erg zinvol een keer te doen, dan wordt je met een sloop auto op zijn kop het water in gereden (vast aan een soort rail, dus je kunt er zo weer uit getild worden). en leer je hoe echt te handelen in zo’n paniek situatie.
Zou iedereen zo’n cursus aanraden!