We zullen de term ‘Tesla-killer’ een keertje niet gebruiken, maar deze NIO ET7 is wel degelijk een Model S-rivaal.
Als je een beetje autokenner bent kun je bijna iedere auto die je onderweg tegenkomt in één oogopslag herkennen. Toch is het niet meer zoals vroeger. Je kunt tegenwoordig gloednieuwe auto’s tegenkomen waarvan je geen flauw idee hebt wat voor merk het is. Laat staan welk model.
Nieuwe merken
Dat heeft alles te maken met het feit dat er aan de lopende band nieuwe merken geïntroduceerd worden in Nederland. Een aanzienlijk deel daarvan is Chinees. Het volgende Chinese EV-merk laat niet lang op zich wachten. Zeer binnenkort kun je in Nederland ook NIO’s kopen.
NIO ET7
Het was al duidelijk dat NIO onze kant op zou komen, maar het was nog niet zeker met welk model. Dat weten we nu wel: NIO trapt af met hun topmodel, de ET7. Ze willen dus meteen indruk maken.
Model S
We ontkomen er niet aan om Tesla te noemen, want de ET7 is qua formaat vergelijkbaar met de Model S. Met een lengte van 5,1 meter is de NIO ET7 zelfs nog iets groter. Niet alleen het formaat, maar ook het design roept trouwens associaties op met Tesla. NIO is dus niet heel vernieuwend bezig op dit vlak, maar het ziet er allemaal wel strak uit.
Interieur
Ook in het interieur is de invloed van Tesla zichtbaar. We zien dus een heel minimalistisch dashboard, met pontificaal in het midden een 12,8 inch touchscreen. De ET7 is standaard aardig luxe, met verwarmde en geventileerde stoelen met massagefunctie (voor én achter) en een Dolby-audiosysteem met 23 speakers. Je kunt ook rekenen op een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen en een spraakassistent.
Specificaties
De technische specificaties van de NIO ET7 zijn ook niet misselijk. De ET7 beschikt standaard over twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 653 pk. Daarmee zit je in 3,9 seconden op 100 km/u.
1.000 km?
Het meest interessante is echter de actieradius. NIO belooft een range tot wel 1.000 km. Uiteraard zit er een addertje onder het gras: dit is nog gemeten volgens de oude NEDC-cyclus. Desondanks zal er ook in de WLTP-cyclus nog een hele riante actieradius overblijven. Daarvoor moet je wel de versie met de 150 kWh accu hebben.
Varianten NIO ET7
Naast de 150 kWh-topversie zijn er ook varianten met een 70 kWh en een 100 kWh batterij. Die hebben respectievelijk een actieradius van 500 en 700 km. Volgens de rooskleurige NEDC-cijfers, althans.
Prijskaartje
De cijfers klinken veelbelovend, maar hoe interessant de auto daadwerkelijk is zal afhangen van het prijskaartje. Dat weten we helaas nog niet. We weten wél zeker dat de auto naar Nederland komt.
Op de boot
Sterker nog: de eerste exemplaren zijn al op de boot gezet in China. Deze zijn niet alleen bestemd voor Nederland, maar ook voor Duitsland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. NIO zal de eerste auto’s nog dit jaar leveren in ons land.
De eerste NIO ET7 is overigens al gespot in Nederland. Spotter @arnoldh kwam afgelopen weekend een gecamoufleerd exemplaar tegen in Rotterdam.
Robert zegt
Ik zou willen zeggen: wie durft?
Een auto zonder bekende historie van bouwkwaliteit, zonder dat bekend is welke importeur dit merk naar Nederland haalt en dus ook welke dealernetwerk zich met de verkoop en aftersales zal gaan bezighouden.
florisje zegt
Dit gaat het merk zelf waarschijnlijk doen aangezien het ook batterij wisselstations gaat plaatsen, zoals het in Noorwegen al heeft gedaan. Op zich wel een gaaf concept, die wisselstations.
ouwedibbes83 zegt
De batterij kunnen wisselen heeft Tesla ook aangeboden, maar was niet zo populair. Zijn ze weer mee gestopt
Reinier zegt
Tesla heeft het nooit aangeboden. Ze hebben het alleen een keer als prototype getoond.
geelbarrel zegt
Op Schiphol was zo’n wisselstation bedacht voor al die model S taxi’s dacht ik. Het gebouwtje staat er nog, andere functie. Nooit wissel gezien
mashell zegt
Op Schiphol was een wisselstation maar die was voor de Renault Fluence.
fastshifter zegt
Nio heeft zich in China al aardig bewezen. Mijn bezwaar zit em vooral in het land van herkomst. Als China Taiwan aanvalt moet je niet gek staan te kijken als dit soort producten door de Chinesen worden ‘uitgezet’ als tegenreactie op sancties.
fastshifter zegt
Nio heeft zich in China al aardig bewezen. Mijn probleem zit voor al bij het land van herkomst. Als China Taiwan aanvalt moet je niet gek staan te kijken als dit soort producten worden ‘uitgezet’ als tegenreactie op sancties uit het westen. Maar dit geldt ook al voor Polestar, MG, Volvo, Lynk & Co etc…
Bert M3 zegt
Inderdaad. Eigenlijk zou elke Nederlander eerst naar Duitse, Amerikaanse of Nederlandse EV’s moeten kijken. De afhankelijkheid van China die we nu al hebben is een horror scenario. En is indirect ook steun aan Rusland, het kleine broertje van China. Als we ook nog allemaal Chinese EV’s hierheen halen wordt dat nog erger.
mashell zegt
Hoezo Amerikaanse EV’s? De VS heeft in Guantánamo Bay een concentratiekamp, zij zijn ooit Hawaii binnengevallen, hebben er veel Amerikanen geplant en zijn toen “democratisch” aangesloten bij de VS. Precies wat Rusland hen in de Krim nagedaan heeft. De Amerikanen leveren enorm veel wapens aan Oekraïne om de oorlog te verlengen met als doel dat dit Rusland zowel economisch en militair verzwakt en ook de Europese economie te verzwakken. Zij zijn geen haar beter dan China. De afkeer van China is naïef en vooral erg selectief.
florisje zegt
Kijk zo is battery swapping nog interessant. Kan je op vakantie mooi zo’n lel van 150kWh er in dauwen, onderweg snel dat ding verwisselen en als je weer thuis bent ga je terug naar 70kWh
CYBRTRK zegt
Ik denk niet dat als je een 70 kWh batterij besteld hebt je even een 150 kWh batterij erin mag stoppen, daarnaast gaat dat ook niet passen denk ik zo
remmenisangst zegt
Ja dat kan dus wel bij Nio. Het is zelfs zo dat deze auto’s blijven profiteren van nieuwe ontwikkelingen op batterijgebied. Dus de nieuwste batterijtechniek van over 5 jaar past gewoon in deze auto en kan je er dan ook mee rijden. Super concept en nu wel goed doordacht en marktrijp
flutterby zegt
Zo lang je de batterij als bagage ziet wel, maar een integrated pack zoals Tesla met de 4680 laat zien is met B(attery)aaS niet mogelijk. Er zal altijd een gewicht en daarmee efficiency en rijgedrag penalty zijn wanneer de batterij geen onderdeel is van de carrosserie.
Rob zegt
“Alweer?”
“Alweer ja!”
raoufff zegt
Doe maar niet of beter gezegd: doe maar Nio.
rwdftw zegt
De tweede is gespot door een collega van me : M-ET7865E.
minimoke1984 zegt
Waarom begrijpt @autoblog ook niet dat Tesla geen concurrentie heeft? Tesla is een laadnetwerk waar (auto’s van dit merk)Tesla’s (en op inmiddels behoorlijk wat locaties ook andere merken) kunnen laden. Er is geen ander laadnetwerk met eigen auto’s. Tenminste niet dat ik weet. Ik heb tenminste nog nooit Ionitys, fastnets, allegos, recharges enz zien rondrijden maar misschien vergis ik me. Dus ze kunnen deze autos beter vergelijken met bijv de etrons, eqe/s enz..
Reinier zegt
Volkswagen investeert veel in IONITY en Electrify America. Ze plakken er toevallig niet hun eigen naam op zoals Tesla doet. Geldt ook voor de andere fabrikanten.
flutterby zegt
Geheel vrijwillig natuurlijk en de integratie van auto en snellader is ook nog eens ruk. Waarom kan Tesla zoiets wel integreren maar een concern als Volkswagen niet? Zelfs Mercedes had sinds de EQC als CCS AutoCharge zodat je niet meer met pasjes hoeft te klungelen..
DeWitteCondor zegt
Dit is natuurlijk wel een beetje flauw. Peugeot maakt ook fietsen. Is het dan geen concurrent van Opel? Sony maakt ook TVs. Is de PS dan geen concurrent van de xbox? Ik zie werkelijk niet waarom je Tesla niet als concurrent van andere EV fabrikanten zou zien.
mashell zegt
In sommige markten is dat Supercharger netwerk van Tesla nog de USP. In Nederland is de dichtheid van Fastned, Shell recharge, Allego, iOnity en nog wat anderen zo hoog dat je daarom geen Tesla meer hoeft te kopen. Dat weet ook Tesla, die hebben hun netwerk voor klanten van andere merken opgesteld.
flutterby zegt
Mijn Golf kan prima laden bij een Supercharger hoor. Kabeltje is wat kort maar daar zou ik het niet voor laten.
Cees zegt
Rijdend spionagestation voor China.. alle data die dit ding vergaderd.😵💫
Niet alleen route, locaties, maar ook koppeling CarPlay/Android Auto, dus persoonsgegevens… wellicht ook camera’s en microfoons zoals bij Tesla in de auto..?
En al die data is dan eigendom van de Partij…
Niooit!
monsieurleloure zegt
Gelukkig weet Google niets over jou.
remmenisangst zegt
Ten puoa! (+10!)
Cees zegt
Ook teveel, maar daar kun je zelf nog iets aan doen en er is meer toezicht op dan wat er China met onze gegevens gebeurd…
CL65 zegt
So what, mijn s klasse doet >1100km op 88 liter benzine wss nog goedkoper ook met huidige laadprijzen.
remmenisangst zegt
Nope.. 88 liter is á €2,-/L €176,- aan benzine. Is €0,16/km.
1100 km elektrische is 200 kWh aan elektriciteit en is á €0,50/km €100,-. Is dus €0,09/km. Op eigen zonne-energie is het nog een klap goedkoper..
flutterby zegt
Ik laad de komende jaren nog voor 21ct/kWh hoor, het is maar de vraag of de benzineprijs op het huidige niveau kán blijven gezien heel Europa de accijnzen heeft verlaagd.
dalmore zegt
Is er ook nog geen indicatie qua prijs? Dat zal de auto maken of kraken ben ik bang
teske zegt
150 kWh, wat een waste of resources.
Het kan ook met 50kWh, de prestaties worden veel beter en 10x per jaar ofzo extra laden