• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze fabrikanten durfden auto’s op waterstof aan

Auteur: Loek, gepost 25 april 2020 om 13:14 – 17 Reacties

Toyota Mirai

Een commercieel succes is het helaas niet altijd, maar een paar auto’s op waterstof haalden een (eenmalig) productiestadium.

Elektriciteit versus waterstof: de één is heilig overtuigd van de BEV’s (Battery Electric Vehicles) en de ander juist van de FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Een aanzienlijk aantal elektrische auto’s behaalde een succesvolle commerciële marktintroductie. Bij waterstof ligt het heel anders.

Want Mercedes kondigde aan dat ze gaan kappen met waterstof. Geef ze eens ongelijk: hun GLC F-Cell was niet bepaald een succes. Te hoge kosten, te weinig baten. En is het überhaupt wel een goed alternatief? Het klinkt zo geweldig, water tanken. Maar waterstof vis je niet zo maar uit de zee. Naast andere nadelen van waterstof waar veel fabrikanten gewoon (nog) geen brood in zien. En zo wordt de lijst fabrikanten die actief bezig zijn met waterstof steeds kleiner.

Aan een gebrek aan proberen ligt het echter niet. Sterker nog: een hoop fabrikanten wisten of weten waterstof aan de gang te krijgen. Niet allemaal als een commercieel hoogstandje, maar het zijn er wellicht meer dan je denkt. Hier een aantal voorbeelden.

Toyota

Het grootste Japanse merk laat op een stille manier weten dat ze geen zin hebben in BEV’s. Hoe anders verklaar je dat de pionier van commerciële hybride auto’s maar één BEV in het assortiment heeft, wat ook nog eens een Lexus is? Als het aan Toyota ligt zit er een toekomst in waterstof. Toekomst vertaalt zich trouwens naar Mirai in het Japans. What’s in a bruggetje.

Toyota Mirai

De Mirai is één van de weinige FCEV’s die in commerciële productie ging. De inmiddels tweede generatie komt binnenkort op de markt, de vorige Mirai liet precies zien wat er mis is met auto’s op waterstof. Het is een auto van het formaat Corolla waar je zo’n 84.000 euro voor mocht aftikken. Vervolgens kun je bijna nergens tanken. Goede deal…

Toyota FCHV-4

Toyota is al jaren en jaren bezig met waterstof. Bovenstaande FCHV-3, gebaseerd op de Highlander, komt uit 2001. Zo zijn er een aantal FCHV’s geweest, allemaal een doorontwikkeling op de voorgaande versies. Geen één van de FCHV-serie kwam echter op de markt.

Hyundai

Je kunt ook naar de Hyundai-dealer rennen. Daar staat ook een FCEV die je kunt kopen, alleen waarschijnlijk niet betalen (ook deze schuurt tegen de 70.000 euro aan). Een paar mensen deden het wel, trouwens. De NEXO is een dappere volhouder, alleen kampt hij met soortgelijke issues als de Mirai.

Hyundai NEXO

De NEXO is ook niet de eerste waterstofauto van Hyundai. Ze begonnen rond 2000 met omgebouwde Tucsons en Santa Fe’s. De eerste die op de markt kwam was de ix35 FCEV.

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai en Toyota lijken allebei bedrijven te zijn die waterstof wel eens groot zouden kunnen maken. Met het verschil dat Hyundai zich daarnaast richt op BEV’s en daar stiekem veel meer succes mee heeft.

Honda

Honda leek niks te maken te hebben met FCEV’s. Op de achtergrond, ja, maar een grootschalig waterstofproject was er niet van het Japanse merk. Ze leken eerder bezig met hybride auto’s die leken op Toyota’s pogingen. Toen was daar pardoes de FCX Clarity.

Honda FCX Clarity

De FCX was gericht op de Amerikaanse markt, in het specifiek op het steeds milieubewuster wordende Californië. De lancering van de FCX Clarity zou gepaard gaan met het uitrollen van waterstoftankstations in de zuidelijke staat. Alle ingrediënten voor een succes, maar de FCX werd niet meer dan mondjesmaat verkocht.

Honda FCV Clarity

De tweede generatie die nu FCV Clarity heet, was de volgende grote belofte. Het zag er wederom goed uit, helemaal de actieradius van 700 km. Maar eveneens wederom lukte het Honda niet om er een commercieel succes aan te koppelen. Vijf jaar later horen we niks meer over de FCV.

BMW

Ook BMW weet nog niet echt te vorderen met BEV’s. De Vision iNEXT, iX3 en i4 staan voor een à twee jaar op de planning en dat is te laat voor zo’n groot bedrijf. Op de IAA in Frankfurt dit jaar presenteerden ze dan ook de i Hydrogen NEXT, een X5 op waterstof. BMW ziet er nog toekomst in en is dan ook nog bezig met auto’s op waterstof.

BMW i Hydrogen NEXT

Wie zijn hele leven het nieuws goed heeft gevolgd weet wellicht dat BMW’s pogingen tot waterstof ook al een tijdje terug gaan. De BMW Hydrogen 7 uit 2005 was een waterstofhybride. De zesliter V12 die we kennen van de 760Li moest het benzineaggregaat worden, terwijl de auto ook op waterstof kon lopen. Deze strategie zou betekenen dat de auto spoedig op de markt zou kunnen komen. Wederom hielpen de hoge aanschafprijs en gebrek aan tankstations het idee om zeep.

BMW Hydrogen 7

Wellicht dat de toekomst nog meer in petto heeft, omdat BMW met Toyota samenwerkt aan hun nieuwste modellen.

Opel (GM)

Het eerste fysieke model van GM wat op waterstof aan de praat gekregen kon worden, wat de HydroGen 3. Het lijkt gewoon een Opel Zafira en uiteraard klopt dat, maar het logo wat werd gebruikt is GM. Opvallend, want één van de grootste autoconcerns ter wereld gebruikt bijna nooit hun eigen logo. Goed, de Zafira HydroGen 3 kwam ook met een Opel-logo. Stiekem leuker vanwege de Ikea-sponsoring voor een ‘Hydrogen Challenge’.

Opel HydroGen 3

De HydroGen 4 probeerde het nogmaals en dit keer werd een SUV als basis gebruikt. In dit geval de Chevrolet Equinox. Dat is in de VS gewoon een doorsnee GM-SUV, maar om de auto in Europa iets aantrekkelijker te maken werd er een Opel-logo op geplakt. Er is nooit een Opel Equinox geweest en hij heette dan ook Opel HydroGen 4. Het meest bijzondere waar ooit een Opel-logo op is geplakt?

Opel HydroGen 4

Audi

Drie keer raden welke auto het testplatform was voor Audi rond 2000. Het was de vreemde eend in de Audi-bijt. De auto die dezelfde motor kreeg als de Lupo 3L en daarom extreem zuinig was. De auto die stiekem geniaal was, maar door zijn uiterlijk niet die waardering kreeg. De Ingolstadtse Multipla.

Audi A2H2

Dus die A2 was een perfect platform voor een waterstofconcept. Hij heette A2H2, een woordspeling op basis van het element waterstof (H²). De actieradius viel tegen en ook hier was er geen ruimte voor een consumentenversie.

Audi A7 h-tron

Audi probeerde het nog een keer met de A7 h-tron in 2014. Same old, same old. Of Audi zich aansluit bij het Volkswagen-beleid (waterstof heeft ‘geen voordelen’) is niet bekend, maar ook de A7 h-tron werd geen productieauto. In plaats daarvan komt Audi met een reeks BEV’s.

En de rest

Deze lijst kan door en door gaan: auto’s op waterstof lijken voor velen een uitkomst te zijn. Van bijvoorbeeld Kia, Fiat, Nissan, Renault en Ford zijn eenmalige testauto’s gekomen die uiteindelijk nooit wat werden. Want misschien wordt het wel niks, misschien ook wel. Er zijn een paar fabrikanten die het nog durven. Maar de industrie lijkt er geen zin in te hebben.

Ook interessant!

  • Opel Vivaro-e Hydrogen (2021)
    Opel Vivaro-e Hydrogen is gek op water
  • Opel Zafira op waterstof
    Opel Vivaro op waterstof is oplossing EV-rijden
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly
    Mijn Auto: Audi S6 Avant van Kelly

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, a2, A7, Audi, BMW, fcev, FCV, GM, Honda, Hyundai, ix35, lijstjes, Mirai, nexo, Opel, Toyota, waterstof, zafira

Vorig bericht: « Ook BMW gaat snel de productie hervatten
Volgend bericht: Autoblog advies: sportieve en luxe cabrio voor 35 mille »

Lees Interacties

Reacties

  1. dragspert zegt

    25 april 2020 om 13:46

    Misschien willen mensen ze wel hebben als ze wat minder onooglijk zijn?

    Login om te reageren
  2. crepito zegt

    25 april 2020 om 14:03

    Voor eenzelfde voortbeweging verbruikt het 3x zo veel energie en de auto is ~2x zo duur dan een BEV. Dus tenzij we ineens duurzame energie overschot hebben (komende decennia) niet, en de techniek halveert in prijs, is het zinloos. Al zullen ‘experts’ op AB anders beweren.

    Slechts toepassing op industrieel niveau en eventueel in vrachtvervoer.

    Login om te reageren
    • retetikker zegt

      25 april 2020 om 15:35

      De komende 30 jaar zal een BEV nog op kolen en gas rijden.

      Een BEV blijkt dan ineens dezelfde efficiëntie te hebben als een fcev op h2 uit aardgas…

      Login om te reageren
      • florisje zegt

        25 april 2020 om 20:08

        Dan wil ik daar graag een bron van zien, wat is volgens mij gewoon gelul.

        Login om te reageren
      • crepito zegt

        26 april 2020 om 12:20

        @retetikker: Laat je bron maar zien. Zelfs een BEV opgeladen met stroom opgewekt door kolen zorgt voor 30% CO2 uitstoot dan een moderne ICE.

        Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    25 april 2020 om 14:04

    Ik wil nog steeds een Riversimple Rasa.

    Login om te reageren
  4. tge2 zegt

    25 april 2020 om 14:07

    Mazda vergeten? De RX8 RE Hydrogen is verkocht geweest.

    Login om te reageren
  5. johnwaters zegt

    25 april 2020 om 14:35

    Waterstof is dan ook bij de industriële productie zeer zwaar belastend voor het milieu en klimaat. Het is klimaatschijnheiligheid om met zo’n dingen rond te rijden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 april 2020 om 16:17

      @johnwaters: Het rijden op waterstof is net zo schoon als het volledig elektrisch rijden – in de wetenschap dat slechts 19% van de in Nederland geproduceerde elektrische energie daadwerkelijk groen is.

      Er zijn in ons land inmiddels meerdere de technisch solide onderbouwde studies gedaan naar de winning van waterstof d.m.v. elektrolyse, waarbij men vooral ‘overschot-elektriciteit’ zou moeten gebruiken, in tijden van hoge opbrengsten van zonne- en windenergie. De essentie van die productie is, dat men op die manier elektrische energie omzet in chemische energie, wat stukken efficiënter is op te slaan. In tijden van ‘schaarse’ groene energie kan men deze waterstof dan benutten voor het aandrijven van generatoren, die dan op hun beurt weer ‘groene’ energie kunnen (terug)leveren aan ons elektriciteitsnet.

      En daarmee kom ik bij het punt, of waterstof geschikt is als autobrandstof. Technisch gezien: ja. Praktisch gezien: nee. En dan doel ik niet alleen op het gebrek aan tankstations, maar meer op het gebied van de veiligheid. Waterstof heeft namelijk twee ontzettend onpraktische eigenschappen:

      Punt 1. het molecuul is het kleinste wat we kennen. Vergeleken met waterstof is lpg bijvoorbeeld zo dun als appelstroop. Élk systeem wat wordt gebruikt om waterstof in op te slaan, is dus ‘lek’. In de gassentechniek spreekt men dan van permeabel, of te wel: doorlaatbaar. Dat stelt extreem hoge eisen aan een installatie in een auto ten aanzien van de opslag, leidingwerk en vooral ook de (bots)veiligheid. Onderhoud zal altijd door specialisten moeten plaatsvinden, want de risico’s zijn van een heel andere orde dan elke andere brandstof of aandrijving.

      Nadeel punt 2 is dat waterstof weliswaar extreem licht ontvlambaar is, maar relatief weinig energie (calorieën of joules) bevat. Je moet dus veel meenemen, om een acceptabele actieradius te hebben. En dat betekent dat je extreem hoge vuldruk in de gastank moet hebben om toch nog redelijk wat energie mee te nemen. Denk hierbij aan een druk tot ± 400 bar (dan zit je bijna de bovengrens van de PED richtlijn). Ook dat stelt weer extreme eisen aan de veiligheid, waar bijvoorbeeld het eerder genoemde lpg niet meer dan 10 bar nodig heeft.

      Nog een aanvulling op het artikel; de Honda FCX Clarity is voor zover ik weet nooit te koop geweest. Geïnteresseerden konden de auto leasen van Honda America.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 april 2020 om 17:17

        Ik vind een nadeel van waterstof dat er drie keer zoveel energie verloren gaat tussen zonlicht en aandrijving naar de wielen als bij een BEV, als je bij beiden een zonnepaneel gebruikt om ze op te laden/vol te gooien. Dat betekent dat in mijn utopische toekomst over 100 jaar, als er niets meer uit de krochten van de aardkorst wordt gepompt om ons vervoer aan te drijven, er drie keer zoveel generatoren/collectoren nodig zijn om een waterstofauto dezelfde afstand af te laten leggen als bij een BEV.

        Login om te reageren
  6. sonnybonds zegt

    25 april 2020 om 17:16

    Waterstof is het niet geworden ondanks dat Topgear het heeft gepromoot! En Tesla is groot geworden ondanks/dankzij Topgear het in de grond heeft geboord.

    Login om te reageren
  7. quinn zegt

    25 april 2020 om 21:52

    En dan te bedenken dat Daimler al in 2003 met een A-klasse W168 F-Cell uitkwam en dat dit model oa speciaal ontwikkeld was om alternatieve aandrijving (electra / waterstof) aan de onderzijde van het voertuig aan te bieden. Jammer dat ze toen niet hadden doorgezet dan waren ze koploper op dat gebied en alle andere merken hadden het nakijken gehad… jammer…

    Login om te reageren
  8. nikk zegt

    25 april 2020 om 23:37

    Ingewikkelde, dure, energievretende waterstof is het totaal niet voor personenvoertuigen. De olieboeren zien waterstof echter maar wat graag als volgende stap. Haken ze op in en moet je weer bij hun tanken.

    Login om te reageren
  9. Dizono zegt

    25 april 2020 om 23:42

    Volgens mij was Honda in 2002 de eerste die de FCX op kleine schaal aan klanten leverde (met een leasecontract). Feitelijk een EV Plus (ook speciaal voor Californië, maar dan met een brandstofcel).

    https://global.honda/content/dam/site/global/heritage/cq_img/timeline/products-history/automobile/FuelCell/2002/01.jpg

    BMW Hydrogen 7 is in dit verhaal wel een buitenbeentje, want deze heeft géén brandstofcel. De V12 is aangepast om ook waterstof te kunnen verbranden. Vanwege de lage power output daarom maar voor de dikste motor gekozen, zodat het nog iets leek.

    Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    26 april 2020 om 12:14

    Renault heeft een paar maanden geleden waterstofversies van de Kangoo en Master geïntroduceerd.

    Login om te reageren
  11. nissanfairladyz zegt

    26 april 2020 om 14:27

    Moet je eens het onderhoudsboekje gaan lezen van de Hyundai Nexo. En dan vooral hoeveel onderhoud het gehele aandrijfsysteem nodig heeft. Dat is nog meer als een benzine auto. Terwijl een volledige elektrische auto veel minder onderhoud nodig heeft dan een benzine auto.

    Mensen weten geen DROL van waterstof auto’s. De argumenten tegen waterstof zijn zo immens groot, van productie van waterstof, tot tanken tot aan de auto zelf. Er kleven echt aan ELK onderdeel van dit concept, heel veel nadelen.

    Daarnaast is groen waterstof, op dit moment accijns vrij. De overheid krijgt geen ROOIE cent, terwijl groene waterstof zonder accijns zelfs duurder is als benzine en diesel met accijns (TOEN DE PRIJS NOG HOOG STOND).

    Het is gewoon VIES DUUR, en lastig goedkoper te maken. Het is natuurkundig gezien ook echt een SUPER slecht concept. We weten allemaal dat de Chemische wereld, en de energie transities tussen chemische reactie zo inefficiënt zijn. Dat kun je bijna niet verbeteren.

    Login om te reageren
  12. rxate zegt

    28 april 2020 om 09:58

    Ik mis de RX8 Hydrogen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North