• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler stopt met auto’s op waterstof

Auteur: Loek, gepost 23 april 2020 om 13:53 – 33 Reacties

Daimler stopt met waterstof

Mercedes en haar moederbedrijf Daimler zien toch geen brood in waterstof, daarom stopt de ontwikkeling ervan.

Er zijn verschillende alternatieve brandstoffen waar miljarden euro’s in zijn geïnvesteerd. Momenteel lijkt elektrisch aan het langste eind te trekken. Waterstof is voor velen ook nog een alternatief, maar de interesse vermindert steeds meer. Ook in Stüttgart is het geloof weg: Daimler stopt met de ontwikkelingen omtrent waterstof. Ook trekken zij hun waterstofmodellen uit productie.

Waterstofmodellen?

Het is niet dat Daimler, of in dit geval Mercedes, bekend stond om hun modellen op waterstof. Sterker nog, de enige die we recent hebben gezien is de Mercedes GLC F-Cell en we nemen het je niet kwalijk als je deze GLC met EQC-velgen bent vergeten. Deze ‘opvolger’ voor de B-Klasse F-Cell is nog steeds in productie, ten minste, snel niet meer. De omgekatte GLC drijft zijn wielen aan met rasechte F1-stijl ‘EQ-POWER’, maar de ‘brandstof’ is waterstof. Het is een hybride: half waterstof, half accu. Geen uitstoot en in theorie het beste van twee werelden. Door het kapot gooien van het waterstofproject wordt de stekker volledig uit de GLC F-Cell getrokken.

Mercedes GLC F-Cell

Kosten

Dat heeft een paar redenen, waarvan geld één is. Nee, dat is het enige probleem. Volgens Daimler is waterstof namelijk serieus één van de oplossingen. Het probleem voor henzelf is dat het volume van verkoop tegenover de ontwikkelingskosten absoluut niet in balans is. De ontwikkelingskosten van een waterstofauto liggen ongeveer twee keer zo hoog als die van een elektrische auto.

Met de meute meegaan

Daimler was een dapper dorpje op dit gebied. Honda, bekend van bijvoorbeeld de FCV Clarity, trok de stekker er al uit. Volkswagen ‘zag dit al aankomen’ en zei in vorige maand dat geen één voordeel van waterstof hun interesse wekt. Sterker nog, ze zijn er niet volgens Wolfsburg.

Daarmee zijn de enige drie merken die nog sterk geloven in waterstof Hyundai, BMW en Toyota. De laatste twee werken zelfs samen op dit gebied. Auto’s als de Hyundai NEXO en Toyota Mirai laten zien dat waterstof inderdaad grof geld gaat kosten. Want ook de consument moet met ruim 65.000 euro voor beide auto’s diep in de buidel tasten.

Andere markten

Wel blijft Daimler geld pompen in waterstofprojecten, met name een nieuw project samen met Volvo. De beide vrachtwagendivisies van deze merken gaan zwaargewichten op waterstof ontwikkelen. Voor nu stopt Daimler met personenauto’s op waterstof. Wordt misschien vervolgd maar waarschijnlijk niet. (via Electrek en Automotive News Europe)

Ook interessant!

  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes GLC door Manhart maakt zijn voorliggers bang
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, f-cell, glc, Mercedes, waterstof

Vorig bericht: « Hoe lekker is deze McLaren P1 GTR met Gulf kleuren?
Volgend bericht: Autospotters Laren opgelet: gemeente gaat extra handhaven »

Lees Interacties

Reacties

  1. meetsysteem zegt

    23 april 2020 om 14:05

    Stuttgart, iets met umlaut..
    On topic, goeie zet, voor personenauto’s is de brandstofcel niet de beste oplossing, zeker wanneer de volgende generatie accu’s verschijnt. In de tussentijd plug-in, liefst met 100 km elektrisch en 1200 km diesel gecombineerd bereik. Maar ja, imago..

    Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    23 april 2020 om 14:23

    Welke miljardair riep dit ook al weer al jaren? Waterstof is enkel interessant voor de oliemaatschappijen.

    Login om te reageren
    • centocinquantanove zegt

      23 april 2020 om 15:31

      @flutterby: ik ben geen miljardair hoor!

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      23 april 2020 om 15:49

      @flutterby: maar waterstof klinkt zo leuk… en je hebt alleen water als afvalstof. Maakt toch niet uit als je 3x zoveel energie nodig hebt om waterstof te creëren dan dat het ooit opleverd.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 april 2020 om 16:34

        @laptom: Dat geld net zo goed voor brandstof. Alleen dat heeft duizenden jaren nodig om op te bouwen.

        Overigens is er best een rol voor waterstof weggelegd in de energie transitie. Denk bijvoorbeeld aan de scheep en luchtvaart of de staalindustrie. Als de bron kernenergie, algen of een andere onuitputtelijke duurzame bron is dan kan het zelfs milieu verantwoordelijk.

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        23 april 2020 om 18:16

        Ow, maar toch prima in de woestijn te maken. Stof genoeg. Alleen beetje water er bij…

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    23 april 2020 om 14:26

    Bij dit artikel had ik een schreeuwerige kop als “Corona crisis vermoordt waterstof” verwacht. Maar zo zakelijk is ook wel ok.

    Login om te reageren
  4. pindakoning zegt

    23 april 2020 om 14:41

    Dan ben ik toch nieuwsgierig hoe lang BMW en Toyota hiermee doorgaan. Zien zij wel (meer) voordelen? Dit lijkt mij een begrijpelijke keuze van Daimler

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      23 april 2020 om 15:30

      Volgens mij is BMW er feitelijk ook mee gestopt en koopt dat van Toyota in.
      BMW was eerst nog van het verbranden van waterstof trouwens, maar daar is iedereen al vanaf gestapt.

      Login om te reageren
      • bohica zegt

        23 april 2020 om 19:39

        @fanboy: bmw is er nog mee bezig en er zal over een tijdje een x5 op waterstof brengen

        Login om te reageren
  5. crepito zegt

    23 april 2020 om 14:42

    Verrassing…

    Login om te reageren
  6. superhans zegt

    23 april 2020 om 15:10

    Mits waterstof tegen acceptabele kosten geproduceerd kan worden, lijkt het me wel een mooi alternatief voor de lucht- en scheepvaart. Die kunnen grote hoeveelheden tanken en de benodigde infrastructuur kan beperkt blijven tot grote (lucht)havens.

    Login om te reageren
  7. japiejo zegt

    23 april 2020 om 16:02

    Ja maar waterstof is de toekomst hoor ik hier altijd?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 april 2020 om 11:51

      Is het ook. De zon verandert waterstof in helium, stuurt daarmee lichtstralen en warmte naar de aarde waar het via zonnepanelen in de elektriciteit wordt omgezet waarop je elektrische auto kan rijden.

      Login om te reageren
  8. retetikker zegt

    23 april 2020 om 16:06

    BEV heeft nog steeds niet de grote doorbraak gemaakt en alternatieven blijken niet haalbaar.

    Ik heb het vermoeden dat de verbrandingsmotor nog wel even onder ons blijft.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    23 april 2020 om 16:39

    Tja, als blauwe diesel echt doorbreekt is er ook geen reden meer om verder te gaan met waterstof. Jammer maar helaas. We hebben ook geen stoomtrein meer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 april 2020 om 11:32

      Maar blauwe diesel gaat niet doorbreken. Kan niet. Want “Blauwe diesel wordt gemaakt van afval. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend.” en zoveel voedsel afval om de auto’s, vrachtwagens en treinen op te laten rijden is er helemaal niet. Zie: https://autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

      Login om te reageren
  10. bpc zegt

    23 april 2020 om 16:55

    Ik ben voor mijn werk vaak vlakbij een testcircuit vam toyota, vlakbij is een waterstoftankstation en het valt mij altijd op dat daar best vaak prototypes aan het tanken zijn, ik ging er van dat toyota toch aardig wat ontwikkeling en testwerk in waterstof steekt.
    En gezien het feit dat daimler en volvo wel verder gaan in de ontwikkeling van waterstofaandrijving in vrachtvervoer kan het alsnog zijn weg vinden naar personenwagen. Niet vergeten dat veel (milieu)technologie die we vandaag de dag in personenwagens zien begonnen is bij vrachtwagens.
    Addblue om maar een recent voorbeeld te noemen

    Login om te reageren
  11. sanki zegt

    23 april 2020 om 17:33

    Dit snap ik niet. H2 is echt de toekomst, elektrisch absoluut niet…

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      23 april 2020 om 18:45

      Niet, dus.

      Login om te reageren
    • jorden zegt

      23 april 2020 om 19:04

      @sanki: dan moet je ze even bellen!

      Login om te reageren
      • sanki zegt

        23 april 2020 om 23:13

        Ik zit zelf in het OV en daar zie je juist dat alle fabrikanten aan het inspelen zijn op waterstof. Dus ik vind het zeker raar dat de personenwagens van mercedes ermee stoppen terwijl bij Evobus GMBH alles wordt gezet op waterstof wat ontwikkeling betreft….

        Login om te reageren
  12. baklava zegt

    23 april 2020 om 17:34

    Mercedes is gewoon niet innovatief genoeg. Hun batterij modellen zijn ook niet geweldig

    Login om te reageren
    • japiejo zegt

      23 april 2020 om 17:54

      Nee en BMW ook niet en Honda ook niet en Volkswagen ook niet en Peugeout ook niet etc. Als merken (vrijwel) stoppen met waterstof, of er niet eens aan beginnen, zijn ze dus niet innovatief genoeg. Of zouden ze inzien dat het voor personenwagens (voorlopig) een dood spoor is? Zou misschien ook best een reden kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        23 april 2020 om 18:18

        Exact… en durven ook geen wagens op perslucht aan. En de flux capacitor hebben ze ook nooit heil in gezien… De innovatie is ver te zoeken.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        23 april 2020 om 23:09

        BMW gaat er wel mee door samen met Toyota. Goede nickname trouwens, alleen wel beetje gekke spelling.

        Login om te reageren
  13. V8Vantage zegt

    23 april 2020 om 18:23

    Of de infrastructuur gaat niet snel genoeg. En wachten ze daarop en kopen ze over een paar jaar de technologie gewoon in. Intussen zitten ze nog wel in grote samenwerkingsverbanden.

    Login om te reageren
  14. Dizono zegt

    23 april 2020 om 18:26

    Was op zich een fijne auto, de GLC F-Cell, mooie techniek en netjes weggewerkt. Alleen als je een peut gas gaf, dan kwam er een wolk stoom uit de uitlaat waar menig fluitketel van zou gaan blozen.

    Login om te reageren
  15. jelmer zegt

    23 april 2020 om 18:47

    Hoe vaak ik wel niet heb gelezen dat waterstof dé toekomst is en elektrisch niet door zou breken… de AutoBlog-experts in de reacties zijn nu iets stiller ;-)

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      23 april 2020 om 19:09

      @jelmer: is het ook, alleen moeten er nu partijen geld bijleggen om jou te laten rijden. Normaliter wil een commerciële instelling het geld de andere kant op zien gaan :p

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        23 april 2020 om 20:30

        Dus is het geen echte optie, toch?

        Login om te reageren
  16. audirs3 zegt

    24 april 2020 om 13:18

    Voor lange afstanden vrachtvervoer is er zeker wel een grote markt voor waterstof.

    Login om te reageren
  17. clubbtraxx zegt

    25 april 2020 om 00:28

    Gelukkig maar, als alles op waterstof rijd… rijden we altijd op natte wegen.
    Lijkt me nou ook niks.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North