Kassa!
Afgelopen weekend vond op Amelia Island in Florida een grote Gooding & Company-veiling plaats. Zoals altijd werden er weer mooie vierwielers van de hand gedaan. De veiling stond niet garant voor verbluffende records. Desalniettemin werden grote bedragen uitgegeven door vermogende autoverzamelaars.
Topper van het weekend was een Ferrari 275 GTB Long Nose Alloy uit 1966. Veilingmeesters hadden een verwachting dat de auto tussen 2,5 miljoen en 3,2 miljoen dollar zou opleveren. Die verwachting kwam enigszins uit. Met een opbrengst van 2.530.000 dollar was de 275 de meest waardevolle auto van de veiling. Van de Ferrari zijn slechts 80 exemplaren gemaakt. Dit specifieke exemplaar heeft 27 jaar ongebruikt in een garage gestaan en was drie decennia in handen van dezelfde eigenaar.
Ferrari bouwde in totaal 453 stuks van de 275 GTB. Carrozzeria Scaglietti maakte 205 exemplaren met een Long Nose. 80 van deze auto’s kregen een aluminum body. Geen wonder dat deze zeldzame variant van de 275 zoveel geld heeft opgeleverd.
Op nummer twee staat qua opbrengsten een toekomstige klassieker. Een rode Ferrari Enzo leverde 2.365.000 dollar op. Hekkensluiter van de top drie is een Ford GT40 uit 1967. De Amerikaan werd gekocht voor 1.925.000 dollar.
lincoln zegt
Keurig de stofzuigerzak inhoud er overheen gedrapeerd ..
Dizono zegt
@lincoln: verwaarlozing staat tegenwoordig gelijk aan patina.
lincoln zegt
@dizono:
Eerlijk is eerlijk ..
Die Amerikaanse veiling boeren maken er wel een feestje van ..
Snappen het werkwoord “presenteren” tenminste ..
Gaan altijd lekker veel goederen en geld van hand tot hand ..
Zo hoort het ..
ukbob zegt
Blauw leer, tof!
Jammer dat (mainstream) merken dat anno nu amper aanbieden…
In de huidige 5-serie is het volgens mij te bestellen, kan er verder geen bedenken.
jorden zegt
@ukbob: Porsche, Bentley en Rolls-royce ;) voor je Golf zoek je idd te vergeefs naar blauw leer.
On-topic; Doe mij maar de Enzo. Een jeugdliefde uit mijn tijd.
marcsuyck zegt
Barn find (Hagerty)
https://youtu.be/wlRKSmHgzdE
lincoln zegt
@marcsuyck:
Gaaf .. leuke link maat ..
@ukbob .. blauw vinyl ..
gregorius zegt
Gezien de gekke prijzen voor Ferrari’s uit die tijd van tegenwoordig, vind ik dit nog best meevallen.
500k – 1mio er tegenaan voor de restauratie en je kan m prima naast modellen zetten die makkelijk 10 mio doen.
rufctr01 zegt
@gregorius: zag laatst een Daytona die gerestaureerd werd, de prijs ging over de 1,5 miljoen heen.
bmwkevin zegt
Bij The Gallery in Brummen staat er ook eentje, maar dan wel in een betere staat dan deze.
ikleesookoverautos zegt
Doe mij maar dan die Enzo ipv zo’n roestbak die je zelf nog helemaal moet opknappen.
ttr6 zegt
ooit eens in gereden…..OK, de stalen variant, niet de alu. Geluid is top, buitenkant is top, binnenin valt ‘ie echt tegen. Dashbord uit gefineerd karton, zo lijkt het. Toen (praat over minder dan 10 jaar geleden) moest ‘ie € 280.000 opbrengen. Denkt dat de toenmailige eigenaar nog wel eens achter zijn oren krabt als hij deze bedragen leest.
cossiekiller zegt
Eigenlijk interessanter wat die 427 Cobra opgeleverd heeft uit diezelfde ‘barnfind’…
Gulli zegt
Waarom is zo’n Enzo nu al zo duur? Is toch nauwelijks al een klassieker te noemen?
mashell zegt
@gulli: misschien omdat z’n opvolger LaFerrari niet de wauw factor heeft. Een F40 is ook veel legendarischer dan een F50.
toyotafortuner zegt
Nice watermerk