
Radicale veranderingen.
Ford is eigenlijk nog maar een van de weigen merken met MPV’s in het gamma. Daarnaast heeft de autofabrikant ook de nodige crossovers en SUV’s in het pallet. Is het aanbod niet gewoon te uitgebreid voor deze tijd? Die vraag doemt op, omdat mogelijk het mes in het modellengamma gezet gaat worden.
Ford Europa ziet de verkopen steeds meer richting crossovers drijven. Conventionele modellen die al jaren op de markt worden aangeboden doen het steeds slechter. Zo doen de Kuga en EcoSport het ontzettend goed, terwijl de MPV’s ver achterblijven. De man met de hamer dreigt dan ook voor dit soort modellen. Het gaat hier om onder meer de C-Max, S-Max en de Galaxy.
In de eerste helft van dit jaar namen de Europese verkopen van de C-Max met 18 procent af. Niet alleen dit soort modellen hebben invloed op de winst van Ford. Ook Brexit gooit roeit in het eten. Het Verenigd Koninkrijk is de belangrijkste markt voor Ford in Europa, maar door Brexit is de pond minder waard geworden.
Ren dus naar de dealer als je nog een minivan wilt scoren. Straks zijn het louter crossovers en SUV’s. (via Autonews)
En minivans zijn eigenlijk de meest rationele auto s . Ik ben er geen liefhebber van maar je krijgt met een MPV gewoon het meeste auto/€
@ttr6: Helemaal waar, een S-Max met veel opties en een dikke motor is een prima vervoermiddel. Goede stoelen, comfortabel en enorm veel ruimte.
@skinnybmw: Maar een minder hoge zit, en geen plastic randjes rondom de wielkasten. Dat kun je toch echt niet missen als je als stoere powervrouw (m/v) bij de wandelclub uit Appelscha aankomt. Crossovers all the way voor dat soort hipmensen.
Een uitgebreid aanbod is behoorlijk van deze tijd, bekijk het aanbod van Mercedes of Volkswagen maar eens. Of een MPV nog van deze tijd is is wat anders al heeft Renault daar een mooie invulling aan gegeven met de Espace.
@dirkv: zie jij ze wel eens rijden dan?
@sr20det: Daar heb je gelijk in.
@dirkv: Espace…ik wil er bijna een foto van maken als ik er 1 zie rijden. Zijn zeldzamer dan Ferrari’s deze dagen…
Een wagen als een S-Max of Galaxy is eigenlijk de enige echte familieauto. Al die bagger crossovers bieden minder voor meer geld, meer gewicht, meer luchtweerstand etc. Helaas gaan we toch massaal die kant op. Die EcoSport schijnt trouwens echt een waardeloos hok te zijn (zeker voor de facelift), dus ik vraag me af wie in godsnaam zo’n ding koopt als elk Koreaans, Frans en zeker Japans alternatief beter (en goedkoper) is….
@trustmeiamanengineer: Die EcoSport moet je eens Googelen voor de grap. Die valt echt in de categorie Pontiac Aztek. Ik heb niet snel medelijden, maar oh oh oh, wat ben je er ingelegd als je je zo’n wagen hebt laten aanpraten.
@renegade: Exact. En naast verschrikkelijk lelijk dus ook nog gewoon echt een slecht rijdende auto.
@trustmeiamanengineer: 1,80 meter hoog en een spoorbreedte van 1,45 meter… ik neem graag van je aan dat ie belabbbbbberd rijdt :)
@renegade: Ik had laatst een collega die twijfelde tussen een Ecosport of een Opel Mokka. En mij om advies vroeg. Ik heb me er maar onderuit geluld door te zeggen dat ik niet zo op de hoogte ben van SUV’s, terwijl ondertussen het zuur al in m’n mond liep.
@centocinquantanove: Je kunt ook gewoon met goede argumenten vertellen waarom een suv de meest inferieure auto is die er is.
@lekbak: sommige mensen zijn niet te redden. ;-)
@centocinquantanove: Haha, tussen deze twee is het dan te hopen dat hij voor de Mokka is gegaan. Of na de testritjes in zijn oude auto is blijven rijden ;) Wat is het geworden?
@renegade: Voorlopig is het nog een Corsa, geen idee of hij al een bestelling heeft gedaan. Ik durf er niet meer naar te vragen :’)
Jammer voor de Oostenrijkers dan als de Galaxy verdwijnt. Heb nergens zoveel Ford Galaxy’s gezien als in Oostenrijk.
@arias: in Oostenrijk zijn ze gek op fullsize MPV’s. Zelfs de Alhambra (!) is daar niet aan te slepen.
Ford maakt gewoon foute keuzes. Volvo verkocht en kijk nu. Hun onze strategie… De ecosport en ka+ slaan hier niet aan. Ka+ is in vergelijking met de vorige Ka’s niet aantrekkelijk genoeg. Als stadswagen nog niet eens leverbaar met automaat. Tja, dan ben je uitgepraat.
@luxaeterna: Dat valt mij ook op. De meest succesvolle merken blijven heel veel verschillende modellen leveren. Ford is juist aan het inkrimpen. Iets wat je steeds vaker ziet bij grote bedrijven. Als een bepaalde markt geen of minder winst maakt dan word die tak verkocht of stoppen ze er gewoon mee. Dan zijn de cijfers op korte termijn beter maar zijn ze ook veel kwetsbaarder. Iets wat de aandeelhouders niks uit maakt maar de werknemers wel.
Ik blijf nog wel ff rondtuffen in mijn ford S-max 2.0 ecoboost? heerlijke bak.
Gelukkig hebben we de GT nog…
MPVs zijn in Nederland inderdaad een beetje uit de gratie. Terwijl het toch verdomd fijne auto’s zijn. Niet mooi, maar wel heel fijn.
Mijn ouwe man heeft een paar maandjes in een Renault Scenic gereden. Uiteraard ging er iets mis met de elektronica, maar hee; die dingen kosten minder dan een pak melk. Het comfort en ruimte dat je er echter voor krijgt, een S-klasse is er niks bij…
@Rob: Qua comfort een S-Klasse er niks bij? Niet overdrijven hè??
@skinnybmw:
In de basis dan he ;-)
Tuurlijk, een Mercedes overklast een Scenic natuurlijk. Maar in de basis vind ik een MPV (Vooral de fullsize modellen) een veel prettigere auto om in te zitten dan een S-klasse. Mijn oom heeft een Grand Espace 3.5V6 gehad, met alles der op en aan. Meer comfort en ruimte heb ik nog niet meegemaakt in een auto ;-)
@Rob: ik kwam net langs de renaultdealer en nav je bericht stond er een rij van meer dan 100 s-klasserijders die hun auto gaan inruilen. Heb je nog meer waardevolle tips, bv beleggingstips als laag inkopen en bij een hoge beursstand weer verkopen…
Hoe minder busjes hoe beter
@cpp1: Niet als de busjes vervangen worden met bushokken.
Je realiseert je dat die dan worden vervangen door speelgoed SUV’s?
Ik snap Ford nooit zo goed. Ze proberen altijd alles een beetje anders te doen maar het werkt nooit echt goed.
Tuurlijk, de Fiesta is eigenlijk de beste van zijn klasse en de Focus en de Mondeo zijn ook meer dan
prima, maar alles daar omheen is het allemaal net niet.
De hedendaagse mens gaat prat op technologische snufjes en een kwalitatief goed interieur. Met de nieuwe Fiesta en Focus zijn daar ze de goede weg ingeslagen maar eigenlijk lopen ze alweer achter de feiten aan.
Ze moeten echt een kwaliteitslag gaan maken en eens proberen voorop te lopen. Wat ze overigens wel doen qua rijbeleving. Er zijn maar weinig Fords die minder dan goed rijden…
“Zo doen de Kuga en EcoSport het ontzettend goed” ? Huh ? In 4 jaar tijd verkocht Ford in Nederland 4109 stuks en van de Kuga in 10 jaar tijd 9657 stuks. Gelukkig zie je ze daarom nooit rijden. Als ik Ford was zou ik deze mislukkelingen uit produktie halen.
@joosstra: Ford kijkt ook niet alleen naar Nederland natuurlijk.
Fors moet gewoon stoppen met de onze strategie. Kijk de ecosport en die vreemde achterdeur. Wie wil dat hier?
BMW, Mercedes hun MPV’s verkopen wel nog.
@rubenpriest ‘de man met de hamer dreigt’ is wel een interessante zinsconstructie. Ik denk dat de man met de hamer al geweest is en dat het nu tijd is dat de man met de zeis langskomt.
@rubenpriest: oud nieuws en is al definitief dat dit gaat gebeuren