• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze ‘hatchbacks-met-kont’ zijn wél om aan te gluren

Auteur: Loek, gepost 21 september 2025 om 07:00 – 35 Reacties

Ter behoeve van kostenbesparing zijn niet alle sedans op hatchback-basis muurbloempjes, maar het kan wel.

Een wereldauto bouwen is lastig. De wereld is immers niet altijd eensgezind over wat voor auto het meest populair is. Bij ons doen stationwagons en hatchbacks het vaak goed, terwijl ze in de VS het liefst sedans, SUV’s en trucks kopen. Aan de oostkant van de wereld doen MPV’s en busjes het dan weer goed.

Hatchbacks-met-kont

De realiteit is echter dat zelfs binnen ons continent nog een tweedeling bestaat in wat goed scorende carrosserievormen zijn. Zoals gezegd zijn hatchbacks hier niet uit de prijslijsten te verdrijven. In Oost-Europa wil men ook nog graag sedans, alleen dan wel op dezelfde bases als onze hatchbacks. Da’s heel simpel: je pakt een hatchback en plakt er een kont aan vast. Ja, haha, er gaat vast meer dan dat in zitten. Nee hoor, kijk maar naar onderstaande voorbeelden.

Er zijn veel woorden om de Peugeot 206 SD, Renault Clio Symbol (of Thalia) of Ford Fiesta Sedan te beschrijven (naast alle andere auto’s die hetzelfde ‘probleem’ hebben). Alleen synoniemen voor ‘mooi’ of ‘fraai’ vallen daar niet onder. Hoe kan dat? Geld, natuurlijk, want het gaat altijd om geld. In dit geval kunnen deze sedans verkocht worden zonder het verlengen van de wielbasis en het ontwikkelen van nieuwe achterdeuren die beter in de aflopende daklijn van een sedan kunnen vallen. Bovendien moet je als designer naar het hele plaatje kijken: een ontwerp dat compleet gebalanceerd was rondom bepaalde proporties, zal altijd onnatuurlijk voelen als je die proporties aanpast.

Sedan-hatchbacks die wél geslaagd zijn

De realiteit is simpel: het kán wel. Je moet er alleen een klein beetje extra moeite voor doen. We hebben een paar sedans gevonden die grotendeels krek eender zijn met hun hatchbackbroeders, maar toch geen complete aanslag op het netvlies zijn. Inclusief veel auto’s die wij dus alleen van voren kennen, maar ons toch ietwat doet wensen dat we sedans iets meer zouden omarmen. Op alfabetische volgorde:

Audi A3 Limousine (Typ. 8V)

Eén van de beste voorbeelden vinden we bij Audi. De A3 begon als driedeurs en vijfdeurs hatchback, waar vanaf de tweede generatie iets meer onderscheid kwam in die twee carrosserievormen. De driedeurs had een iets sterker aflopende daklijn. Vanaf de derde generatie (Typ. 8V) kwam er voor het eerst een A3 Limousine. En eigenlijk conformeert die aan alles waar een ‘goedkope’ sedan op basis van een hatchback aan moet voldoen: de wielbasis is identiek aan de Sportback en hij heeft dezelfde deuren. En toch is het gewoon een puik ogende sedan.

BMW 2 Serie Gran Coupé (F74)

De knuppel in het hoenderhok die je kon verwachten. De eerste BMW 2 Serie Gran Coupé is voor het eerst dat BMW een 1 Serie als sedan uitbracht. En dan wordt duidelijk dat de proporties van de 1 Serie eigenlijk ook al zo ver heen waren dat een kont dan ook niks meer uitmaakt. Enter de nieuwste 1 Serie (F70) en de 2 Serie (F74). De kritiek op dit tweetal was dat het design erg Kia-esque was, maar laten we wel wezen: dat betekent in de moderne tijd niks negatiefs. En dus kloppen de proporties iets beter en staat er een prima hatchback, die ook als sedan nu best aardig werkt. Toe maar, scroll maar naar het reactie-gedeelte.

Fiat Tipo/Egea Sedan (356)

Over designs waar weinig mis mee is gesproken: de meest recente Fiat Tipo is typisch (haha) zo’n auto waar qua design helemaal niets over te zeggen valt. Dat betekent inderdaad dat het ook geen baanbrekend statement is, maar net zo goed dat hij in elke vorm gewoon prima smoelt. Datzelfde geldt voor de sedanversie, wederom gewoon de meest simpele manier om van een hatch een sedan te maken. Die bewijst precies de tweedeling tussen sedans en de hatchback (hier ‘scoorde’ de hatch aanzienlijk beter terwijl het in Oost-Europa andersom is), maar is zeker geen verkeerde auto. In Turkije, het land waar de Tipo gebouwd wordt, is het als Fiat Egea een graag geziene gast. Leuk feitje: officieel is het Ægea. Met een æ. Ga die maar eens vinden op je toetsenbord.

Honda Civic Sedan (FE)

Bij Honda is de Civic hatchback een soort Alfasud geworden. Niet dat daar perse iets mis mee is, maar je zou bijna zeggen: dat is al voor driekwart een sedan. Dan wordt het wel heel makkelijk om de deuren en wielbasis te kunnen lenen. En toch, voor de nieuwste (en voorlaatste FC-generatie): die iets langere achterkant met een perfect doorlopende daklijn, die werkt perfect. Bij ons is de sedan al een tijdje niet meer leverbaar (de laatste keer was toen de FD-generatie Civic Hybrid nog werd verkocht), maar dat zou eigenlijk wel moeten. Gewoon fraaie auto’s pennen en dat terwijl het eigenlijk een uitpersproduct is. Het kan gewoon.

Nieuwe Honda Civic
Nieuwe Honda Civic
Nieuwe Honda Civic

Kia Forte/Cerato (BD)

Ken je de Kia Cerato nog? Net voordat de Cee’d verscheen, was de Cerato Kia’s wereldauto. Ook toen werd de nogal milde Cerato met kont verkocht, maar werd alles wel uitgewisseld. Dus Amerikanen kregen de voor hun nogal impopulaire Cerato 5 als ‘onze’ hatchback en wij konden de sedan kopen (maar deden dat niet). Omdat de Cee’d letterlijk ‘de Europese Kia’ moest zijn, werd voor de Amerikaanse markt de technisch vrij gelijke Forte bedacht. Die kwam als hatchback, sedan en coupé. Uiteindelijk groeide de Forte uit tot dé Ceed-tegenhanger voor de VS, maar dus hoofdzakelijk als sedan. Grappig genoeg was er dus ook een Forte 5 als hatchback, die een beetje tussen de Ceed en Proceed in bungelt. Zo zijn er dus enorm veel derivaten van dezelfde basis. Los van al die gekte: zo’n Ceed als sedan, het had best gewerkt als we de meest recente Forte mogen geloven.

Mazda 3 Sedan (BP)

Om even extra te benadrukken waar deze lijst over gaat: het gaat niet om sedans die mooier of lelijker zijn dan hun hatchback-broers, eerder gewoon een mooie aanvulling zijn. Bij de eerste twee generaties Mazda 3 was de sedan namelijk de proportionele ramp die we in de eerste alinea’s aanhaalden. Bij de derde generatie werd het al beter en bij de vierde generatie staat er gewoon een hele fraaie compacte sedan. Sterker nog: ook al valt het gedurfde design van de hatch vaak goed in de smaak, er zijn ook mensen die er niks van moeten hebben. Dan is de sedan toch net even de wat meer klassieke, all-round keuze. Vandaar dat je hem hier ook nog gewoon kan bestellen.

Peugeot 308 Sedan (T9)

Een Peugeot 306 sedan, dat is prima. De Peugeot 307 en 308 Sedans op basis van diens hatchback-versies zijn een regelrechte ramp. We zullen jullie het beeldmateriaal besparen. Aangezien de Peugeot 308 daarna een nette hatchback werd, was ook de voor China bedoelde sedan helemaal niet zo erg meer. Echt mooi is anders, maar lelijk valt ook mee. Overigens kwam er ook nog een volledig elektrische rebadge van de 308 Sedan in China genaamd Fukang ES600.

Renault Mégane Sedan (LFB)

In tegenstelling tot de hier nooit geleverde Peugeot 307 en 308 Sedan, had Renault twee generaties lang een Mégane Sedan in het gamma. Dat was geen hoogvlieger, vooral de estate scoorde. Na één generatie van de Fluence als Mégane Sedan (die overigens weinig deelt met de Mégane hatch qua uiterlijk) kwam er gewoon weer een Mégane met kont. Alleen nu was het helemaal niet zo’n lelijke auto, sterker nog, dit was best een toffe middenklasse sedan geweest hier. Als we hem kregen, wat uiteraard niet gebeurde. Terwijl je slechts naar Polen af hoefde te reizen om hem gewoon bij de Renault-dealer te bemachtigen.

Toyota Corolla Sedan (E210)

De Toyota Corolla is een voorbeeld van een auto die als sedan waarschijnlijk populairder is dan als hatchback. Terwijl wij hier de twee generaties Auris nooit hebben gekregen als sedan. Toen Toyota weer terug ging naar de Corolla, kwam er een sedanversie die ook gewoon voor ons was. In de VS krijgt deze een nogal vreemd herzien front van de hatchback-versie mee, maar voor ons krijgt ‘ie een op maat gemaakte voorkant die het geheel veel beter laat kloppen. Dat komt overigens omdat deze versie in andere markten de Corolla Altis heet en al jaren parallel aan de hatch wordt verkocht. En zo kun je echt wel voor de dag komen met een Corolla sedan.

Volkswagen Bora (Typ. 1J)

Op zich had hier de Volkswagen Jetta (V) kunnen staan, ware het niet dat ondergetekende proportioneel niet kapot is van de proporties van de Jetta. Dat deed de Bora dan een heel stuk beter. Deze sedan op Golf-basis moest wereldwijd natuurlijk scoren (en heette bijvoorbeeld in de VS ook Jetta, net als zijn opvolger), dus werd het proportioneel gewoon een prima sedan. Wel kreeg je een marginaal andere voorkant dan de Golf, met platte rechthoekige lampen in plaats van de pilvormige units van een Golf IV. Overigens zijn de voorkanten uit te wisselen, dus een Bolf of Gora creëren kan vrij makkelijk.

Ook interessant!

  • Deze recente 'hete' hatchbacks worden vergeten
  • Deze hatchbacks hadden af fabriek een supercharger
  • Gelukkig: er komt ook nog een Audi A6 sedan
  • Deze kleine hatchbacks hadden een bijzondere grote motor

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

hatchback, lijstjes, sedan

Vorig bericht: « Video: René’s (XXL) Porsche Cayenne krijgt next-level Clanck audio!
Volgend bericht: Golf GTI’s pesten is kinderspel met de Mazda 3 MPS van Mike #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    21 september 2025 om 07:44

    Hmm, de meesten vind ik toch echt niet fraai.. de Mazda is wel aardig, maar als je daar de hatchback naast zet is het toch een stuk minder mooi.. Het zijn allemaal ‘kabouter-sedans’: beter doorsparen voor een maatje groter, die ogen 10x mooier..

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      21 september 2025 om 08:08

      De Mazda vind ik juist als een van de betere, met de A3 duidelijk als winnaar.

      De 2 GranCoupe heb ik echt nooit wat gevonden. Veel te veel lijnen op z’n kleine auto. De stap naar fwd doet het ontwerp ook niet veel goeds met z’n overhang. De 1 serie coupe/cabrio is véél mooier.

      Login om te reageren
    • OdEssA zegt

      21 september 2025 om 11:51

      Er zijn ook mensen die een kleinere auto kopen om praktische redenen 😉 of gewoon omdat we die wel mooier vinden dan een grotere, niet omdat hij goedkoper is. 🙄

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        21 september 2025 om 12:33

        Wanneer is een kleinere sedan praktischer dan een grotere? Is toch per definitie krapper, etc.

        Login om te reageren
        • OdEssA zegt

          21 september 2025 om 21:18

          Kleine garage en gemakkelijker parkeren zijn al 2 praktische redenen 🙂

          Login om te reageren
        • fisto zegt

          21 september 2025 om 23:01

          Bij het parkeren?

          Login om te reageren
  2. LaLancia zegt

    21 september 2025 om 07:57

    Een keer een Tipo sedan 1.3 JTD als vervangend vervoer meegekregen. Dat viel me echt 100% mee.
    De huidige Ford Focus sedan vind ik overigems ook erg fraai. Die had best nog aan dit rijtje toegevoegd kunnen worden.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      21 september 2025 om 08:57

      Ik heb ook een keer een Tipo als leenauto meegekregen. Wel een hatchback, maar toch. Vond het een verrassend goede auto. Niet te begrijpen dat dat ding het hier in het noorden zo slecht heeft gedaan.

      Login om te reageren
      • ejpotter zegt

        21 september 2025 om 19:37

        Ik vond de Tipo als sedan ook wel ok, maar wat een goedkoop interieur. Vooral het stuur vond ik verschrikkelijk.

        Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    21 september 2025 om 08:19

    Die Clio sedan zie je heel af en toe rijden, die is zo maf. De hatch is juist een geinig ontwerp voor zijn tijd, de sedan… Quasimodo is het een beetje.

    De rest uit dit lijstje vind ik allemaal dikke prima ogen hoor. Het is vooral de B segment sedan die maf wordt, de rest van het lijstje zijn C segment sedans, en die kunnen gewoon.

    Login om te reageren
  4. Estate_of_mind zegt

    21 september 2025 om 09:22

    Het idee van de Bora is dat deze gebaseerd is op het platform van de variant (= langere wielbasis), daarom kloppen de verhoudingen beter. Er zijn meer fabrikanten die dit doen in het c-segment, bijvoorbeeld Toyota met bovengenoemde Auris, dan krijg je meteen een gestrekter profiel van je sedan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 september 2025 om 06:46

      Zouden die vier millimeter het verschil maken?

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    21 september 2025 om 09:24

    Het bijzondere van de Bora is, dat deze ook als stationwagen te koop was, en dat deze met een grotere motor en rijkere uitrusting feitelijk als een premium versie van de Golf in de prijslijst stond.

    Login om te reageren
  6. Pordon zegt

    21 september 2025 om 09:39

    Als je al deze auto’s er in zet dan had de Mercedes A-klasse er natuurlijk ook gewoon tussen gemoeten.

    Als we de CLA mogen meerekenen voor dit segment dan is dat overduidelijk de winnaar in mijn ogen maar is wellicht wat te aangepast en langer gemaakt t.o.v de hatchback om de mooie proporties te krijgen waardoor die niet meer in dit lijstje mag?

    Van bovenstaande auto’s vind ik de Mazda 3 het mooist. Zelfs mooier dan de Hatchback die vooral bij de C-stijl en kont teveel plaatwerk heeft.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 september 2025 om 09:58

      @Pordon: de 2 Serie is zo hot als ik een take kan krijgen. Want de A-Klasse is wat mij betreft een onooglijke proportionele ramp. Terwijl de hatchback gewoon prima is. De CLA is al ietsje beter, dus die zou er als eervolle vermelding nog wel bij mogen.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        21 september 2025 om 10:27

        Ik vind de A ook niet de allermooiste sedan maar als de A3, de 308 en megane sedan er instaan dan hoort die er gewoon bij. Dat doet allemaal niet echt voor elkaar onder in mijn ogen. Kleine, wat vreemd en gedrongen sedans. De CLA (C118) vind ik persoonlijk een schitterende auto dus die was dan zeker het vermelden waard geweest.

        Login om te reageren
      • ejpotter zegt

        21 september 2025 om 23:14

        Zo hot als ik een take kan krijgen?

        Login om te reageren
  7. janboel zegt

    21 september 2025 om 09:58

    Geen Seat Toledo (1gen)? Ik zou deze eerder kiezen dan de Bora.

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      21 september 2025 om 11:33

      Gen1? Volgens mij was de gen2 de concurrent van de Bora.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        21 september 2025 om 13:21

        “Sedan-hatchbacks die wél geslaagd zijn” en dan de F74 vermelden…
        De enige die geen compleet gedrocht is is de bora.

        Login om te reageren
        • ejpotter zegt

          21 september 2025 om 19:46

          De F74 kan best mooi zijn in de juiste samenstelling.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            22 september 2025 om 10:28

            Inderdaad, als er een auto pyjama omheen zit valt het best mee.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 september 2025 om 13:32

      De Seat Toledo is geen hatchback met kont, de eerste Seat Léon is een hatchback die een Sedan zonder kont is.

      Login om te reageren
  8. mahansz zegt

    21 september 2025 om 12:39

    Ehm, ben ik de enige bij wie de helft van de foto’s weer eens niet te zien zijn? Komt écht vaak voor (middels app op iPhone 14pro)

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      22 september 2025 om 08:10

      De app is al jaren waardeloos en wordt volgens mij ook amper bijgehouden.

      Kleine tip: Verwijder de app en maak een webapp aan: https://www.macrumors.com/how-to/save-safari-bookmark-web-app-iphone-home-screen/

      Login om te reageren
  9. dubcars zegt

    21 september 2025 om 16:19

    Dat van de Toyota heb ik nooit begrepen. Een frontje voor de Hatch en Touring Sports die hetzelfde is, maar een apart neusje voor de sedan. Terwijl er ook een sedan is met het neusje van de Hatch, maar dan weer voor een andere markt…

    Login om te reageren
  10. slowland zegt

    21 september 2025 om 17:41

    Is het niet zo dat merken ook niet kijken naar verkoopcijfers?
    Ik kan me voorstellen dat bv BMW een veel grotere afzetmarkt in China heeft dan in Europa. En dus de 2 ontwikkelt als sedan, en dan voor de Europese markt de kont eraf gumt?

    Bij de fransen is dat duidelijk andersom. Maar bij Audi, Mazda en BMW weet ik het niet.
    Geldt eigenlijk ook voor de Fiat.
    Denk dat er meer verkocht wordt in Zuid Amerika dan in Europa…

    Iemand?

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      21 september 2025 om 19:45

      Uiteraard doen ze niks met de verkoopcijfers ..

      Bij Mazda bijvoorbeeld kijken ze bijvoorbeeld naar het aantal Koshihikari rijstkorrels er die dag in de kantine zijn gebruikt in het vervaardigen van de gunkan en daarmee bepalen ze dan de kleur van de volgende sedan ..

      Login om te reageren
  11. dtwo zegt

    21 september 2025 om 17:57

    Ik mis de A-klasse sedan (of ‘limousine’ zoals die malle Duitsers zeggen) in dit lijstje.

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      21 september 2025 om 23:05

      Die is niet om aan te gluren en wordt dus terecht niet vermeld.

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    22 september 2025 om 06:48

    Hahaha. Er is pe rongeluk een BMW 2 serie Gran Coupé in deze lijst terecht gekomen.

    Login om te reageren
  13. randy zegt

    22 september 2025 om 09:24

    De Citroën C-Elysee ( de sedan versie van de vorige generatie C4) was ook prima aan te gluren. Helaas is deze ook niet in Nederland te koop.

    Login om te reageren
  14. Jopie zegt

    22 september 2025 om 22:17

    Alleen de A3 en Mazda zijn te pruimen, en daarna de Fiat.
    Maar vergeet niet dat de mini sedans vergelijkbaar zijn met de “normale” sedans van 10 jaar daarvoor.
    Zet de A3 sedan maar eens naast een A4 B5

    Login om te reageren
  15. BussoGT zegt

    23 september 2025 om 21:42

    @Loek misschien interpreteer ik je tekst niet goed. Maar het lijkt er op dat je ‘muurbloempje’ gebruikt voor iets opvallends/moois, terwijl de definitie tegengesteld is. Viel me in een artikel over een Macan onlangs ook al op.

    Login om te reageren
  16. BussoGT zegt

    24 september 2025 om 12:30

    Die tag was natuurlijk bedoeld voor de echte Loek @720s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North