• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: De Tomaso Mangusta

Auteur: Dizono, gepost 7 mei 2016 om 18:00 – 27 Reacties

Afbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso MangustaAfbeelding Klassieker: De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta
I just can’t get you out of my head.

In 1959 begint de in Italië woonachtige Argentijn Alejandro de Tomaso zijn eigen fabriekje, van waaruit hij prototypes en racewagens bouwt voor diverse klanten. Begin jaren ’60 besluit Alejandro een sportwagen te ontwerpen, met uiteraard de nodige op racewagens geïnspireerde technieken. Op de autosalon van Turijn stond een groene roadster, luisterend naar de naam Vallelunga, naar het circuit nabij Rome. De Tomaso hoopte het ontwerp aan een andere fabrikant te kunnen slijten, maar toen die niet geïnteresseerd bleken, stuurde hij de tekeningen naar Ghia om de auto daar onder eigen naam te laten fabriceren.

Alejandro beweert zelf van de Spider een Coupé getekend te hebben, al kennen de meesten het ontwerp toe aan Giorgetto Giugiaro. Onderhuids is de auto opgebouwd door een op racewagens geïnspireerd backbone chassis met een midscheeps geplaatste 1.5-liter viercilinder uit een Ford Cortina. Met 104 pk niet heel krachtig, maar de Vallelunga was met zijn 726 kilo en rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele wishbones en schijfremmen op alle vier de wielen razendsnel. Klein probleempje bleek het chassis, dat de Italianen blijkbaar niet zo goed in elkaar hadden gelast en nogal last had van een gebrek aan torsiestijfheid.

De Tomaso mangusta

Voor diens opvolger, de Mangusta, werd het chassis dan ook opnieuw ontworpen. Het principe was hetzelfde, maar dan iets groter en vooral steviger uitgevoerd. Het vierpittertje maakte plaats voor een dikke Ford 4.7 of 5.0 V8. Tenminste, in 400 van de 401 gebouwde Mangusta’s. Speciaal voor GM’s Vice President Bill Mitchell maakte Alejandro een uitzondering en lepelde hij een Chevy V8 achterin. Alsof Dieter Zetsche bij Joop Donkervoort aanklopt voor een D8 GTO-RS met een blok uit de A45…

We schrijven 1967, een jaar na de komst van de legendarische Lamborghini Miura. Daar waar Ferrari voor de Daytona stug bleef vasthouden voor een voorin geplaatste V12, was Alejandro er vlug bij met zijn supercar met midscheeps geplaatste V8. Ook wat betreft looks trouwens, de Mangusta was een schitterende auto die geen twijfel liet bestaan over zijn prestaties. Grootste attractie zijn de twee vleugeldeuren die toegang verschaffen tot de motorruimte én de auto zijn kenmerkende dubbele achterruitjes geven. De achterkant wordt afgemaakt met vier priemende uitlaten, die naar goed Italiaans gebruik simpelweg onder de auto hangen en natuurlijk de obligate geleende achterlichtjes, in dit geval van een Fiat 850 Spider.

Met de supercar-looks zat het dus wel goed, maar helaas liet de Mangusta het op andere punten afweten. Zo was het chassis nog steeds niet helemaal op orde en lag de auto niet bepaald stabiel op de weg. Dat slechts 32 procent van het gewicht op de voorwielen rust, draagt ook al niet bij aan een goede wegligging. Het interieur was bijzonder krap en de bodemvrijheid eigenlijk te klein voor asfalt dat er niet snaarstrak bij lag. En dat was meer dan eens het geval, eind jaren ’60…

De Tomaso Mangusta

Doordat de auto door zijn Amerikaanse krachtbron wat goedkoper was dan zijn directe concurrenten van Ferrari en Lamborghini, wist Alejandro toch nog 401 klanten naar zijn showroom te lokken. Die hadden een schitterende auto in de garage staan, waar ze vooral niet té vaak mee op stap moesten gaan. Zijn naam kan de auto in ieder geval niet waarmaken. Mangusta is Italiaans voor Mangoest, een klein roofdier dat Cobra’s kan doden. Alejandro had namelijk nog een appeltje te schillen met Carroll Shelby, waarmee hij samen een opvolger voor de AC Cobra zou ontwikkelen. Toen Ford Shelby echter vroeg om mee te werken aan de GT40, kon Alejandro zijn eigen boontjes gaan doppen.

Met opvolger Pantera had De Tomaso meer succes, daarvan werden er tussen 1971 en 1992 ruim 7000 van verkocht. Dat is ook precies de reden dat de schitterende, maar zeker niet perfecte Mangusta slechts in de schaduw kan staan van zijn succesvolle opvolger. In 2001 kreeg de Mangusta echter weer even alle aandacht, toen Kylie Mingoue een geel exemplaar gebruikte voor de clip van het nummer Can’t Get You Out Of My Head, dat wekenlang de hitlijsten aanvoerde.

Ook interessant!

  • Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
    Productie De Tomaso P72 op paar uurtjes rijden van Nederland
  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Politie neemt supercars
    Politie neemt supercars van belastingontduikers in beslag

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

de-tomaso, Klassiekers, mangusta, Specials, Supercars

Vorig bericht: « Vrouw bevalt in Honda, wil een nieuwe
Volgend bericht: 360.000 euro voor deze Ferrari, zou jij het doen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. miata93 zegt

    7 mei 2016 om 18:04

    Ik heb hem nooit echt mooi gevonden

    Login om te reageren
  2. patrick zegt

    7 mei 2016 om 18:05

    Deze kende ik nog niet. Wat een gaaf apparaat. Geef mij die groene maar.

    Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    7 mei 2016 om 18:10

    Ligt hier als Matchbox autootje in een la. Één van de auto’s die mijn autoliefde hebben gestart ;-)

    Login om te reageren
  4. svdv zegt

    7 mei 2016 om 18:19

    Wat een prachtige auto!

    Login om te reageren
  5. Alfarobert zegt

    7 mei 2016 om 18:22

    Prachtig,vooral die groene.Ook van binnen prachtig.

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    7 mei 2016 om 18:22

    Mooiste best gelijnde Italiaanse auto ever (uit de jaren 70 tot en met 2017) ..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 mei 2016 om 19:33

      @lincoln:

      Niet helemaal waar ..
      Helemaal niet waar dus ..

      Zeldzamer en nog beter geproportioneerd was de LMX ..
      42 ooit gemaakt geloof ik ..
      Met een V6 Ford blok ..

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        7 mei 2016 om 20:19

        @lincoln: LMX Sirex, zeker een fraai ding. Ook met een Ford V6 én fraaie Italiaanse lijnen: OSI Ford

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 mei 2016 om 20:20

        @lincoln: ik moest eventjes googlen, maar wat een mooie auto is dat!

        Login om te reageren
      • mout zegt

        7 mei 2016 om 21:04

        @lincoln: Ook ik moest ‘m googelen. Maar ik ben nog niet zo onder de indruk. Een beetje Toyota Celica, zeg maar.
        Maar goed – die is van drie jaar later, en vond ik vroeger erg mooi. Misschien moet ik nog wat wennen.
        Ik zou de Maserati Merak noemen als fraaiste Italiaan.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          7 mei 2016 om 21:19

          @mout:
          Dan toch echt de Bora.
          Of nee, wacht, de Khamsin! Met die glazen achterkant. Wauwie!
          http://www.maserati-alfieri.co.uk/khamsin/khamsin-034a.jpg

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            8 mei 2016 om 10:39

            @Rob:

            Over smaak valt niet te twisten maar ikzelf ben van de supercars uit die jaren (wat ik overigens wel nog steeds de mooiste periode vind qua supercars, ze zijn niet zo over the top als nu) het meest onder de indruk en verliefd op deuze :
            Deuze zou voor mij de enige zijn, met een zacht kwelende ‘For-me Forme – dable van ene Aznavour op de achtergrond :

            http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2013/11/15/175408/47dcd6810b6c00c70ae39cffb65e97c6.jpg

            Login om te reageren
            • Rob zegt

              8 mei 2016 om 13:24

              @desjonnies:
              Aaah, ISO, zeker indrukwekkend. Ook de latere Grifo met die uitpuilende motorkap, de ‘penthouse’, is geweldig om te zien.

              Ik ben ook helemaal verzot op de Monteverdi 450SS (Zwitsers, met Chrysler V8)
              http://image.motortrend.com/f/classic/auctions/12q4_appraisers_corner_verdicts_after_the_hammer/42164072/1970-monteverdi-hai-450-ss-prototype-front-three-quarters.jpg

              Helaas nooit verder gekomen dan een prototype, maar jongens wat een gaaf apparaat! En inderdaad, betreft supercars moet je in die periode zijn…..

              Login om te reageren
  7. thomasthomas zegt

    7 mei 2016 om 18:35

    Kan niet anders met zo’n naam dat het een hele goede auto moet zijn.

    Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    7 mei 2016 om 18:51

    Doe mij die gele met Kylie Minogue maar. Zelfs nu nog, maar 15 jaar geleden was dat helemaal een schatje.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      8 mei 2016 om 15:14

      @lekbak: Kylie of de auto?

      Login om te reageren
  9. potjak zegt

    7 mei 2016 om 18:58

    Machtig mooi!!!

    Login om te reageren
  10. FieRo zegt

    7 mei 2016 om 19:21

    Mooi ding. Ik ben trouwens groot fan van de Ringbrothers Pantera, moderne interpretatie met behoud van de originele lijnen..!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 mei 2016 om 19:57

      @FieRo: Dat is een leuk ding, maar wat mij betreft is daar toch iets teveel aan gebouwd. Ik had liever gezien dat ze à la Singer te werk waren gegaan.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    7 mei 2016 om 20:08

    Dit is inderdaad erg gaaf!

    Login om te reageren
  12. cpp1 zegt

    7 mei 2016 om 20:28

    Vind hem echt helemaal fantastisch.

    Login om te reageren
  13. hooismans zegt

    7 mei 2016 om 22:51

    Ik ben echt een fan van DeTomaso En voor mij is dit echt een Droomauto

    Login om te reageren
  14. gokartmozart zegt

    7 mei 2016 om 22:55

    waanzinnig mooie belijning wat mij betreft…. pure lijnen zonder spoilers etc. Tijdloos

    Login om te reageren
  15. Rohrl-fan zegt

    7 mei 2016 om 23:08

    Bill Mitchell was dan ook verantwoordelijk voor heel wat specials binnen en buiten GM. Zo lepelde hij ooit bijvoorbeeld een Ferrari V12 in een Pontiac Firebird, de Pegasus.

    Die auto bestaat trouwens nog steeds!

    Login om te reageren
  16. turbotoll zegt

    8 mei 2016 om 09:18

    ook te zien in,

    Kill Bill 2

    Login om te reageren
  17. utregcity zegt

    8 mei 2016 om 10:38

    Kijk, auto’s tekenen kunnen die I̶t̶a̶l̶i̶a̶n̶e̶n̶ Argentijnen wel. Schitterend model!

    Login om te reageren
  18. martijn11 zegt

    8 mei 2016 om 18:49

    Mooi is anders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North