
Lamborghini is bereid om voor je naar de maan en terug te gaan, maar weigert wel één belangrijke wens van heden ten dage.
Het Italiaanse merk Lamborghini kunnen we toch wel bestempelen als een merk waar de klant het zo gek niet kan verzinnen. Als je maar met genoeg geld over de brug komt. Dan doet Lambo helemaal niet moeilijk over een bijzondere kleurstelling op je nieuwe Temerario of een hyperbeperkte editie van de Revuelto. Tegenwoordig is Lamborghini met hun ‘bespoke’-studio genaamd Polo Storico ook lekker bezig met klassiekers weer helemaal tiptop maken. Het merk is zeker wel zuinig op hun lange en rijke historie. Geef hun een Miura, en ze maken er weer een showroom-versie Miura van als je ze even de tijd en geld geeft.
Continuation
Let wel dat dit historisch besef ook echt blijft bij kijken naar de geschiedenis. Vele merken bieden een ‘continuation’-versie aan van reeds bestaande klassiekers, om ze ‘naar het nu’ te brengen. Sommige merken verbeteren het oude recept dan zelfs om tot het beste van wat we nu kunnen te komen, maar dan in de verpakking van een decennia oud model. Mocht een klant dat willen, dan zegt Lamborghini helaas ‘nee’.

Volgens de baas van Polo Storico, Giuliano Cassataro, is dat het enige wat het merk weigert. Simpelweg omdat het merk niet houdt van oude koeien uit de sloot halen, om het even heel banaal te zeggen. “Voor Lamborghini is er maar één Countach, en dat is die volgens het recept waarmee deze des tijds gebouwd is. Daar willen we niet aanzitten.” De gedachte om de ietwat door betrouwbaarheidskwaaltjes geplaagde oude Lambo’s te verbeteren met kennis van nu is verleidelijk, maar Cassataro wil dus echt niet de historie in de weg zitten. Het moet volgens de oude blauwdrukken. Geen continuation-zaken en vergeet zaken als restomods (dus geen moderne V12 achterin een Countach).

Toekomstige klassiekers
Waarom dan? Omdat Lamborghini sowieso weinig heeft met de historie eindeloos uitmelken. Dat zie je ook wel terug in het feit dat de Countach LPI 800-4 eigenlijk de eerste Lambo is die overduidelijk teruggrijpt naar het verleden. Met de huidige line-up aan auto’s zegt Cassataro dat er geen historie nodig is, omdat ze de klassiekers van binnenkort nu aan het bouwen zijn. Inclusief de Urus, overigens. Tsja, kijk maar hoe we nu naar de LM002 kijken.

De Countach is dus de regel die de uitzondering bevestigt en ook dat is eigenlijk niet voor herhaling vatbaar. Wat je wel kan verwachten is hommages in de vorm van bijvoorbeeld de Aventador Miura Edition, waar de two-tone lak met gouden lak en gouden velgen zoals op de Miura naar een modern model gebracht wordt. Verder dan dat hoef je Lambo’s creaties niet te verwachten. (via The Drive)
Image-credit: broeders-van-andere-moeders Countach en Sián naast elkaar, door @basfransencarphotography op Autoblog Spots.
Welke merken doen wel aan continuation modellen? Die twee e-types van laatst vallen ook niet in deze categorie
Die Mercedes 600 Pullman die door AMG van moderne Maybach techniek voorzien was en bij Leitner te koop stond..
Aston Martin en Mercedes(gebouwd door Brabus) voornamelijk.
Met andere woorden “gewoon met de tijd meegaan.” Ik kan het niet beter weten dan deze man hij leeft immers tussen de lamborghini’s in Italie. Lamborghini is gemaakt voor Italie niet voor de rest van de wereld.
Ach ja, Ferrari zou ook never-nooit SUV’s gaan maken. Als er geld te verdienen valt… Uiteindelijk is ook Lambo gewoon een bedrijf.
Leef en laat leven. Ik heb geld dus ga ik lambo kopen maakt niet uit hoe voor lul ik sta. Nu kan ik bij een casino nog voorstellen dat je de sleutels afgeeft en naar binnen gaat. Tja, dat was echt top. Nu heeft iedreen een camera en is de glamour opeens opgehouden. Nee, niks aan wat mij betreft.
De fout met retro-design is de vorm herhalen, maar niet de aanleiding van toen weten te vertalen.
De Countach brak met alle vormen van toen. Gandini zette zowat eigenhandig dit buitenaardse ontwerp in de steigers. Onder enthousiasme van Ferruccio Lamborghini. Die omstandigheden weten te vertalen naar het nu levert een echt retro-ontwerp op. Dan hoort een Revuelto te verbleken door het nieuwe ontwerp. Net als toen met de Miura, die mooie Miura, die verschrompelde door de Countach.
Ergens wel eens, maar alles is al zo’n beetje gemaakt. En daarbij zitten er nu een hele berg regels meer aan vast die ’t unieke design de da’s om doen. Beetje net als met muziek: alles is al eens gemaakt. De rest zijn vaak minder goede versies van het origineel.