En de prijs van deze Koenigsegg Agera RSN is ook nog eens zonder BPM.
Het bezitten van een hypercar, wie wil dat nou niet? Wat hypercars betreft, ligt Koenigsegg sowieso aan de extreme kant van het spectrum. Aalglad, met her en der spoilers en ailerons om de auto op de weg te drukken. En natuurlijk een 5.0-liter V8 met twee turbo’s met belachelijk veel vermogen. Althans, dat is wat deze Koenigsegg Agera RSN achter de stoelen heeft zitten.
Voor wie zich afvragen wat deze Agera RS zo ‘N’ maakt: deze is uniek en specifiek gemaakt voor de klant. In dat geval plakt meneer Koenigsegg kennelijk een extra letter achter de modelnaam. In het geval van deze hypercar is het duidelijk dat de koper een liefhebber is van de kleur blauw. Het gaat hier om de kleur Josh Blue. Aan de buitenkant wordt deze kleur afgewisseld met ‘Diamond Dust’ en zijn er ‘accenten van koolstofvezel en wit’. Ook aan de binnenkant van de auto komt blauw op je af, het alcantara heeft namelijk deze kleur. Ook hier wisselt zwart koolstofvezel het blauwe af.
Achter die blauwe stoelen zit overigens niet een V8 die 960 pk en 1100 Nm produceert. Deze RSN heeft namelijk de optionele One:1-upgrade gekregen. Daardoor produceert deze Koenigsegg maar liefst 1360 pk en 1371 Nm. Benieuwd naar de topsnelheid? Die is 389 km/u. En dat is geen theoretisch verhaal, dat heeft deze Agera RSN daadwerkelijk gehaald.
Nu komen we wel aan bij de minpunten van deze bizar snelle cabrio. Om te beginnen met het stuur. Het gaat hier om een Britse Koenigsegg, dus dat stuur zit aan de verkeerde kant van de auto. Het gros van de tijd ga je daar weinig last van hebben, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Niet dat mensen veel rijden in auto’s die miljoenen waard zijn, maar goed.
Het tweede puntje is wat vulgair. De vraagprijs van deze Koenigsegg. De Britse verkoper SuperVettura heeft namelijk een prijs bedacht van 4.020.000 pond voor de Koenigsegg Agera RSN. Dat is 4,47 miljoen euro. Een aardige prijs dus, al is het wel een unieke hypercar. Die prijs is wel al inclusief BTW, dus in Nederland hoef je alleen BPM te betalen. Kan de Nederlandse overheid er ook nog aan profiteren.
baklava zegt
Voor dat bedrag kan je heel wat leuks kopen, beter dan dit wanstaltig apparaat in ieder geval.
amphiby zegt
@baklava: Absoluut veel (!!!) ander leuks voor te krijgen. Maar dat dit wanstaltig is ben ik dan weer niet met je eens. Niet mijn kleurkeuze, maar als machine toch bewonderenswaardig ?
vondudenstein zegt
Voor iemand met zon zoete naam, is dit wel een zure reactie zeg.
Wanstaltig… Dat ding is gewoon super sick vriend.
Alleen die spoiler is te (functioneel) groot
AbdelJabbar zegt
Hoe is het eigenlijk gesteld met de betrouwbaarheid van die blokken?
papa zegt
@a20racer: is toch gewoon nissan?
griffendahl zegt
@papa: dat is toch bij McLaren?
griffendahl zegt
@papa: Koenigsegg baseert zich uiteindelijk toch op een Ford blok?
basman147 zegt
In het begin waren ze idd gebaseerd op de Ford Voodoo V8. Tegenwoordig zijn ook de blokken van eigen fabrikaat. Onder de link naar een nteressant stukje over de overeenkomsten de verschillen.
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a26339473/koenigsegg-ford-v-8/
racerx zegt
@basman147: leuk stuk, thanks!
jorden zegt
@a20racer: Geen duurtest in de Autovisie?
moveyourmind zegt
Mooi ding, maar wat een geld…
Aan de andere kant, denk dat je makkelijk 1000 pond er vanaf kan praten omdat het stuur aan de verkeerde kant zit.
dirkv zegt
@moveyourmind: hahaha
davelepeef zegt
@moveyourmind: er zijn wel eerder auto’s omgebouwd. Ik zie de moeite niet.
woudloper zegt
Heeft er wel 10.000 km op twee jaar tijd mee gereden. Nice.
911targa zegt
@woudloper: twee jaar tijd ONDER mee gereden.
Sander zegt
De naam Agera RSN is niet door Christian von Koenigsegg zelf bedacht maar door de eigenaar van de auto. Een groot deel van de gebouwde Agera RS’en heeft een gepersonaliseerde naam. Daarnaast is het standaard vermogen van een Agera RS 1160pk en met het 1MW package 1360pk. Met deze upgrade ligt de topsnelheid op 447km/u.
onlyporscheman zegt
Auto is puur bragging rights.
ericd zegt
“Het bezitten van een hypercar, wie wil dat nou niet?”
Nou, ik niet. Wat mot je ermee? Ik zou ‘m meteen verkopen, en er een handige auto en een sportieve auto voor in de plaats kopen, plus m’n hypotheek afbetalen… en van het restant relaxen.
Koenigseggs zijn door hun strikt gelimiteerde producties speculatie objecten geworden. Zo ‘erg’ dat de doorverkoper er meer aan verdient dan de fabriek.
wilnox zegt
Ik haak af op het stuur rechts ?