• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotor

Auteur: Dizono, gepost 14 augustus 2015 om 21:00 – 43 Reacties

Afbeelding Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotorAfbeelding Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotorAfbeelding Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotorAfbeelding Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotorAfbeelding Dit was de eerste Ferrari voor de straat met middenmotor

Ferrari 250 LM Stradale
Vergeet de Dino, vergeet de Berlinetta Boxer, deze was eerder.

Enzo Ferrari en de achter de bestuurder geplaatste middenmotor, ze waren geen vriendjes. Ferrari was van mening dat het motorblok voorin hoorde, daar waar hij ze altijd al had geplaatst. Zijn concurrenten bewezen zijn ongelijk. In de Franse Grand-Prix van 1958 wint de Ferrari 246 F1, de laatste keer dat een auto met voorin geplaatste motor een F1-wedstrijd zou winnen. Toch komt Ferrari pas in 1961 met een F1-wagen waarin de motor achter de coureur geplaatst is: de schitterende 156 F1 ‘Sharknose’. Ferrari wordt dat jaar subiet kampioen.

Schoorvoetend bouwt Enzo Ferrari steeds meer wagens met middenmotor, zij het voorlopig alleen racewagens. In 1967 is daar de Dino 206 GT (de voorloper van de bekendere 246 GT), maar deze ‘Ferrari’ mag met zijn vreemde configuratie (midscheeps geplaatste V6) nog even geen Ferrari heten. De eerste straatauto met middenmotor en Ferrari-logo komt pas in 1973 op de markt: de 365 GT4 Berlinetta Boxer. Tenminste, dat is wat de meeste geschiedenisboeken je willen doen geloven.

Homologatie

Om deel te mogen nemen aan het FIA GT-kampioenschap, moeten fabrikanten tenminste 100 auto’s bouwen ter homologatie. Om de fabrikanten tegemoet te komen, nam de FIA de eerste jaren ook genoegen met serieuze plannen om 100 auto’s te bouwen. Fabrikanten speelden daar slim op in en beduvelden de boel links- en rechtsom. Zo liet Aston Martin de chassisnummers van de DB4 GT aflopen, terwijl Ferrari de 250 GTO homologeerde door steeds kleine aanpassingen aan de 250 GT SWB te homologeren tot ze voldoende goedgekeurde onderdelen hadden om met de 250 GTO aan de start te verschijnen.

Ferrari 250 LM

De FIA was zelf ook niet op haar achterhoofd gevallen en wanneer Ferrari de 250 LM wil homologeren, steken ze daar een stokje voor. Niet zo gek, in 1963 zijn er nog niet zoveel straatauto’s met middenmotor en dus moet Ferrari aan de FIA aannemelijk gaan maken dat ze de 250 LM ook daadwerkelijk willen gaan verkopen. Tot die tijd moet de auto het met zijn 3.3-litermotor (eigenlijk zou hij 275 LM moeten heten) uitkomen in de prototype-klasse, waar de meeste auto’s veel grotere motoren hebben.

250 LM Stradale

Ferrari stuurt daarop een auto naar Pininfarina met de opdracht er een straatauto van te bouwen. Pininfarina pakt dat grondig aan en gaat verder dan alleen het interieur wat meer aan te kleden. Zo wordt de wielbasis 26 centimeter verlengd voor wat meer ruimte in het interieur. Wat natuurlijk meteen opvalt is de grote plexiglas achterruit, waaronder een zestal schitterende dubbele Webers liggen te pronken. Verder worden zowel het frontje als de achterkant wat geciviliseerder gemaakt. De schuifruitjes in de deuren (die overigens 1-op-1 uit de GTO ’64 komen) worden vervangen voor standaard slingerruitjes, terwijl aan beide kanten een stuk van het dak omhoog kan klappen om gemakkelijker te kunnen instappen.

Ferrari 250 LM Stradale

Het interieur wordt schitterend afgewerkt met rood leer, wat mooi contrasteert met de witte lak en blauwe striping. Die kleur is niet voor niets gekozen, het zijn de kleuren waarin in die dagen de Amerikaanse racewagens worden gespoten. Drie keer raden waar Ferrari dacht deze 250 LM Stradale vooral te gaan verkopen. Motorisch gezien is de Stradale gelijk aan zijn racende broertjes: 320 pk uit een 3.3 V12 op een wagengewicht van 875 kilo. Goed voor 0-100 in 6.1 seconden en een top van 295 kilometer per uur. Italiaanse kilometers overigens, er werd in die dagen nog wel eens gesjoemeld met de topsnelheden…

Tot honderd exemplaren komt het helaas nooit. Sterker nog, er wordt slechts één echte 250 LM Stradale gebouwd door Pininfarina. Wel wordt er later nog één van de 31 andere 250 LM’s omgebouwd tot straatauto. Deze krijgt wel een grote plexiglas achterruit, maar is lang niet zo extreem aangepast aan straatgebruik als dit exemplaar. Oh, en niet te vergeten: in 1966 wordt de Ferrari 250 LM alsnog gehomologeerd, al is het dan eigenlijk al te laat.

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
    Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

250, enzo-ferrari, Ferrari, Klassiekers, pininfarina, stradale, wit

Vorig bericht: « DAMD maakt Aston Martin-look-a-like, maar wat was het?
Volgend bericht: FIA: ‘lijst deelnemende F1-teams 2016 is rond’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. dirkiii zegt

    14 augustus 2015 om 21:05

    Bedankt autoblog, weer een heerlijk stukje leesvoer ga zo door!!

    Login om te reageren
  2. uselessblogger zegt

    14 augustus 2015 om 21:08

    als het voor de amerikaanse markt bestemd was, waarom staat het stuur dan aan de rechterkant?

    Login om te reageren
    • uselessblogger zegt

      14 augustus 2015 om 21:09

      @uselessblogger: btw: een zeer fraai stukje om te lezen, heerlijk!

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        14 augustus 2015 om 21:17

        @uselessblogger: een erfenis van zijn race-genen. Voor zover ik weet heeft elke 250 LM zijn stuur rechts. Dat heeft te maken met de draairichting van de meeste circuits: met de klok mee. Dat betekent automatisch meer bochten naar rechts en dan is het makkelijker insturen met RHD dan met LHD. Overigens hadden om die reden ook bijna alle snelle sportwagens uit Italie tot in de jaren 50 rechtse besturing.

        Login om te reageren
        • potjak zegt

          15 augustus 2015 om 01:14

          @dizono: thanks voor het delen. Wist ik ook niet!

          Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    14 augustus 2015 om 21:10

    Wat een schoonheid! Hoe gaaf om de 3 klokjes in de buizing van een spatscherm te zien zitten!

    Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    14 augustus 2015 om 21:15

    Dat is nog een sexy wagen!

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    14 augustus 2015 om 21:16

    Mooi stukje tekst met mooie geschiedenis. Mooie auto ook om te zien.

    Login om te reageren
  6. thijse zegt

    14 augustus 2015 om 21:18

    Zit het stuur niet in het midden? Is dit niet een Ferrari van Luigi Chinetti, CEO van de importeur in de VS?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 augustus 2015 om 21:20

      @thijse: Nope, dat was de 365P, met inderdaad het stuur in het midden. Die had ook een middenmotor maar was van een jaartje later, 1966 dus.

      http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2014/12/1966Ferrari365PtrePosti_02_1000.jpg

      Er zijn er oveirgens twee gebouwd naar het schijnt, de ander was uiteraard voor Gianni Agnelli, de Fiat-eindbaas. De ex van Chinetti was overigens nog te zien in Chasing Classic Cars, fantastisch ding en gewoon volledig rijdbaar.

      Login om te reageren
      • thijse zegt

        14 augustus 2015 om 21:22

        @dizono: Check, ik had die 365P in gedachten. schitterende automobiel. Inderdaad gezien bij Wayne “buy high, sell low” Carini.;)

        Login om te reageren
        • danmar zegt

          14 augustus 2015 om 21:29

          @thijse: Misschien heeft hij met sommige veilingen pech, maar sell low? Vind het geen koopjes hoek:
          http://www.f40.com/inventorymanager.php?reset_inventory=reset_inventory&filter=current

          Login om te reageren
          • thijse zegt

            14 augustus 2015 om 21:40

            @danmar: Vandaar de knipoog. En de inkoopprijs noch de verkoopprijs staan er bij op die lijst :) Maar zijn bedrijf bestaat nog, dat zegt al veel.

            Ik vind het leuk dat ze, i.t.t. andere realityshows, ook zijn pech/blunders laten zien. Ook mooi dat hij zoveel liefhebber is dat hij regelmatig verleid wordt om over zijn eigen limiet heen te gaan bij het bieden voor zichzelf :) en dan wat besmuikt grijnst naar de camera.

            Login om te reageren
        • jorden zegt

          14 augustus 2015 om 21:53

          @thijse: en mijn mond viel open toen ik ontdekte dat de 3 stoelen configuratie in de McLaren F1 dus niet uniek bleek te zijn!!

          Overigens vind ik dat de FIA weer homologatie regels mag gaan invoeren voor een topklasse. Dat heeft geweldige auto’s opgeleverd!!

          Login om te reageren
      • thijse zegt

        14 augustus 2015 om 22:01

        @dizono: Ideetje om een keer een arikel te schrijven over de N.A.R.T. Ferrari’s?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          14 augustus 2015 om 22:04

          @thijse: Ja, leuk! Maar welke? De 275 NART Spyder, die onwijs lelijke 365 GT NART of de door Michelotti verbouwde Daytona’s? Ook tof is de NART Zagato op basis van een Cadillac, of eigenlijk twee Cadillacs aangezien ze twee halve voorkanten van een Cadillac onderstel aan elkaar hadden gezet.

          http://gmauthority.com/blog/wp-content/uploads/2013/08/NART-Cadillac-Zagato-2.jpg

          Suggesties zijn altijd welkom!

          Login om te reageren
          • thijse zegt

            14 augustus 2015 om 22:09

            @dizono: Allemaal, lekker elke herfstvrijdag zo rond 21.00 een artikel. Met die 365GT als laatste, die is zo lelijk dat er een briljant verhaal bij moet horen.

            Login om te reageren
            • Dizono zegt

              14 augustus 2015 om 23:05

              @thijse: Vind je het goed als ik die rariteiten afwissel met lekkers als de 375MM die Rossellini voor Ingrid Bergman liet maken? =)

              https://ciadecarros.files.wordpress.com/2012/01/375-mm-pinin-farina-1954-2_crop.jpg

              Login om te reageren
              • thijse zegt

                14 augustus 2015 om 23:27

                @dizono: tuurlijk!

          • danone zegt

            14 augustus 2015 om 23:55

            @dizono: Nog nooit van gehoord. Deze lijkt en profil best veel op een Alpine A310.

            Login om te reageren
  7. philipf zegt

    14 augustus 2015 om 21:20

    Wat een prachtige wagen! En natuurlijk weer een heerlijk artikel!

    Login om te reageren
  8. nord zegt

    14 augustus 2015 om 21:22

    italiaanse kilometers, daar heb je weer dat typisch oerhollands calvinistisch gesnoef..

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 augustus 2015 om 21:31

      @nord: Nee hoor. Zo ging dat gewoon in Italië destijds. Zo zou de Miura P400S 285 km/u moeten halen, maar harder dan 276 km/u heeft naar het schijnt niemand ooit gereden…

      Login om te reageren
      • nord zegt

        14 augustus 2015 om 21:41

        @dizono: Klinkt wel alsof Italianen incompetent zijn.. Vind je zelf toch ook wel? Ik heb nog nooit over Duitse kilometers gehoord. Het is wél algemeen bekend dat in die dagen (en van de Miura weet ik dat heel zeker, bij deze Ferrari 90% zeker) je kon opteren voor een korte of een lange eindovebrenging. En zo zijn er wel meer mogelijke misverstanden maar als het om een Italiaanse auto’s gaat dan is het 1 grote corrupte bende.

        Login om te reageren
        • nord zegt

          14 augustus 2015 om 21:48

          @nord: Voor de rest fijne tekst hoor, de 330 LM was volgens mij ook in serie gebouwd en kan je nog regelmatig spotten op de betere evenementen ;)

          Login om te reageren
        • Dizono zegt

          14 augustus 2015 om 21:49

          @nord: Kijkend naar de plaatjes hierboven wil ik het woord incompetent liever niet gebruiken ;)

          En zoek overigens even naar Fransen, Duitsers, Britten, Belgen en ja, ook ‘Ollanders in onze artikelen ;)

          Login om te reageren
        • thijse zegt

          14 augustus 2015 om 21:51

          @nord: eindoverbrenging kort of lang, vermogen en luchtweerstand zijn ook belangrijke factoren.E r is al een verschil tussen de verschillende SAE pk opgaves en dan nog met wat er op de straatstenen terechtkomt aan vermogen. En die opgaves zijn in het (recente) verleden nogal eens optimistisch geweest.

          Maar om dat nou alleen bij de Italianen neer te leggen is wat kort door de bocht.

          Login om te reageren
          • nord zegt

            14 augustus 2015 om 22:08

            @thijse: Om niet spreken over de overbekende verwarring tussen dry weight of unladen mass (racerij) en curbweight (bijvoorbeeld meting met vloeistoffen en rijder meestal 75kg) wat om het nog verwarrender te maken per land kan verschillen. Veel oudgediende sportwagenmerken gaan uit van leeggewicht (ex vloeistoffen) terwijl bijvoorbeeld de RDW zijn eigen meetmethode hanteert. Lastig om dan een juiste consensus te bewaren voor de autojournalistiek.als landen hun eigen methode handhaven en het gaan vergelijken met wat de fabrieksopgaaf is. Helemaal als het dan nog een Italiaanse kilo’s zijn! ;)

            Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    14 augustus 2015 om 21:29

    Wat een plaatje!

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    14 augustus 2015 om 21:35

    Wat een prachtig wagentje zeg!

    Login om te reageren
  11. tomleeuw zegt

    14 augustus 2015 om 21:53

    Schitterend ding, ik wist niet van deze stradale uitvoering van de 250LM af.

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    14 augustus 2015 om 22:15

    Deze hebben ze ooit bij chasing classic cars gehad. Gave uitzending!!!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 augustus 2015 om 22:33

      @clarkson: Check even een paar comments hierboven, dat was een ander model ;)

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        14 augustus 2015 om 22:50

        @dizono: hmm oeps! Maar hij lijkt ook verdomd veel op de ATS.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          14 augustus 2015 om 23:02

          @clarkson: daar is ook naar gelinkt in het artikel. Schitterende wagen waar we al eens eerder over schreven: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-ats-2500-gt-was-een-regelrechte-ferrari-killer-75701

          Login om te reageren
          • clarkson zegt

            15 augustus 2015 om 10:53

            @dizono: Ja mooi stuk! Heb ik toen ook gelezen. Ik ben benieuwd naar het echte verhaal waarom ATS is gestopt. Ik denk een maffia praktijkje van enzo.

            Login om te reageren
  13. kapiteinaudi zegt

    14 augustus 2015 om 23:30

    Nog een leuk weetje; de 250 LM stamt af van de 250 P, de eerste mid-engined Le Mans racer van Ferrari. Dit was in 1963. De auto had dezelfde 3.0 liter V12 als de GTO. Op die basis hebben ze dan de LM gebouwd. Eigenlijk gewoon de P maar dan met dak. Uiteindelijk werd de LM uitgerust met een grotere 3.3 liter V12 zoals in de tekst wordt vermeld.

    Login om te reageren
    • nord zegt

      15 augustus 2015 om 00:05

      @kapiteinaudi: als je de 250p noemt dan zou je ook de 330p moeten noemen. Een racer met weinig palmares maar het goddelijkste body en geluid combo ooit,

      Login om te reageren
  14. mercedesbenz63 zegt

    14 augustus 2015 om 23:30

    Hij is toch prachtig!

    Login om te reageren
  15. 3rdroww zegt

    15 augustus 2015 om 01:37

    Hier de link met Wayne Carini :https://www.youtube.com/watch?v=VFFcKuTx-XM

    Login om te reageren
  16. raym zegt

    15 augustus 2015 om 08:54

    Dit is toch echt een van de mooiste ferrari’s naar mijn mening. Vooral de achterzijde

    Login om te reageren
    • venckman zegt

      16 augustus 2015 om 10:49

      @raym: inderdaad, maar vindt je ook niet dat de achterkant een beetje op een Corvette lijkt? Of ben ik de enige?

      Login om te reageren
      • raym zegt

        16 augustus 2015 om 20:30

        @venckman: nee dat zie ik er niet direct in jij doelt zeker op achterlichten. Deze ferrari is niet de bekenste maar echt een van de mooiste. zo kan ik de ferrari 250 breadvan ook echt waarderen.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North