
We zouden zeggen: sla je slag! Je moet wel een beetje van sleutelen houden.
Als je genoeg geld hebt om auto’s te kunnen verzamelen kun je twee dingen doen. Je kunt een relatief kleine collectie opbouwen met hele dure auto’s. Of je kunt een hele grote collectie opbouwen met goedkopere auto’s. Een Fransman koos voor de laatste optie.
Veel collecties komen niet in de openbaarheid, totdat ze verkocht worden. Dat is ook met deze verzameling het geval. Zodoende kunnen we dus kijken wat de beste man (we gaan er gemakshalve even vanuit dat het een man is) allemaal bij elkaar verzameld heeft. Qua aantallen is het in ieder geval een indrukwekkende collectie: het gaat om meer dan 120 auto’s van 35 verschillende merken.
Het is dus duidelijk dat de Fransman een brede smaak had. De verzameling loopt namelijk uiteen van vooroorlogse Citroëns tot een rechtsgestuurde Mazda RX-8. Een beetje chauvinistisch was de verzamelaar wel (hoe kan het ook anders). De Franse merken zijn namelijk het best vertegenwoordigd, met als hoogtepunten onder meer een Citroën Traction Avant en een gele Alpine A310. En een Peugeot 504 Coupé is natuurlijk ook niet te versmaden.
De Britse, Italiaanse en Duitse inbreng in de autoindustrie is echter ook vertegenwoordigd met een aantal echte snoepjes. In afdeling Duits vinden we zelfs een aantal Porsches. Het gaat ook hier om de betaalbare modellen. Geen 911’s dus, maar wel een 924, 944 en 928. Die zijn inmiddels ook flink duurder geworden, maar waarschijnlijk zijn deze exemplaren nog op een gunstiger moment gekocht.
Helaas bestaat de collectie voornamelijk uit licht tot zwaar verwaarloosde auto’s. Er zit bijvoorbeeld een E-type tussen die zo’n beetje helemaal opnieuw geassembleerd moet worden. Andere auto’s zien er op het eerste gezicht een stuk netter uit, maar in de meeste auto’s zal nog wel wat werk zitten. Maar dat is een uitdaging die de handige liefhebber natuurlijk graag aangaat.
Virtueel rondstruinen tussen deze collectie kan op de website van Interencheres. In de onderstaande video kun je ook een kijkje nemen in deze zeer goed gevulde Franse garage.
Met dank aan Peter voor de tip!
Oei, mijn handen jeuken! Daar staan veel auto’s tussen waar ik wel een keer een jaartje therapeutisch sleutelen op wil stukslaan. Gaaf!
@vaakbenjetebang: ik wil best wat leuks scoren, als sleutelen voor jou therapie is. Reken ik niks voor! ;-)
@galgootje: Sympathiek van je, maar ik denk dat ik je dan moet teleurstellen. Er staan hier nog meer dan voldoendee eigen auto’s waar ik therapeutisch aan kan sleutelen, sterker nog, er staan er eigenlijk meer dan ik therapie nodig hoop te hebben de komende tientallen jaren…!
Ik kies de Lancia Delta! en de alfa romeo montreal mag ook niet onvermeld blijven.
@alloallo: zouden ook mijn keuzes zijn.
@alloallo: gans met U eensch!!
@alloallo: Montreal is briljant. Prachtig.
Ik heb zowat de hele namiddag dit zitten bestuderen. Al die jaren 70 dingen brengen heel wat jeugdsentiment naar boven. De Alfa Spider is wel niet meer origineel. Verder zijn er naast de reeds genoemde Montreal wel tamelijk zeldzame auto’s zoals de Simca Vedette en de Fiat 2300 coupé.
Wat is er aan de Alfa Spider, behalve dan de velgen, niet meer origineel?
De spoiler van latere versie in combinatie met crome bumpers van vroegere.
@machielvdd was ie nu chauvinist omdat ze allemaal een Frans kenteken hebben of omdat er niets Hollands tussen staat?
Staan toch pareltjes tussen ook al zijn er geen Sykers
Het is een chauvinist omdat ‘ie Frans is ;)
@machielvdd: is elke Frans een chauvinist? En is Frans Bauer dan voor Frankrijk of Duitsland?
Het zijn natuurlijk vooral Franse auto’s maar het zijn ook veelal auto’s met een origineel Frans inschrijvingsbewijs. Daarom hebben bvb de BMW 3.0 en de Alfa Montreal gele komplampen. Tot ver in de jaren 70 zag je in Frankrijk trouwens weinig ingevoerde auto’s door de hoge invoertaxen.
Goed, het zijn opknappers, maar dit is denk ik wel de meest smaakvolle collectie die ik ooit heb gezien. De auto’s afzonderlijk zijn niet perse de meest spectaculaire of zeldzaamste klassiekers, maar alles zo bij elkaar…. Prachtig gewoon!
Al die prachtige coupeetjes ook; denk dat mijn favoriet de FIAT 124 Sport coupe is, of de Lancia Flaminia. Maar de Peug 504 is natuurlijk ook pure klasse. De Sapporo en Matra Murena leuke rariteiten, de Porsche 928 Porsches mooiste auto ooit en zo’n vergeten vroege Opel Manta is toch ook leuk? En dan staan er nog een paar prachtige Alfa’s en een BMW 3.0 CSI. En is een Jaguar XJS in bescheiden zilver niet te versmaden. En dan vergeet ik bijna de FIAT 2300 S….
Waanzinnig mooie verzameling. Niet omdat ze allemaal in topconditie zijn, maar ze doen stuk voor stuk nog wat een klassieker hoort te doen: je terugnemen in de tijd en je gedachten af laten dwalen naar een ver verleden en je heerlijk weg laten dromen.
Mooie combinatie ook van destijds vaker voorkomende en zeldzamere modellen.
Wat een fantastische collectie, ik zou ze allemaal wel willen hebben. Het is een compleet museum.
hmm…doe mij de benz,de alfa,de alpine en de amc maar..😁😁😁
Die gele Alpine graag, lekker fout zo
Als ik er één mocht kiezen: de 504 graag. Als er een bij mag: de Pacer! Enorme guilty pleasure!
Een Lloyd Alexander, 2 Panhards, een FIAT 2300 Ghia coupé en een Simca Plein-Ciel, een schat van een -helaas vergeten- 304S Coupé; ’t is gewoon een top collectie !
En een Pacer, de man is een kenner.
Zijn de genoemde prijzen startbedragen of geschatte verkoopprijzen?
Dat laatste
Noem me gerust smaakloos, maar doe me maar gewoon die E38 en de rest mag in de verkoop.
Denk dat we als liefhebbers hier allemaal wel een beetje jaloers van worden. Zo’n mooie collectie zie je zelden.Geen kapotte bekleding ofzo,nee gewoon alsof je zo in kunt stappen en wegrijden.Kijk hier liever na dan de zoveelste supercarcollectie.
Ik heb wel interesse in de Opel Manta.