Hoe vaak zou het voorkomen dat er niet genoeg invoerruimte is op een occasionsite voor het aantal gereden kilometers?
Zoals ons aller @jaapiyo zou zeggen: “Word, 2,1 milli op de kloks bradda. Respect.” De advertentie liegt er niet om: deze auto heeft volgens de verkoper in de handen van twee eigenaren, aantoonbaar 2,1 miljoen kilometers achter de rug. De auto rolde in 1986 als één van de eerste 250TD’s van de band om veertien jaar later in het jaar van de eeuwwisseling zijn eerste miljoen aan te tikken. Dan verwacht je dat het ding wel een keer klaar zal zijn, maar niets is minder waar. Het tweede miljoen werd vijftien jaar later gemarkeerd, en in de afgelopen twee jaar werd er nog eens een ton bij gereden.
Blijkbaar is de 2,5 liter vijfcilinder diesel onverwoestbaar. Nu wordt er ook niet veel van dat blok gevraagd: 94 pk zorgt ervoor dat je na 17,6 seconden pas de 100 kilometer per uur aantikt. De topsnelheid zal bergaf en wind in de rug misschien nog in de buurt komen van de 165 kilometers per uur die het ding zou moeten kunnen halen.
Volgens de verkoper loopt de als servicewagen uitgevoerde S124 nog als een zonnetje: “De motor loopt soepel als het duurste horloge,geen rook en ook geen lekkage’s. De cardan is muisstil en de ophanging is perfect gesloten… Nogmaals… ongelovelijk maar het is waar!!! […] Nieuw geleverd als bedrijfswagen (grijs kenteken) en dus nooit taxi geweest! De laatste eigenaar heeft er een achterbank in geplaatst.”
Interesse? Voor €2499 euro is deze karakterbak de jouwe. En dan hoef je je pas eind december 2018 weer druk te maken om een APK.
Met dank aan Dennis voor de tip!
lekbak zegt
Verbaast me niks. In het oosten en zuiden rijden ze nog dagelijks als taxi rond. Genoeg chauffeurs daar die trots vertellen hoe vaak de auto klokje rond is geweest. Als de auto goed is, is de auto goed. Zo simpel is het. Als het een 230E was dan was ik er vanmiddag nog langs gereden…
slickrick zegt
Het is een W124 geen S124,…… komop Casper, neem even een bak koffie en wakker worden…….dit is een icoon
rd1991 zegt
@slickrick: de stationwagon heeft wel S124 als modelcode.
phevtreb zegt
@rd1991: inderdaad, net zoals de Coupe C124 als modelnaam heeft.
Komop @slickrick , neem even een bak koffie en wakker worden……..dit is een icoon
carloadan zegt
@phevtreb: haha en een Cabrio staat als A124 te boek.
willeme zegt
@carloadan: en de lange uitvoering heet V124 ;)
Design_Driven zegt
Stoelen en rest van interieur zien er ook nog super uit. Vind hem een beetje aan de dure kant maar hij is wel erg tof.
mzonneveld zegt
Dit is pas duurzaam! Fuck Tesla ;)
phevtreb zegt
Dit zijn echt zulke fijne wagens, die 5 cilinders klinken geweldig en hebben een fantastische “laufkultur”
Als er een achterbank in gemonteerd is, dan lijkt me dat dit illegaal is.. Dat zijn erg dure boete’s + naheffingen.
mout zegt
@phevtreb: Het is alleen illegaal als je het niet meldt bij de RDW. Net als met andere brandstof of andere motor.
phevtreb zegt
@mout: inderdaad, maar gezien het kenteken staat hij nog steeds als bedrijfswagen geregistreerd en dan is het dus illegaal.
lekbak zegt
@phevtreb: is dat wel zo? Er zijn bedrijfswagens met 5 zitplaatsen en ik denk dus dat het daar ook juist vanaf hangt. Hoeveel zitplaatsen er op kenteken staan.
phevtreb zegt
@lekbak: ik ben niet 100% zeker van mijn gelijk, maar wel 95%.
Volgens mij zit het zo:
Destijds is deze auto geleverd als grijskenteken, in de jaren 90 of begin deze eeuw zijn de regels strenger geworden wat afmetingen van de laadruimte betreft en moest de volledige mrb betaald worden. Je kon ervoor kiezen de auto om te bouwen naar personenwagen, maar dan moest je rest bpm betalen en kreeg je een nieuw (personenwagen) kenteken.
Aan het kenteken te zien is deze auto nog steeds geregistreerd als bedrijfswagen (overigens zonder daarbij recht te hebben op het grijskenteken-tarief, ivm dat de binnenafmetingen niet voldoen aan de eisen van grijskenteken) en mag je met niet meer dan 2 personen plaats nemen in deze auto.
phevtreb zegt
@lekbak: aanvulling: er zijn inderdaad bedrijfswagen op grijskenteken, maar dan voldoet de laadruimte nog wel aan de eisen die daaraan worden gesteld.
Robert zegt
@mout: volgens mij moet er een herkeuring plaatsvinden. Als na de plaatsing van een achterbank een te kleine laadruimte overblijft, vervalt het grijze kenteken, en zal je naast een eventuele rest-bpm ook het volledige mrb tarief moeten gaan betalen.
boxergt zegt
@RRRobert: Bij een bedrijfswagen is er na 5 jaar geen BPM meer..
vetnek zegt
Ik hoop stiekem dat een MB dealer deze auto koopt.
Zou toch fantastisch zijn; staat er een klant met z’n dikke AMG met pech langs de weg en komt deze koets voorrijden.
sportevo zegt
Mijn vader had eind jaren 80 ook een 250TD en ook wit. Daar reed hij een paar jaar zakelijk in en dan ging hij naar iemand van het personeel. In dit geval onze toenmalige hoofd-technische dienst. Die heeft er tot aan zijn pensioen ergens in 2004 mee gereden omdat hij het zo’n fijne auto vond. Die auto was wel in een stuk mindere staat dan deze maar ook over de 1 miljoen kilometers. Helaas weten we niet exact hoeveel want de kilometerteller was kapot gegaan. Ook wilde ik de auto een keer op slot doen en toen ik de sleutel uit het slot wilde trekken, had ik de hele cilinder in mijn hand. Uiteindelijk is het een APK afkeur geworden.
desjonnies zegt
Slecht voor de economie en slecht voor het milieu, wij stellen dan ook voor om minstens iedere twee jaar iets nieuws met een stekker te kopen.
Zelf blijven we in ons 10 jaar oud barrel rijden wat slechts een fractie van deze mastodont heeft gelopen.
Chapeau voor Mercedes, het lijkt me verstandig dat Mercedes deze zelf terugkoopt om na te gaan war het fout is gegaan bij ze.
mashell zegt
Hmm. Als een servicewagen 2,1 miljoen kilometers heeft afgelegd dan spreekt dat voor de kwaliteit van de servicewagen maar niet bepaald voor de kwaliteit van de andere producten van dat merk. Blijkbaar was er nog wel eens een service inzet nodig…
desjonnies zegt
@mashell:
Komop nou zeg !
– Onderdelen halen
– Auto’s halen en brengen
– Top occasionnetjes in Zuid Tirol of in Andorra halen met de auto-ambulance erachter
– Nieuwe auto’s afhalen bij de importeur omdat de klant loopt te zeiken dat’ie er overmorgen mee op vakantie wil en toch een Mercedes heeft gekocht (toen nog wel)
– Klanten halen en brengen
– Boodschappen doen
– Als uitleen auto gebruiken
krauwbak zegt
@mashell: van dit soort kromme logica krijg ik kromme tenen.. hey , jij hebt versleten schoenen, ben je soms een zwerver?
marinepower zegt
Paar jaar geleden reden deze iconen ook nog bij bosjes rond op Gran Canaria, met tellerstanden als bankrekening nummers. Denk niet dat de huidege Seats en Skoda’s dat gaan halen daar.
lekbak zegt
@marinepower: ik heb daar in skoda’s gegeten die ook teller rond waren. Die 1.9tdi is ook sterk hoor. Maar de winnaar was daar een oude 190d die aan zijn 4e miljoen was begonnen. Maar die had net een ruilmotor erin gekregen het jaar daarvoor (het is inmiddels een paar jaar geleden).
tenaci zegt
@lekbak: en wat kreeg je dan zoal te eten in die Skoda’s?
wimof zegt
@marinepower: Ik dacht dat je Mercedes zou zeggen.
Dutchdriftking zegt
Zo worden ze niet meer gemaakt.
dijan zegt
Is het geen groter nieuws ,dat Mercedes jarenlang gesjoemeld heeft? Zie AUTOWEEK.
monsieurleloure zegt
@dijan: Gelukkig is Audi roomser dan de paus, oh wacht…
pa045 zegt
@dijan: je brengt het als een feit dat ze gesjoemeld hebben.
Op dit moment is het een feit dat hier onderzoek naar wordt gedaan.
SimonMc zegt
Ja natuurlijk is het onverwoestbaar. 94 pk uit een 2,5 5-cilinder. Nu verwacht men hetzelfde aantal pk’s als de benzine-evenknie, waardoor ze er 20 turbo’s op moeten smijten. Geen wonder dat het allemaal niet zo lang meer meegaat.
jpoers zegt
Vraag mij toch af, deze auto heeft onderhoud gehad en is dit dan alleen het filtertje/bandje/vloeistofje of zijn er grotere reparaties geweest? En hoeveel heeft al dat onderhoud in de jaren gekost? Aantal verbruikte liters? Dat soort vragen.
lekbak zegt
@jpoers: natuurlijk heeft deze auto onderhoud gehad. Natuurlijk zijn er grotere reparaties geweest. Maar dan nog is het een prestatie van formaat om zo ver te komen. De meeste auto’s zijn binnen een half miljoen zo versleten dat repareren niet eens meer zin heeft…
mashell zegt
@lekbak: deze had wel het geluk dat er meestal een automonteur in de buurt was. Of gewoon achter het stuur zat.
lekbak zegt
@mashell: tja, dat is waar. Maar zelfs een monteur geeft het op een gegeven moment op als de auto te slecht begint te worden.
Calimero zegt
Mooi zo’n kilometerstand. Er staat trouwens nergens dat het een service wagen is geweest wel dat hij zo is uitgevoerd.
Ik kwam toevallig vd week een filmpje tegen van een 300TD servicewagen, ook uit 1986: https://www.youtube.com/watch?v=FzxyJD6dHJg
thomasthomas zegt
Stond deze vroeger niet altijd op de Ring Baan Oost in Tilburg?
mashell zegt
@thomasthomas: heel onwaarschijnlijk, gezien de kilometerstand was deze namelijk altijd onderweg.
thomasthomas zegt
@mashell: klopt maar was de service auto van een officieel mercedes service punt (geen showroom).
ronaldddvos zegt
Ik had een 190D 2,5L zelfde blok als deze. En ik had er 225.000 opstaan.
2100000-225000=1875000 dat ik nog kon rijden.
Maar helaas verkocht?