Oude auto’s zijn nog steeds een goede investering

Auteur: , 30 Reacties

Wie durft het aan?

Oude auto's zijn nog steeds een goede investering

Je hebt de afgelopen jaren vast wel geruchten gehoord dat het einde van de klassiekerbubbel eraan zit te komen. Sterker nog, waarschijnlijk hoop je er zelfs op, zodat je nu eindelijk eens die begeerde oldtimer kunt kopen die momenteel met de minuut duurder wordt. Als we een onderzoek van The Economist mogen geloven, kun je die droom nog wel even in de ijskast zetten.

Het blad heeft recentelijk namelijk een indexering gemaakt van verschillende goederen. Uit deze weging blijkt dat klassieke voertuigen vorig jaar wederom enorm goed in de smaak vielen. Het blad zette o.a. diamanten artikelen, wijn, kunst, horloges en auto’s tegenover elkaar om uit te zoeken welke nu precies het hardst in waarde is gestegen.

Hoewel de betere bolides een kleine dip moesten incasseren, steken ze nog ruim boven de concurrentie uit. In vergelijking met juwelen of horloges blijkt een investering in voertuigen nog altijd de beste keuze te zijn. Zelfs de bijzonder dure schilderijen wisten niet aan de cijfers te komen die de markt voor klassieke auto’s wist te produceren.

Oude auto's zijn nog steeds een goede investering

Volgens het blad is dit volledig te danken aan het groeiende aantal high-net-worth individuals (HNWI) op aarde. De afgelopen vijf jaar steeg het aantal buitengewoon welvarende mensen van 11 naar 16,5 miljoen. Daarbij steeg tegelijkertijd ook hun gezamenlijk vermogen van 63,5 biljoen dollar naar 100 biljoen dollar. In andere woorden, er is dus meer geld en meer vraag voor een steeds kleiner wordende groep klassieke auto’s.

Hoewel het niet ondenkbaar is dat het een keer uit met de pret moet zijn, lijkt het er voorlopig op dat het oude koekblik nog wel even wat waard blijft. Tot die tijd blijven we dromen.

Meer weten over investeren? Klik HIER.

Beeld: Lamborghini Countach via @dutchstylez



30 reacties

Waarom staat boven de tabel 2007 en niet 2017?
@plopkoekje: q1 2017=100% staat er…..
via Android app
@coffeecup: iemand verbeteren en het dan fout doen.. jammerrrr.
@plopkoekje: wat @coffeecup zei ;) 2007 wordt aangehouden als basisjaar, zodat ze de stijging kunnen laten zien t.o.v. dat jaar.
@plopkoekje: Het is een index, daarbij geef je een beginpunt aan wat als startwaarde aanneemt. De lijnen in de grafiek geven aan hoeveel procent de verschillende investeringen in waarde zijn toegenomen ten opzichte van hun beginpunt in 2007.
Ik wil geloven dat echte klassiekers die met de hand in elkaar zijn getimmerd en met de hand zijn gevormd voor miljoenen over de toonbank gaan. Dat zijn wat mij betreft kunstwerken op wielen waar noeste arbeid en passie in zit verwerkt. Maar van die youngtimers die van een lopendeband zijn gerold, zoals bijvoorbeeld een Porsche 911 die een ander bumpertje heeft en kunstmatig schaars wordt gehouden die dan bijvoorbeeld voor een miljoen wordt doorverkocht, vind ik echt grote onzin. Dat is waar ik denk dat de bubbel zit.
@Rick-dos: bubbels moeten in een fles
@lekkerlinksrijden: In een een fles of buiten een fles bubbels knappen uiteindelijk toch wel.
@Rick-dos: kwestie van vraag en aanbod, vergeet niet dat er nieuwe markten zijn bijgekomen zoals Rusland en China, doordat auto enthousiasten uit die landen genorg geld hebben om de vijver leeg te vissen.
@toniominestrone: Natuurlijk, maar is dat niet een gegeven van elke bubbel?
@Rick-dos: Of dat ding waar kennone altijd over heeft
Alles wat oud is en goed blijft heeft een prijskaartje. Of het nou een goede wijn is of een Milf. Auto’s kan je ten minste altijd weer verkopen als het je niet bevalt.
Kleiner wordende groep klassiekers? Volgens mij worden steeds meer nieuwere auto’s als klassieker gezien.

993s van eind jaren 90 bijvoorbeeld, maar ook veel auto’s uit de 80’s
Eigenlijk is een oude auto niet meer waard dan de geldende schrootprijs.
Leg wel, ik heb mijn hele leven klassiekers gehad en gereden, vele als dagelijks vervoermiddel die inmiddels de status bereikt hebben, Delta Integrale, V12 E type jekkerwar, Inno 1300 enz. Enz. Maar momenteel is er weinig realisme te bespeuren, en slaat het eigenlijk nergens meer op dat de 911 die ik 8 – 9 jaar ikweethetnietpreciesmeer voor 13 mille verkocht nu zestig mille zal doen, dat gaat gewoon nergens meer over en haalt de leut uit het hele klassieker gebeuren.
Heb ik spijt? Nee ik heb met veel wagens zowel lol als ergernis gehad, want die ouwe meuk kan je ook zat ergernis geven, als zo’n hoestbui opeens dienst weigert. En pas als je er eentje verkocht had, kon je aan je volgend avontuur beginnen.
En de huidige eigenaar van mijn laatste elfer gun ik het van harte, hij is liever voor Brünhilde dan ik ooit ben geweest en hij heeft de wagen met zijn hart gekocht.
@desjonnies: Het zijn net puppy’s, ja ze laten je wel eens in de steek, maar je bent er zo ongelofelijk gek op dat je het eigenlijk allemaal niet erg vind.
@desjonnies: Wat een langdradig verhaal weer.Je moet niet altijd maar in het verleden blijven hangen Sjon.Is voor niemand leuk.
@noosaheads: kan zijn anektotes altijd wel waarderen, je leest de passie er vanaf.
@desjonnies: mooi.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Laat die bubbel maar klappen. Vind zelfs de prijzen van een e46 M3 al niet leuk meer worden :-(
Ik rijd al een jaar of 4-5 een bmw 1602 uit 1974 (bepaal zelf maar of het een oldtimer klassieker of een oud hok is).
Destijds voor 1250 euro opgehaald met apk en een half volle gas tank. Nu wat jaren verder, een lascursusje, een lasapparaat, motor en bak, en veel staal en vloeistoffen oh en vergeet de 3 radiatoren niet! Moet ik zeggen dat het een goeie investerig is geweest.

Vooral het leer proces want ik heb hiermee aan autos leren sleutelen en doe ook alles zelf ondertussen. De opleggers van rijkswaterstaat zijn ondertussen meer dan kenissen geworden maar ik ben al een tijd niet meer met ze mee gereden. En de onderdelen die erin zijn gegaan kosten geld maar ik zou zeker quitte spelen als ik hem zou verkopen. BMW 02tjes in rijdende staat zitten momenteel zo rond de 5000-8000 en voor en strak gelakt model loopt het een beetje door naar de 16000. exclusief alpinas turbos tii’s die zijn wel 10x over de kop gegaan
Het gaat de goede kant uit.
Nog een jaar of twee en ik verkoop dan mijn ouwe Jag S-Type diesel voor een enórm bedrag. Want youngtimer!

I’m gonna get rich!!

(Of ben ik nou te optimistisch?)

@sabrerator: Als antwoord op je vraag, ik ben bang van wel;-)
@sabrerator: nee, alleen Mercedessen, BMW’s en Volvo’s schijnen ‘youngtimer’ te worden. De rest is ouwe troep
Vraag en aanbod. Meer is het niet. Aangezien het aanbod slinkt en de vraag (mensen met veel geld) stijgt. Zal het nog wel even zo blijven.
Het is nog steeds een bubbel. Dit heeft de bulltrap waar we nu zin zitten. Je denkt dat de bubbel een beetje gebarsten is en nu weer stabiel omhoog gaat, maar de werkelijke crash zit er nog aan te komen.
Bruikbare klassiekers die destijds ook al begeerlijk waren die zijn wel flink aan de prijs.

Saaie klassiekers zijn nog prima betaalbaar. Oude Fransozen, Mercedessen die niet schaars zijn etc die kan je nog prima kopen en een hoop lol aan beleven.

Dan heb je nog het echte antiek. Oud EN uniek maar dusdanig ouderwets dat er amper mee te rijden is en duur in onderhoud. Dat blijft gewoon betaalbaar. Oude T fords enzo.

Helaas zou ik graag een Mercedes 170 willen, toch bijna antiek maar daarvoor vragen ze dan weer flinke bedragen:(
@tstile: Ford T uniek? Euh. Dacht het niet… als er een voorbeeld was dat je NIET mocht geven is het die wel. Eerste wagen die echt in serie miljoenen keer van de band rolde en in alle kleuren, aks het maar zwart was.
@crosske: die is nu wel uniek, zeker in Europa
Je valt nou eenmaal meer op in je Ferrari 250 GTO dan wanneer je met je 19e-eeuwse Patek-Philippe om je pols loopt. En ik ga er ook vanuit dat de meeste mensen hun Picasso’s aan de muur laten hangen als ze uit eten gaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).