• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze MotoGP-coureur sloeg een stoeltje in de Formule 1 af

Auteur: hayte, gepost 1 februari 2021 om 17:55 – 9 Reacties

Valentino Rossi

Vijftien jaar geleden werd deze MotoGP-coureur een stoeltje in de Formule 1 aangeboden, maar hij koos er zelf voor om die niet te nemen.

Voor zekerheid kiezen en aan de top blijven van de MotoGP, of de overstap maken naar de koningsklasse van de motorsport? Die keuze kreeg Valentino Rossi in 2006 aangeboden, schrijft Motorsport.com. Hij testte dat jaar in Valencia met Ferrari’s Formule 1-auto, waar hij volgens toenmalig Ferrari-president Luca di Montezemolo goede prestaties neerzette. “Hij reed goed, maar het ontbrak hem vooral aan continuïteit. Maar hij had wel veel potentie en verlangen”, zegt di Montezemolo.

Zijn prestaties waren zelfs zo goed, dat Ferrari hem een stoeltje aanbood. Een contract bij Ferrari bood in die tijden nog een goede kans op succes. Je zou denken dat iedereen zo’n contract zou ondertekenen, hoe goed je het elders ook doet. De geruchten dát Rossi toen zou tekenen waren ook zo sterk, dat zijn MotoGP-team Yamaha al een opvolger voor hem had getekend voor het geval dat hij inderdaad naar de Formule 1 zou gaan.

Toch tekende Rossi niet. Waarom niet? Omdat di Montezemolo hem geen contract aanbood om voor Ferrari te gaan rijden, maar hem bij Sauber wilde laten rijden. Sauber was in die jaren zeker geen slecht team, maar een Ferrari was het ook niet. Hij zou dus de zekerheid van de winst bij MotoGP opgeven voor een vierde of vijfde plek als Formule 1-coureur, zegt di Montezemolo. Hij was echter ‘verstandig’, zegt di Montezemolo zelf, en koos daarom voor de MotoGP.

Achteraf gezien kunnen we wel stellen dat dat de juiste keuze was van Rossi. Na 2006 werd hij nog twee keer wereldkampioen voor Yamaha in de MotoGP. Sauber werd in 2007 wel tweede bij de constructeurskampioenschap. Maar hun destijds beste coureur Nick Heidfeld wist het ‘slechts’ tot de vijfde plek te schoppen. Ook is het maar de vraag of hij later wél nog bij Ferrari had mogen rijden. En het is niet alsof de MotoGP-coureur later nooit meer in een Formule 1-auto heeft kunnen rijden…

Ook interessant!

  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Belgische coureur doet 300 km/u op de openbare weg

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Luca-di-Montezemolo, motogp, Racing, sauber, scuderia, Valentino Rossi

Vorig bericht: « Video – Challenger Hellcat heeft wielen van een paardenkar
Volgend bericht: Rechter verbiedt Parkeerwekker, toch geen ‘geheugensteun’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    1 februari 2021 om 18:04

    aan de ene kant verstandig. Aan de andere kant, als je zowel in MotoGP als in F1 wereldkampioen wordt ben je echt een eindbaas!

    Login om te reageren
    • scott zegt

      1 februari 2021 om 19:15

      Nee hoor, Rossi is al een eindbaas. Laten we wel wezen, iedereen kan na wat oefenen wel in een F1 auto rijden. Een MotoGp machine is een heel ander verhaal.

      Login om te reageren
      • autogeak zegt

        1 februari 2021 om 19:43

        Jij hebt vast nooit in een F1 auto gereden.

        Login om te reageren
    • okdoei zegt

      1 februari 2021 om 19:27

      @dutchdriftking: Eindbaas was ie toen al. Als hij de F1 had gewonnen was ie alleen maar Ultimate Super Extreme Eindbaas Deluxe.

      Maargoed door nog 2x te winnen heeft hij de titel Super Extreme Eindbaas.

      De kans om die Ultimate Super Extreme Eindbaas Deluxe titel te bemachtigen was wel klein.
      En wees nou eerlijk, hoeveel voegt een Ultimate en Deluxe titel nu écht toe?

      Login om te reageren
  2. mp014 zegt

    1 februari 2021 om 19:15

    Kleine correctie…… de formule 1 is volgens velen onder ons, incluis ikzelf, NIET DE koningsklasse van de motorsport!! Daarvoor wordt deze klasse mijne inziens te veel gedomineerd door teams en merken ipv door echte rijders kwaliteiten! De MotoGP maakt mijne inziens een veel grotere kans om met recht de titel “koningsklasse van de motorsport” te krijgen.
    Het is maar hoe je er naar kijkt!
    Ik “kijk” in ieder geval liever MotoGP 👍🏻🤗

    Login om te reageren
  3. W115 zegt

    1 februari 2021 om 19:18

    De Daniel Ricciardo van de MotoGp. Met Italianen werken viel hem zwaar bij Ducati.

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      1 februari 2021 om 19:57

      @w115: zo zou ik een zevenvoudig wereldkampioen niet durven noemen.

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        1 februari 2021 om 20:00

        Negenvoudig WK inmiddels.

        Login om te reageren
      • W115 zegt

        2 februari 2021 om 08:27

        @soes750: doelde op het goedlachse karakter van beide heren.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North