Deze motor heeft een grotere motor dan jouw auto

Auteur: , 79 Reacties

Althans, de kans is groot.

Het is natuurlijk een boud statement. Op een site waar veel petrolheads zich verzamelen roepen dat de motor van hun auto minder dan 2.5 liter slagvolume onder de kap heeft.

Dankzij de immer heersende trend van downsizing hebben veel veel auto’s een relatief kleine motor onder de kap. Een splinternieuwe BMW 330i heeft gewoon een 2.0 liter motor. Gelukkig heeft de trend van downsizing nog geen doorgang gevonden in de motorfiets-industrie en zien we hier af en toe ware pareltjes voorbij komen van MV Agusta, Ducati en Suzuki.

Triumph Rocket III TFC '19

Vandaag besteden we de aandacht aan een van de stoerste motorfietsen die je nieuw kunt kopen, de Triumph Rocket 3 TFC. Het huzarenstukje van deze fiets is natuurlijk de motor, in dit geval een 2.5 liter (!) groot blok met 3 stampende cilinders. Het maximumvermogen is vastgesteld op 168 pk. Het is het koppel van 220 Nm waardoor je een onoverwinnelijk gevoel hebt.

Triumph Rocket III TFC '19

Het is een groot blok zonder turbo, dus de gasrespons is direct. Je kunt ervan uitgaan dat je al rijdend op deze motorfiets kirrende geluiden van plezier voortbeweegt. Je kirt dan. Het gewicht van de Rocket 3 TFC is 294 kilogram. Niet zo licht als sommige superbikes, maar een beetje politie-BMW weegt meer.

Triumph Rocket III '19

De Triumph Rocket III TFC (Triumph Factory Custom) wordt standaard uitgerust met 240 mm brede achterband, Arrow uitlaastsysteem, remmerij van de firma Brembo en voldoende carbon frutsels om de koolstofvezel-fetisjist tevreden te houden. Triumph gaat in totaal 750 exemplaren van deze tweewieler bouwen. De eerste exemplaren gaan geleverd worden in december van dit jaar.



79 reacties

En wat kost zoiets dan? triumph is toch ook gekend als duur merk toch?
@royaledeluxe: iets in de richting van de huidige Ducati Diavel 1260S denk ik dat je moet zoeken. Bijna €27k dus… (slik)
@rvm1200s: gezien het maar 750 exemplaren betreft mag je daar denk ik 10k bij klatsen
@dromedaris: dat denk ik ook. Volgens mij volgt er ook nog een wat meer basic versie
@royaledeluxe: Ik weet niet of Triumph nou specifiek als duur merk bekend staat. Valt denk ik wel mee. Maar deze Rocket is bepaald geen koopje. Volgens de website van Triumph (https://www.triumphmotorcycles.nl/motoren/tfc/rocket-3) kost het ding minimaal € 33.900…
@royaledeluxe: Triumph is voor de geleverde kwaliteit prima geprijsd. Mooi merkje hoor.
Christus, een 2.5 liter driecilinder… Moet nu toch maar eens aan dat A-rijbewijs gaan denken.
@Jochempie: Niet denken, maar doen.
@Jochempie: De hoeveelheid lol en snelheid die je krijgt voor je geld is enorm! En als je hem inzet voor woon/werk verkeer kan het nóg goedkoper/gratis..
@kle500: al is dit wel een heel duur exemplaar..
@rob636: Ja… Volgens mij is zo’n nieuw model Ducati Scrambler voor mij als “geen idee van motorfietsen maar dit ding ziet er wel tof uit”-doelgroep ook wel gaaf. En maar 10 mille!
@rob636: Dat is waar, maar met een goedkopwre fiets heb je echt niet veel minder lol. Denk dat iedereen die al en rijbewijs met 3000,- klaar kan zijn. Rijbewijs/motor en een goed pak helm. Met een beetje mazzel nog minder. Koop daar maar eens een echt snelle/leuke auto voor.
@rob636: Klopt, maar ik denk dat iedereen met een autorijbewijs voor 3000,- klaar kan zijn. Motorrijbewijs motor pak en helm, koop daar maar eens een leuke en snelle auto voor.
@kle500: je hebt op dat geld echt veel meer plezier op de motor dan met de auto. Komt niet eens in de buurt, mijn inziens.
@poes: precies mijn punt
@kle500: x2..
@kle500: * Met uitzondering van die 6 maanden revalideren nadat een automobilist zonder te spiegelen van rijstrook wisselde in de ochtendspits en je kneiterhard schepte.

PS: Dit is natuurlijk een aanklacht tegen het onveilig rijden door automobilisten in de spits, niet de motorbestuurders …
@dawwg: Dan kom je er nog goed vanaf.
@dawwg: Je hebt natuurlijk gelijk, maar als je in een file staat aan te schuiven met de veiligste auto die je kan krijgen, en een vrachtwagenchauffeur heeft niet door dat er een file is, dan vrees ik dat er zelfs geen revalideren meer aan is…
Ik heb vrijwel niets met motoren en heb er dan ook geen verstand van. Maar dit is wel een erg fraaie motorfiets wat mij betreft. Dan denk ik wel eens een motorrijbewijs te willen halen als ik dit zie…
@viezefreddyw: Dan zou ik niet op deze beginnen.
Heet niet voor niets Rocket :)
@viezefreddyw: Gewoon eens proberen, het levert mij zoveel lol op dat de auto is gedegradeerd tot hoofdzakelijk vervoersmiddel ipv hobby. Maargoed, ieder z’n ding natuurlijk. Sinds de S1000RR in de schuur staat ben ik wel veel minder snel onder de indruk van vlot/duur spul op 4 wielen. Da’s opzich ook wel weer jammer…
@racerx: Dat is voor mij het gekke denk ik. Snelle auto’s? Graag. Snelle motoren? Nee, niet echt.. Dan liever een mooie cruiser ofzo.

Wellicht ga ik het ooit eens doen.
@viezefreddyw: zo’n S1000RR is bloed snel en heel gaaf, maar daar zou ik het niet in zoeken. Ik ben zelf overgestapt van de ‘racers’ naar de ‘naked bikes’ en ik ga nooit meer terug. Als we ons even blijven richten op het merk Triumph; een Street Triple is een fantastische fiets. Toegankelijk, snel zat en stuurt heerlijk :)
@poes: Zo’n racer vind ik dan weer helemaal niets. Een mooie cruiser vind ik wel mooi. En als het dan een racer moet zijn dan graag een caféracer.
@poes: Een scrambler vind ik ook tof, en ik ben geen Harley Davidson fan maar vind de sportster ook een leuk ding. BMW heeft met hun R nineT ook een aantal toffe modellen. @racerx: hele dikke fiets zo’n S1000RR, zou zoiets graag willen hebben! maar na meerdere forse boetes, inleveren van mijn rijbewijs en een zware crash (gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen, en niet mijn schuld) raak ik de racers niet meer aan. Zowel financieel als voor mijn leefzekerheid zijn racers gewoon een te groot risico in dit kleine kikkerlandje.
@racerx: Ik heb tweewielig apparaat in de schuur, 19 jaar oud met 125 pk(niet schokkend)
0-100 in 3,2 sec en 0-200 net over 10 sec (wel schokkend)
Je kijkt idd wel anders naar (prijzen van) sportwagens.
Nope 3.0 (en 3.2) maar wel 6 cilinders voor nodig. (en slechts 1 accu’tje per auto ………. sorry)
@SpiderIV: hear hear! Hier ook 3 liter en 6 cylinders. Wilde ik nog 1 keer hebben alvorens alles elektrisch wordt :)
@mda:
Hier 2x 2.5 zes-in-lijn..
Downsizing, wat is dat?
@hallokroket: ha! 2800cc hiero!
Zit je op zo’n ding met je onderbenen niet akelig dichtbij die 3 pijpen (die ongetwijfeld best warm zullen worden)?
@kees66: hitteschild
Koppel genoeg voor een flinke caravan ..
En net zo als al die huidige naked bikes super sexy ..
waarom zie je eigelijk nooit diesel motoren? heb er zelf geen verstand van maar dat lijkt me toch een goede oplossen i.v.m. de kleine tank die er op die dingen zit
@gove: je hebt ze wel, maar niet heel erg populair. Geluid speelt bij motoren nog een veel grotere rol dan bij auto’s vaak. Beetje jammer als je motorfiets klinkt als een oude VW Caddy dan.
@gove: ze bestaan wel, maar slechts beperkt. Een beetje zuinige motorfiets loopt met gemak 1:20 dus dieselen is niet perse nodig.
@sirprize: 1: 20 is niet zuinig. Eerder 1 op 30/40.
@kle500: ik bedoel dat een beetje benzine fiets 1:20 rijdt. Da’s toch prima. Ik hoef geen 1:30/40 met zo’n stinkende generator tussen m’n benen, ook al is hij nóg zuiniger.
@sirprize: en ik bedoel dus dat een beetje moderne benzine fiets eerder 1 op 40 rijdt dan 1 op 20
@kle500: nou, dat zijn dan de hele lichte A1/2 fietsen of uitzonderingen. De meeste sport-, tour- en allroadfietsen zitten tussen de 1:17 en 1:25. https://www.motoplus.nl/specials/verbruik-200-motoren/
@kle500: 1 op 40 heb ik echt nog nooit gehaald op de motor hoor…
@gove: is er wel ooit een gebouwd in gelimiteerde oplage. Op basis van een Suzuki KLR650, voor inzet binnen het leger als ik me niet vergis. Nooit een succes geworden overigens.
@gove: Track T-800 TDI is een diesel motorfiets met een 800cc drie cilinder Mercedes blok.

Bij motoren is zuinigheid en efficiëntie minder van belang dan bij auto’s, je hebt immers ook maar een 2 á 3 honderd kilo mee te slepen.
Daarnaast halen de meeste motoren wel enkele honderden kilometers op een tank en na een paar uurtjes sturen is het ook wel lekker even de benen te strekken.
@gove: oplossing*
Titel klopt voor 2/3e bij mij (1.0, 2.0 en 3.2). Mooi apparaat,dat wel, zeker met zo’n lekker gekke motor.
Mijn 600cc kruisraket heeft meer pk als mijn auto.. eigenlijk niet best voor een petrolhead…
@koeckenbacker: Hoezo niet? Je motor rijdt neem ik aan toch ook op ‘petrol’?
@henrie: ja, dat is waar. En gelukkig gaatvhet ding als een kart de bocht om en ziet het er optisch ook goed uit.
@koeckenbacker: dan
@trbn: Knap van je om hier alleen te reageren als een eckte grammer-Nazi.

-1 voor jou.
@koeckenbacker: Echte… 😋
@henrie: ik hoop maar dat dat sarcastisch was 😬
@koeckenbacker: Hence the smiley… ;)
Ik schrok even, maar toen zag ik dat ik met mijn 4.4 V8 wel goed zat
@bmw330ci: je hebt ook nog de Boss Hoss, maar dat ‘motor’ noemen gaat wat ver
@apriliarsv: Ik dacht eerst dat je verkeerd was, want ik kende alleen maar de naam Boss Hog, maar blijkt dat ze het hebben moeten veranderen omdat Harley Davidson er bezwaar tegen had.
Weer wat geleerd.
Ziet er leuk uit, maar doe mij dan toch maar de 2.5 5-cilinder.
Ik vind het leuk om te zien dat een merk zoiets maakt, maar niet echt mijn ding, een motor moet voor mij vooral licht en wendbaar zijn, zelfs van veel pk’s ben ik al vanaf gestapt, vanaf een pk of 50 (gecombineerd met niet teveel gewicht uiteraard) kan ik al leven. Meer mag, maar niet noodzakelijk.
Wat een immens gewicht zeg, 300 kilo. Dat is als een auto van 2,5 ton. Prima als het een grote luxe sloep is maar als je er ook maar een beetje sportief mee wilt doen veel te zwaar. Doe mij maar een motor met een derde van het vemogen en de helft van dat gewicht. Dat is veel leuker om mee te spelen.
@lekbak: Is veel, maar een Goldwing weegt er nog 80 meer.
Leuk bericht, ding bestond al even… https://www.automobile.fr/Moto/x/vhc:motorbike,pgn:0,pgs:0,srt:date,sro:desc,dmg:/pg:vipmotorbike/278007928.html
@galgootje: De rocket 3 bestaat inderdaad al een aantal jaar maar dit betreft een nieuw gelimiteerd model met oa een nieuw motorblok, nieuwe kappen, remmen, verlichting etc….
@mclarenf1lm: ah, kijk dat wist ik dan weer niet.. zag Rocket 3… :-)
Mijn MX-6 heeft ook een 2.5 motor, maar dan met 6 cilinders.
Voor mijn motor zou ik het overbodig vinden, dan heb ik liever een laag gewicht.
Ik heb een 5.0
Mooi fietsje! Wil er best eens een stukje op rijden.

PS. heb 4 autos gehad in mijn leven, 2x een 3.0, een 4.0 en een 4.2.
Begrijp ik nou goed dat iedere cilinder een eigen uitlaat heeft?

OT: waarom moeten motoren altijd van de belachelijk luide uitlaten hebben? Is daar geen regelgeving voor?
@gebruikersnaam3: er is zeker regelgeving voor, maar volgens mij is die relatief soepel.

Lijkt soms wel alsof er alleen stationair wordt gecontroleerd/gekeurd want boven bepaalde toerentallen zijn sommige motoren met standaard uitlaten al behoorlijk luid
@gebruikersnaam3: Ik zie maar twee einddempers zitten?
@gebruikersnaam3: af-fabriek moeten ook motoren gewoon aan bepaalde regels voldoen. Al hebben ze in de motorwereld ook de klepjes in de uitlaten ontdekt. Maar goed, upgrade nummer 1 is altijd wel het uitlaatsysteem…
Kzie het nut er niet van. Mijn Honda CBX had 6 cylinders, en behalve dat iedereen achter me doof werd was dat meer dan genoeg koppel. Maar met een bereik van 200-250km zoop hij meer dan mijn Honda Accord V6.
Bovendien vind ik de triples van Triumph niet erg goed, voor dat geld liever 4 yamaha’s in de garage (MT07, MT09, MT03 en een Niken), engelse kwaliteit bestaat immers niet.
@schuimbekje3: triples van Triumph niet erg goed…. Ben ik toch benieuwd waarom niet. Neem de tijd, stap ik zo op m’n Tiger 800 met een heerlijke Engelse driepitter ;-)
@schuimbekje3:
Inderdaad, echte troep, die Britse meuk.
Nooit aan beginnen, altijd sleutelen en het is stuk of gaat stuk,…. bla, bla, bla….

Mijn Triumph Trophy 900 triple uit 1998 heeft er nu 180.000km op staan. Probleemloos.
Mijn vorige Jaguar S-Type heb ik probleemloos van 204.000 naar 270.000 gereden.

Volgens mij ben je wat in de jaren ‘70 blijven hangen. Triumph staat inmiddels bekend als ontzettend degelijk en uiterst betrouwbaar.
Hier een keer een 2.5 5 cylinder turbo voor het gezinnetje en een keer een 2.5 6 cylinder atmosferisch voor woon werk.
Zit ik met m’n 70nm, op 175 kilo weliswaar, maar dat is echt al best rap
Wat een gaaf ding!
men chevy ligt nogthans met een 6.3 liter …
dit is een leugen!
Tja mannen, ik heb een 1.3 dus niet alleen déze motor heeft een grotere motor dan mijn auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).