Dit is de best verkochte Premium D-segment sedan van Europa

Auteur: , 131 Reacties

Nee, Geen BMW, Audi of Mercedes. Lexus? Ha! Nee, ook niet.

Tesla Model 3 '19

Het heeft een tijdje geduurd. Al in 2016 werd de Tesla Model 3 officieel gelanceerd. Sindsdien is de auto één grote hype. Of je nu voor of tegen bent: het is een bijzonder indrukwekkende prestatie om met zo weinig marketingmiddelen zo veel ‘buzz’ te creëren. Een grote mond, een joint en een Twitter-account zijn voldoende om reuring te veroorzaken.

Werkt het dan ook een beetje? Jazeker! Net als Apple met de oorspronkelijke iPhone en iPad werd de presentatie ook vermeld op alle reguliere nieuwssites, náást de traditionele specifieke media. Iedereen weet er dus vanaf, terwijl er bij Audi mensen werken die niet eens doorhadden dat er een compleet nieuwe A4 ten tonele was verschenen, die slechts 9 maanden eerder geïntroduceerd werd.

Tesla Model 3 '16

Over het merk met de vier ringen gesproken, het is de voorsprong door techniek die juist Tesla heeft geholpen, lijkt het. Het is immers de enige fatsoenlijke elektrische auto in zijn klasse. Een elektrische auto in deze klasse is iets waar de doelgroep op zit te wachten. In maart 2019 werden er namelijk 15.755 exemplaren van de Model 3 verkocht in heel Europa. Daarmee is de compacte Tesla de meest succesvolle auto in zijn segment.

Tesla Model 3 '17

Kortom, de sceptische bril mag af: de Tesla Model 3 is een hit en daar moeten wij mee leren leven. Althans, dat zou je zeggen. Dat is niet helemaal waar, want een kritische kanttekening mag zeker geplaatst worden. Als we kijken naar de landen waar de Model 3 goed scoort komen we uit op Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Alle drie zijn dat landen met een enorm subsidiebeleid op dergelijke auto’s (of een streng beleid op auto’s met verbrandingsmotor, het is maar hoe je ernaar kijkt). De overheid helpt dus een handje mee. In Noorwegen is 29% van de nieuw verkocht auto een Model 3.

Tesla model range '17

Ondanks dat het goed gaat met de Model 3, gaat dat voor een groot deel ten kosten van de Model X en de op leeftijd rakende Model S. De verkopen van de grote MPV daalden met 52% en de Model S kelderde met maar liefst 72%.

Via: AutoNews.com



131 reacties

Zag er gisteren 1 staan, ik voelde mij weer een jongen van 3, toen zagen de Hotwheels auto’s waar ik mee speelde er ook zo uit.
@chriscross: gefeliciteerd met je vierde verjaardag!
@chriscross: Mijn favoriete hotwheels waren een zwarte 964 turbo en een rode 288 GTO.
Vind ik toch wat spectaculairder, ook vandaag de dag nog.
Het blijft lelijk en elektrisch. Punt uit.
En als straks dat subsidiebeleid in NL stopt, dan janken ze allemaal omdat ze ineens 22% moeten betalen over gemiddeld 30/40k aan auto.
@20klepper: “Het blijft lelijk en elektrisch. Punt uit.” Wow, fuck hé, deze man heeft het ultieme argument gevonden om de elektro-discussie te stoppen!
@Jochempie: Dat is wel zo ongeveer het niveau van de argumenten waar de gemiddelde elektro hater mee komt aanzetten.
@mopar: gevoel is het enige wat stand houd, want daar kan je met logica niet tegenop.
@jochempie: howdy cowboy
@kobus1967: oeps was voor 20 klepper bedoeld, zijn reactie is typisch voor de cowboys die vonden dat de trein nooit het paard kon vervangen.
@20klepper: howdy cowboy
@20klepper: je schrijft “ik vind het lelijk” verkeerd
@20klepper: smaken verschillen en t is ook zeker (in mijn optiek) niet moeders mooiste en wordt idd alleen maar gekocht ivm de bijtelling. Geen hond die dit prive aanschaft. Daarnaast het belangrijkste punt. Ik lees in de kop PREMIUM? Maar sinds wanneer is Tesla Premium? Want die IPAD die er in zit dat is toch niet wat m Premium maakt? D-segmenter; ja! Permium? Nope… komt gewoon niet in de buurt van de Duitse 3 of bijv Lexus…
@tvr1974: mee eens. Nieuw model x is qua afwerking miss niveautje polo/golf. Niet direct premium. laat staan de model 3.
@tvr1974: Honden kopen ook geen auto’s. Particulieren wél. Natuurlijk niet zoveel als zakelijke rijders, maar er zijn wel degelijk privé gekochte Model 3’s hoor!

Als je het circuit op wilt kunnen of gewoon heel hard wilt rijden, maar ook betaalbaar en comfortabel in de file wilt staan is de Model 3 performance de beste keus.
@flutterby: “het circuit op wil”… Na 1 ronde is die accu in “safety mode” to avoid overheating. lol..
Nb daarnaast is ie (veel) te zwaar, zijn er geen keramische schijven voor te krijgen enz enz. En mocht je er meer dan 10 rondjes vol uit mee kunnen rijden dan zijn de banden zo ver afgesleten door t gewicht dat je al banden moet wisselen.. pff .. Ff serieus.. Voorlopig is dat echt nog een utopie.. Serieus racen met een Tesla.
Dat ie aardig rijdt, hey so be it… Maar ik ken ook daadwerkelijk nog geen 1 particulier (en dan heb ik het over NL, een vriend van mij werkt bij TESLA en die zegt 99% van de kopers zijn leasemaatschappijen..)die een TESLA 3 heeft gekocht… Als er va 2021 daadwerkelijk die aanschaf subsidie (maar daar zeg je t alweer SUBSIDIE nodig) komt voor particulieren ja dan zullen er misschien wel wat verkocht gaan worden.. Nu is dat echt gewoon niet zo. Tesla kan in NL zonder subsidies gewoon niet bestaan.. Zo simpel is het.. Het is dus een lekkere bubble….
@tvr1974: Jij hebt het over de Model S/X, ik over de 3. Daar zit een nieuwe generatie accu in en daarmee kan die prima het circuit op en dat gewicht valt best mee met 1850 kg op 460 pk in vergelijking met de M3 die 200kg lichter is. Voordeel van de Tesla is dat het gewicht op de juiste plek zit, maar natuurlijk gaat die niet door een bocht als een M3.
@tvr1974: onzin 99% via de lease. Ik ken er drie die hem zakelijk hebben gekocht en nog twee die hem privé hebben gekocht.

Een Tesla leasen is geld weggooien. Waar een leasemaatschappij bij andere merken hun marge (deels) kunnen halen door groot en slim de auto’s en het onderhoud in te kopen kan dat bij Tesla niet. Géén korting, al koop je er duizend.
@tvr1974: Qua stuurgedrag komt het zeker wel in de buurt van een Duitse 3. En gaat het ver over de andere 2 heen. A4 en C zijn leuk, maar voor stuurgedrag stap je beter in iets met een 3 (of het dan deze is of die Duitse maakt niet zo heel veel uit).
Qua looks kan de Model 3 mijns inziens aardig meekomen. Nee, er zit geen grille in, en da’s wennen, maar het ding is ineens niet meer nodig.
@tvr1974: Premium spreekt men nogal vlug uit. Zelfs bij BMW en Mercedes, de 7 de S-klasse en duurdere sportmodellen buiten beschouwing gelaten, vind ik de overige reeksen van deze merken en tevens anderen niet zo premium. Meestal is het onderste deel van het dashboard van een goedkoop en hard materiaal zonder het bij naam te noemen, idem voor de middenconsole, de deurpanelen, de achterzijde van de voorstoelen enz.
Of noemen we de bovenstaande voorbeelden dan maar het luxe segment ?
Zelf een Lexus 450 h zondigt ook met goedkope materialen in de binnenruimte …
Het zal de interpretatie van het woord zijn die het zal bepalen.
Volgens mij een aardig gebouwd product, met prima prestaties, en die zorgt voor een lagere uitstootconcentratie in de stad, maar het zou mooi zijn als ze alleen van natuurstroom geladen zouden worden.
@jochempie: Het is een middenklasse sedan met een adequate actieradius. Dat alleen is voldoende. Vergeet niet dat Tesla voor velen ook waanzinnig cool is. Ook onder niet autoliefhebbers. Die vinden en Tesla ook cool. En at dacht je van kinderen? Die kijken al lang niet meer om naar een BMW of een Porsche als er ook een Tesla staat. Dus betaalbaar, cool, verantwoord en vol subsidies. Best wel een no-brainer. Je vraagt je af waarom er geen elektrische 3 Serie is …
@willeme: Ik snap dat het raar klinkt als ik het opladen van elektrische auto’s bekritiseer, aangezien het overgrote deel van het wagenpark gewoon nog netjes broeikasgassen en fijnstof de lucht in blaast. Maar als we de kans hebben iets helemaal goed te doen, moeten we onze pijlen daar wel op richten.

Ik zou de subsidieregels aanpassen, en de subsidie enkel verstrekken in combinatie met de aanschaf/installatie van een laadpunt en een bijbehorend drie-jarig 100% natuurstroom-contract. En dat doorverkopen van natuurstroom-licensies moet natuurlijk stoppen, waar Lubach het een tijd geleden over had.
@Jochempie:
Tja, zo kan je altijd wel blijven wachten. Als je eerst wacht tot alles stroom groen is voor je met elektrische auto’s gaat beginnen heb je pas rond 2050 succes.

Ik denk dat elektrische auto’s juist de aanjager kunnen zijn om de stroomvoorziening te vergroenen. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze met de komst van hun Tesla meteen zonnepanelen hebben geplaatst.
Juist met het argument dat het jammer zou zijn als het ding alsnog zou vervuilen vanwege de grijze stroom.

En ja, als ze ergens anders laden als thuis hebben ze geen zonnestroom, maar alle beetjes helpen. De vraag naar stroom zal blijven stijgen en inmiddels worden er volgens mij vrijwel alleen nog windmolens en zonneparken aangelegd en zijn er geen nieuwe kolen- en gascentrales in aanbouw. Maar ik ben geen expert en heb me niet verdiept daarin.
@willeme: bijna wel. Liep zaterdag door de stad met mijn zoon. Kwam een Aventador aanrijden met veel geluid. Mijn zoon (4): “Dat is een racewagen! Een Tesla racewagen.”

Dus ik heb hem uitgelegd dat het een Lamborghini was 😂
@stephane8200: “Nee jong, die Tesla racewagen heb je net gemist..”
@Jochempie: die hoor je inderdaad niet.
@willeme: precies dit. Tesla wordt cool gevonden. Ik voedt mijn kids op door benzine te schenken bij het ontbijt en ze te vervoeren met een GTV6. Vinden ze een racewagen. Maar een Tesla is cool, pikken ze er overal uit. Het is een harde realiteit. En die komt zo wel heel dichtbij…
@ralfast: een GTV 6……veel beter wordt het niet. Ik vind dat jij je kinderen heel erg goed opvoedt😉
@willeme: “ Je vraagt je af waarom er geen elektrische 3 Serie is”

Dit dus. Hoe heeft BMW z’n voorsprong zó uit handen kunnen geven?
@frederik: Aan de ene kant wel. Aan de andere kant: Na de Tesla vind ik de i3 verreweg de beste elektrische auto.
De Aziaten slaan de plank alleen al mis doordat het wél duur is én niet bijzonder rijdt, en omdat snel laden bij alles behalve een snellader langs de snelweg niet mogelijk is (want 1 fase).
@willeme: mijn zus haat auto’s. Maar die is wel jaloers op de nieuwe Tesla van de buren. Case in point 😊
@jochempie: Laten we alle groene stroom voor auto’s gebruiken, dan kunnen alle huizen en de industrie gewoon met kolen gevoed worden! Of andersom natuurlijk, maar dan is die Tesla zo vervuilend!

Het maakt geen ene donder uit waarmee een ev geladen word. Heb ik al heel vaak uitgelegd maar is blijkbaar moeilijk te begrijpen…
@lekbak: Je blijft maar vastzitten in het stramien van 1 grid. Alsof we geen keuze hebben dan enkel grijze stroom gebruiken. Dat hebben we wel, mits je moeite doet om onafhankelijk te zijn.
@Jochempie: er is maar 1 grid, beste man. En zelfs als je offgrid gaat is er maar 1 grid.

Je hebt een grote bak (duizenden liters) met water, en jij (maar ook de rest van de gemeenschap) kunt alleen water halen uit deze grote bak. Deze bak bevat 80% zout water en 20% zoet water, en is hiermee dus vrij zout brak water. Nu wil jij milieubewust leven en koop jij zoet water. Echter komt het water nog steeds uit die bak, want dat is het enige wat je kunt gebruiken. Dus je leverancier gooit een kopje zoet water in die bak met zout brak water, en jij tapt uit die bak een kopje water. Is dat water dan zoet of zout?

Nu gaat dit niet om jou, maar om iedereen samen. Ga jij nu besluiten om zelf zoet water te maken en dat op te slaan en te gebruiken, dan heb jij mooi zoet water. Maar dit betekent ook dat het kopje zoete water wat je leverancier voor je in die bak had gegooid, er nu niet in gaat. Het water in die bak is dus zouter omdat jij je zoete water er niet eerst in gooit. Dus de rest heeft juist zouter water. Het ergste is nog wel dat het onmogelijk is voor jou om al je zoete water op te slaan in momenten van overvloed. Zodra je eigen zoete bak vol zit zal deze overstromen en is dit verloren (zonnepanelen offgrid met volle accu’s). En dit is dus slechter dan al je zoete water in de grote algemene bak gooien, en zelf onderaan die hele grote bak samen met de rest brak water drinken.

Groene stroom kan je wel opwekken, maar alle (!!!) stroom die verbruikt word is uiteindelijk zo groen en grijs als het gemiddelde percentage op het hele grote net. Je kunt per definitie geen groene stroom gebruiken.

Ergo: een elektrische auto word niet groener als je deze gaat laden met groene stroom.
@lekbak:

er is maar 1 grid, beste man. En zelfs als je offgrid gaat is er maar 1 grid.

“Je hebt een grote bak (duizenden liters) met water, en jij (maar ook de rest van de gemeenschap) kunt alleen water halen uit deze grote bak.”

Onwaar, er is maar één zon, en er is maar één voorraad fossiele brandstoffen (waar we niet aan hoeven te komen, als we ons best doen). Verder is iedereen in staat om zijn eigen energie te verzamelen van de zon, of van natuurlijke processen die bestaan dankzij de zon (wind, water).

“Deze bak bevat 80% zout water en 20% zoet water, en is hiermee dus vrij zout brak water. Nu wil jij milieubewust leven en koop jij zoet water.”

Onwaar, ik genereer zelf water, met een waterpaneel van de waterbal in de lucht. Ik koop niets, behalve de waterpanelen.

“Echter komt het water nog steeds uit die bak, want dat is het enige wat je kunt gebruiken.”

Niet waar. Koop een paneel, laad je eigen shit onafhankelijk op. Nooit meer een stekker in de grote bak met water.

“Dus je leverancier gooit een kopje zoet water in die bak met zout brak water, en jij tapt uit die bak een kopje water. Is dat water dan zoet of zout?”

Welke leverancier?

“Nu gaat dit niet om jou, maar om iedereen samen. Ga jij nu besluiten om zelf zoet water te maken en dat op te slaan en te gebruiken, dan heb jij mooi zoet water. Maar dit betekent ook dat het kopje zoete water wat je leverancier voor je in die bak had gegooid, er nu niet in gaat.”

Ik heb niets te maken met de leverancier, en hij kan het er nog steeds ingooien ter vervanging van zout water. Hij heeft namelijk al geinvesteerd in zijn zoetwaterpanelen, en ik koop toevallig ook zoetwaterpanelen. Hebben we er twee in plaats van één. Beter voor het milieu.

“Het water in die bak is dus zouter omdat jij je zoete water er niet eerst in gooit. Dus de rest heeft juist zouter water.”

Onwaar, de leverancier kan nog steeds dezelfde hoeveelheid zoete waters in de bak gooien, en de aanvoer van zoute waters verminderen, omdat ik niet afneem.

“Het ergste is nog wel dat het onmogelijk is voor jou om al je zoete water op te slaan in momenten van overvloed.” Zodra je eigen zoete bak vol zit zal deze overstromen en is dit verloren (zonnepanelen offgrid met volle accu’s).”

Dat is toch helemaal afhankelijk van het mijn zoetwaterpaneel-capaciteit, en mijn zoet-water-opslagcapaciteit, die ik natuurlijk nauwkeurig moet afstemmen. En dat is prima.

“En dit is dus slechter dan al je zoete water in de grote algemene bak gooien, en zelf onderaan die hele grote bak samen met de rest brak water drinken.”

Ik boycot zout water. Deal with it. Ik heb wel interesse om mee te doen aan de algemene bak, zodra er geen zout water meer ingegooid wordt. Boycots werken.

“Groene stroom kan je wel opwekken, maar alle (!!!) stroom die verbruikt word is uiteindelijk zo groen en grijs als het gemiddelde percentage op het hele grote net.”

Dit snap ik niet. Ik zie het zo: zodra een leverancier onder druk wordt gezet om minder grijs te leveren, zal het aandeel groen relatief stijgen. En die druk kun je onder andere opwekken door geen stroom meer van het net af te nemen, met als reden dat het te grijs is.

“Je kunt per definitie geen groene stroom gebruiken.
Ergo: een elektrische auto word niet groener als je deze gaat laden met groene stroom.”

Hoe groter het aandeel mensen dat niet meer afneemt van grijs-stroom-leveranciers, hoe groener alle stroom wordt.
@Jochempie: als jij zonnepanelen koopt zijn de zonnepanelen je leverancier.

Hoe je het ook wend of keert, je kunt pas groene stroom verbruiken op het moment dat alle stroom in het hele gebied wat met kabels aan elkaar is verbonden (heel Europa en Azië samen op z’n minst) voor de volle 100% groen is. Tot die tijd is alle stroom “brak”.

Je kunt het echter wel opwekken. Dat lijkt me duidelijk, en dat is uiteraard ook een goede zaak. Hoe meer mensen dat doen (of laten doen) hoe groener de mix op het hele net word.
@Jochempie: oh, en je eigen shit opladen zonder aansluiting op het net zorgt dus voor verspilling, omdat je nooit alles op kunt slaan. Ben je wel aangesloten op het net dan lever je overdag groen en is je lampje ‘s nachts gewoon grijs. Wat overigens een stuk groener is dan groene energie weg flikkeren omdat je accu’s vol zitten.
@lekbak: Zodra ik meer energie opwek met zonnepanelen is het inderdaad gunstig om het af te geven. Wat nou als ik het overschot afgeef, maar niets afneem van het grijze net? Zo komen we er ook wel. Ik snap dat het ongunstig is om overtollige energie te verspillen, maar op dit moment zie ik dat als een noodzakelijk kwaad, om de grijze stroom van de markt te kukelen. Op jouw claim dat groene stroom verspillen minder groen is dan grijze stroom afnemen, kan ik niet ingaan. Ik heb de getallen niet. Maar omdat jij de claim maakt, lijkt het me nuttiger dat jij met die cijfers aankomt.
@Jochempie: er is grijze stroom, feit. Er zijn bedrijven en mensen die niet hun eigen stroom opwekken. Groene stroom en grijze stroom gaat samen het net op, en er zit geen verschil in het uiteindelijke product.

Als jij 2000kwh stroom verbruikt en dat wek je ook allemaal op. Maar je buurman die ook 2000kwh verbruikt doet niks aan groene stroom. Ga jij 50kwh minder gebruiken dan gebruikt je buurman 1950kwh grijze stroom en 50kwh groene stroom. Op het grote plaatje is alle stroom dus zo groen of grijs als de mix die op het GEHELE net aanwezig is.

Het opwekken van de stroom en het verbruik van de stroom staat los van elkaar. Hoewel jij 100% groene stroom opwekt gebruik je maar 50%. Heb je nou 3 buren die allemaal niks aan groene stroom doen en ook 2000kwh verbruiken dan wek jij nog steeds 100% groene stroom op, maar verbruik je slechts 25% groene stroom. Is er 1 van die buren die de helft aan groene stroom opwekt zit je aan 37,5% groene stroom. Wat de uiteindelijke verhouding is op het net is bij deze niet belangrijk, het idee lijkt me duidelijk.

@lekbak: laat dit nu is los joh.. Moet dit onder elk nieuwsbericht over elektrisch rijden? Feit is dat een elektrische auto zelfs vies Poolse kolenstroom minder uitstoot heeft. Daarnaast heeft een auto een levensduur van 15-20 jaar. Wat nu nog niet duurzaam is kan dus eenvoudig worden verbeterd in de toekomst terwijl de rek van een brandstofmotor er echt wel uit is.
@Jochempie: aardig gebouwd product? Afwerking wel eens goed bekeken?
@borrelnoot: Aardig gebouwd noem ik 5.5/10. Niet fantastisch nee. Maar ik ben vrij vergevingsgezind bij een nieuwe speler.
Hoemeer broodroosters er rondrijden, hoemeer petroleum er over blijft voor de petroleheat!
@ericc: ik hoop het voor je. Maar die peut is voor de luchtvaart. En de overheid duwt ook jou straks naar de EV. Iets met verdrag Parijs, braafste jongetje van de Europese klas en auto’s zijn lekker makkelijk te reguleren doelwit. Jij gaat (op termijn) prohibitief belasting betalen op je euro 95/98. En ik ook :-(
29% is wel heel veel. Ik vind de Model 3 niet de lelijkste auto, maar Noorwegen krijgt zo wel een erg eentonig wagenpark.
@supercarwaar: Nee joh, er rijden ook nog genoeg Nissan Leafs en E-Golfs verkocht. Oja, en nog andere Tesla’s. Komt helemaal goed met die diversiteit :P
Als de andere fabrikanten nou een beetje hun best deden…
@fanboy: ik ben nog niet in Noorwegen geweest, maar zijn dit serieus de auto’s (3x Tesla, e-Golf en Leaf) die je daar voornamelijk ziet?
@e550: Ik chargeerde een beetje. Maar het is wel zo dat meer dan de helft(!!) van de nieuwe auto verkopen elektrische auto’s zijn, en dan gaat het veel over die ik noem ja. Ook de i3 en de Koreaanse EVs. Dus ik denk dat het inmiddels wel aardig het straatbeeld beinvloed / zoniet domineert ja, maar ben er niet in afgelopen paar jaar geweest.
Premium D-segment sedan: heet alle “Premium” tegenwoordig?
@spideriv: premium is primair een ander woord voor duur. En duur is de Model 3 eigenlijk wel.
@mashell: 47,8k voor een auto die in 5,6s naar 100 gaat, waar je 95% van het overige verkeer mee achter je laat. Iets snellers kan Jan kleine plus Modaal niet leasen in z’n budgetje.
@garp: zeker, maar snelheid is geen aspect. Ook een Audi A1 1.0 TSI is premium.
@mashell: een Tesla is niet premium. Mijn vrouw heeft een S. En ik rijd al jaren oude Duitse premiums. En ik kan je uit volle overtuiging zeggen: Tesla is niet Premium. Dat zit m in afwerk kwaliteit, windgeruis boven 150kmh en nog heeeeel veel andere zaken. Maar het grappige, ik vind die S geweldig.
@garp: Als je het mij vraagt voelt de 330e op geen enkel manier meer premium aan dan mijn Model 3. Of is trage reageren op gasgeven, een kleine kofferbak, geen (standaard) acc, geen (standaard) keyless en om één of andere reden de auto in en uit moeten schakelen opeens “premium”? Het voelt namelijk vooral ouderwets aan.

Oh en waarom rijdt, best hard, de auto in drive als ik geen pendaal indruk? Waanzin en levensgevaarlijk als dat nu als iets nieuws geïntroduceerd werd.
@garp: premium is alleen maar prijs. Prestaties, zachte aaibare kunststoffen, smalle pasnaden, superieur infotainment: dat maakt een auto niet premium, dat wordt ingezet om de premium die de klant betaalt te verantwoorden. De wagen is duur maar… Tesla opereert voor het formaat in het hogere deel van de markt qua prijs en is dus een premium merk.
@spideriv: premium is niet de top, daarboven vind je nog een luxe segment, met als
instapversies de S, A8 of de 7 om zo uiteindelijk naar de upper class door te groeien, de Bentley’s etc. van de autowereld…. dus premium is de middenklasse.
Ik zou graag een model3 hebben hoor. Maar voor 47k kocht ik toch een tweedehands M140i.
@loserboi932: Niet echt een vergelijk, natuurlijk. De M140i is minder snel en een stuk kleiner. Daarbij is die véél duurder in het gebruik. Dat verklaart meteen waarom die Model 3 zo populair is. Wel een gave auto, die M140i.
@loserboi932: Ja tweedehands kan je van alles kopen voor 47K. Ik zou zelf een mooie Arnage Turbo halen. Maar nieuw is er voor hetzelfde geld bar weinig wat kan leveren wat een Model 3 heeft. En daar gaat het om he loser…
@mopar: da’s ook weer waar, ja.
@loserboi932: Dat is precies wat het inhoudt om te kopen met emotie. Dus je gaat liever een auto kopen die je leuker vindt, ook al presteert hij op alle vlakken slechter. En gaat hij je ook nog eens veel meer geld kosten over de tijd dat je hem hebt.
@fanboy: ja. Ik ben een slecht persoon en verdien het om te sterven. Maar wat zou ik graag een M performance BMW hebben ipv de model 3. En dat extra geld boeit me niet. Ik rijd ook een 4.4 V8 Range Rover Sport van 14 jaar oud dus ik koop sowieso niet echt met m’n hoofd.
@loserboi932: Haha mooi dat je het zegt.
Nee maar fixeren op aanschafprijs is niet handig. Als je zo’n Model 3 koopt, geef je daarna alleen nog geld uit aan stroom en zo af en toe banden. Extreem lage kosten voor een auto die ook nog eens heel goed presteert.
@fanboy: Model 3 voor dagelijks geneuzel, of beter nog, dat ding waar honda mee komt, want die wordt goedkoper. en dan een leuk ding ernaast voor de hobby, want een hobby mag geld kosten.
Naar m’n werk vind ik een vervoersmiddel als een tesla prima, maar als ik wil autorijden voldoet zo’n ding in mijn ogen niet.
@shogun: Je kunt die Honda en de Model 3 totaal niet met elkaar vergelijken. Ze zullen allebei voldoen ja.
Maar de Model 3 is dan eigenlijk veel meer een sportwagen, en natuurlijk grotere range.

Hij rijdt ook echt goed, ook in de bochten. Ik denk dat je onderschat hoeveel lol je ermee kan hebben en hoe goed het rijdt. Je kan er zelfs wat mee driften, als je hem in trackmode zet.
@fanboy: ik moet toegeven dat ik de 3 nog niet gereden heb, en iedereen die het wel rijd is laaiend enthousiast.
dat maakt me wel nieuwsgierig.

Ik heb de model S wel gereden en m’n pa heeft een X. moet daarvan zeggen dat ik het behoorlijk indrukwekkend vind. maar mijn autohard gaat er gewoon niet sneller van kloppen. nou ben ik ook meer een knutselaar dan een rijder. daarom ook dat ik die honda er wel vergelijk met de 3. in het kader “is ook elektrisch”
en daarmee goed voor dagelijks vervoer, maar niet voor de hobby.

Maar misschien moet ik er toch eens voor zorgen dat ik in die 3 kan rijden.
@shogun: Ik heb dan weer niet in de X gereden, wel in de S en de 3 (en oude roadster)

De S rijdt erg goed, maar ik vind het een te grote auto. De Model 3 rijdt nog een stuk beter, en is door zijn kleinere formaat ook wat leuker om sportief mee te rijden. Het is nog steeds een behoorlijk gewicht, maar wel super laag zwaartepunt en hij heeft dus weinig moeite met bochten.
Tja bij ons thuis wordt dit waarschijnlijk ook de volgende leasebak. Het scheelt uiteindelijk bijna 500 euro aan bijtelling ivm onze huidige auto. Dus dan is de keuze niet heel moeilijk.
@x1f48: er bestaan meer drijfveren dan enkel geld
@jochen: Voor miljonairs wel. De rest moet nog even op de kleintjes letten.
@jochempie: Het zijn geen kleintjes. Voor een soortgelijke auto moet je honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is echt een verschil. Vandaar dat men Outlanders ging leasen. Je was wel gek als je het níet deed. Zelfde geval met Tesla nu. Het scheelt zo veel bakken met geld. Maar ja, dat zien we dus ook terug in de verkoopcijfers ;-)
@willeme: Het was beeldspraak. Ik snap de verleiding van zo’n grote besparing goed.
@x1f48: groot gelijk, per jaar gaat het om €6000 en over het hele termijn (5 jaar) kan het oplopen tot €30.000(!). Naast die besparing krijg je er ook een hele leuke auto voor terug.

PS: ik zeg bewust niet mooi of praktisch, maar je komt er wel prima mee voor de dag en is bijzonder ruim voor een sedan.
Wat een hondslelijk ding
Los van het gegeven of je een Tesla nu mooi vindt of niet, hij blijft voor een particulier toch wel erg duur. Bovendien heeft niet iedereen een garage of oprit is laden dus altijd tijdrovend. Ik bewonder de techniek maar voor wat hij kost en de kilometers die ik rij, heb ik dus een mooi uitgeruste Giulia met vier jaar tanken en onderhoud er bovenop. Voor een Noor liggen de zaken een beetje anders als voor een Belg.
Achja, VAG wordt ook een handje geholpen.. Want zonder alle Leasemij’en die in handen zijn van Pon hadden ze hier ook geen bestaansrecht..
Heeft er al iemand een idee van waar we de stroom gaan halen? Hoe we stroom pieken gaan opvangen als iedereen om 18u thuiskomt en 3x50A nodig heeft? Hoe we elke koperdraad die ooit geplaatst is gaan vervagen om iedereen een thuislader te kunnen geven? Enig idee hoe dik een kabel ondergronds moet zijn om voor elk huis in een woonwijk een snellader te voorzien, wie gaat dat betalen? Maar het is een leuk idee in theorie dat geef ik Tesla. Net als Communisme, de wankelmotorof tulpen bollen verzamelen.
@shiva: Dat dus. Dat vraag ik mij ook iedere keer af bij een discussie zoals deze. Erg leuk die elektrische auto’s maar voor mijn gevoel word er soms wel erg kortzichtig over nagedacht.
Overigens, ik weet dat Tesla (geloof in Australë) ook ‘accupaketten’ voor het landelijk stroomnet ontwikkelt. Dat programma valt niet onder Tesla maar wel onder Musk z’n projecten. Musk en de zijne hebben een systeem bedacht waarbij accupaketten de ‘dips’ in het stroomnet opvangen en egaliseren door energie terug te voeren aan het net. Wie weet dat de voertuigen van Tesla daar in te toekomst ook mee worden uitgerust.
@speedgeek:

Destijds had praktisch heel nederland binnen 10 jaar een gasaansluiting.
Dus extra stroomdraden trekken lukt ook nog wel.
@hubert: Met de hoge aanschafkosten van een elektrische auto betwijfel ik of de drang naar een elektrische auto groter is dan wat u als voorbeeld noemt.
Ik neem aan dat een gemiddeld huis toch echt het hebben van gas belangrijker vind dat een laadpoort voor de deur. Huishoudens zullen immers liever kiezen voor verwarming dan een elektrische auto.
@speedgeek: Wat wil je zeggen?

Er hoeft namelijk niemand te keizen tussen verwarming of een elektrische auto, gezien de meeste toch echt al wel verwarming hebben in Nederland :P

Het is in die zin heel vergelijkbaar. We hebben een beter en schoner alternatief, en we moeten er de infrastructuur op aanpassen.

Maar goed, kijk maar in Noorwegen, meer dan de helft van de verkochte auto’s is elektrisch.
Wat ik er mee wil zeggen is dat de behoefte naar gas toen groter was dan nu naar een elektrische auto. Dus het voorbeeld dat binnen 10 jaar iedereen een gas voorziening in huis had niet passend is.

Natuurlijk is het schoner dan de fossiele brandstoffen. Maar de gemiddelde autokoper zal, denk ik, een Tesla te duur in aanschaf vinden.

En wat wilt u er mee zeggen dat er in Noorwegen meer dan de helft van de auto’s elektrisch zijn? Dus omdat ze in Noorwegen als warme broodjes over de toonbank gaan moet de gemiddelde Nederlander ook maar een Tesla voor de deur hebben?

Overigens, ik ben recent 15 dagen in een grote Amerikaanse stad geweest. Geen enkele Tesla, noch elektrische auto gezien. Compensatie op zijn best …
@shiva: Yep. Argument zoveel om vooral niet elektrisch te gaan rijden. En ja dus, daar wordt allang over nagedacht, even googlen kom ik op dit rapport uit 2012: https://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/PBL_2012_Elektrisch%20rijden%20in%202050_500226002.pdf

En er is sindsdien al veel meer onderzoek gedaan naar hoe om te gaan met die piekbelasting. Niets nieuws dus.
@shiva: Dat er iets moet veranderen in de manier waarop we stroom gebruiken en hoe het geleverd word is zeker. Maar jij overdrijft nu enorm. Wat betreft de mogelijke actieradius heeft een ev flink wat nodig, want je wilt deze ook kunnen gebruiken voor de incidentele lange rit. Maar wat betreft het opladen hoef je voor het net slechts rekening te houden met de gemiddeldes die er per dag gereden worden. Er is hoeft dus geen snellader bij elk huis te komen maar slechts een gewoon stopcontact is al voldoende. Dat is 1x16A dus. Nou zullen er best een aantal mensen toch een zwaardere lader willen omdat die de auto ook weer snel vol willen hebben na die incidentele lange rit. Maar dan nog is 3x16A al meer dan genoeg, want dan ben je alsnog aan het laden met 55km per uur.
Als er dus slimme laders komen die ervoor zorgen dat de auto’s in een wijk niet allemaal tegelijk volle kracht gaan laden, maar het verdelen over de nacht dan is dat probleem grotendeels al opgelost. Als er gemiddeld 75km per dag word gereden met een verbruik van 200wh per km zit je op 15kwh per dag. Dat is slechts 1250w (5,5A) per auto over een nacht van 12 uur.

Wat echter wel een probleem is, is dat we tegelijkertijd ook van het gas af willen. Dit betekent elektrisch koken, net terwijl we de auto aan de lader hebben gelegd. En ook nog elektrisch verwarmen, waarbij de auto op een koude dag ook nog extra heeft verbruikt. Van het gas af alleen al is genoeg reden voor de beheerders van onze infastructuur om het stroomnet te verzwaren, en elektrisch rijden komt daar nog overheen. Dit samen is best wel een heel groot probleem.
@lekbak: De laders zijn er al om te zien of je warmtepomp of inductiekookplaat aan gaat en dat de auto niet te veel pakt (gewoon stroom meten op hoofdaansluiting).
Maar nu moeten ze er nog zijn zodat ze met elkaar communiceren en het stroomhuisje in de wijk niet opblazen inderdaad. Daarvoor zouden ze best kunnen communiceren over het stroomnetwerk.
@fanboy: voor gasloos wonen alleen al moet de infrastructuur worden aangepast. Iets wat ook al gebeurd trouwens, maar alleen daar waar men nu ook echt van het gas af gaat. Er gaat straks zoveel meer elektrische energie verbruikt worden dat dit ook wel zal moeten. Op dit moment volstaat het om alleen de lokale infrastructuur aan te passen, maar ze vermoeden dat ze in ieder geval bij ons in de buurt ook de grotere punten moeten verzwaren, en de kabels daar naartoe.

Het gekke is dat de ondanks alle informatie die ze tegenwoordig hebben nog steeds niet exact weten wat voor invloed het allemaal gaat hebben op de infrastructuur en hoeveel alles nou precies verzwaard moet worden. Dit zou over 5 jaar duidelijk moeten zijn.
@lekbak: Eigenlijk is dat heel jammer. Want als ik lees “ze weten over 5 jaar meer” dan denk ik dat ze dan proefondervindelijk weten waar te veel stroom wordt gebruikt en de boel er steeds uit vliegt. En daar dan maar gaan verzwaren. Zo zal het soms ook gaan, vooral als elektrische verkopen echt hard gaan.

Zelf hebben wij ons huis van gas afgesloten en energieneutraal gemaakt, dus met warmtepomp en inductie koken. Als ik even de zonnepanelen niet meereken, zijn we grofweg van 2500kWh naar 3500kWh gegaan. (super goed geisoleerd huis)
Dus ja meer stroom, maar niet merkbaar, want ik heb buren die zonder warmtepomp en inductie koken al meer stroom verbruiken :(
Piekstroom in worst case is ook maar 3000W oid, dus doet niet veel onder voor de ouderwetse drogers die tegenwoordig gelukkig veel worden vervangen.

Uiteraard hebben oudere (vrijstaande) huizen meer nodig. Maar ik geloof ook dat we inderdaad de slimme laders nodig hebben (die wijkbreed kijken) om de pieken eruit te halen, en zoveel mogelijk bestaande aansluitingen kunnen behouden.
Nog beter is dat je de accu uit de elektrische auto gebruikt om pieken te stabiliseren, dan heb je uiteindelijk zelfs een lagere aansluiting nodig (ook al verbruik je wellicht meer stroom)
@fanboy: het probleem is dat ze nu te weinig informatie hebben. Er zijn een aantal proef dorpen en wijken aangesteld die nu met subsidie van het gas af gaan, en dat geeft betere inzichten.

Er zijn nu al wijken gasvrij, maar dit zijn nieuwbouwwijken. Het is nog te weinig bekend hoe het zal gaan met bestaande woningen. Vooral omdat er door verschillende mensen verschillende beslissingen zullen worden genomen. Sommigen zullen een complete muur aan de buitenkant bij zetten en anderen vinden dubbel glas met spouwmuur isolatie wel genoeg en accepteren de wat hogere stroomrekening. Het is dus de bedoeling dat ze straks als de rest van Nederland volgt de boel wel voor kunnen blijven.

Overigens is 1000kwh verwarming wel extreem weinig. Wij zitten nu op 1350 kuub gas met een slecht geïsoleerde kleine woning (we zijn nog druk aan het sparen voor isolatie) wat, als ik het me goed herinner 12mwh aan energie is en met efficiënte warmtepomp 3000kwh aan elektriciteit kost. Als we dat door isolatie naar een derde kunnen krijgen kan ik dat precies opwekken met zonnepanelen (heb maar voor 3000kwh jaaropbrengst plek, stroomverbruik nu 1800kwh). Beetje jammer dat wij het zonder die subsidie moeten doen omdat we niet in zo’n proefdorp wonen.
@lekbak: Ja 1000kwh is ook weinig, en dan heb ik het nog ruim genomen. Mijn warmtepomp geeft zelf aan dat hij 600kwh verbruikt heeft, maar dat neem ik met korreltje zout. Inductie koken is max 1kwh per dag.
Wij hebben ook ideale omstandigheden. Driedubbel glas etc, en ook al zonneboiler waardoor warmtepomp al veel minder voor warm water hoeft te werken.
En wat we verbruiken compenseren we ook met zonnepanelen.

Je berekening klopt verder wel, ik kan alleen niet inschatten of je tot een 3e komt na isolatie. Het zou kunnen.
Warmtepomp is wel meer gebaad bij lage temperatuur verwarming, dus ltv radiatoren of vloerverwarming. Maar je wint dan ook nog door efficiëntieslag als je verwarming behoefte laag is, want dan gaat een ketel meestal wst minder efficiënt worden (bij ons zeker iig)

Als je je gas gehalveerd hebt kun je misschien uitgaan van een warmtepomp van 3000 euro, waar je nu nog de helft aan subsidie terugkrijgt. Dat is dan een monobloc ding, redelijk lomp, maar alles in 1 ding, hierdoor kun je hem dus waarschijnlijk zelf wel installeren na wat inlezen.

Vergeet ook niet dat je vaste kosten van gasaansluiting al gelijk staan aan 750kWh afnemen, als je stopt met gas.
@fanboy: we hebben nu speciale doorwaaimuren met in de onderste halve meter half rotte isolatie, extra extra tochtige houten vloer, voor en achterdeur met extra kieren, enkel glas boven met ventilatieranden rond de kozijnen en supertocht zolder. Beneden zit wel dubbelglas met zonder isolatiegas, behalve de uitzetraampjes natuurlijk. Die zijn enkel glas.

Gelukkig is de woningcorporatie (vorige eigenaar) voor onze buren heel goed bezig. Die krijgen zonnepanelen op het westen waarvoor ze 45 extra per maand moeten betalen. Jaja, vergroening hoor!

Maar ik denk dat een derde wel reëel is. En we besparen dan ook op dekentjes voor mijn vrouw. Bedankt voor je info!

Owja, autoblog. Mevrouw wil graag gaan sparen voor een elektrische auto. Ik blijf zo lang mogelijk genieten van mijn benzine auto’s, omdat ik elektrisch buitenaards saai vind rijden. Ik pak de fiets liever voor afstanden tot 15km…
@lekbak: Ok ja dan is alleen al het wooncomfort genoeg reden om te isoleren. En wat je vertelt icm kleine woning, zou 1/3e best haalbaar kunnen zijn. Succes in ieder geval. Het kan wel zijn dat je daarna een situatie hebt met zo weinig gas verbruik dat je toch even een paar keer nadenkt over die warmtepomp e.d. vanwege terugverdientijd, vooral als je alles laat installeren (durven ze behoorlijke bedragen voor te rekenen)
Oja, als je onder de 500m3 gas blijft krijg je 60 euro korting per jaar :)
Typ-o in de titel. “verkochte” moet “ gesubsidieerde geleaste” zijn.
@bernoulli: En leasemaatschappijen hebben allemaal een eigen boompje waar ze Tesla’s uit kunnen plukken?
@baardmijt: ben je gek? Auto’s plukken is slecht voor het milieu
Is er een nieuwe audi a4?
Zullen we nu een nieuwe hype introduceren? Het heet; geen Subsidies meer. Kijken wat het volk echt kiest als er geen voordelen zijn.
@ghost: Wat kies jij als je moet kiezen tussen 2 dingen waarbij er bij de ene heel veel voordelen zijn en bij de andere een stuk minder?

Oftewel wat wil je nu precies aantonen? Dat de model 3 een waardeloze auto is die mensen alleen maar rijden omdat er de meeste financiële voordelen aan zitten?
@evdw: dat laatste ja, verder vindt iedereen het gewoon een kut auto.

Dat is dus ook exact wat ik zeg; als je dingen vergelijkt, vergelijk dan appels met appels en peren met peren. Als je nu een Golf R kan rijden wegenbelastingvrij en met 4% bijtelling, weet ik zeker dat men massaal die auto bestelt. Als je dus alle voordelen uitzet/geen subsidies en voordelen geeft, is de Model3 simpelweg geen succes.
@ghost: Ik mag hopen voor je werkgever, of als je zelfstandige bent, dat jij geen baan in de marketing hebt, ‘iedereen vind het een kut-auto’, waarschijnlijk na baanbrekend onderzoek door jou ondervonden en nooit wereldkundig gemaakt…
@lithiumion: er is geen particulier die dit koopt hoor, dus wat wil je nou zeggen?! Feit is; zonder voordeeltjes is deze auto simpelweg geen succes…en ook als je binnen de EU kijkt, is het alleen in NL een veelgevraagde auto. Dat zegt toch genoeg..doe alsjeblieft niet zo naïef en doe niet alsof mensen deze auto echt graag willen. Het is het voordeel in de portemonnee dat zij graag willen, niet de auto.
@ghost: Hier zit er 1 hoor, particulier. En mijn voordeel? Geen BPM, geen wegenbelasting, zeer goedkoop laden en een dijk van een wagen met geweldige rij-eigenschappen, zeker als je van sportief rijden houdt. Elke dag genieten en ik zou hem zeker niet kwijt willen.
@ghost: En ‘FLOEP’ weg is je theorie gebaseerd op persoonlijke aannames… En dat alleen al van 2 particulieren hier in Nederland. Over naief gesproken, ik denk dat jij er naïever in steekt dan ik. Ik kan gerust zeggen dat ik niet heel veel verstand heb van marktwerking, maar meer een algemene kijk, maar jij gaat nu met droge ogen beweren dat de hele wereldwijde (onterechte/terechte, dat laat ik in het midden) hype en verkoop-aantallen van deze auto en de vorige modellen, gebaseerd is op subsidies en ‘voordeeltjes’ hier in Nederland, ok en Noorwegen?! De wereld is groter dan Nederland hoor…
@lithiumion: goed, dat eerste is misschien waar, dat laatste zeker niet. Noorwegen kent ook
Voordelen als het gaat om emissievrij rijden. Maar hoe dan ook, ik hoop dat je gelukkig bent met de Model 3. Ik ga er verder weinig woorden aan vuil maken maar voor het geld had je hele leuke, andere auto’s kunnen rijden.
@ghost: Ik heb de pegels niet om ‘m aan te schaffen, oh ironie…;-)
@lithiumion: Niet op ingaan. Ghost zegt wel vaker dingen en als er dan mensen komen die zijn argumenten weerleggen of om objectieve redenen vragen dan heeft hij er opeens geen tijd meer voor en gaat hij er geen woorden meer aan “vuilmaken”….
Zegt al genoeg. Ooit komt de koude, harde werkelijkheid ook aan zijn deur kloppen. Wij weten dat tenminste al ;)
@ghost: Collega van me heeft hem ook gewoon particulier gekocht hoor. Dus wat is het probleem?

Andere bekende van me heeft hem op zijn bedrijf gekocht, maar heeft vervolgens wel de Performance versie gekocht. Over die laatste 20K betaalt hij gewoon de volle mep bijtelling en is ook niet meer aftrekbaar via zo’n milieu regeling, dus dat is ook gewoon uit interesse gedaan.

En ik moet zeggen, je moet toch een auto van meer dan 300.000 euro wil je sneller zijn. En het is nog daadwerkelijk leuk ook om ermee te spelen in de bochten. Sowieso verveelt een dergelijke acceleratie niet.

Tegelijkertijd super comfortabel en extreem lage running cost. Tja, wat een kut auto zeg.
@ghost: Je was mij vergeten te vragen over de Model 3 maar dan begrijp ik dus dat ik de enige die het geen kut auto vind.

Een auto vergelijken met een auto is natuurlijk gewoon valide. Net zoals dat het trouwens zeker wel relevant is om appels met peren te vergelijken.

Dat hij nu de best verkochte auto is wil natuurlijk niet zeggen dat het een slecht verkopende auto is als je alle subsidies weg haalt. Dan wordt hij wrs net zo goed (of slecht) verkocht als de Golf R.
En of de verkoop daarvan (g)een succes is, geen idee, zeg het maar.
@evdw: appels met peren vergelijken relevant? Hahahahaha. Absolutely fucking not…

Veel plezier met jouw model 3, particulier gekocht snap ik amper maar het moet toch kut zijn dat iedereen denkt dat je een leasebak rijdt, en dan nog maar te zwijgen over alle leuke auto’s die je had kunnen rijden voor het geld dat je nu die Model 3 hebt aangeschaft..

Plottwist; je private least hem..😂
@ghost: Tuurlijk wel, je kan een appel prima vergelijken met een peer. Zoveel verschillen zijn er uiteindelijk niet.

Maar goed, een auto met deze rij-eigenschappen en prestaties zijn nieuw in de regel veel en veel duurder.
Wat iedereen denkt interesseert jou misschien heel veel maar mij vrij weinig. Dus, nog geen moment last van gehad. En zoals ik al zei, particulier kopen betekent nog altijd geen BPM, geen wegenbelasting en (in mijn geval) geen laadkosten. En het zijn echt niet mijn laatste centjes geweest.
En ik zie de 3 vooral als een hele leuke gadget voor dagelijks vervoer die ook nog eens erg snel is en heerlijk stuurt. Daarnaast heb ik heb ook nog andere leuke (brandstof verslindende ICE) auto’s om in te rijden hoor, wees maar niet bang.
@evdw: oprecht, ik ben blij voor je en begrijp je nu beter. Stel; de Model 3, die jij als gadget ziet, heeft geen van alle voordelen die je noemt, en laden was niet gratis, had je hem dan ook gekocht?

Want precies dat, en dat zei ik al in mijn eerste reactie, is hetgeen waarom ik dit bericht over verkopen zo ‘krom’ vind..

Misschien is het dan oprecht een goede auto, maar zijn andere auto’s dat dan niet. Schaf gewoon alle voordelen af, dat geld kan sowieso veel beter besteed worden, en qua milieurendement kan je andere ‘uitstoters’ aanpakken waarbij de winst op minder vervuiling en uitstoot vee groter zal zijn.

Van mijn kant dan kort door de bocht om alle Tesla’s kut te vinden, maar blijf erbij, zonder subsidie en voordelen zijn het slechts een enkelen die zo’n wagen zouden aanschaffen. De voordelen maken de keuze makkelijk, maar in the end rijden mensen liever gewoon (door) in de ICE-wagens.
@ghost: Euh dus niet snel, niet fijn rijden, duur in de BPM en veel wegenbelasting?
Tsja wat denk je zelf, snap niet zo goed wat je daar nou mee wil aantonen.

Als je vraag is of ik hem alleen rij vanwege de financiele voordelen en of ik hem nog steeds zou rijden als de kosten net zo hoog waren als voor een ICE auto dan zou ik alsnog voor de 3 gaan.
Misschien niet als ik er geen rij ervaring mee had (want nu blind gekocht zonder proefrit) maar nu ik er alweer een tijdje mee rond rijdt is het gewoon echt een fijne wagen.
Continu vermogen paraat, de rust in de auto waardoor je audio systeem nog mooier klinkt, het sturen op rails, etc. Electrisch rijden in de model 3 is gewoon erg comfortabel.

En ik mag er overal mee de binnenstad in en overal vooraan parkeren, nog meer voordelen.

De voordelen qua rij eigenschappen zijn inherent aan de Model 3 en mede daarom is hij ook zo populair. Natuurlijk ook in samenwerking met de financiele voordelen maar er zijn meer EV auto’s met dezelfde fianciele voordelen maar die zijn lang niet zo populair.

Waarom denk jij dat mensen “in the end” liever in een ICE wagen rijden?
@ghost: Wie boeit het nou een ene fck dat mensen denken dat hij een leasebak heeft? Koop jij een auto voor jezelf of om de buurman de ogen mee uit te steken. Zo is zeker ook iedereen die een Passat of 508 privé koopt een stumper…
Behoorlijk non-argument.
@mopar: nee je koopt het altijd voor jezelf, maar ik zeg alleen wat algemeen gezien wel het beeld is bij deze auto’s, alsmede de door jouw genoemde Passat(vooral als GTE) of 508. Als het een Audi S3/4/5 was, lag dat alweer minder voor de hand, en dat kan je ook kopen voor dit geld.
@ghost: Ik zei het alleen omdat mijn oude heer net een S90 gekocht heeft. Gewoon privé. Hij vond het een prachtige auto (ik trouwens ook) en het is toevallig ook een leasetopper in Nederland. Meer om te laten blijken dat sommige mensen het niet kan schelen wat anderen over hun denken. Als ik een auto wil hebben en het is toevallig een bekende leasebak dan zou ik me daar absoluut niet door laten weerhouden. Vandaar dat ik je comment een beetje kortzichtig vond.
@mopar: tuurlijk, snap ik, mag je ook vinden, maar dat is mijn punt ook niet. Het gaat mij er meer om dat de verkoopaantallen van dit soort wagens niets zeggen in verhouding tot alle verkopen in NL. Als je dat wilt bekijken, moet je de subsidies eigenlijk buiten beschouwing laten, of een klasse maken voor auto’s die dat wel hebben. Daarbinnen zal de Model 3 dan winnen, maar ik vermoed dat bij auto’s zonder alle voordelen er ws een Kia Picanto op 1 staat of iets. In mijn inziens zegt dat veel meer over de situatie in NL, maar goed nogmaals, dat is hoe ik het zie, mag je van vinden wat je wilt. Bovenal, proficiat met de S90, veel veilige kilometers toegewenst!
@ghost: Up’s, Aygo’s, Polo’s, Clio’s en Fabia’s
@quincy: true!
Niet bestverkocht, meest geregistreerd. Nogal wiedes aangezien ze nu met hordes tegelijk worden afgeleverd. Zegt geen drol over de verkoopcijfers.
@e34m5touring: laatste keer dat ik keek leverde Tesla alleen auto’s uit die verkocht waren. Als jij een ander adres hebt hoor ik het graag.
@flutterby: Die 19k auto’s zijn niet allemaal in Maart verkocht. Daar zitten ook auto’s uit eerdere maanden tussen. Net zoals dat het geval is bij de anderen. Dat Tesla het meest registreert en aflevert is logisch. Net als toen Mitsubishi en Volvo ineens de bestverkopende merken waren net voor de nwe bijtellingsregels. Die werden ook massaal geregistreerd toen. Zegt niks over de verkoopcijfers van die maand. Zo kan BMW oid wel veel meer verkocht hebben die maand. Maar die cijfers zie je pas later terug. Dus aan t eind van t jaar weten wie het meest verkocht heeft. Nu enkel wie er het meest aan t afleveren is.
@e34m5touring: Afleveren bij de klant is toch ook verkopen?

Denk je echt dat deze Model 3’s nu geregistreerd worden om in de dealer showroom te staan vanwege de gunstige bijtelling? Ze gaan (en zeker in Maart April) allemaal naar de klanten die er heel lang op hebben gewacht. Inmiddels is de levertijd teruggelopen naar 2 maanden maar ze eindigen dus niet in de showroom.

Het is geen einde van het jaar met nieuwe bijtellingsregels. Het zijn gewoon verkoopcijfers, waarvan een deal uiteraard via lease partijen. Maar ik denk nog wel veel verkopen aan bedrijven / zzp-ers.
@fanboy: Als je een auto bij een klant wil afleveren zul je hem eerst moeten verkopen he. En met het voorbeeld van Mitsu en Volvo bedoel ik enkel te zeggen dat al die auto’s niet in Dec verkocht zijn, enkel geregistreerd. Net als bij een normale maand, je ziet niet wat er die maand verkocht is, maar afgeleverd is. En Tesla had nogal wat weg te werken he, geen wonder dus dat zij het meest registreren op het moment. Wil niet zeggen dat zij 18k auto’s hebben verkocht in Maart.
@e34m5touring: Ah de vertraging van levering aan de klant zelf. Mja, dat zou goed kunnen dat er daardoor een aantal daadwerkelijk pas bij de klant kwamen in April. Maar dat vind ik eerlijk gezegd muggenziften, want ze waren wel degelijk al verkocht. Je zou zelfs kunnen stellen dat ze die auto’s 2 jaar geleden al hebben verkocht :)
Dit gaat bijvoorbeeld bij de Duitse concurrenten anders, om het simpele feit dat het naast de deur is en de auto’s niet met duizenden tegelijk op een roro boot komen. Dus die zullen dat nooit hebben in Europa.

Vind het niet zo interessant, zeker niet als je op jaarcijfers kijkt straks. Het eerste kwartaal is iig aardig gedomineerd door de Model 3, ook omdat deze nieuw was. We gaan nu zien hoe stabiel het blijft door het jaar heen, dat is veel interessanter. In verhouding tot de concurrentie.
@fanboy: Het is geen aanval op Tesla, wat ik probeer uit te leggen geldt voor alle merken. Daarom vind ik maandcijfers niet interessant, jaarcijfers geven weer wat je dat jaar hebt verkocht. Duidelijk en overzichtelijk. Geeft ook weer hoe de daadwerkelijke interesse zich ontwikkelt naarmate de auto langer leverbaar is. That’s all. Gezien je laatste stukje comment zijn we dat in ieder geval met elkaar eens!
@e34m5touring: Inderdaad.
Tesla deelt hier even een beuk uit, maarja, nieuw en langverwacht model. Nu zien hoe de markt er voorlopig uit ziet. Ik ben benieuwd wanneer we de 10% elektrische auto verkoop halen, wellicht “pas” volgend jaar.
@e34m5touring: geen verkoop is compleet nadat het volledige bedrag betaald is en de goederen geleverd. Sterker nog je kan de koop 7 dagen later nog terugdraaien.
Het lijkt wel een sekte met extreme volgelingen. Het fanatisme is echt beangstigend. Helemaal opgehitst door klimaatalarmisme.
Haal even heel snel die extreme discale voordelen van dit valsspelende merk af en dan kijken we of het enthousiasme nog zo groot is als men die rommel zelf moet gaan betalen.
op 1 maand ja.

April sales zijn helemaal in elkaar gezakt (-80% tegenover Maart) in Europa.
@basjaski: Laatste maand van een kwartaal heeft kwartaal is altijd een flinke push. Aangezien maart de eerste maand was waarin de M3 in europa echt goed geleverd kon worden was er eind maart echt een golf van registraties (gedreven door kwartaal-cylci). Maart is totaal niet te vergelijken met April. Tesla produceert batch-gewijs, dus bv een paar weken US auto’s en dan weer EU’s autos en dan weer UK (LHD) auto’s. Alles komt per schip en is een maad onderweg. Dit zorgt voor golven in productie. Er is nauwelijks M3 inventory in Europa en de Ms/Mx worden uit inventory in Q2 vrij goed verkocht. Gisteren *22-3) werden er in Noorwegen alleen al op 1 dag rond de 40 Mx/Ms verkocht (https://teslastats.no/), vnl inventory.
Het is wachten op de totale verkoopaantallen einde kwartaal.. schattingen lopen van 60k (slecht) tot 90k+ (goed).

@kempenaer: het fanatisme van de ‘haters’ verbaast me ook. Het lijkt wel of de verandering van de auto-industrie en daarmee verschuiving van het straatbeeld ze persoonlijk raakt. Veel mensen kunnen moeilijk met verandering omgaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).