
Een EV voor de prijs van een luxe fiets en je rijdt ook nog eens niet voor paal? Ja, echt!
Citroën heeft weer iets bedacht om de elektrische wereld op te schudden: een ë-C3 met 82 pk en een prijskaartje van € 20.990 rijklaar. Ja, een elektrische auto die minder kost dan sommige e-bikes met regenhoes en kinderzitje. Daarmee claimt Citroën vol bravoure de titel van betaalbaarste EV van Nederland en eerlijk is eerlijk, dat lukt ze aardig.
De gewone ë-C3 is al niet de duurste, maar deze versie is echt bedoeld voor mensen die vooral kortere ritten maken en geen wereldreizen maken. De actieradius van deze voordelige EV ligt namelijk op 200 kilometer (WLTP), dus reken 150 echte kilometers. In de zon op een warme dag. Maar goed, je kunt er alsnog prima je woon-werk ritjes mee doen. Zolang je niet toevallig in Groningen woont en in Maastricht werkt natuurlijk.
Snelladen kan ook, maar verwacht geen Porsche Taycan-laadnelheden. Wat wil je ook voor dat geld? Het laden gaat tot 30 kW, waarmee je in ongeveer 40 minuten van 20 naar 80 procent zit.

Onderhuids is deze ë-C3 grotendeels gelijk aan de duurdere EV-varianten, maar met een kleinere batterij en een vriendelijker prijs. Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen: de You, met de basisbenodigdheden, en de Plus, die net wat meer verwennerij biedt met bijvoorbeeld een 10,25-inch infotainmentscherm, LED-koplampen, elektrische handrem en verstelbare stoelen.
Citroën mikt met deze versie duidelijk op mensen die elektrisch willen rijden zonder hun nieren te moeten verkopen op een vuige Chinese markt om de knaken bijeen te sprokkelen. En tja, voor het geld krijg je toch echt een volwaardige EV met moderne veiligheidssystemen, parkeersensoren en een comfortabel interieur. Doen ze goed!
De eerste exemplaren van de nieuwe ë-C3 staan binnenkort bij de dealers. Zou jij zo’n auto willen voor nog geen 21 ruggen? Of toch liever het micro-zusje, de Citroën Ami?
Moeilijk!





Voor minder actieve gepensioneerden of als tweede auto (met thuis een laadpaal) gewoon een heel degelijke aanbieding.
Doe mij maar een Alpine 290 GT met zo’n kleinere batterij en een zacht prijsje ;)
Zijn er fietsen van 21k?
Een fiets voor 21k? Vond mijn Speed pedelec van 7.5k al belachelijk.
Ding is, vroegah, en dat is nog niet zolang geleden, kocht je dit soort karretjes voor 10 tot 12k. En voor 20k stapte je in C segment. Nu weet ik dat we inflatie hebben gehad doordat alle banken de geldpers aan hadden staan zodat we ondanks corona niet een mega crisis in gingen, en mijn salaris is ook gestegen. Maar verdubbeld. Zeker niet wat ik netto aan overhou. Dus ook dit klinkt gewoon duur, 20k voor zo’n basic karretje.
Zo werkt inflatie, altijd schrikken voor Boomers. Als je ‘vroeger’ bijvoorbeeld als 2005 pakt, dan is deze 21.000 euro gecorrigeerd slechts 13.000 euro. Kost niks.
Goedkoop karretje. Met een beetje een prima baan is dit slechts 2 maandsalarissen (brutoloon) sparen. Zo kun je het ook zien.
Nah 2005 bedoelde ik niet. Meer 2015. Toen kocht je gewoon een Uppie voor 12k. Het is vooral sinds corona en de oneindige geldprinterij dat prijzen ziek omhoog zijn gegaan. Zulke inflatie hebben we nog niet eerder meegemaakt hoor.
Overigens ben ik qua leeftijd een halve boomer. En 10k bruto, doen velen een moord voor in NL hoor. Modaal is niet eens 4k per maand. Volgens chappie heeft maar 5% van de mensen een salaris van 100k of meer. Maar dan rij je niet in zo’n Citroën.
Nou dan heb ik ongevraagd advies, ga heel snel naar Indeed (of LinkedIn) en klik op ‘vanaf 8333 euro’ en met een beetje je best doen (en de juiste studie/ervaring) moet dat als halve Boomer heus wel lukken om de 100k per jaar te halen.
En dan koop je denk ik niet deze auto, maar er zijn vast genoeg mensen die het wel doen als tweede autootje. Een 10 jaar oude e-golf of i3 of mini-electric heeft dezelfde range (of slechter) en is ook zo 15k voor een beetje een fris & fruitig exemplaar, enigszins appels met peren vergelijken, maar 21k voor een nieuwe auto is dan niet duur.
Tering, in welke bubbel leef jij. Zeg je dat tegen 95% van NL: hey sukkel hoezo ga je niet even soliciteren voor een 100k bruto baan.
Als het moet koop ik nu 3 van deze auto’s, als ik mijn huis verkoop nog een hele vloot, maar dan nog vind ik 21k voor een extreem basic auto’tje gewoon veel geld. Misschien ben ik te gierig. Kan ook.
How can I make this about me…
Nee jankerd, hij noemt mij een boomer, ik zeg ik ben geen boomer. Dat is het ENIGE wat ik over mezelf zeg.
Nee kleuter, dat doe je juist niet.
Dan liever een Dacia Spring, daarvan heeft het instapmodel al verstelbare stoelen ! 😆
Helemaal niet gek maar de spring is bijna 3k goedkoper.. da’s in deze prijsklasse heel erg veel geld..
De fransoos zal minder karig zijn dan de roemeen maar toch..
Persoonlijk zou ik dan liever een jong gebruikte ID3 kopen. Veel praktischer en ook nog een stuk ruimer.
Maar, dat gezegd hebbende, is het een prima aanbieding. Vooral ook omdat deze kan snellish-laden. Beetje gemankeerd weliswaar, maar die 30 kW maakt m ook geschikt voor de incidentele vakantie naar de Eifel, het Sauerland of de Ardennen. En stukken ruimer dan de toch wel heel kleine Dacia.
ongelofelijk dat ze je tegenwoordig in zo’n goedkoop electro koekblik willen stoppen en je dan ook nog wijsmaken dat het “weinig geld is”…..