• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze nieuwe raceklasse wordt leuker dan Formule 1

Auteur: machielvdd, gepost 23 oktober 2020 om 09:06 – 24 Reacties

SuperCharge

De SuperCharge-raceklasse gaat zorgen voor meer dan genoeg spanning.

Als het gaat om technologie, historie en status is de Formule 1 niet voor niets de koningsklasse van de autosport. De koningsklasse hoeft echter niet per se de leukste klasse zijn om te kijken. De races hebben vaak iets teveel weg van een optocht. De spanning moet tegenwoordig komen van crashes en technische problemen.

Blanco

In theorie zijn er wel raceklasses te bedenken die een stuk leuker zouden zijn om te kijken. In het kader van elektrificatie worden er momenteel diverse nieuwe raceklasses in het leven geroepen. Dat is een mooi moment om met een blanco papier te beginnen en een raceklasse te bedenken die echt interessant is voor de toeschouwer.

SuperCharge

Na Extreme E komt er nu nog een nieuwe elektrische raceklasse voor cross-overs: SuperCharge. Zoals het een wereldkampioenschap betaamd is het de bedoeling dat er wedstrijden over de hele wereld worden gereden: in Europa, Azië, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten.

Bestaande auto’s

Het is de bedoeling dat de racewagens worden gebaseerd op bestaande productieauto’s. Daarmee wordt de raceklasse interessant gemaakt voor fabrikanten, die hun EV’s op deze manier in de schijnwerpers kunnen zetten.

Acceleratie

Desondanks zullen de auto’s onderhuids een stevige upgrade krijgen. De SuperCharge-auto’s moeten 680 pk krijgen en de 100 km/u in 2,5 seconde aantikken. Qua acceleratie zullen de auto’s dus in ieder geval niet onderdoen voor F1-auto’s.

SuperCharge

Entertainment

Qua entertainment-factor moet de klasse de Formule 1 overstijgen. SuperCharge gaat namelijk alles uit de kast trekken om er een spektakel van te maken. Er zal bijvoorbeeld een springschans onderdeel van het circuit worden, die auto’s in staat stelt om 10 meter hoog te springen. Ook zullen de auto’s door water moet rijden. Verder bevat het circuit gedeeltes met weinig grip, waar de auto’s lekker dwars kunnen gaan. Als toeschouwer zie je niet zo nu en dan wat auto’s voorbijflitsen: dankzij de amfitheater-opstelling heb je altijd overzicht op het complete 1 kilometer lange circuit.

Teams

Op het circuit zullen acht teams met elk twee auto’s het tegen elkaar opnemen. Een evenement zal bestaan uit een serie van vijftien korte races, die bestaan uit maximaal zes rondes. Het plan is dat de SuperCharge-klasse in 2022 van start gaat. We weten niet hoe de Formule 1 er tegen die tijd aan toe is, maar het kan nooit kwaad om andere opties te hebben als je auto’s in actie wilt zien.

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"
  • Nieuwe Polestar Re:Move heeft achterwielaandrijving

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Brabus lanceert spectaculaire nieuwe Rocket met 900 pk
Volgend bericht: Nederlanders importeren massaal Nissan Qashqai’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. breakingpoint zegt

    23 oktober 2020 om 09:25

    Moeten ze na 6 rondes wisselen van batterij ofzo…? Beetje kort niet, als je met 16 op een circuit rijdt?

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      23 oktober 2020 om 10:13

      En zo’n klasse bestaat al, het heet rallycross en geen hond die er naar kijkt. De link wordt zelfs niet gelegd in het artikel of in de comments, dus ik vermoed dat de interesse er gewoon niet is.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        23 oktober 2020 om 10:34

        In Nederland niet nee, waar zo goed als geen seconde aandacht aan deze prachtige tak van autosport wordt besteed, maar in Groot Brittanië en zeker in de Scandinavische landen is rallycross veel groter dan de F1

        Login om te reageren
        • breakingpoint zegt

          23 oktober 2020 om 10:57

          In België ook niet. Rally is zelfs populairder, en dat is veel gezegd. Terwijl het in de basis een leuker concept is dan tijdsritten. En zeker leuker dan F1.

          Login om te reageren
        • Edge zegt

          23 oktober 2020 om 13:49

          Het helpt dat Rallycross ook stukken toegankelijker is. De drempel is gewoon stukken lager, zowel voor iemand ie wil gaan kijken als voor iemand die zelf wil deelnemen. Natuurlijk heb je niet voor een paarduizend euro zo’n hypermoderne Audi S1 WRX in de garage staan, maar er zijn genoeg amateurcompetities waar je voor een appel en een ei (in autosportbegrippen) mee kunt doen.

          Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        23 oktober 2020 om 10:38

        @breakingpoint: ik volg het world rx zeker, echt supergaaf om te zien. En die zijn nu ook begonnen met een ev klasse. Doen nu niet de beste coureurs mee (kennie from the block bv), maar zijn wel serieuze bommetjes.

        Login om te reageren
        • breakingpoint zegt

          23 oktober 2020 om 10:51

          Ik vind het ook wel leuk om te zien hoor, absoluut. Maar het moet aanslaan bij de mainstream en ik zie deze EV klasse dat ook niet doen (helaas).

          Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          23 oktober 2020 om 12:06

          Die EV-rallleywagens die gaan toch wel zoooo absurd idioot snel van hun plek.. bizar

          Login om te reageren
  2. harrie zegt

    23 oktober 2020 om 09:34

    Hoge instap, goed overzicht over het verkeer, lijkt me een mooie klasse!

    Login om te reageren
  3. Poulusma zegt

    23 oktober 2020 om 09:45

    Hoe gaan ze dit spel noemen? En op welke consoles komt hij beschikbaar? :P

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      23 oktober 2020 om 12:10

      @poulusma: Trackmania SuperCharge en komt op alle consoles uit, ook next-gen.

      Login om te reageren
  4. rhellema zegt

    23 oktober 2020 om 09:54

    Een evenement bestaat uit 15 korte races. Alleen dit al is gedoemd te mislukken omdat het overzicht van standeen dan ver te zoeken is en niet te begrijpen tijdens een volgende race gedurende dat evenement. Maar het zijn vooralnog alleen maar plannen waarin de conclusie gehangen wordt dat dit spannender is dan de F1. Het van de grond krijgen van deze formule is denk ik al spannend genoeg en ik ben ook zeer benieuwd of we hier überhaupt nog over gaan horen.

    Dit is net zoiets als de vele concepts van hypercars met 18000 pk en die de gevestigde orde wel even zullen opschudden. Sure!!

    Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    23 oktober 2020 om 10:02

    Iemand speelden met zijn hotwheels en heeft dit toen bedacht? Ik vind het maar een beetje raar overkomen. De auto op het plaatje kan never nooit niet 10 meter springen, die stat veel te laag bij de grond. (het is ook nog eens een zeer slechte photoshop, kijk maar eens naar de reflectie van de gril.

    Ook het idee van een amfitheater en racen op verschillende plekken klinkt niet helemaal realistisch. Betekend dit nieuwe circuits?

    Het idee van een EV toerwagen kampioenschap lijkt me wel leuk.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    23 oktober 2020 om 10:07

    De Dacia Spring is daar natuurlijk speciaal voor ontworpen!!

    Login om te reageren
  7. Loek zegt

    23 oktober 2020 om 10:12

    Dan vind ik Extreme E toch een beter idee. Ook omdat die niet alleen inspelen op elektrisch, maar ook op natuur (door de gekozen gebieden). En de rest van de moderne techniek.

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    23 oktober 2020 om 10:21

    “ Na Extreme E komt er nu nog een nieuwe elektrische raceklasse voor cross-overs: SuperCharge.”

    Een zin die ik 15 jaar geleden nooit had verwacht te zullen lezen ?

    Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    23 oktober 2020 om 10:32

    Nou, daar heb je maar weinig voor nodig hoor om leuker te zijn dan de formule 1.. alleen al het WTCR is vele malen mooier en spannender.

    Login om te reageren
  10. 964rs zegt

    23 oktober 2020 om 11:24

    Dus elektrische rallycross?

    Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    23 oktober 2020 om 11:40

    Elektrische race klassen vind ik niet interessant je mist de beleving van het geluid van een motor. Kijk maar eens naar de video van ken block als hij in de elektrische rally auto rijd en kijk dan eens een gymkhana filmpje vele malen mooier door het geschreeuw en klapperen van de motor

    Login om te reageren
  12. barry355gtb zegt

    23 oktober 2020 om 11:59

    Deze race klasse gaat dus even de F1 verdringen. Met wagens zonder geluid op een Circuitje die in zijn geheel te overzien is. Dat is er al hoor, dat heet Slotracen.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    23 oktober 2020 om 13:44

    Electirsche auto’s die 10m hoog (red: neem aan ver, niet hoog) kunnen springen EN door water kunnen gaan?
    What could possibly go wrong?

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    23 oktober 2020 om 20:57

    Een springschans?? Serieus?

    Zeker dat dit geen teaser is voor een computerspelletje… ?

    Login om te reageren
  15. jeffreym3 zegt

    24 oktober 2020 om 09:18

    “Deze nieuwe raceklasse wordt leuker dan F1”

    ELKE raceklasse is leuker en spannender dan F1. Dit is geen prestatie.

    Login om te reageren
  16. david-e30 zegt

    25 oktober 2020 om 10:40

    10m hoog springen, wat een onzin

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North