
Aldus de fabrikant.
Het kan de beste overkomen: een stoeprandje meepakken bij het inparkeren. Je velg blijft toch een van de meest kwetsbare onderdelen van je auto. Gelukkig is er nu een oplossing: de onverwoestbare velg!
De velgen in kwestie zijn bedoeld voor Tesla’s, maar ze komen niet van Tesla zelf. De velgen zijn ontwikkeld door de bekende Tesla-tuner Unplugged Performance. Ze claimen dat hun velg de “eerste onverwoestbare velg ter wereld” is.
Grappig genoeg is deze velg in de eerste plaats ontwikkeld voor de Robotaxi. Unplugged Performance heeft dus weinig vertrouwen in de parkeerskills van de Robotaxi’s. De velgen zijn echter ook beschikbaar voor de gewone Model Y en Model 3.

De truc is eigenlijk heel simpel: Unplugged Performance heeft een aluminium strip geplaatst langs de rand van de velg. Mocht je onverhoopt een stoeprandje raken, dan kan deze eenvoudig en goedkoop vervangen worden.
Dat maakt een velg nog niet onverwoestbaar, maar ook de velg zelf is zeer robuust. Het zijn gesmede velgen die volgens Unplugged de zwaarste omstandigheden aankunnen. Perfect voor het Belgische wegdek dus. Unplugged Performance daagt klanten zelfs uit: probeer de velg maar te breken. Mocht de velg breken, dan krijg je gratis een nieuwe.
Wat kosten deze velgen dan? De 19 inch velgen zijn in de webshop te bestellen voor 2.795 dollar, omgerekend 2.410 euro. Dat valt best mee voor gesmede velgen, en al helemaal voor onverwoestbare velgen.





Prima alternatief voor de induction style velgen van Tesla, ik heb namelijk nog geen één auto gezien die ze eronder heeft zonder parkeerschades.
Ze zijn niet eens heel lelijk of zo. Alleen, als ik ‘Tesla’ en ‘onverwoesbaar’ in één zin samen hoor, kan ik alleen nog maar denken aan Musk, de presentatie van de Cybertruck en die stalen kogel…
Zelfde gedachte. Of de meerdere cybertrucks die niet tegen een car wash konden
https://www.independent.co.uk/tech/tesla-cybertruck-car-wash-mode-breakdown-b2533701.html
Of de trekhaken die erg povertjes bevestigd zijn met aluminium voor een “werktruck” terwijl alle andere fabrikanten hiervoor bij staal zweren
https://youtu.be/SsnYvAU3kfA?si=wqJ_OiF-plLrQlRh
Helaas zijn dit geen “echte” gesmede wielen.
Ja ze worden van een gesmede billet gemaakt, maar hebben niet de voordelen van een echt in vorm gesmeed wiel.
In deze capaciteit is gesmeed een buzzword om goedkope Chinese meuk te verkopen aan mensen die niet verder kijken dan de documentatie op de websites van tuners.
Dit geldt overigens voor 9/10 “gesmede” velgen die je tegenwoordig kunt kopen, zelfs een setje HRE van 20k euro zijn in basis goedkope Chinese billets.
Op de websites van dit soort merken kan je dit ook halen omdat er om de oorsprong van de wielen heen wordt gedraaid.
Bijvoorbeeld met frases als “assembled in the USA” bij velgen die alleen gefreesd zijn in de VS.
Als er helemaal geen handelingen zijn verricht behalve het verkopen zie je bijvoorbeeld “designed in Europe”.
Wil je echt gesmede wielen haal dan bijvoorbeeld Volk/Rays of BBS Japan wielen.
Te mijner lering ende vermaeck : in welk opzicht zijn Chinese gesmede billets inferieur aan die van Amerikaanse danwel Europese makelij ?
Nou om te beginnen is er geen fabrikant voor billets in Europa of de VS, dus dat is een niet te beantwoorden vraag :P.
Het gaat meer om de inferieuriteit van billets ten opzichte van vorm gesmede velgen of die forged of hoe je het ook wil noemen.
Is met name ook dat heel veel velgen niet het gewicht opgeven en alleen maar met productie technieken zwaaien en kreten als lightweight etc. Als je beweringen doet zorg dan dat je alles op orde hebt. Zelf voor Edelweiss gekozen voor de Z4, 20inch wielen van 8,1 en 8,5kg
Sorry dat ik je uit de droom moet helpen, maar dit zijn nu die stereotype overprijsde chinese wielen waar ik het over heb.
Leuke marketingpraatjes, maar de red flag staat al direkt op de voorpagina van de website.
“ENGINEERED IN GERMANY”
Niet in Europa? Onzin.
Ik ben ooit op zakenbezoek geweest bij de firma Waffenschmidt in Wensen, Duitsland, waar ze billets in diameters tot 14″ ( bijna 36 cm) smeden. Die billets werden meestentijds gesmeed tot industriële flenzen tot wel 24″ in diameter, en kunnen dus ook wel tot velgen van vergelijkbare of zelfs iets grotere omvang kunnen worden gesmeed.
Die hele fabriek was erg indrukwekkend. Zo hadden ze die vestiging juist daar gesitueerd vanwege de granieten ondergrond, wat de meest optimale fundering vormde voor een dergelijke industriële smederij. De klappen van die machines waren echter tot op drie kilometer van de fabriek vandaan te voelen in de bodem. De ovens daar waren gasgestookt en de energierekening bedroeg toentertijd (prijspeil 2008) al 800 euro… per uur.
Wensen = Wenden.
Klote autocorrect.
Moet ik het dan weet tot in de kleinst details uitspellen? Ik dacht dat het hele betoog wel lang genoeg was maar blijkbaar niet.
Ok hier komt hij dan. Momenteel maakt niemand in Europa of de VS gesmede billets ten behoeve van de aftermarket velgenmarkt.
Voor zo ver ik weet is de enige die nog iets met smeedvelgen (maar gen billets) doet in europa Fuchs, die zich voornamelijk richt op de oem markt.
Mosterd na de maaltijd. Is er nog iemand die een tesla koopt?
Wel mensen die een tesla hebben, dus die kunnen deze velgen kopen?
Volgens mij zijn dat vooral mensen die heel weinig aan hun auto willen uitgeven en vooral willen profiteren. Daarnaast veel lease auto’s, daar investeren je zelf zeker niet in.
Zodra de model 3 15 jaar oud is en een beetje betaalbaar te verzekeren is haal ik er toch een.
De vaste lasten zijn op het moment gewoon zo hoog dat een paar benzine auto’s goedkoper zijn.
Nee. Da’s war einmal.
Ik heb op dit moment 3 benzine auto’s aangemeld die bij elkaar opgeteld minder kosten aan vaste lasten dan een enkele nieuwere elektrische auto.
Een electrisch hok van vijftien jaar oud?!?
Er is geen batterij die het zo lang uithoudt in het hypothetische geval dat hok voor die tijd niet in fik gevlogen is
Dit is echt kwats
Ze bieden garantie op breken, maar zo te zien niet op overige schades.
Vind het design van die velgen helemaal niet verkeert. Maar als ik zo naar de foti kijke zie ik niet waar/hoe die allumium strip gemonteerd is. Ook de vorm van de spaken lijkt mij juist er beschadigings gevoelig.
Verkeerdt
Wacht even, Tesla plaatst wieldoppen over aluminium velgen heen, iedereen haalt ze er later weer af, en deze tuner plaatst ze er dan weer op (of in)?
En het gewicht van deze wielen?