• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappen geeft finale verdict: voorwielaandrijving is niet premium

Auteur: jaapiyo, gepost 2 augustus 2025 om 15:59 – 14 Reacties

Max Verstappen

Max Verstappen geeft het finale verdict over voorwielaandrijving.

Jaja, het is natuurlijk altijd prettig als onze held bevestigt wat uw trouwe doch eenvoudige scribent al jaren orakelt: voorwielaandrijving is knudde. We hebben je natuurlijk afgelopen week al een itempje van Ford en Red Bull voorgeschoteld. Hierin keuvelt MV1 met Chris Harris van TopGear en Youtube-faam wat over racen onder het genot van een Ford Mustang GTD. Mocht er nog enige twijfel bestaan dat Verstappen volgend jaar gewoon weer met Red Bull (en dus Ford) in zee gaat…

Verschillende onderwerpen komen aan bod, die vooral te maken hebben met racen. Een van de onderwerpen: voorwielaandrijving. Nu weet u wellicht dat uw immer genuanceerde dino al jaren verkondigt dat voorwielaandrijving, stiekem de duivel is. Dus och, och, wat vult het het hart van vreugde om onze held het finale verdict te horen geven. Gevraagd naar voorwielaandrijving, zegt Max:

No I don’t like it. I think it’s really boring. When you drive it in a car, for me it’s like anti-driving. I drove it sometimes on the simulator as well. For me it’s the worst thing ever.

Vervolgens gaat Max samen met Chris natuurlijk nog even door op de technische redenen waarom voorwielaandrijving niet premium is. Zoals dat de voorwielen voor propulsie moeten zorgen én moeten sturen. Wrong wheel drive, noemt Chris het. Wat Max en Chris nog even vergeten is dat je gewichtsverdeling doorgaans knudde is, omdat er vanwege de gewichtsverplaatsing bij acceleratie voor tractie veel gewicht op de neus moet rusten. Dat je aandrijfreacties in het stuur hebt, een grotere draaicirkel, enzovoorts, enzovoorts. Maar goed, dat spreekt allemaal voor zich. Geen wonder dat Max’ okkazies ook allemaal RWD hebben.

Al die discussies dus over Audi versus BMW, premium versus niet premium en superioriteit op het circuit, kunnen eindelijk, definitief de ijskast in. Met maar een logische conclusie. Toch weer al die tijd gelijk gehad, zoals altijd. Ik heb het slechte nieuws voormalig collega en Integra Type R liefhebber @willeme al medegedeeld. Waarvan akte. Nu nog al die duizenden andere reaguurders op fora…

Ook interessant!

  • Taakstraf Max Verstappen is bekend
    Taakstraf Max Verstappen is bekend
  • Max Verstappen wordt vader
    BREEK: Max Verstappen wordt vader!
  • Max Verstappen rijdt Ferrari onder valse naam
  • Max Verstappen koopt Aston Martin
    Max Verstappen koopt Aston Martin

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Max Verstappen

Vorig bericht: « Deze nieuwe Tesla-velgen zijn gegarandeerd onverwoestbaar
Volgend bericht: We leven in een nieuw malaise era voor auto’s; maar komen we er nog uit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    2 augustus 2025 om 16:25

    Maar is toch geen geheim dit. FWD leent zich uitstekend voor een personenauto qua packaging, maar op het circuit is het gewoon niet optimaal. Anders waren er wel FWD supercars geweest.

    Login om te reageren
    • Roskampies zegt

      2 augustus 2025 om 16:29

      Er is ooit een Nissan GT-R LM NISMO geweest met fwd… was geen succes!😉

      Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    2 augustus 2025 om 16:44

    FWD is bedoeld om meer binnenruimte te creëeren en om auto’s economischer te produceren.
    Zolang je niet op de limiet rijdt is het prima, maar wel een beetje saai.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      2 augustus 2025 om 16:55

      Ford heeft toch wel laten zien dat de limieten van fwd tegenwoordig ook best hoog zijn, zeker als je toch de openbare weg niet verlaat.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      3 augustus 2025 om 07:45

      Dat, en om een veiliger weggedrag te krijgen. Dat is nu niet meer zo’n issue met alle elektronische hulpmiddelen aan boord, maar in de jaren 70 en 80 hadden RWD auto’s nogal de neiging om uit te breken op momenten dat je dat écht niet wikt. Bijvoorbeeld bij uitwijkmanoeuvres. Het was met name voor Volvo de reden om over te schakelen op FWD.

      Login om te reageren
  3. Homer55 zegt

    2 augustus 2025 om 17:27

    Ik snap hun wel. Mijn favoriete combo is RWD + automaat/handbak en heb ook niks anders gehad. Om een paar dingen te noemen inderdaad draaicirkel, rustig in het stuur, nooit een doorslippende binnen wiel, altijd tractie vanuit stilstand of hard de bocht uit. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd Michelin Pilot Sport banden heb. Ook qua looks vind ik een RWD mooier staan omdat de vooras iets verder naar voren staat. Bij FWD tegenwoordig staat de vooras bekant half onder A-stijl.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 augustus 2025 om 17:45

      Inderdaad. Hoewel daarbij moet aangetekend worden dat bij RWD het voorwiel nu soms ook veel verder richting de A-stijl staat dan nodig is. Bijvoorbeeld bij de G60 5-Serie. Maar ja goed, die hebben ze sowieso bewust zo lelijk mogelijk gemaakt lijkt wel.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 augustus 2025 om 17:53

      Veiliger weggedrag is een ander belangrijk voordeel van FWD, onderstuur is veel gemakkelijker te corrigeren dan overstuur. Hoewel anno nu dat door ESP niet meer zo’n voordeel is. Volvo is zo ongeveer de enige met een FWD auto die er niet zo uitziet.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        2 augustus 2025 om 20:43

        Die Volvo’s foppen mij soms nog steeds daarmee.

        Login om te reageren
  4. GJZ zegt

    2 augustus 2025 om 17:49

    Tuurlijk is RWD beter, AWD alleen leuk als achter meer vermogen krijgt dan voor.
    FWD kan leuk zijn zoals mijn Abarth 595 Turismo of een Civic Type R.
    Anders is FWD vooral veilig saai als in mijn lease A3

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      2 augustus 2025 om 19:19

      Voor een Abarth idd dikke prima maar dan wel als je hem al wat hebt aangepakt met minstens een stage 2 tune dus met complete uitlaat etc. Dan maakt de beleving een hoop goed. Echter standaard blijft het wel redelijk saai.

      Login om te reageren
  5. ggj1987 zegt

    2 augustus 2025 om 18:16

    Ik meen me te herinneren dat Max ooit een Honda Civic Type R heeft gehad.

    Login om te reageren
    • Rebirth zegt

      2 augustus 2025 om 18:49

      Ja Nico Hülkenberg zei ook over mijn auto dat het leuk rijdt, maar als hij mocht kiezen toch altijd voor RWD gaat. Lijkt me logisch voor een coureur :-)

      Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    3 augustus 2025 om 07:55

    Ik snap die tegenstelling niet. Er zijn sportieve voorwielaandrijvers die heel fijn sturen en er er zijn achterwielaandrijvers die echt nu rijbeleving. Beide concepten hebben voor en nadelen en beide concepten kunnen goed en slecht uitgevoerd worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North