
Max Verstappen geeft het finale verdict over voorwielaandrijving.
Jaja, het is natuurlijk altijd prettig als onze held bevestigt wat uw trouwe doch eenvoudige scribent al jaren orakelt: voorwielaandrijving is knudde. We hebben je natuurlijk afgelopen week al een itempje van Ford en Red Bull voorgeschoteld. Hierin keuvelt MV1 met Chris Harris van TopGear en Youtube-faam wat over racen onder het genot van een Ford Mustang GTD. Mocht er nog enige twijfel bestaan dat Verstappen volgend jaar gewoon weer met Red Bull (en dus Ford) in zee gaat…
Verschillende onderwerpen komen aan bod, die vooral te maken hebben met racen. Een van de onderwerpen: voorwielaandrijving. Nu weet u wellicht dat uw immer genuanceerde dino al jaren verkondigt dat voorwielaandrijving, stiekem de duivel is. Dus och, och, wat vult het het hart van vreugde om onze held het finale verdict te horen geven. Gevraagd naar voorwielaandrijving, zegt Max:
No I don’t like it. I think it’s really boring. When you drive it in a car, for me it’s like anti-driving. I drove it sometimes on the simulator as well. For me it’s the worst thing ever.
Vervolgens gaat Max samen met Chris natuurlijk nog even door op de technische redenen waarom voorwielaandrijving niet premium is. Zoals dat de voorwielen voor propulsie moeten zorgen én moeten sturen. Wrong wheel drive, noemt Chris het. Wat Max en Chris nog even vergeten is dat je gewichtsverdeling doorgaans knudde is, omdat er vanwege de gewichtsverplaatsing bij acceleratie voor tractie veel gewicht op de neus moet rusten. Dat je aandrijfreacties in het stuur hebt, een grotere draaicirkel, enzovoorts, enzovoorts. Maar goed, dat spreekt allemaal voor zich. Geen wonder dat Max’ okkazies ook allemaal RWD hebben.
Al die discussies dus over Audi versus BMW, premium versus niet premium en superioriteit op het circuit, kunnen eindelijk, definitief de ijskast in. Met maar een logische conclusie. Toch weer al die tijd gelijk gehad, zoals altijd. Ik heb het slechte nieuws voormalig collega en Integra Type R liefhebber @willeme al medegedeeld. Waarvan akte. Nu nog al die duizenden andere reaguurders op fora…





Maar is toch geen geheim dit. FWD leent zich uitstekend voor een personenauto qua packaging, maar op het circuit is het gewoon niet optimaal. Anders waren er wel FWD supercars geweest.
Er is ooit een Nissan GT-R LM NISMO geweest met fwd… was geen succes!😉
FWD is bedoeld om meer binnenruimte te creëeren en om auto’s economischer te produceren.
Zolang je niet op de limiet rijdt is het prima, maar wel een beetje saai.
Ford heeft toch wel laten zien dat de limieten van fwd tegenwoordig ook best hoog zijn, zeker als je toch de openbare weg niet verlaat.
Dat, en om een veiliger weggedrag te krijgen. Dat is nu niet meer zo’n issue met alle elektronische hulpmiddelen aan boord, maar in de jaren 70 en 80 hadden RWD auto’s nogal de neiging om uit te breken op momenten dat je dat écht niet wikt. Bijvoorbeeld bij uitwijkmanoeuvres. Het was met name voor Volvo de reden om over te schakelen op FWD.
Ik snap hun wel. Mijn favoriete combo is RWD + automaat/handbak en heb ook niks anders gehad. Om een paar dingen te noemen inderdaad draaicirkel, rustig in het stuur, nooit een doorslippende binnen wiel, altijd tractie vanuit stilstand of hard de bocht uit. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd Michelin Pilot Sport banden heb. Ook qua looks vind ik een RWD mooier staan omdat de vooras iets verder naar voren staat. Bij FWD tegenwoordig staat de vooras bekant half onder A-stijl.
Inderdaad. Hoewel daarbij moet aangetekend worden dat bij RWD het voorwiel nu soms ook veel verder richting de A-stijl staat dan nodig is. Bijvoorbeeld bij de G60 5-Serie. Maar ja goed, die hebben ze sowieso bewust zo lelijk mogelijk gemaakt lijkt wel.
Veiliger weggedrag is een ander belangrijk voordeel van FWD, onderstuur is veel gemakkelijker te corrigeren dan overstuur. Hoewel anno nu dat door ESP niet meer zo’n voordeel is. Volvo is zo ongeveer de enige met een FWD auto die er niet zo uitziet.
Die Volvo’s foppen mij soms nog steeds daarmee.
Tuurlijk is RWD beter, AWD alleen leuk als achter meer vermogen krijgt dan voor.
FWD kan leuk zijn zoals mijn Abarth 595 Turismo of een Civic Type R.
Anders is FWD vooral veilig saai als in mijn lease A3
Voor een Abarth idd dikke prima maar dan wel als je hem al wat hebt aangepakt met minstens een stage 2 tune dus met complete uitlaat etc. Dan maakt de beleving een hoop goed. Echter standaard blijft het wel redelijk saai.
Ik meen me te herinneren dat Max ooit een Honda Civic Type R heeft gehad.
Ja Nico Hülkenberg zei ook over mijn auto dat het leuk rijdt, maar als hij mocht kiezen toch altijd voor RWD gaat. Lijkt me logisch voor een coureur :-)
Ik snap die tegenstelling niet. Er zijn sportieve voorwielaandrijvers die heel fijn sturen en er er zijn achterwielaandrijvers die echt nu rijbeleving. Beide concepten hebben voor en nadelen en beide concepten kunnen goed en slecht uitgevoerd worden.