Deze Peugeot 205 T16 is eigenlijk een Lancer EVO

Auteur: , 25 Reacties

Een identiteitscrisis die wij best kunnen waarderen.

Over de Peugeot 205 T16 hoeven we niets meer te zeggen, iedereen weet natuurlijk dat dit een onbetaalbare Groep B-rallywagen uit de jaren 80 is. Heel af en toe staat er eentje te koop, maar die zijn dan, zoals gezegd, onbetaalbaar.

Maar gelukkig zijn er dan altijd nog creatieve geesten met twee rechterhanden die ons zo’n wagen gunnen, maar ons ook niet aan de bedelstaf willen hebben. En met een beetje passen, meten, schroeven, zagen, lassen en boren past de koets van deze Peug prima op het onderstel van een Mitsubishi Lancer EVO.

Onder de zeer lichte, want kevlar carrosserie gaat een Evo 6 met de motor van een EVO 8 schuil, met de Turbo van een EVO 9. Om het eightiesgevoel helemaal compleet te maken schakel je met een dog-leg-versnellingsbak. De 400 pk die het Japanse EVO-mengelmoesje levert, wordt uiteraard naar de vier wielen gestuurd.

Zoals zo vaak is er goed nieuws voor de liefhebber die de Peug wil hebben; hij staat te koop. Als je even een eBay-account aanmaakt, kun je bieden. het hoogste bod staat nu op 55.000 euro, ongeveer 275.000 euro goedkoper dan een beetje Mercedes 190. Kun je best een boel brandstof en banden voor kopen.



25 reacties

Oke ik ga het toch vragen… Waarom?
@goodolddays: Nou, ik denk omdat ze zelf geen echte 205 T16 konden betalen plus het feit dat ze het misschien leuk vonden. En wellicht verdienen ze er nog wat centen mee ook. Redenen genoeg toch?
@nicolasr: franse looks met japanse betrouwbaarheid. Daarom.
@nicolasr: wellicht willen ze het gaan verkopen als kitcar ofzo… Zou een prima idee zijn.
@nicolasr: hoogste bod staat nu al op 55k een echte kost grofweg 80k dus ben niet overtuigd dat het prijskaartje dermate duurder is. Een evo is niet goedkoop en ombouwen evenmin…
@goodolddays: waarom niet..
@goodolddays: omdat gaaf.
Pwohh heerlijke ouderwetse Rally porno, zo worden ze niet meer gemaakt
Dit is toch de Ari vatanen pikes peak Peugeot?
@rolov: was dat geen 405?
@rolov: het is een Mitsubishi … maar reed wel idd met zo’n ding
Altijd top zulk vakwerk
Klopt echt geen kak van… te breed, helling van het raam klopt niet, motor voorin… Beter even doorsparen voor een echte dan.
Is gewoon een heel gaaf ding, alle centen waard
In Zwitserland staat er een te koop voor 180k.
Om de Frankenstein helemaal compleet te maken zitten er ook nog velgen van een Lancia Delta Integrale onder?
@snuif: ha ha ja bah
@snuif: volgens mij zijn de spatborden voor van een 306
Zeer zonde van die lancer evo 6.
Hoewel het een gaaf project is snap ik persoonlijk het nut hier niet helemaal van. Je maakt van een imo prachtige wagen een project dat niet Helemaal lijkt te kloppen en ook nog eens de motor op de verkeerde plek heeft zitten en een motor die nog eens heel anders klinkt ook. Ik had die lancer uitgebouwd, maargoed ieder zijn ding.
Doe mijn maar liever die evo 6
@jelle166: idd de 6 is ook een geile bak . En zeker de tommy makinnen.
Hoe kom je erop? Leuk gedaan en bedacht.
4G63T al de dingen!
Het is wel een gaaf ding. Maar ik heb toch liever een Evo.
Dogleg transmissie;
A dog-leg gearbox is a manual transmission shift pattern distinguished by an up-over-up shift between first and second gear. The layout derives its name from a dog’s hind leg, with its sharp angles.

Ofwel de eerste versnelling zit linksonder, de twee zit midden boven (waar normaal de 3 zit) en de derde zit midden onder. Dit wordt gedaan omdat er tijdens de race wanneer er veel moet worden geschakeld meestal in 2 en 3 wordt gereden. Dan is het makkelijker als die in het midden tegenover elkaar liggen. Minder snel mis schakelen en het is gewoon sneller. Oudere supercars hebben het ook nog wel eens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).