
Vrachtwagens hebben nu ook een functie die op auto’s doodnormaal is.
In de autowereld gaan de ontwikkelingen razendsnel en worden er continu nieuwe innovaties gelanceerd. In de wereld van de vrachtwagens gaat het allemaal wat langzamer. Zo lanceert Volvo Trucks nu als eerste fabrikant een systeem wat al jaren op auto’s zit. Sterker nog: al decennia.
De primeur in kwestie is een start-stopsysteem. Of vrachtwagenchauffeurs hier blij mee zijn, is vraag twee. Een start-stopsysteem kan namelijk als irritant worden ervaren (dat is het ook). En bij een vrachtwagen gaat het in- en uitschakelen van de motor potentieel wat minder soepel dan bij een Toyota Yaris.
Het systeem is uiteraard niet bedoeld om vrachtwagenchauffeurs een plezier te doen, maar om de CO2-uitstoot te verminderen. Want ja, dat is ook bij vrachtwagens een ding. Met deze nieuwe technologie moet de 13 liter dieselmotor van de Volvo FH net iets milieuvriendelijker zijn.

Volvo spreekt van een wereldprimeur voor heavy-duty trucks. Dat ze specifiek heavy-duty erbij zetten is niet voor niks. Het is namelijk niet de eerste vrachtwagen met een start-stopsysteem. Mercedes had die primeur al in 2009, op de Atego en de Axor. Maar dat zijn lichtere vrachtwagens. De Volvo FH is een serieuze vrachtwagen, van het formaat DAF XF.
Nog even voor de goede orde: Volvo Trucks heeft niks meer te maken met Volvo Cars, al hebben ze nog wel hetzelfde logo. Al sinds 1999 zijn de auto en de truckdivisie geen onderdeel meer van hetzelfde concern. Dat daar geen misverstanden over bestaan.





Zo’n start-stopsysteem kan bloedirritant zijn, maar ook prima werken. Met mijn huidige auto is het echt een toegevoegde waarde, met name tijdens de avondspits bespaart me dit zo’n 3 tot 4 minuten aan stationair draaien. Maar ik heb ook het tegendeel meegemaakt.
En wat kost je dat die 3 tot 4 minuten in Euro’s?
“De Volvo FH is een serieuze vrachtwagen, van het formaat DAF XF.”
Dat maakt het een stuk duidelijker!
Of zo groot als een MAN TGX, Renault T, Scania S, Iveco S-Way. Beetje standaard lange afstands vrachtauto.
Mij stoort dat start stop helemaal niet.
Als de motor stand-by wil, dan duw ik de koppeling gewoon in en dan kan hij gelijk in eerste.
En anders is de rust en stilte ook welkom.
Ik doe een bekentenis; Vaak zet ik bij “ remmen/gassen/stilstaan “ in o.a. onze hoofdstad (ja, ik kom daar weleens met mijn ice-auto) het start-stop uit. Word namelijk helemaal gek van dat k*tsysteem.
Dit start stop systeem is zelfs verplicht in Londen. Tenminste dat is toch wat ze mij geleerd hebben.
Zo’n start-stop systeem heeft vooral veel nut bij voertuigen die veel in stedelijke omgevingen rijden. Zo’n truck als op het plaatje die vooral voor lange afstanden wordt zal er niet bar veel zuiniger van worden. En in stedelijke gebieden wordt vooral veel ingezet op electrificatie.
En zo’n vrachtwagenmotor is wat logger, dus zal zo’n systeem trager reageren. Maar ik neem aan dat dat wordt opgevangen door een hybride-systeem zodat de vrachtwagen alvast kan optrekken voordat de motor volledig ‘op stoom’ is?
Dat hybride kan idd wel eens gaan werken. Anders niet.
Een vrachtwagen motor starten kost minimaal een seconde of twee, dat gaat dus nooit werken.
Daarnaast heb je de motor nodig op de compressor aan te drijven die zorgt dat je voldoende lucht in je tanks hebt voor het remmen….
Dat is bedacht om de EU ambtenaren-elite in Brussel tevreden te stellen. Deze systemen slopen 1.0 torretjes dus waarom niet grote truckmotoren?
Ik moet de eerste gevolgschade van een stop start systeem nog meemaken….
Nog nooit een BMW n20 met 100k km gezien?
Jammer dat autoblog compleet mist dat dit een fundamenteel andere implementatie is dan het typische systeem van een personenwagen. Op de FH gaat de motor uit in volle vaart als er geen energie toegevoerd hoeft te worden; denk aan helling-af rijden.
Heel irritant idd. Eerste wat ik permanent heb uitgeschakeld bij mijn auto.
Maw. vrachtwagens eruit op 200k km ipv. 600k km?
Een motor die minder draait slijt sneller… Natuurlijk niet!
Wat een onzin.
Ik reed rond 2015 al met een full-size 7tons trekker voor containertransport. Scania 430 en later een 450.
Beiden hadden toen al een start-stopsysteem, wat razendirritant was. Even uit de vrachtwagen om iets te doen, of je stond stil wegens drukte en dat ding viel al stil. Erg leuk op de Peage (had toen nog geen Telepass).
Een paardenmiddel was om de airco op de hoogste stand te laten draaien, maar uiteindelijk verwijderd door de garage.