• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze primeur op een vrachtwagen had jouw auto 20 jaar geleden al

Auteur: machielvdd, gepost 2 september 2025 om 18:07 – 17 Reacties

Vrachtwagens hebben nu ook een functie die op auto’s doodnormaal is.

In de autowereld gaan de ontwikkelingen razendsnel en worden er continu nieuwe innovaties gelanceerd. In de wereld van de vrachtwagens gaat het allemaal wat langzamer. Zo lanceert Volvo Trucks nu als eerste fabrikant een systeem wat al jaren op auto’s zit. Sterker nog: al decennia.

De primeur in kwestie is een start-stopsysteem. Of vrachtwagenchauffeurs hier blij mee zijn, is vraag twee. Een start-stopsysteem kan namelijk als irritant worden ervaren (dat is het ook). En bij een vrachtwagen gaat het in- en uitschakelen van de motor potentieel wat minder soepel dan bij een Toyota Yaris.

Het systeem is uiteraard niet bedoeld om vrachtwagenchauffeurs een plezier te doen, maar om de CO2-uitstoot te verminderen. Want ja, dat is ook bij vrachtwagens een ding. Met deze nieuwe technologie moet de 13 liter dieselmotor van de Volvo FH net iets milieuvriendelijker zijn.

Volvo spreekt van een wereldprimeur voor heavy-duty trucks. Dat ze specifiek heavy-duty erbij zetten is niet voor niks. Het is namelijk niet de eerste vrachtwagen met een start-stopsysteem. Mercedes had die primeur al in 2009, op de Atego en de Axor. Maar dat zijn lichtere vrachtwagens. De Volvo FH is een serieuze vrachtwagen, van het formaat DAF XF.

Nog even voor de goede orde: Volvo Trucks heeft niks meer te maken met Volvo Cars, al hebben ze nog wel hetzelfde logo. Al sinds 1999 zijn de auto en de truckdivisie geen onderdeel meer van hetzelfde concern. Dat daar geen misverstanden over bestaan.

Ook interessant!

  • Elektrische auto voor 20.000 euro - occasion aankoopadvies
  • 24 jaar oud en toch is deze Audi S8 (D2) de ultieme daily #MijnAuto
  • Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2024!
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2024!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

start-stop, Volvo, Vrachtwagens

Vorig bericht: « Na 3 maanden stilstaan nog steeds niet in je Citroën kunnen rijden
Volgend bericht: Deze Mercedes-modellen worden volgend jaar al geschrapt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    2 september 2025 om 18:38

    Zo’n start-stopsysteem kan bloedirritant zijn, maar ook prima werken. Met mijn huidige auto is het echt een toegevoegde waarde, met name tijdens de avondspits bespaart me dit zo’n 3 tot 4 minuten aan stationair draaien. Maar ik heb ook het tegendeel meegemaakt.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      4 september 2025 om 23:13

      En wat kost je dat die 3 tot 4 minuten in Euro’s?

      Login om te reageren
  2. knapzuur zegt

    2 september 2025 om 18:53

    “De Volvo FH is een serieuze vrachtwagen, van het formaat DAF XF.”

    Dat maakt het een stuk duidelijker!

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      2 september 2025 om 21:09

      Of zo groot als een MAN TGX, Renault T, Scania S, Iveco S-Way. Beetje standaard lange afstands vrachtauto.

      Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    2 september 2025 om 18:59

    Mij stoort dat start stop helemaal niet.
    Als de motor stand-by wil, dan duw ik de koppeling gewoon in en dan kan hij gelijk in eerste.
    En anders is de rust en stilte ook welkom.

    Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    2 september 2025 om 19:05

    Ik doe een bekentenis; Vaak zet ik bij “ remmen/gassen/stilstaan “ in o.a. onze hoofdstad (ja, ik kom daar weleens met mijn ice-auto) het start-stop uit. Word namelijk helemaal gek van dat k*tsysteem.

    Login om te reageren
  5. tortuga zegt

    2 september 2025 om 19:05

    Dit start stop systeem is zelfs verplicht in Londen. Tenminste dat is toch wat ze mij geleerd hebben.

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    2 september 2025 om 20:48

    Zo’n start-stop systeem heeft vooral veel nut bij voertuigen die veel in stedelijke omgevingen rijden. Zo’n truck als op het plaatje die vooral voor lange afstanden wordt zal er niet bar veel zuiniger van worden. En in stedelijke gebieden wordt vooral veel ingezet op electrificatie.

    En zo’n vrachtwagenmotor is wat logger, dus zal zo’n systeem trager reageren. Maar ik neem aan dat dat wordt opgevangen door een hybride-systeem zodat de vrachtwagen alvast kan optrekken voordat de motor volledig ‘op stoom’ is?

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      2 september 2025 om 21:39

      Dat hybride kan idd wel eens gaan werken. Anders niet.
      Een vrachtwagen motor starten kost minimaal een seconde of twee, dat gaat dus nooit werken.
      Daarnaast heb je de motor nodig op de compressor aan te drijven die zorgt dat je voldoende lucht in je tanks hebt voor het remmen….

      Login om te reageren
  7. jippie zegt

    2 september 2025 om 22:16

    Dat is bedacht om de EU ambtenaren-elite in Brussel tevreden te stellen. Deze systemen slopen 1.0 torretjes dus waarom niet grote truckmotoren?

    Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      2 september 2025 om 23:49

      Ik moet de eerste gevolgschade van een stop start systeem nog meemaken….

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        3 september 2025 om 11:25

        Nog nooit een BMW n20 met 100k km gezien?

        Login om te reageren
  8. vaakbenjetebang zegt

    2 september 2025 om 23:54

    Jammer dat autoblog compleet mist dat dit een fundamenteel andere implementatie is dan het typische systeem van een personenwagen. Op de FH gaat de motor uit in volle vaart als er geen energie toegevoerd hoeft te worden; denk aan helling-af rijden.

    Login om te reageren
  9. Rebirth zegt

    3 september 2025 om 08:37

    Heel irritant idd. Eerste wat ik permanent heb uitgeschakeld bij mijn auto.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    3 september 2025 om 11:24

    Maw. vrachtwagens eruit op 200k km ipv. 600k km?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 september 2025 om 14:58

      Een motor die minder draait slijt sneller… Natuurlijk niet!

      Login om te reageren
  11. Frankypanky zegt

    3 september 2025 om 12:49

    Wat een onzin.
    Ik reed rond 2015 al met een full-size 7tons trekker voor containertransport. Scania 430 en later een 450.

    Beiden hadden toen al een start-stopsysteem, wat razendirritant was. Even uit de vrachtwagen om iets te doen, of je stond stil wegens drukte en dat ding viel al stil. Erg leuk op de Peage (had toen nog geen Telepass).

    Een paardenmiddel was om de airco op de hoogste stand te laten draaien, maar uiteindelijk verwijderd door de garage.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North