
Deze modellen zijn geen lang leven beschoren.
Het is al een tijdje duidelijk dat de EQ-strategie van Mercedes niet het gewenste resultaat levert. Daarom gaat Mercedes het over een andere boeg gooien. Eerder dit jaar onthulden ze de elektrische CLA, die er precies hetzelfde uitziet als de CLA met benzinemotor.
De nieuwe strategie betekent dat we ook eerder dan verwacht afscheid nemen van de Mercedes EQE en EQE SUV. Deze werden respectievelijk in 2021 en 2022 onthuld, maar volgend jaar valt het doek alweer voor deze modellen. Dat weet Autocar te melden.
Volgens Autocar krijgen deze modellen niet eens een facelift meer. De EQS en EQS SUV krijgen nog wél een update. Naar verluidt worden deze nog voorzien van 800V-technologie. Op dit moment heeft het elektrische vlaggenschip slechts 400V, terwijl de CLA 800V heeft. Dat is bijzonder, want normaal worden de innovaties van Mercedes altijd op de topmodellen geïntroduceerd.


Als je straks de EQE en EQE SUV niet meer kunt kopen bij Mercedes, wat kun je dan wel kopen? Nou, de elektrische C-Klasse en GLC. De elektrische GLC wordt over minder dan een week al onthuld, op de IAA in München. Beide modellen zullen waarschijnlijk volgend jaar op de markt komen.
De oplettende lezer zal opmerken dat dit nog geen directe opvolgers zijn. De EQE is immers het elektrische equivalent van de E-Klasse, niet de C-Klasse. Op een elektrische E-Klasse moeten we nog wat langer wachten. Die komt naar verluidt in 2027 pas.
Bij BMW zullen ze intussen in hun handen wrijven. Zoals het er nu uitziet heeft Mercedes straks een tijdje géén directe concurrent voor de i5. Sowieso doet BMW momenteel betere zaken in het E-segment dan Mercedes. Het lijkt erop dat ze in München toch de betere strategische keuzes hebben gemaakt…





Ik ben die EQE gaandeweg toch wel gaan waarderen, eigenlijk. Het zou me niets verbazen als hier straks tegenaan gekeken wordt zoals men tegenwoordig ook de destijds onbegrepen R-Klasse aanschouwt.
Grr… aanschouwt = aanschouwde
Een zeer aerodynamische auto kan ik altijd waarderen. Dan boeit mij het echt minder dat ze lelijk zijn. De Audi A2 bijvoorbeeld vind ik geweldig, of de originele A klasse. Omdat ze zo slim ontworpen zijn.
De A2 en de eerste A-Klasse vond ik ook interessant, alleen jammer dat de markt het niet aannam.
Ik vind het ook best ok. Alleen de neus van de EQ modellen is in mijn ogen een misser. Heb nooit kunnen wennen aan de lijnen van de lampen en die verlichtingsstrip. Daar zat meer in gezien enkele concepts dat ze getoond hadden.
Als dat wat beter vormgegeven was dan was het best een uitgesproken wagen. Ik hoopte dat een facelift dit kon oplossen. Zit er dus niet in.
EQE sedan vind ik beter gelukt dan EQS sedan. De EQE SUV is gewoon een fraaie wagen, blnkt alleen qua techniek niet uit en is erg duur voor wat je ervoor krijgt.
Met een paar simpele ingrepen aan de voorzijde en achterkant, iets meer geprononceerd, en het design kan weer jaren mee. Kosten besparen. Interieur oppoetsen, range groter, luxer maken. Prijs verlagen.
Maar ja, misschien is het geloof helemaal weg.
Schrappen van een model na 4 jaar helpt niet echt om een beetje waarde vast te houden. Worden nog ergere afschrijfkanonnen.