
Ondertussen begint bij sommige Citroëns het onkruid op de oprit te groeien.
Sommige Citroën-rijders die sinds juni hun C3 of DS3 aan de kant moesten laten staan vanwege een terugroepactie hebben nog steeds geen meter met hun auto kunnen rijden. Inmiddels is 80 procent van de Nederlandse auto’s onder handen genomen, wat neerkomt op 26.000 voertuigen. Maar dat betekent ook dat er nog duizenden stilstaan.
Citroën airbag verhaal
In juni werd bekend dat ruim 33.000 exemplaren in Nederland terug moesten naar de garage vanwege ondeugdelijke airbags van toeleverancier Takata. Takata-airbags zijn al jaren berucht. Het gaat om een productiefout waarbij de ontsteker bij een crash zó heftig kan reageren dat het hele airbag-systeem ontploft.
In plaats van een zachte klap tegen een kussen, krijg je dan metalen scherven in je gezicht. We hoeven geen foto bij dit artikel te plaatsen om te illusteren hoe dat er ongeveer uit kan zien. Dan maar toch je auto laten staan op de oprit, ook al duurt het zo lang..
Wereldwijd zijn er al meerdere dodelijke ongelukken mee gemeld, waaronder eerder dit jaar een Franse bestuurster in een Citroën. Vooral in warm en vochtig weer neemt de kans op een fataal defect toe.
Er zijn nog altijd bijna 7.000 exemplaren in Nederland met die levensgevaarlijke airbag aan boord. En dus is daar het advies om er niet mee te rijden. Na drie maanden gaat de fiets of trein ook wel wennen. Helemaal niet nodig joh, die auto.
Onderdelencrisis sloeg toe
Dat de reparaties zo lang duren heeft vooral te maken met de levering van nieuwe airbags. Citroën is niet de enige. De wereldwijde vraag is gigantisch, want miljoenen auto’s van allerlei merken kregen een terugroepactie. Leveranciers konden simpelweg niet genoeg nieuwe airbags aanvoeren, waardoor garages weken- tot maandenlang moesten wachten.
Toch blijft het een vreemde situatie: duizenden Nederlanders die hun eigen auto maandenlang niet mochten gebruiken vanwege een fout van een toeleverancier. Gelukkig is er nu licht aan het einde van de tunnel. Met 80 procent opgelost is er nog 20 procent te gaan. Lullig voor die overgebleven groep, maar nog even doorbijten.





Precies. Even door die zure 🍋 bijten.
Als je al jaren met zo’n bom voor je neus gereden hebt dan maak je een afspraak en rijd je gewoon door tot die afspraak. Is dat advies niet vooral om een sense of urgency te creëeren? Net als al teksten boven de wegen in Frankrijk.
Mijn idee. Sommigen reden al meer dan 10 jaar met zo’n ‘gevaarlijke’ plofzak in het stuurwiel. Dan is de kans om door de bliksem te worden geraakt, mogelijk nog groter.
Nou, ik heb zo’n C3. Het rijdt toch minder relaxed als je weet dat de airbag je dood kan maken in plaats van je leven redden bij een ongeluk, hoe klein de kans ook is. Vooral omdat mijn dochter en vrouw er ook in rijden, toch twee van de personen waar ik het meest om geef. Dus bij mij heeft hij 3 weken stil gestaan, dat vond ik lang genoeg.
Angst is een slechte raadgever. Voor en na die drie weken was het risico hetzelfde.
Kan de zekering van de airbag er niet gewoon uit? Met gepaste snelheid en defensief rijden bots je toch niet op hoge snelheid.
Kan het zijn, dat het woord ‘niet’ in de kopregel ontbreekt ? 🤔
@kniesoor die hier op let😄(maar je hebt wel gelijk)!
Is het geen simpel kwestie van stekkers eraf of airbag verwijderen?
Wachtend op de nieuwe kun je beter zonder airbag rijden dan met.
Hele generaties zijn opgegroeid zonder airbag en menig klassieker liefhebber maalt er ook niet om.
Laat staan dat veel fabrikanten in hun onderhoud opnemen dat na 10 jaar de airbags gechekt moeten worden.
Dit is ook het eerste wat in mij opkwam.
Je auto 3 maanden laten staan, dat kan toch ook niet iedereen.
Bij deze auto’s bedien je de claxon als je op de airbag drukt. Dus deze zal dan niet meer werken.
ikwilvanmijnautoaf.nl
Ik heb voor mijn DS4 inmiddels dezelfde brief gekregen.
In de brief staat dat je met zowat een tikkende tijdbom rond rijd. Spreek je de planning van de dealer zegt ie dat het niet zo’n vaart loopt.
Nieuwe plofzak is besteld en nu is het wachten totdat het ding geleverd gaat worden en vervangen wordt.