Deze ‘race’-auto past bijna letterlijk onder de boom

Auteur: , 43 Reacties

Lieve kerstman, deze willen wij.

Honda S660 Modulo Neo Classic Racer '19

Het is een categorie auto’s die we in Nederland veel te weinig tegenkomen, die van de Kei-Car. De klasse is een oplossing van de Japanse overheid. Als je een auto hebt die voldoet aan de Kei-car eisen, dan betaal je aanzienlijk minder belasting. De uitwerking is dat de auto moet voldoen aan aan diverse eisen, zoals de afmetingen, cilinderhoed (660 cc) en het maximaal vermogen (64 pk).

De meeste auto’s die voldoen aan dat reglement zijn allemaal hatchbacks en mini-MPV’tjes. Kleine driecilinder voorin, voorwielaandrijving en zoveel mogelijk binnenruimte. Maar voor veel fabrikanten is het ook een uitdaging om met die eisen een zo leuk mogelijke auto te maken. Op dit moment is de leukste Kei-car namelijk de Honda S660. Op papier is dit een exotische sportwagen. De auto heeft een 660 cc driecilinder turbomotor die in het midden is geplaatst en de achterwielen aandrijft. Kortom, een zeer bijzondere auto. Er zijn weinig merken die een dergelijke layout in de aanbieding hebben, laat staan bij zo’n kleine auto.

Honda S660 Trad Leather Edition '18

Ondanks dat je genoeg bekijks zult hebben met de Honda S660, kan het zijn dat het niet voldoende is en je een unieke carrosserie wenst. Dat is mogelijk. Zo lieten wij in Augustus van dit de S660 Neo Classic zien. Een S660, maar dan anders. De auto had een compleet ander koetswerk dat moest herinneren aan de oude Japanse sportwagens. De S660 Neo Classic ziet er geweldig uit, oordeelt u vooral zelf:

Honda S660 Modulo Neo Classic '18

Maar het kan dus nog gaver in de vorm van de S660 Neo Classic Racer. Het principe is hetzelfde als bij de S660 Neo Classic. Het zijn koetswerkdelen die de oude koetswerkdelen vervangen. Honda heeft het uiterlijk onder loep genomen en vond dat het wel wat heftiger kon. De auto heeft een uitgeklopte carrosserie met popnagels voor de betere ‘Le Mans’-look.

Honda S660 Modulo Neo Classic Racer '19

Verder zien we een grote spoiler, niet dat de auto het nodig heeft met 64 pk, maar het ziet er wel gaaf uit. Aan de zijkant zijn er een paar stickers en grote lucht inlaten. De verbreding is ook aanwezig op de voorwielen. De voorbumper is extra dik aangezet en de koplampen refereren aan de klassieke ronde koplampen di met stickers zijn afgeplakt. De striping is natuurlijk veel te veel van het goede maar vanwege zijn klassieke voorkomen en compacte afmetingen is het hem vergeven.

Honda S660 Modulo Neo Classic Racer '18

Of er ook racestoelen in zitten en er een rolkooi aanwezig is, is niet bekend. Het zou wel uitstekend passen. De Honda S660 Modulo Neo Classic Racer maakt zijn debuut op de Tokyo Motor Show van volgend jaar. Er zijn nog geen productieplannen, maar hopelijk gaat Honda een serie van deze kits bouwen. Gewoon omdat het kan.

Meer lezen? Dit zijn de 17 gave Kei-cars op een rij!



43 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Zorgen dat je boom iets kleiner is dan de auto die je er onder wil zetten ..
Dan past ie altijd bijna ..

Althans .. dat is mijn jaarlijks ritueel ..
@lincoln: wel even vastschroeven aan het dak.
Waarom doet Nederland nog niks met dit soort wagentjes? We brullen het hardst om “groen” te wezen.
@faalhaas:

Het is voor de NL overheid van ecologisch belang dat auto’s zwaar zijn en meer zuipen dan een T-Ford van 100 jaar geleden ..

Of economische belangen .. kan ook ..
Verwarrende terminologie voor Rutte ..
@faalhaas: De groene beweging heeft heel andere belangen…
@faalhaas: Ik heb laatst in deze S660 serie gezeten om te kijken of het past, geen kans met 1m90! Het dak was open en zelfs toen was het lastig.
Jammer want ik vind de Kei sportwagentjes wel interessant.
@faalhaas inderdaad laten we met 700 kg 1:25 op benzine halen en 0-100 in 15 sec met die 60 paardjes. Niets mis mee voor woon werk.
Dit toch 100x liever dan een polo/A1 (of waar je het anders mee moet vergelijken)
@janmetdelangeachternaam: ik zou beginnen met een up!… en die te heet wassen.
Het formaat is nog wel een slag kleiner dan wat wij als Nederlanders een kleine auto vinden.
Kijk maar eens naar deze foto:
https://goo.gl/images/rFgD6p
@janjansen: De Autozam AZ-1 is wel een briljant wagentje! Ik weet er een paar te staan bij “mijn” Mazda verdeler. Ze staan zelfs al op NL-platen.
@tge1: echt een tof bakkie met die vleugeldeuren.
Laat die “gewone S660” maar staan, ik wil deze!! Waarom hebben we dit soort auto’s niet in Europa?
@competition102: Omdat de Europese fabrikanten ons wijsmaken dat we grote auto’s nodig hebben. Zelfs een Volkswagen UP (te lang) of een Smart (te breed) voldoen niet aan de Kei-car-regels. Hou er wel rekening mee dat de gemiddelde Japanse man 1,71 meter lang is. In Nederland is dat 1,85 – maar je hebt hier stevige uitschieters die er voor zorgen dat heel wat Nederlanders simpelweg niet in een Kei-car passen.
@BaRa: ik doelde ook niet letterlijk op kei-cars. Europeanen zijn inderdaad langer. Met mijn 1.90 meter paste ik bijv niet in een Suzuki Cappucino. Wat ik bedoelde zijn leuke, sportieve varianten op bestaande en nieuwe A- segment auto’s. Een leuke speedster op basis van de Up bijvoorbeeld. Zoals de Smart Roadster en Coupé. Maar dan zonder beroerde automaat ;-)
@competition102: Geen markt voor hier. En in Japan wel. Zo simpel is het hoor. Een totaal andere mentaliteit op gebied van auto’s daar. Van veel auto’s bvb wordt er daar een ‘Custom’- en/of ‘Classic’-versie gemaakt, zoals bovenstaande S660 Classic. Daar worden weinig exemplaren van verkocht, maar toch genoeg om het winstgevend te maken. Hier is zoiets ondenkbaar…
@bara: Ik ben 2 meter en een paar cm.
Moet dus altijd eerst passen als ik een nieuwe auto wil uitzoeken.
En dan nog is het nooit zo dat het ruim zit.
Een Peugeot 107 past wonderwel prima, een Hyundai i10 totaal niet.
Het kleinste wat ik ooit gereden heb voor woon-werk was een Daihatsu Cuore.
Kon ik redelijk in rijden zolang het geen al te lange stukken waren.
Een kleine auto maken voor grote mensen kan dus wel degelijk.

Stap trouwens ook regelmatig in een auto van het ‘grotere’ segment en zit dan helemaal klem.
De meest perfecte auto tot nu toe was een S-Klasse (W140)
@bertorelli: waar ik me bij zulke auto’s dan wel altijd afvraag, die beenruimte die je dan hebt in een kleine auto, gaat dit ten koste van de kreukelzone?
Met andere woorden, zijn mijn benen nu de kreukelzone, dat klinkt toch minder fijn.
@foramen: Die afweging moet je altijd maken helaas.
Een kleine auto is doorgaans ook kwetsbaarder (niet altijd).

Als het budget het toe zou laten dan stond er een G-Klasse voor de deur ;-)
@bertorelli: Dus inderdaad, je past in geen enkele van de Kei sportwagentjes (want dat pas ik ook niet en jij bent bog een stuk langer)
Misschien dat je in enkele van de hoge mini MPVs past zoals Honda N Box ofzo.
Ik vraag me af hoeveel belasting de Japanners werkelijk besparen met een kei-car t.o.v. een reguliere auto. Moet wel echt serieus zijn gezien de populariteit van die wagentjes.
@matter: in japan betaal je volgens belasting over de oppervlakte die de auto inneemt op de weg dus hoe kleiner de auto hoe minder belasting je betaalt
@kingspeedster2001: wiki beweert dat het iets gedetailleerder is dan dat, maar de bottomline is correct. Je bespaart behoorlijk wat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kei_car
Laten ze in godsnaam deze gave keicars ook naar Europa brengen. Dan slik ik alle kritiek die ik de afgelopen jaren op Honda heb geuit subiet weer in.
Laten we gewoon eens stoppen om met z’n allen (minus enkele uitzonderingen) alleen in een voertuig voor 4, 5 of 7 personen de wegen te trotseren…
zou veul tijdswinst enz opleveren.
@tjorque: je rijdt nu zelf ook een Classic Mini begrijp ik?
@2wheeler: nope een Octavia om de kindjes weg te brengen, die dan netjes weer op de oprit gaat. en dan stap ik op de motor om te gaan werken…
@tjorque: Goed idee. Een auto kopen om alleen in te rijden, en een grote auto daarnaast voor in de weekenden. A-segmentertjes zijn hier niet aan de straatstenen kwijt te raken omdat nog niemand dit doet!
@lekbak: auto? Als het individueel móet zijn: Motor, scooter, e-fiets, fiets,… 15% minder auto’s is pakweg 40% minder files…
@tjorque: Allemaal aan de Twizy!!

Alleen jammer dat het zo duur is voor zo’n klein ding…
In de jaren ’70 of ’80 hadden we hier ook kleine Suzuki’s met motortje achterin. Fiatjes 850 coupe met motortje achterin,etc.Prachtige autootjes met achterwielaandrijving. Vraag me al jaren af waarom dat niet terug komt.Mijn eerste auto was een C Kadett 1200 Special.Ding woog 750kg.Wat weegt de goedkoopste Astra tegenwoordig? Zijn die airbags zo zwaar???
@alfarobert: Die kadett had het dak al op de stoelen liggen als er een eikel op viel. Als je door de berm reed met stevig gras had je de voorbumper op schoot. Ja, airbags en airco zijn zwaar. Maar auto’s zijn ook echt heel veel sterker geworden. En groter, die kadett was waarschijnlijk kleiner dan een adam…
@lekbak: Een Adam is 25cm korter, dan een Kadett uit 1982, maar wel 8,5 cm breder.
Toch is een Adam bijna 100kg zwaarder.
Met de huidige toeters en bellen zoals airco en veiligheidsmaatregelen zoals airbags is het bijna onmogelijk om nog een ‘licht autootje te maken’.
Een ruime auto onder de 1000kg is een uitdaging.
@Alfarobert: airbags, maar vooral de crash structuur en airconditioning wegen inderdaad wel wat. Maar wat het zwaarste aan tikt is dat de Astra gewoon een stuk groter is.
Waar is de afstandsbediening? :D
Heel leuk om te zien, maar niemand gaat dit uiteindelijk kopen. Als je nu kijkt naar de markt voor kleine coupés wordt je er ook niet mee doodgegooid. Ze zijn alleen leuk als ze onder de 10K kosten want zodra het meer is duiken we massaal in de bekende A segmenters.
Hoe leuk ze ook mogen zijn, de prijs bepaalt of we ermee rijden. Als je voor hetzelfde geld een auto hebt waarmee je wel passagiers en bagage kan meenemen, is de keuze voor de meesten onder ons snel gemaakt.
Ik heb liever dit soort kleine, lichte en zuinige bakkies in de stad dan die enorme 2000kg wegende batterijmonsters.
Zodra er bijvoorbeeld een nieuwe Ferrari getoond wordt dan buitelt men hier over elkaar heen om maar zo hard mogelijk te roepen welk lijntje de auto teveel heeft, dat het er niet uit ziet en weet ik wat al niet meer, maar nou zijn dit ineens onwijs gave karretjes die er met de beste wil van de wereld gewoon echt niet uit zien. Alles maar ook letterlijk alles aan deze auto’s is volledig uit proporties, een Fiat Multipla is hierbij vergeleken ineens een wonderschone verschijning. Maar nee, het is goedkoop hè (lees je betaalt er veeeeeeeeeeeel minder belasting voor) en dan mag het nog zo’n gedrocht zijn.

Nee, ik denk niet dat ik zo’n auto ooit zou aanschaffen.
@rhellema: jij ook een fijne kerst.
@jeroenwz: eetze!
@rhellema: Ik zou dan weer nooit een Ferrari kopen.
Leuk wagentje. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de standaardversie. Zeker in dat groen!
Wel jammer dat deze minstens 69pk heeft nu. Voldoet niet meer aan de eisen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).