Betaalbaar, krachtig en achterwielaandrijving. Deze doet bijna alles goed.
Per land kan het nog weleens verschillen welk imago een merk heeft. Zo is Volkswagen in Europa een mainstream merk, maar op andere markten staat het merk iets hoger gepositioneerd. Voor Toyota geldt ook zoiets. In veel landen is het een degelijk, betrouwbaar merk in de middenklasse, maar in Japan staan ze net even wat hoger in de pikorde.
Voor lange tijd had Toyota dan ook geen luxemerk nodig, zoals ze dat wel wel nodig hadden in de Verenigde Staten en Europa. Anno 2019 is Lexus ook vertegenwoordigd in Japan, maar zijn er óók prestigieuze Toyota sedans. Denk aan de Century, maar ook de Toyota Crown. Deze is onlangs geheel vernieuwd en nu vond Toyota het tijd voor een extra sportieve variant, de zogenaamde Crown Sport Style. Goede naam.
De Sport Style is voornamelijk qua stijl iets sportiever. Kijk naar de 18″ lichtmetalen velgen of de LED-koplampen. Er is nu een honingraatgrille en deze is ook nog eens in donker metaalkleur afgewerkt. Ook wat normaal chroom is, zoals de strip boven de kentekenplaat achter, is donkerder dan normaal.In het interieur is de Crown een stuk sportiever aangekleed met sportstoelen en donkere hemelbekleding.
De Crown is voorzien van achterwielaandrijving, dus een goede basis voor een fijn rijdende en sportieve sedan. Er zijn twee aandrijflijnen mogelijk. De eerste is een 2.5 liter Atkinson viercilinder met elektromotor, de Crown Hybrid, maar de 2.0 viercilinder turbo klinkt veel interessanter en mag van ons sowieso aangeboden worden in de Lexus IS. Mocht je achterwielaandrijving veel te spannend vinden, dan is er goed nieuws: vierwielaandrijving is ook mogelijk. Prijzen in Japan zijn bekend, omgerekend zo’n 46.300 euro. In Nederland zou dat neerkomen komen op 125.000 euro, waarschijnlijk.
20 reacties
Zeiken en zaniken is het enige waar we in NL goed in zijn. Oh nee, er zijn ook nog enkele sporters die super presteren. Maar dat zal dan wel weer dopinggerelateerd zijn.
On: ik zie dagelijks erg veel nieuwe auto’s op de weg. Als ze echt te duur waren dan zouden er een stuk minder rondrijden. Ik denk dus dat het allemaal best wel meevalt. En het zou zomaar kunnen dat ze ergens anders goedkoper zijn. Maar daar zijn dan weer andere (meestal echte) problemen.
Kortom, maak je niet zo druk om eerste wereld problemen en probeer te genieten van de mooie auto’s die hier wel degelijk rondrijden. Word je een stuk gelukkiger van.
Jammer dat de kans dat je deze in Nederland in het wild gaat tegenkomen, nihil is. Dit is toch zó veel leuker dan de zoveelste A6, E Klasse of 5 Serie.
Even ter vergelijking, een Lexus ES 300, die de Crown met groot gemak naar de kroon steekt, kost hier met een vanaf prijs van zo’n 53 mille niet eens zo veel meer.