• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi lanceert sterkste A8 tot nu toe

Auteur: willeme, gepost 8 oktober 2019 om 20:58 – 26 Reacties

Audi A8 60 TFSI e quattro (D5)


We rekenen de S8 niet mee, uiteraard.

Het motorengamma van de Audi A8 is een beetje teleurstellend op het moment. Rationeel gezien zijn de 3.0 V6 diesel (286 pk) en benzinemotor (354 pk) uitstekend geschikt om de grote Audi vlot door het verkeer te loodsen.

Maar kom op, het is het vlaggenschip van een Zuid-Duitse premium automobielfabrikant. Dan wil je niet een adequate motor, dan wil je dat er meer dan voldoende vermogen en koppel aanwezig is. Nu kwam Audi al een paar maanden geleden met de S8, maar net als andere snelle Audi’s van het moment tart die auto een beetje de goede smaak.

Audi A8 60 TFSI e quattro (D5) '20

A8 60 TFSI e quattro
Gelukkig is de oplossing daar, want Audi haalt het doek van de Audi A8 60 TFSI e. Net als alle andere Audi’s moet het cijfer ongeveer aangeven waar deze staat in de modelrange. Een ’30’ is echt supergierig en met een ’60’ ben je helemaal het mannetje. In dit gevel is de TFSI vergezelt met een ‘e’, wat betekent dat we te maken hebben met een hybride aandrijflijn.

Audi A8

Zescilinder
Heel veel details heeft Audi nog niet losgelaten, maar we kunnen al wel een paar dingen vertellen. De benzinemotor is de welbekende 3.0 TFSI, dus een zescilinder benzinemotor met een enkele turbo. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor. De Audi A8 60 TFSI e heeft een accupakket van 14,1 kWh. Het totale systeemvermogen bedraagt 450 pk en 700 Nm. Deze krachten worden via een achttraps automaat overgebracht op alle vier de wielen. Op alleen de elektromotor kun je ongeveer 40 km rijden. In het scherm kun je precies wat je actieradius is en hoeveel daarvan elektrisch is. Keurig.

Audi A8 60 TFSI e quattro (D5) '20

Q7 60 TFSI e quattro
Tegelijkertijd lanceert Audi meteen de Q7 60 TFSI e. Dit is de plug-in hybride op basis van de Audi Q7. In principe is het dezelfde aandrijflijn. De motor en bak zijn gelijk. Wel is er een verschil, de Q7 is voorzien van accupakket van 17,3 kWh. Qua prestaties en range zal de Q7 waarschijnlijk het onderspit moeten delven. De A8 is namelijk een stuk aërodynamischer. Ook is de A8 geheel uit aluminium opgetrokken, terwijl de Q7 nog (deels) van ouderwets staal is gemaakt. Prestaties, verbruikscijfers en cijfers van zowel de Q7 als de A8 moeten nog bekend gemaakt worden.

Audi Q7 60 TFSI e quattro '20

Ook interessant!

  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Kan de vernieuwde Audi A8 weer een vuist maken tegen de S-klasse?
  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, Hybride, plug-in, Q7, quattro, tfsi

Vorig bericht: « Dit zijn de 6 populairste EV’s van dit moment
Volgend bericht: Deze raszuivere sportsedan is nu nog sportiever »

Lees Interacties

Reacties

  1. RickB zegt

    8 oktober 2019 om 21:05

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • ritchie zegt

      8 oktober 2019 om 22:13

      @RickB: wat is gefixt? Ik wil antwoorden :|

      Login om te reageren
  2. shibby zegt

    8 oktober 2019 om 21:11

    Vroegah betekende ’60’ nog daadwerkelijk 6 liters…

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      8 oktober 2019 om 21:14

      @shibby: Tja, je moet met je Audi toch indruk kunnen maken op je buren? Bij Audi hebben ze klaarblijkelijk hun koperspubliek goed bestudeerd!

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        8 oktober 2019 om 21:52

        @Volvo_440_turbo: klopt, Audi rijders hebben buren. Spijker op z’n kop.

        Login om te reageren
        • Volvo_440_turbo zegt

          9 oktober 2019 om 08:14

          @camber24: Bedankt voor je intelligente bijdrage, doe zo verder! Misschien haal je ooit wel een diploma ;)

          Login om te reageren
          • camber24 zegt

            9 oktober 2019 om 14:50

            @Volvo_440_turbo: zo zo, zuurpruimje, kan je het niet hebben wanneer je een grapje voor je kiezen krijgt? Je opmerking over een diploma behalen is overigens echt enorm sterk. Wat een come back zeg. Ongelooflijk.

            Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      8 oktober 2019 om 21:54

      @shibby: Nu is het de gemiddelde leeftijd van de eigenaar.

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      9 oktober 2019 om 10:54

      @shibby: De nieuwe logo’s slaan misschien op olieverbruik in cl/1000km?

      Login om te reageren
    • dtwo zegt

      9 oktober 2019 om 14:40

      @shibby: of 60 pk. of 60 kw. of 60 cm. of 60 appeltaarten. of gewoon 60. Kortom vroeger kon je er net zoveel mee als nu.

      Login om te reageren
  3. mikje90 zegt

    8 oktober 2019 om 21:12

    Ik heb niks met Audi maar zo in het donker groen met latte macchiato interieur, vind ik hem erg geslaagd. Als dan ook nog eens blijkt dat hij geen olie verbruikt dan heb ik echt niks over om over te zeuren.

    Login om te reageren
    • sntial zegt

      8 oktober 2019 om 21:41

      @mikje90: het is eerder pumpkin spice frappucino interieur *

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      8 oktober 2019 om 22:08

      @mikje90: Denk je nu echt dat ze 10 jaar tegen de zelfde steen staan schoppen.

      Login om te reageren
  4. macchina zegt

    8 oktober 2019 om 21:14

    Als ze deze aandrijflijn nu in de S6 hadden gegooid, dan had ik vrede kunnen hebben tov van het Porsche/RS 2.9 blok die ze in de VS krijgen. Dan, met de CO2 bezwaar is dit toch veel beter dan die diesel met 100 pk minder dan het vorige model. Audi lees je mee? ;)

    Login om te reageren
  5. troljedemoeder zegt

    8 oktober 2019 om 21:33

    60tfsiequattro.

    Wow. Ik hoor ze in Beieren gniffelen.

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      8 oktober 2019 om 21:36

      @troljedemoeder: oh wacht. München dus.

      Login om te reageren
  6. dailydriver zegt

    8 oktober 2019 om 21:48

    De echte A8 is voor mij persoonlijk. S8 met V10 van Lamborghini

    Login om te reageren
    • porscheboy zegt

      8 oktober 2019 om 22:59

      @dailydriver: de echte A8 is voor jou dus geen A8 maar een S8 lekker logisch….

      Login om te reageren
  7. unknown32 zegt

    8 oktober 2019 om 22:24

    De 3.0tdi rijdt subliem. Kan niet wachten op de S8 ^_^

    Login om te reageren
  8. neymar zegt

    8 oktober 2019 om 22:44

    Wat een mislukt gedrocht zeg net als zijn motor aanduiding!

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      9 oktober 2019 om 10:56

      @neymar: Inderdaad. Premium Duitse merken zijn de laatste jaren zonder uitzondering gedrochten.

      Login om te reageren
  9. Goed_Koopman zegt

    8 oktober 2019 om 23:03

    Vind het wel wat sneu voor Audi dat ik gedurende een gemiddelde werkdag op een A-locatie in 010 vaker een oude dan nieuwe A8 aantref. Het ding trekt kennelijk niet echt. Betwijfel of de 60 het tij weet te keren.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    9 oktober 2019 om 06:42

    En ik maar denken dat er tóch een W12 kwam….

    Login om te reageren
  11. ttr6 zegt

    9 oktober 2019 om 07:55

    40 km electrisch…. blijft een aanfluiting

    Login om te reageren
  12. cloverleaf zegt

    9 oktober 2019 om 08:41

    Zo’n autobahnsturmführer vraagt gewoon om een dikke diesel. Van baustelle naar baustelle op een wolk van koppel….

    Login om te reageren
  13. poeperman zegt

    9 oktober 2019 om 12:27

    Want TFSe was te moeilijk?

    Dat er “geïnjecteerd” wordt en niet met carbus wordt gewerkt moet echt niet meer aangetoond worden dunkt mij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North