Houd je ogen daar maar eens vandaan.
Het is een treurig feit, maar zelfs nu de Toyota Crown aan zijn vijftiende generatie toe is, hebben we hem nog altijd niet in Nederland. Ditmaal wordt de pijn iets verder vergroot, daar de Japanners de auto wederom een bijzonder spectaculair uiterlijk hebben gegeven. Desondanks blijven we hopen op zijn komst, want ook de Camry heeft inmiddels zijn weg naar Europa gevonden.
Dit brengt ons op gepaste wijze naar een hoopgevend aspect van de nieuwe Toyota Crown. De bolide komt aanvankelijk namelijk in drie verschillende configuraties op de markt, waarvan er twee voorzien zijn van een hybride aandrijflijn. Een beetje zoals bij de Camry, dus. De minst krachtige hybride Crown koppelt de elektromotor aan een 2,5-liter benzinemotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 226 pk. De krachtigere 3,5-liter V6 produceert een gecombineerd vermogen van 359 pk. Wie minder milieuvriendelijk wilt zijn, kan enkel kiezen voor een geblazen 2-liter viercilinder die goed is voor 245 pk en 350 Nm koppel.
De nieuwe Toyota Crown is net als alle andere nieuwe modellen gebaseerd op het TNGA-platform. Zoals gezegd heeft de Crown een flink aangepast uiterlijk. Dit kon nog verder bijgepunt worden door het RS-pakket aan te vinken. Niet alleen krijgen klanten in dat geval 18″ velgen, een spoiler en andere stabilisatorstangen en verbeterde dempers. Daarnaast is de Crown uitgerust met de tweede generatie van Toyota’s Safety Sense.
Nou ,hier kan ik mijn ogen gemakkelijk van af houden.
@dijan: Mee eens !
Een van de weinige auto’s waar de nummerplaat aan de voorkant niet groot genoeg kan zijn…
@dijan: Liever dit met een lekker V6 dan al die lelijke Yaris en Prius in Nederland.
Na het zien van de voorkant kan ik m’n complete maaginhoud van het scherm schrapen.
@thijsj: Haha, als je van een foto van een auto al moet kotsen…
Geef hem even een zakdoekje, geen gezicht zo’n loopneus.
Ik moest eigenlijk een beetje lachen toen ik het ding zag…
Met een neus als een miereneter.
Deze hoeft niet in de EU op de markt te komen. In dit segment ben je prima af met een Lexus denk ik.
@milan0: dan heb je ook al een rare gril tegenwoordig hoor
Brrr, een soort smeltende Audi.
@luciano_borello: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41TP6pSjimL.jpg
Het is een logisch gegeven dat deze auto zijn weg naar Nl/EU niet gaat vinden.
beter dan/als het huidige aanbod van toyota hiero
@gove: creatief…
@2wheeler: thanks ;)
@gove: dan is juist hier…
Simpele lijnen. I love it. Ik weet niet welke new age Europese crap de haters hier dan wel graag zien
@sntial: Ik vind het ook sublieme auto. De Crown is al tientallen jaren onverminderd populair in Japan!
Vind het best wel een nice ding eigenlijk, en met een front wat niet op de rest lijkt.
Best wel een gedurft design zo
Dit ding zou dan ook totaal niet aanslaan in Europa.
Audi makes a car with a big ass front grille, everyone approves. Toyota makes a car with a big ass front grille, everyone goes mad.
@mrbooz: Iets met proportionaliteit?
@kezzaa: Inderdaad, de proportionaliteit van het fanboy-gehalte bij de blinde Audi kudde dan.
@mrbooz: Standaard Nederlandse reactie op Toyota. Ik ben er allang immuun voor geworden. :-)
Jaguar, citroen, mercedes en audi samengevoegd lijkt het..
@mazot: Inderdaad net een Audi die z’n tanden in een veel te zure citroen heeft gezet.
Foto 8 deed me denken aan de Toyota Carina E, goeie facelift dit wel.
Fraai ding, nog altijd
Beetje jammer dat er al 1 lampje stuk is.
Doe mij die nieuwe Century dan maar
Basis voor een nieuwe Lexus GS? Want deze heeft vlg mij rwd, in combinatie met de 3,5l V6 hybride een lekkere combinatie.
Volgens mij is de 6e generatie (S110, begin jaren 80) wel degelijk in Nederland leverbaar geweest.
Mijn volgende auto wordt een Toyota Crown. Een Majesta (99-03) welke mijn Mark II (96-00) “opvolgd”. Jammer dat de Crown verder niet naar NL komt, al is het wel weer leuk er een te spotten die geïmporteerd is.
Nietszeggend op de voorlant na. Die is lelijk.
Dus de 2.0 4-cyl. is de meest milieu onvriendelijkste van het stel. Enkel en alleen omdat het geen hybride is? Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je het gebruikt.