• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijden

Auteur: CasperH, gepost 22 maart 2017 om 09:21 – 39 Reacties

Afbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijdenAfbeelding Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijden

Renault R5 Turbo 2 Evolution
Vous savez que vous le voulez.

Of in het Nederlands: je weet dat je het wil. Deze heerlijk Renault R5 Turbo 2 Evolution is nummer 120 van de 200 gebouwde exemplaren homologatiemodellen en rolde in 1985 van de band. De enige reden dat deze heerlijke, lijpe, uit z’n proporties getrokken kleine bullebak bestaat is omdat Renault er 200 van moest verkopen om de R5 Maxi Turbo rallyauto te mogen rijden in de Group B WRC van weleer.

De auto heeft een zogenaamd 8221-uitmonstering, wat inhoudt dat de 1.4 viercilinder turbo minder gewicht vooruit hoeft te duwen. Het dak was namelijk van aluminium. De auto is wel deels opnieuw gespoten en de deuren werden iets verstevigd voor het geval je dit listige ding tegen een boom zou parkeren. De driedelige Gotti-wielen zitten gemonteerd, maar je krijgt de standaard turbinewielen er ook bij. Het onderstel is recent vernieuwd met Bilstein-spullen die speciaal voor deze auto ontwikkeld zijn. In totaal heeft dit exemplaar ongeveer 45.000 kilometers op z’n tellertje, wat de fijne staat van de auto verder verklaart.

De verkoper brengt overigens ook de imperfecties keurig in beeld, zoals wat kleine blaasjes in de lak, de staat van de koplampen en de rubbers en wat oppervlakkige roest bij de wielophanging. Maar dat mag de pret niet drukken, u kunt zich vergapen aan de mega gallery, of bieden!

Met dank aan Sjoerd voor de tip.

Ook interessant!

  • Deze Turbo 3 is een kneiterdikke restomod
  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Koop een Renault 5 Turbo occasion met verrassing achterin
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, r5, Renault, renault-5, rood, turbo

Vorig bericht: « Jongeren sterven door uitlaatgassen getunede Fiesta ST
Volgend bericht: Opgelet! België opent aanval op onbetaalde boetes »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    22 maart 2017 om 09:36

    Poh, wat een dikzak!

    Login om te reageren
  2. dasc zegt

    22 maart 2017 om 09:39

    Fat assss

    Login om te reageren
  3. boltiev6 zegt

    22 maart 2017 om 09:47

    Waaauw, heerlijke auto. Een van mijn grote favorieten in die tijd.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    22 maart 2017 om 09:57

    Een absolute parel van een auto. Schitterende kleur ook. Kan ik alleen maar waardering voor hebben, prachtig!

    Login om te reageren
  5. peug206 zegt

    22 maart 2017 om 09:57

    76.666 dollar momenteel.. hoe vet ik het ook vind dat zoiets gemaakt en gereden is, ik zou het er niet voor over hebben.

    Login om te reageren
    • boltiev6 zegt

      22 maart 2017 om 11:42

      @peug206: Het zou mij niet verbazen wanneer dat bedrag nog eens verdubbeld wordt.

      Login om te reageren
  6. ri_ck zegt

    22 maart 2017 om 09:58

    Gruwelijke apparaat! Alleen die prijs.. wow..

    Login om te reageren
  7. caspert79 zegt

    22 maart 2017 om 09:58

    Eigenlijk weet je met dit soort prijzen niet meer of de auto naar een liefhebber gaat of een investeerder. Wel een icoon natuurlijk.

    Login om te reageren
  8. escort77 zegt

    22 maart 2017 om 10:00

    Jammer dat de verkoper zich er weer makkelijk van af maakt met de foto’s.

    Login om te reageren
  9. 406_v6 zegt

    22 maart 2017 om 10:04

    Zou @desjonnies z’n portemonnaies al aan controleren zijn??

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 maart 2017 om 10:43

      @406_v6: als er een Impreza op marktplaats verschijnt met in hoofdletters “MOET WEG” dan weet je genoeg.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 maart 2017 om 10:59

      @406_v6:
      Neen, ’t is en blijft een Turbo 2, de Turbo1 is en blijft toch DE uitvoering om te hebben, die heeft het aluminium dak en portieren standaard evenals het knotsgekke stuurwiel en idem dashboard.
      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/f8/03/9d/f8039d31b2a2ecbfa1f41f19120de8c4.jpg

      Ben wel momenteel bezig met een heuse 131 Fiat Abarth Stradale (straatversie) zonder motor en zonder bak.
      Staat alleen heel, heel ver weg in Europa, andere kant is dat we (ik doe het altijd samen met de legendarische TurboJoop) er altijd een mini vakantie van maken en heel weinig keren van een koude kermis zijn thuisgekomen. Meestal met een Impreza of iets anders geks.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        22 maart 2017 om 11:07

        @desjonnies: dit interieur is de natte droom van Grote Smurf.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          22 maart 2017 om 11:12

          @str8six:
          Ik heb in exact dezelfde gereden van een vriend, er werd ontieglijk gerommeld en gesjoemeld met vijf Turbo’s, de hele “handel” zat in die dingen ,net als de Mercedes die voute SEC’s uit die tijd, waren beide auto’s waar je geheid ellende mee kreeg.
          http://1981.nyc/app/uploads/2014/12/500-sec-mercedes.jpg
          Die waar ik weleens mee reed was door de douane in beslag genomen geweest omdat’ie illegaal als R5 geïmporteerd was en men te weinig invoerrechten had betaald voor dat karretje, twee keer omgekat en uiteindelijk bij een vriend beland, voor weinig die hem -inmiddels twee en een half jaar verder! – wel netjes importeerde en liet registreren als R5 Turbo .

          Login om te reageren
      • r26r zegt

        22 maart 2017 om 11:13

        De Turbo1 bestaat niet :-) @desjonnies:

        Login om te reageren
  10. marcelvanderheijden zegt

    22 maart 2017 om 10:10

    Hebben! Die wielen staan hem misschien nog wel beter dan de Turbines… maar fijn dat ze er bij zitten om hem origineel te kunnen houden…

    Login om te reageren
  11. etijn zegt

    22 maart 2017 om 10:15

    Een Renault 5 turbo 2 heeft een stalen dak. De homologatie Specials waren volgens mij turbo 1 modellen en die hadden aluminium delen waaronder het dak. De turbo 2 was van origine staal, had geen gespoten bumpers en had het goedkopere interieur van de 5 alpine.

    Login om te reageren
  12. Edge zegt

    22 maart 2017 om 10:17

    Goede foto’s! Die heeft overduidelijk het artikel van Willem gelezen.

    En wat een apparaat is het toch hé? Hier zou ik nou echt graag heuvelwegen in de Ardennen mee rijden.

    Login om te reageren
  13. sr20det zegt

    22 maart 2017 om 10:22

    Wat een geweldig hok zeg! En die wielen zijn wel heel gaaf, net als de originele wielen trouwens, die zou ik als winter setje gebruiken! ^^

    Login om te reageren
  14. goodolddays zegt

    22 maart 2017 om 10:31

    Zo he, wat een goed specimen!

    Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    22 maart 2017 om 10:39

    Vet hoor! Zou er graag eens een keertje in willen rijden!

    Login om te reageren
  16. peugti zegt

    22 maart 2017 om 10:51

    Wat zou ik deze graag als daily hebben zeg pwoahh !!

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    22 maart 2017 om 10:55

    Heerlijke kont. Leuk scheurijzertje.

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    22 maart 2017 om 11:08

    Persoonlijk – maar wie ben ik – zou ik het hele R5 Alpine, Alpine Turbo, Turbo 1 & Turbo 2 gebeuren links laten liggen en me concentreren op de Clio V6 Phase 2. Met concentreren bedoel ik eerst uitzoeken hoeveel werk het is om er eentje van rechts naar links gestuurd om te bouwen om vervolgens een site als Pistonheads af te struinen.
    De tijd dat ik een schitterend gerestaureerd 5 Alpientje ( de gewone uitvoering met de motor voorin) in DE kleur (metallic blauw) voor vier en een half duizend euries kon kopen ligt inmiddels een jaar of zes achter ons, dezelfde doet nu makkelijk tussen de vijftien en twintig mille.
    De kunst (ik doe het uitsluitend voor de lol) is iets te vinden wat nog niet “hot” is, een paar jaar geleden deed een Lancia Fulvia Coupé hier te land hoogstens een mille of vijf, nu vraagt men met droge ogen voor eenzelfde 10 mille meer. Beta Monte Carlo’s wilde ik niet eens hebben (heb het altijd een gedrocht gevonden) de prijzen zijn belachelijk aan het worden.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 maart 2017 om 12:41

      @desjonnies:
      Zo’n Turbo 1 is in mij ogen een absoluut icoon, niet alleen omdat-ie de oervader van de motor-ombouw-van-voor-naar-achter bij Renault is, maar ook vanwege het uitbundige uiterlijk en interieur, jouw foto is daar het ultieme bewijs van. Maja, prijs-technisch inderdaad niet te doen. Ook al niet toen de auto nog nieuw geleverd werd, toen was de prijs in vergelijk met ander snel materieel al behoorlijk ‘astrologisch’.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      22 maart 2017 om 19:57

      @desjonnies: ik heb nog een mini Moke.. Auto moet wel gerestaureerd. Heb er een 1.0 en 1.3 blok bij..
      Als je dus op zoek bent naar iets wat “hot” gaat worden zeg ik; gooi is een bod op.. Auto is dus echt voor een liefhebber die m ook wil opknappen… Heb er simpelweg, helaas, de tijd niet voor.. ?
      Enige is hij staat in Portugal maar transport kost ca 400.

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    22 maart 2017 om 11:17

    Dit is zo gaaf. Maar ook zo ‘overpriced’. Jammer maar helaas.

    Login om te reageren
  20. kennone zegt

    22 maart 2017 om 11:17

    Ik snap niet als je zo iets in bezit hebt dat je hem weer door wilt verkopen

    Login om te reageren
    • futse zegt

      22 maart 2017 om 11:43

      @kennone: t is misschien niet van “willen”, maar van “moeten”. Of de eigenaar heeft zijn rekening eens gemaakt. Wat heb ik betaald? Wat kan hij opbrengen? En gaat die bubble bijna barsten?

      Login om te reageren
  21. ruben83 zegt

    22 maart 2017 om 11:52

    Ik heb pas volgens mij een zelfde auto zien rijden. Maar zat als bijrijder in een auto die deze tegemoet reed. Heb er wel een foto van gemaakt waar je hem redelijk duidelijk op ziet. Deze had een kooiconstructie in de auto. Weet alleen niet hoe ik deze foto kan plaatsen

    Login om te reageren
  22. allesmetturbo zegt

    22 maart 2017 om 12:19

    Wel erg weinig foto’s, moeilijk om zo een goed beeld van de auto te krijgen:p

    Erg gave auto! Mooie kleur en velgen

    Login om te reageren
  23. jtkdm zegt

    22 maart 2017 om 13:00

    Vous savez que vous la voulez. (la voiture – la Renault 5)

    Maar eh, wat een beest!

    Login om te reageren
  24. E34M5Touring zegt

    22 maart 2017 om 13:19

    De dealer waar we de Aston hebben gekocht heeft er ook 1 staan.
    http://www.autosportdesigns.com/inventory/stock/1065/renault-r5-turbo-ii-1983?utm_source=1983+Renault+R5+Turbo+2&utm_campaign=R5+Turbo+II&utm_medium=email

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      22 maart 2017 om 13:27

      @e34m5touring:
      In de VS zijn alleen maar Turbo 2’s geleverd; dacht eerst dat het een Turbo 1 was toen ik de velgen zag, maar het is een Turbo 2.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 maart 2017 om 13:47

        @desjonnies: Hij had ook nog een 205 T16 staan. Die staat er nog op maar is wel verkocht. Lijkt mij een leuk duo om te hebben!

        Login om te reageren
      • Joost zegt

        22 maart 2017 om 14:10

        @desjonnies: het dashboard is ook turbo 2.

        Leuke, hele leuke auto. Maar had je 10 jaar geleden moeten kopen.

        Clio V6 idd (andere post van je): nu nog goede investering

        Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    22 maart 2017 om 14:16

    Wouw wat vet!

    Login om te reageren
  26. duitslaagvliegen zegt

    22 maart 2017 om 19:21

    Pas du tout! Je n’veux que le vieux rouille seau pour tout l’or du monde!
    Je déteste Renault, je rappelle à tous à la pollution diesel depuis vingt ans!
    Renault est pires que VW!!

    Login om te reageren
  27. gash zegt

    29 maart 2017 om 22:56

    Hij heeft uiteindelijk $135.000,- opgebracht….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North