Deze Renault R5 Turbo 2 Evolution kan jij binnenkort rijden

Auteur: , 39 Reacties

Vous savez que vous le voulez.

Of in het Nederlands: je weet dat je het wil. Deze heerlijk Renault R5 Turbo 2 Evolution is nummer 120 van de 200 gebouwde exemplaren homologatiemodellen en rolde in 1985 van de band. De enige reden dat deze heerlijke, lijpe, uit z’n proporties getrokken kleine bullebak bestaat is omdat Renault er 200 van moest verkopen om de R5 Maxi Turbo rallyauto te mogen rijden in de Group B WRC van weleer.

De auto heeft een zogenaamd 8221-uitmonstering, wat inhoudt dat de 1.4 viercilinder turbo minder gewicht vooruit hoeft te duwen. Het dak was namelijk van aluminium. De auto is wel deels opnieuw gespoten en de deuren werden iets verstevigd voor het geval je dit listige ding tegen een boom zou parkeren. De driedelige Gotti-wielen zitten gemonteerd, maar je krijgt de standaard turbinewielen er ook bij. Het onderstel is recent vernieuwd met Bilstein-spullen die speciaal voor deze auto ontwikkeld zijn. In totaal heeft dit exemplaar ongeveer 45.000 kilometers op z’n tellertje, wat de fijne staat van de auto verder verklaart.

De verkoper brengt overigens ook de imperfecties keurig in beeld, zoals wat kleine blaasjes in de lak, de staat van de koplampen en de rubbers en wat oppervlakkige roest bij de wielophanging. Maar dat mag de pret niet drukken, u kunt zich vergapen aan de mega gallery, of bieden!

Met dank aan Sjoerd voor de tip.



39 reacties

Poh, wat een dikzak!
Fat assss
Waaauw, heerlijke auto. Een van mijn grote favorieten in die tijd.
Een absolute parel van een auto. Schitterende kleur ook. Kan ik alleen maar waardering voor hebben, prachtig!
76.666 dollar momenteel.. hoe vet ik het ook vind dat zoiets gemaakt en gereden is, ik zou het er niet voor over hebben.
@peug206: Het zou mij niet verbazen wanneer dat bedrag nog eens verdubbeld wordt.
Gruwelijke apparaat! Alleen die prijs.. wow..
Eigenlijk weet je met dit soort prijzen niet meer of de auto naar een liefhebber gaat of een investeerder. Wel een icoon natuurlijk.
Jammer dat de verkoper zich er weer makkelijk van af maakt met de foto’s.
Zou @desjonnies z’n portemonnaies al aan controleren zijn??
@406_v6: als er een Impreza op marktplaats verschijnt met in hoofdletters “MOET WEG” dan weet je genoeg.
@406_v6:
Neen, ’t is en blijft een Turbo 2, de Turbo1 is en blijft toch DE uitvoering om te hebben, die heeft het aluminium dak en portieren standaard evenals het knotsgekke stuurwiel en idem dashboard.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/f8/03/9d/f8039d31b2a2ecbfa1f41f19120de8c4.jpg

Ben wel momenteel bezig met een heuse 131 Fiat Abarth Stradale (straatversie) zonder motor en zonder bak.
Staat alleen heel, heel ver weg in Europa, andere kant is dat we (ik doe het altijd samen met de legendarische TurboJoop) er altijd een mini vakantie van maken en heel weinig keren van een koude kermis zijn thuisgekomen. Meestal met een Impreza of iets anders geks.
@desjonnies: dit interieur is de natte droom van Grote Smurf.
@str8six:
Ik heb in exact dezelfde gereden van een vriend, er werd ontieglijk gerommeld en gesjoemeld met vijf Turbo’s, de hele “handel” zat in die dingen ,net als de Mercedes die voute SEC’s uit die tijd, waren beide auto’s waar je geheid ellende mee kreeg.
http://1981.nyc/app/uploads/2014/12/500-sec-mercedes.jpg
Die waar ik weleens mee reed was door de douane in beslag genomen geweest omdat’ie illegaal als R5 geïmporteerd was en men te weinig invoerrechten had betaald voor dat karretje, twee keer omgekat en uiteindelijk bij een vriend beland, voor weinig die hem -inmiddels twee en een half jaar verder! – wel netjes importeerde en liet registreren als R5 Turbo .
De Turbo1 bestaat niet :-) @desjonnies:
Hebben! Die wielen staan hem misschien nog wel beter dan de Turbines… maar fijn dat ze er bij zitten om hem origineel te kunnen houden…
Een Renault 5 turbo 2 heeft een stalen dak. De homologatie Specials waren volgens mij turbo 1 modellen en die hadden aluminium delen waaronder het dak. De turbo 2 was van origine staal, had geen gespoten bumpers en had het goedkopere interieur van de 5 alpine.
Goede foto’s! Die heeft overduidelijk het artikel van Willem gelezen.

En wat een apparaat is het toch hé? Hier zou ik nou echt graag heuvelwegen in de Ardennen mee rijden.
Wat een geweldig hok zeg! En die wielen zijn wel heel gaaf, net als de originele wielen trouwens, die zou ik als winter setje gebruiken! ^^
Zo he, wat een goed specimen!
Vet hoor! Zou er graag eens een keertje in willen rijden!
Wat zou ik deze graag als daily hebben zeg pwoahh !!
Heerlijke kont. Leuk scheurijzertje.
Persoonlijk – maar wie ben ik – zou ik het hele R5 Alpine, Alpine Turbo, Turbo 1 & Turbo 2 gebeuren links laten liggen en me concentreren op de Clio V6 Phase 2. Met concentreren bedoel ik eerst uitzoeken hoeveel werk het is om er eentje van rechts naar links gestuurd om te bouwen om vervolgens een site als Pistonheads af te struinen.
De tijd dat ik een schitterend gerestaureerd 5 Alpientje ( de gewone uitvoering met de motor voorin) in DE kleur (metallic blauw) voor vier en een half duizend euries kon kopen ligt inmiddels een jaar of zes achter ons, dezelfde doet nu makkelijk tussen de vijftien en twintig mille.
De kunst (ik doe het uitsluitend voor de lol) is iets te vinden wat nog niet “hot” is, een paar jaar geleden deed een Lancia Fulvia Coupé hier te land hoogstens een mille of vijf, nu vraagt men met droge ogen voor eenzelfde 10 mille meer. Beta Monte Carlo’s wilde ik niet eens hebben (heb het altijd een gedrocht gevonden) de prijzen zijn belachelijk aan het worden.
@desjonnies:
Zo’n Turbo 1 is in mij ogen een absoluut icoon, niet alleen omdat-ie de oervader van de motor-ombouw-van-voor-naar-achter bij Renault is, maar ook vanwege het uitbundige uiterlijk en interieur, jouw foto is daar het ultieme bewijs van. Maja, prijs-technisch inderdaad niet te doen. Ook al niet toen de auto nog nieuw geleverd werd, toen was de prijs in vergelijk met ander snel materieel al behoorlijk ‘astrologisch’.
@desjonnies: ik heb nog een mini Moke.. Auto moet wel gerestaureerd. Heb er een 1.0 en 1.3 blok bij..
Als je dus op zoek bent naar iets wat “hot” gaat worden zeg ik; gooi is een bod op.. Auto is dus echt voor een liefhebber die m ook wil opknappen… Heb er simpelweg, helaas, de tijd niet voor.. ?
Enige is hij staat in Portugal maar transport kost ca 400.
Dit is zo gaaf. Maar ook zo ‘overpriced’. Jammer maar helaas.
Ik snap niet als je zo iets in bezit hebt dat je hem weer door wilt verkopen
@kennone: t is misschien niet van “willen”, maar van “moeten”. Of de eigenaar heeft zijn rekening eens gemaakt. Wat heb ik betaald? Wat kan hij opbrengen? En gaat die bubble bijna barsten?
Ik heb pas volgens mij een zelfde auto zien rijden. Maar zat als bijrijder in een auto die deze tegemoet reed. Heb er wel een foto van gemaakt waar je hem redelijk duidelijk op ziet. Deze had een kooiconstructie in de auto. Weet alleen niet hoe ik deze foto kan plaatsen
Wel erg weinig foto’s, moeilijk om zo een goed beeld van de auto te krijgen:p

Erg gave auto! Mooie kleur en velgen
Vous savez que vous la voulez. (la voiture – la Renault 5)

Maar eh, wat een beest!
De dealer waar we de Aston hebben gekocht heeft er ook 1 staan.
http://www.autosportdesigns.com/inventory/stock/1065/renault-r5-turbo-ii-1983?utm_source=1983+Renault+R5+Turbo+2&utm_campaign=R5+Turbo+II&utm_medium=email
@e34m5touring:
In de VS zijn alleen maar Turbo 2’s geleverd; dacht eerst dat het een Turbo 1 was toen ik de velgen zag, maar het is een Turbo 2.
@desjonnies: Hij had ook nog een 205 T16 staan. Die staat er nog op maar is wel verkocht. Lijkt mij een leuk duo om te hebben!
@desjonnies: het dashboard is ook turbo 2.

Leuke, hele leuke auto. Maar had je 10 jaar geleden moeten kopen.

Clio V6 idd (andere post van je): nu nog goede investering
Wouw wat vet!
Pas du tout! Je n’veux que le vieux rouille seau pour tout l’or du monde!
Je déteste Renault, je rappelle à tous à la pollution diesel depuis vingt ans!
Renault est pires que VW!!
Hij heeft uiteindelijk $135.000,- opgebracht….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).