Jongeren sterven door uitlaatgassen getunede Fiesta ST

Auteur: , 48 Reacties

De performance van je auto verbeteren kan je letterlijk je leven kosten zonder dat je ermee rijdt. Dat blijkt uit het onderzoek dat de politie uitvoerde naar de dood van twee jongeren.

De Fiesta ST van Tom Putt

Vorig jaar december werd een Ford Fiesta ST (rijtest) langs de kant van de weg gevonden in Chelmsford (Engeland), met daarin de levenloze lichamen van Tom Putt (20) en Nikki Willis (23). De twee hadden samen in de auto gezeten op 5 december afgelopen jaar, waarbij buren de motor hoorden draaien om 4:30 in de ochtend. Om 10:30 werd alarm geslagen, maar toen was het laat. De jongeren waren overleden en de politie stelde een onderzoek in.

De Ford Fiesta ST was niet meer helemaal standaard, want Tom was een enthousiaste sleutelaar. Tuning is populair op de Fiesta ST, zeker in het Verenigd Koninkrijk. De uitkomst van het sleutelwerk van Tom was echter even fataal als bizar: door een gat in het uitlaatsysteem en het verwijderen van de katalysator kwamen er enorme hoeveelheden ongefilterde uitlaatgassen vrij onder de motorkap. Doordat Tom zijn auto ook had voorzien van extra koelsleuven in de motorkap, verlieten deze gassen de motorruimte bovenlangs, waarna ze door de aanzuigopeningen voor de ventilatie (die onder de ruitenwissers zit) weer naar binnen werden gezogen en in de auto terecht kwamen. Daar werden de jongeren vergiftigd door koolmonoxide, uit de onderzoeken bleek dat de waarden in de auto ongeveer 1000 keer hoger zijn geweest dan wat veilig is voor een mens.

Extra bizar feit is dat Tom volgens de politie van Essex niet een onervaren prutser was, hij was al ruim een jaar in de leer bij Ford als technicus.

Met dank aan Vincent voor de tip, foto via Instagram Tom Putt.



48 reacties

Erg sneu dat 2 jonge mensen zo moeten sterven, maar je ruikt die uitlaatgassen in je auto toch???
@Henk_he: Koolmonoxide is een sluipmoordenaar. Tegen de tijd dat je iets in de gaten krijgt ben je eigenlijk al te laat.
@henk_he: Als het 1000x de dodelijke dosis is, denk ik dat je binnen 5 sec. al knock out bent, dus dan heb je niet zo veel tijd om het te ruiken.
@baklava: Koolmonoxide is sowieso al geurloos, inderdaad een sluipmoordenaar.
@Henk_he: Niet te vergeten dat koolstofmonoxide geurloos is.
@florisje: @baklava @bazzelijn Koolmonoxide is idd geurloos, maar er komt wel meer uit de uitlaat dan dat alleen. Lijkt me idd dat je dat ook wel moet ruiken.
@gulli: Da’s waar, maar omdat koolstofmonoxide een lagere dichtheid heeft dan lucht, wil het altijd naar boven. Als je dus een lek onder in de auto hebt kan het zijn dat de alleen de koolstofmonoxide naar boven gaat.
@gulli: Je moet ook maar de link kunnen leggen met een gas dat je binnen een paar minuten onder zeil brengt. Elke sleutelaar zal wel eens wat benzine ruiken en er verder niet op letten (want druk met ander probleem etc.). Je ziet vaak dat het meerdere personen zijn die getroffen worden, dat geeft ook al aan hoe snel het gaat, de redding had immers een slinger aan de deurhendel kunnen zijn.
@henk_he: Elk gas is geur- en kleurloos!
@MrShifra: Moet je mijn gas eens ruiken op een brakke zondagochtend…
@MrShifra: uh nee? Dat is simpelweg niet waar.
@stihl: Jawel, in ieder geval voor de meeste gassen. Vaak voegt men geur toe aan gassen, zodat men het kan detecteren, wat het werken met gassen veel veiliger maakt.
@granlusso: MrShifra zegt elke gas – ik zeg dat dat niet waar is. Ga dan niet bijdehand lopen doen. Tuurlijk doet men dat voor diverse gassen. Daarmee zijn nog niet alle gassen geur en kleurloos..scheikunde lessen iemand?
Ooit eens jaren geleden deze gezien, geeft mooi weer wat er precies gebeurd.
Je bent het gewoon niet bewust.
https://www.youtube.com/watch?v=kxSZg2tFX_U
Koolmonoxide is reukloos. In de tijd van de kolenkachels en slechte gasgeisers zijn er duizenden mensen in hun huizen, meestal in hun slaap, overleden door dat gas.
Ben ik de enige die niet begrijpt dat er een “gat in het uitlaatsysteem” zit? Duizenden euro’s gespendeerd in de wagen en een “gat” kost ze het leven?
• rotte pakking lijkt me te vroeg voor een fiesta st
• screamerpipe is mogelijk?
@nasty: Mogelijkheden genoeg.
Misschien niet goed vast gedraaid. Of een sensor vergeten.
@nasty: De Engelse tekst spreekt van een “gap between the engine and the exhaust”. Een kier dus, of anders gezegd een niet goed op de motor aansluitende uitlaat. Kapotte pakking of niet voldoende aangedraaid.
Wat is het nut van een gat in het uitlaatsysteem? Kan iemand mij dat toevallig uitleggen?
@banaan7: Het gas uit het uitlaatsysteem te laten ontsnappen.
@banaan7: heb je vroeger nooit een brommer gehad? Even een gaatje boren in je uitlaat en je gaat qua geluid van 2,5pk naar 15pk!
@banaan7: ja! Dan kunnen de gassen eruit. Zit op elke uitlaat, standaard.

In dit geval gaat het overigens om een tweede gat, waarvan ik je niet precies kan vertellen waar en waarom het er zat omdat de bron daar wat onduidelijk over is.
Wellicht een bewuste actie van Tom?
@pinut187: jij denkt echt dat meneer het gepland heeft nadat je hebt gelezen hoe bizar de samenloop van omstandigheden was?
@pinut187: Jij denkt dat Tom zelfmoord wilde plegen en in het harnas wilde sterven en daarbij ook zijn vriend wilde meesleuren in de dood?
@berlinetta: Vriendin..
Tja een katalysator zit er niet voor niks
Daarom altijd blijven rijden, een auto is niet om mee stil te staan.
Blij dat mijn auto een luchtkwaliteitssensor heeft, die gaat vanzelf op circuleren indien het niet goed is.

Dan nog een stukje offtopic:
Wel ironisch dat Ford ooit 2 reclames heeft gehad in de UK die later van de buis moesten omdat ze te grof waren.

https://www.youtube.com/watch?v=vFc4jP2synE

en

https://www.youtube.com/watch?v=IK-iiwVBxPU
@jack_abarth: Vind ik leuk, die reclames dan.
@jack_abarth: zit die sensor niet vooraan de auto (buitenkant dus). Dacht dat ik dat ooit eens op een cursus gehoord had. Nu ja, kan kog altijd verschillen per merk en model natuurlijk
@futse:

Nope, linksonder de voorruit. Het is overigens een kwaaltje bij Volvo dat die krengen eenvoudig kapot gaan en zo’n rotding kost al gauw € 180,-.
Ze deden tenminste wat hun lief was!!!
Dat is absurd, maar hoe kwam dat in de motorruimte vrij dan? Lekke uitlaat? Of open wastegate?

Fun fact: iets dat levenloos is heeft nooit een leven gehad, je kunt het dus geen levenloze lichamen noemen.
@dutchiehd:
Je naam doet je taalgevoel geen eer aan. “absurd” (belachelijk), “fun fact” en werkeloos betekent toch ook niet dat je nooit werk hebt gehad. Machteloos, vreugdeloos, futloos.
Het lichaam bevatte geen leven meer: levenloos.
@defl8:

Dit is toch anders wat mij tijdens biologie is aangeleerd: “Een levend wezen noem je een organisme. Een organisme dat geen levensverschijnselen meer vertoont is dood. Iets dat nooit heeft geleefd noem je levenloos.”
@jack_abarth: precies dus wat ze mij ook bij biologie uitgelegd hebben..
@dutchiehd: Mij ook.. Levenloos heeft nooit geleefd
@defl8: typ “levenloos” eens voor de grap in op Google, ze hebben mij echt niet voor de gek proberen te houden bij biologie.
@dutchiehd: vandale.nl geef ik voorrang een zoekmachine die om vreemde redenen ook niet de eerste resultaten van http://www.encyclo.nl/begrip/Levenloos kiest maar de Wiki definitie. Van Dale zegt:
Betekenis ‘ levenloos ‘ : le·ven·loos (bijvoeglijk naamwoord) 1niet levend

In de biologie betekent het misschien iets anders, maar in de financiële wereld is een ‘bank’ ook geen zitmeubel.
@defl8: Maar bij de biologie had het betrekking op mensen, dieren, planten en andere organismen, in dit geval is een ‘levenloos lichaam’ dus niet juist.
Zo das ook wel echt even een relatief klein foutje met hele grote gevolgen
Volgens the Sun zat er inderdaad geen gat in de uitlaat, maar een “gap” tussen het blok en de uitlaat:

https://www.thesun.co.uk/news/3140301/essex-couple-dead-car-poisonous-fumes-after-vehicle-modification/

Lekkende pakking dus.
Tragisch!

Een serieuze opmerking. Ik vind het jammer dat ‘tuners’ de katalysator er nog steeds helemaal uithalen (en dan terugsteken voor de keuring). Luchtvervuiling is wel degelijk een probleem in vele woongebieden en een katalysator maakt een enorm verschil. Zoals dit voorbeeld aanhaalt, doe het indien niet voor anderen, dan voor je eigen gezondheid, diegene die het meeste van de giftige uitlaatgassen gaat inademen is uiteindelijk de eigenaar zelf. Ben je jong denk je er niet aan dat bv. kanker is een van de meest voorkomende ziekten is, maar waarom onnodig risico nemen? Zeker in combinatie met andere risicofactoren (roken, werken met chemicalien etc) wordt bv de kans op kanker erg hoog.
Nu zou je zeggen dat je veel meer vermogen hebt zonder katalysator, maar dat is tegenwoordig nauwelijks waar, je kunt racecats kopen die volledig aan de normen voldoen en dus én een erg lage weerstand hebben en mooi schoon zijn. Maar ze kosten wel wat, dan is mijn opinie, ga je geld geven om je auto te ‘verbeteren’, doe het dan op een deftige manier…

(ik besef dat niet allen zullen luisteren, maar als er maar één geval als dit of kanker door wat getyp op mijn pc kan voorkomen kan worden…)
@onehp: Zwaar met je eens
@onehp: Ernstig met je eens! De laatste dagen is het ook weer treurig wat ik zag bij SBS Undercover (AdBlue uitzetten) en hier bij het EGR artikel (EGR uitzetten). Om nog maar niet te spreken wat 10% van de wijk de rest aandoet met houtkachels (meer fijnstof dan een vrachtwagen op 5 meter van je slaapkamerraam).
Heftig…
Jammer van deze liefhebber.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).