Deze schitterende Ferrari Testa Rossa is verdacht goedkoop

Auteur: , 27 Reacties

Goedkoop mag je overigens met een korreltje zout nemen.

Klassieke Ferrari’s zijn flink aan de prijs en modellen uit de 250-reeks spannen doorgaans de kroon. De 250 GTO en 250 GT California SWB zijn de bekende toppers, maar ook de Testa Rossa (met spatie dus) doen het traditioneel goed. In 2009 ging een exemplaar weg voor ruim 9 miljoen euro, in 2011 werd er voor een vergelijkbare 250 TR al ruim 11 miljoen euro betaald, terwijl begin 2014 zelfs zonder blikken of blozen 29 miljoen euro werd neergelegd voor een Testa Rossa.

Nu zal een Ferrari die voor 485.000 dollar te koop staat niet meteen een alarmbelletje doen rinkelen, maar als het om een 250 Testa Rossa gaat, dan is er iets aan de hand. Het gaat hier namelijk helemaal niet om een Testa Rossa, maar om een 330 GT met carnavalskostuum. Een heel fraai carnavalskostuum welteverstaan, maar het blijft een replica, terwijl het ooit een schitterende originele Ferrari-klassieker was.

Schuldige is Rod Tempero, een bedrijf in Nieuw Zeeland dat het bouwen van replica’s tot een ware kunst verheven heeft. De carrosserie├źn van de 250 GTO’s, Testa Rossa’s, D-Types en XJ13’s die ze bouwen worden, net als vroeger, met de hand geklopt uit aluminium. Het chassis wordt waarheidsgetrouw nagemaakt en de aandrijflijn komt uit een minder gewilde klassieker van datzelfde merk. Bij zo’n Jaguar kun je daarvoor een oude XJ slachtofferen, maar voor dit soort Ferrari-replica’s moet dus een ├ęchte Ferrari sterven en dat doet toch een beetje pijn. Zelfs als in de originele koets vervolgens een Jaguar V12 wordt gelepeld, zoals Tempero nogal eens schijnt te doen.

Modellen als de 250 GTE of 330 GT zijn dan misschien niet de mooiste auto’s die Enzo Ferrari ooit gebouwd heeft, het blijven schitterende en vooral authentieke klassiekers. Gelukkig zijn de prijzen van dergelijke wagens ook flink gestegen de laatste jaren, nog eens extra geholpen door het feit dat er al zovelen zijn opgeofferd voor een replica. Wie weet wordt het ooit nog rendabel om deze weer in originele staat te herstellen…



27 reacties

Prachtig! Doe mij deze maar ipv van een exemplaar van 10 miljoen plus!
@retsok: – van
@retsok: Ik zou het wel weten als ik het geld had…
@retsok: Voor 5 ton kan je er tenminste nog eens in rijden, voor 10+ miljoen staat hij alleen in de garage of showroom… zonde.
Heb dan toch zeker liever deze!
Ach ja, als er dan wel mee word gereden…..
@dutchdriftking: Top toch? Een replica om mee te rijden en een echte om naar te kijken. Ideaal!
@clarkson: precies.
Hoho, de 250 GTE niet zo mooi? Lees het artikel in de laatste Octane Magazine (maar dat doen jullie autoliefhebbers wss al) en bekijk de foto’s. T is een plaatje!
@eaudi: idd een prachtbak!
@eaudi: Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinige maar ik vind de 330 GT en de 250 GTE veel mooier dan de race Ferrari’s, zoals de bovenstaande. Veel chiquer en mooier lijnen.
doe mij maar een Bizzarrini
@: Ik ben het met je eens :p
Toch maar voor een 1:24 van Bburago gaan
@lompey: jij juicht zeker ook voor Bouwe Dob?
Prachtige auto, ik denk erg moeilijk te zien dat het een replica betreft.
@rufctr01: kun je bij Marijke Helwegen ook slecht zien zeker
Topsnelheid max 170 km/h? Is de Motor ook een replika V12?
Deze is wel goedkoper maar die andere is denk ik wel beter
@martijn11: beter in welk opzicht?
Petrolicius was ook bij een kerel die alleen een carrosserie had van zo’n 250. Had ‘ie opgebouwd met een andere Ferrari motor en onderdelen. Zag er geweldig uit en de man reed er geloof ik ook vaak mee.
Als je dan toch bezig bent, ga er dan helemaal voor. Gewoon een F12 als basis gebruiken. Dan heb je echt het beste van 2 werelden.
@beefcake: heb jij wel eens met een potente klassieker gereden?
@dizono: dat kan absoluut leuk zijn, maar zo’n ding, snaarstrak met 700+ pk lijkt me toch ook geinig.
Oef, een 330 GT vind ik toch heel wat mooier dan deze creatie… Zonde.
Filmpje van deze bouwer op Youtube gezien. Ik ben die onder de indruk van het vakmanschap. Met een originele gaat niemand meer rijden, maar met zo’n auto kun je toch prima de straat op? Geluid en de techniek klopt tot in de puntjes, dus ik zou me er niet voor schamen. Dit in tegenstelling tot de kitcars uit Engeland. Een Ford Probe of Peugeot 406 die zijn omgebouwd tot 430 Scuderia. Vreselijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).