
Al was dat niet de bedoeling van de Skoda L&K 130.
Bij Skoda pakken ze stageopdrachten het net even anders aan. Voor de tiende keer kregen studenten de kans om een eigen auto te ontwerpen en te bouwen. 28 leerlingen werkten meer dan 2.000 uur aan een bijzondere versie van de Skoda Superb Combi. De creatie heet L&K 130, als eerbetoon aan de oprichters Laurin & Klement én het 130-jarig bestaan van het merk. En laten we eerlijk zijn: dit is misschien wel de meest vakantieklare Superbs ooit — al is dat helemaal niet het doel geweest.
Officieel is de L&K 130 ontwikkeld als supportvoertuig voor professionele wielerwedstrijden, maar de aanpassingen maken ’m stiekem ook de droom van iedere fietsvakantieliefhebber. Al helemaal de vakantieganger met smaak, want man, wat zijn de rood-gouden details stijlvol.



Skoda pick-up
De studenten toverden de reguliere Superb Combi om tot een pick-up met een compleet nieuw achterstuk. Het dak is achter de C-stijl afgezaagd, de carrosserie is verstevigd en het resultaat is een open laadruimte met een slim uitschuifbaar laadplatform.




De originele kofferbak heeft plaatsgemaakt voor een laag geplaatste laadvloer, die met één druk op de knop naar achteren uitschuift. Twee standaard fietsendragers zijn op het platform gemonteerd. Als het geheel weer wordt ingetrokken, kantelen de fietsen onder een hoek van 35 graden omhoog, zodat de auto even lang blijft als de originele Superb Combi.
Het project bevat nog meer slimmigheden. Zo ontwikkelden de studenten een nieuwe schuifdeur aan de rechterzijde die niet naar buiten zwaait, maar netjes langs het koetswerk schuift. Daardoor kan de deur ook geopend worden als er wielrenners langszij rijden.

Chique interieurtje
Binnenin is het feest van kleur en traditie. Rode, witte, gouden en zwarte accenten sieren stoelen, dashboard en deurpanelen, allemaal gemaakt van gerecyclede materialen. De sportstoelen dragen trots het geborduurde “130 years” logo. En ja, er zijn extra voorzieningen voor wielerploegen toegevoegd — van opbergvakken tot communicatiesystemen.




De aandrijflijn blijft onaangetast en komt uit de bestaande Superb PHEV: een combinatie van een 1.5 TSI benzinemotor en elektromotor, samen goed voor 204 pk. Dankzij de 25,7 kWh-accu kun je zo’n 67 tot 69 kilometer elektrisch rijden, wat meer dan genoeg is voor etappes of kleine ritten van de camping naar de supermarkt. Opladen gaat tot 11 kW AC.
De Skoda L&K 130 is een eenmalig project, maar stiekem zouden we ’m zo in productie willen zien. Niet alleen als supportvoertuig voor de Tour de France, maar ook als ultieme vakantiecruiser. Zeker nu er genoeg snelladers op de route naar de zon staan.





Ideaal voor de TDF. Zijn ze toch al hoofdsponsor van. Ik vind het wel een leuke spirituele opvolger van de Felicia Fun. Zou hem zelf wel willen hebben!
Toevallig. Was net aan het kijken voor een superB als volgende auto. Iemand ervaringen hiermee icm een caravan?
Overigens is 69 echt niet genoeg voor een etappe hoor. Zelfs de kortste zijn langer dan dat en de langste vaak meer dan 200 km. Daarbij, veel heuvels of regelrechte bergen. Enige wat beetje meehelpt is dat voor een auto de snelheid meevalt.
Tijdritten zijn vaak niet zo lang.
Maar het blijft een meer dan prima begeleidingsauto voor wielerkoersen.
Jammer dat de design afdeling niet mee mocht doen met dit projectje.