• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met de EV op vakantie: wat kost opladen in het buitenland?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 16 juni 2025 om 11:03 – 10 Reacties

We zetten de laadtarieven in vakantielanden voor je op een rij.

Ook in de vakantieautowereld beginnen stekkerauto’s interessanter te worden. Er wordt gewerkt aan inductiewegen en er komen steeds meer EV’s bij die wel een caravan mogen trekken. De beste optie blijft een plug-in hybride. Na de Kuga PHEV is dit jaar de Mitsubishi Outlander stekkerhybride de beste trekauto volgens de ANWB.

Als je dan met een oplaadbare auto op pad gaat richting Zuid-Frankrijk, de Costa Brava of het Gardameer: in welke landen ben je dan het voordeligst uit met opladen? Je weet namelijk al dat je beter in België benzine kunt tanken dan in Luxemburg, maar hoe zit dat met het tanken van kilowattuurtjes?

Opladen in het buitenland

Voor leken is het gelukkig een stuk gemakkelijker om in het buitenland op te laden dan te tanken. Geen ingewikkelde benzinecodes die je moet vermijden in Frankrijk. EV-rijders krijgen gewoon te maken met exact dezelfde palen als in Nederland. Tenminste, als je oplaadt bij bijvoorbeeld Fastned. Ook handig: als je stopt bij een laadstation van Fastned, Ionity, Atlante of Electra kun je met één pasje bij alle vier de aanbieders opladen.

Prijs snelladen in het buitenland

Voor dit artikel nemen we voor het gemak de drie populairste vakantiebestemmingen van Nederlanders in de zomer: Frankrijk, Spanje en Italië. De prijzen zijn per kWh bij het snelladen van je elektrische auto. Omdat Fastned geen snelladers heeft staan in Luxemburg en Oostenrijk worden hier prijzen van andere aanbieders getoond.

Bestemming Frankrijk:

  • Nederland: € 0,74
  • België: € 0,73
  • Luxemburg: € 0,63 (Chargy)
  • Frankrijk: € 0,59

Bestemming Spanje

  • Nederland: € 0,74
  • België: € 0,73
  • Frankrijk: € 0,59
  • Spanje: € 0,59

Bestemming Italië:

  • Nederland: € 0,74
  • Duitsland: € 0,73
  • Zwitserland: 0,73 Zwitserse Frank (€ 0,776)
  • Oostenrijk: € 0,69 (Ionity)
  • Italië: € 0,89

Conclusie: snelladen is het goedkoopst in Frankrijk en Spanje. Heb je dus de keuze om net voor of over de grens tussen België en Frankrijk te laden, ga dan pas als je in Frankrijk bent. Voor degenen die naar Italië gaan, zijn de verschillen minimaal. Als je dan toch wat wilt besparen om later een gellato van te kopen: snellaadt even voor je in Italië bent.

Ook interessant!

  • Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit
    Zakelijke rijder laat EV staan vanwege de vakantierit
  • Video: Vrouw tankt benzine in een tasje
  • Vaarwel diesel, EV doet nu de zakelijke kilometers
    Vaarwel diesel, EV doet nu de zakelijke kilometers
  • Waarom je je EV misschien niet kunt opladen door de waterstand

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, fastned, geld, ionity, laadtarieven, opladen, Vakantie

Vorig bericht: « VIDEO: ”Snelste Huracán Performante van Europa” crasht zwaar in Brabantse sloot
Volgend bericht: Video: denken nog de afslag te kunnen pakken »

Lees Interacties

Reacties

  1. leefvrij zegt

    16 juni 2025 om 11:34

    Snelladen met je PHEV, er zijn maar weinig die dat kunnen. De Outlander heeft een niet gangbare CHAdeMO.

    Login om te reageren
    • mikeyman zegt

      16 juni 2025 om 11:49

      M’n Kodiaq laadt tot 50kWh.

      Dat gezegd hebbende, zit de crux wel in de term ‘andere aanbieders’. De combinatie laadpas/laadpaal maakt nogal wat verschil. Totale chaos om tot een prijs te komen, zeker als je niet van tevoren alles uit wil zoeken.

      Ionity werkt overigens best ok, en met goedkoop maandabonnement ook goed te betalen.

      Login om te reageren
      • mikeyman zegt

        16 juni 2025 om 11:51

        Gewoon met ccs2 trouwens.

        Login om te reageren
  2. Bobbie zegt

    16 juni 2025 om 12:09

    In Frankrijk misschien ook kijken naar het netwerk van https://iecharge.io/pricing/ .

    Helaas niet langs de snelwegen, maar vooral langs de Route Nationale. Maar met een tarief van 25 cent per KW wel interessant. Gewoon met de pinpas en tot 300kw snelladen.

    Login om te reageren
    • Mike zegt

      16 juni 2025 om 12:26

      Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je niet overal met een pinpas zou kunnen laden. Toch irritant als je een speciaal pasje nodig hebt, dat kost m.i. ook klanten.

      Login om te reageren
      • Bobbie zegt

        16 juni 2025 om 12:43

        Het is zelfs zo dat als je bij die iecharge.io met je laadpas betaald je wel je staandaard tarief betaald. In Frankrijk dus 59 cent mat dan dus meer dan het dubbele is. Dus gwoon de pinpas daar is ideaal.

        Login om te reageren
  3. jerone zegt

    16 juni 2025 om 12:28

    Uhu. Wat betaal je bij Tesla Superchargers? In NL tussen 0,30-0,40/kWh en ik meen niet heel anders in andere EU landen. 10,- maandabonnementje voor niet Tesla’s en klaar.

    Login om te reageren
  4. eimert zegt

    16 juni 2025 om 12:35

    Tegenwoordig kan iedereen bij een tesla supercharger laden. Dat ging prima met een Renault Zoe met CCS stekker. Dat kost ongeveer €0.40/kwh tot €0.50/kwh. Afhankelijk van het land en tijdstip. De prijs is eenvoudig in de tesla app te vinden. Wel even 5 minuten van de snelweg af. Wel vaak bij een hotel of winkelcentrum. Kan men gelijk even winkelen

    Login om te reageren
    • Bobbie zegt

      16 juni 2025 om 14:14

      Is inderdaad wat goedkoper, echter moet je dan niet gaan lunchen of zo, want je betaald 1€ per minuut als je ingeplugged bent en hij is vol bij Tesla in Frankrijk.

      Daarnaast is de helft van de laadpleinen van tesla nog met 150kwh laders uitgerust. Als je auto sneller kan laden is dat verloren tijd. In mijn geval ook bij de nieuwere Tesla laders van 250kwh.

      Login om te reageren
  5. zoomzoom zegt

    16 juni 2025 om 13:03

    Geen reclame: maar kijk eens naar het Power-abonnement van Ionity; 0,39 of 0,49 cent per KwH. Goed netwerk (Zeker Duitsland, Oostenrijk. In Italië iets minder). Per maand aan en uitzetbaar. Heeft mij veel geld gescheeld in de zomers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North