
We zetten de laadtarieven in vakantielanden voor je op een rij.
Ook in de vakantieautowereld beginnen stekkerauto’s interessanter te worden. Er wordt gewerkt aan inductiewegen en er komen steeds meer EV’s bij die wel een caravan mogen trekken. De beste optie blijft een plug-in hybride. Na de Kuga PHEV is dit jaar de Mitsubishi Outlander stekkerhybride de beste trekauto volgens de ANWB.
Als je dan met een oplaadbare auto op pad gaat richting Zuid-Frankrijk, de Costa Brava of het Gardameer: in welke landen ben je dan het voordeligst uit met opladen? Je weet namelijk al dat je beter in België benzine kunt tanken dan in Luxemburg, maar hoe zit dat met het tanken van kilowattuurtjes?
Opladen in het buitenland
Voor leken is het gelukkig een stuk gemakkelijker om in het buitenland op te laden dan te tanken. Geen ingewikkelde benzinecodes die je moet vermijden in Frankrijk. EV-rijders krijgen gewoon te maken met exact dezelfde palen als in Nederland. Tenminste, als je oplaadt bij bijvoorbeeld Fastned. Ook handig: als je stopt bij een laadstation van Fastned, Ionity, Atlante of Electra kun je met één pasje bij alle vier de aanbieders opladen.
Prijs snelladen in het buitenland
Voor dit artikel nemen we voor het gemak de drie populairste vakantiebestemmingen van Nederlanders in de zomer: Frankrijk, Spanje en Italië. De prijzen zijn per kWh bij het snelladen van je elektrische auto. Omdat Fastned geen snelladers heeft staan in Luxemburg en Oostenrijk worden hier prijzen van andere aanbieders getoond.
Bestemming Frankrijk:
- Nederland: € 0,74
- België: € 0,73
- Luxemburg: € 0,63 (Chargy)
- Frankrijk: € 0,59
Bestemming Spanje
- Nederland: € 0,74
- België: € 0,73
- Frankrijk: € 0,59
- Spanje: € 0,59
Bestemming Italië:
- Nederland: € 0,74
- Duitsland: € 0,73
- Zwitserland: 0,73 Zwitserse Frank (€ 0,776)
- Oostenrijk: € 0,69 (Ionity)
- Italië: € 0,89
Conclusie: snelladen is het goedkoopst in Frankrijk en Spanje. Heb je dus de keuze om net voor of over de grens tussen België en Frankrijk te laden, ga dan pas als je in Frankrijk bent. Voor degenen die naar Italië gaan, zijn de verschillen minimaal. Als je dan toch wat wilt besparen om later een gellato van te kopen: snellaadt even voor je in Italië bent.





Snelladen met je PHEV, er zijn maar weinig die dat kunnen. De Outlander heeft een niet gangbare CHAdeMO.
M’n Kodiaq laadt tot 50kWh.
Dat gezegd hebbende, zit de crux wel in de term ‘andere aanbieders’. De combinatie laadpas/laadpaal maakt nogal wat verschil. Totale chaos om tot een prijs te komen, zeker als je niet van tevoren alles uit wil zoeken.
Ionity werkt overigens best ok, en met goedkoop maandabonnement ook goed te betalen.
Gewoon met ccs2 trouwens.
In Frankrijk misschien ook kijken naar het netwerk van https://iecharge.io/pricing/ .
Helaas niet langs de snelwegen, maar vooral langs de Route Nationale. Maar met een tarief van 25 cent per KW wel interessant. Gewoon met de pinpas en tot 300kw snelladen.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je niet overal met een pinpas zou kunnen laden. Toch irritant als je een speciaal pasje nodig hebt, dat kost m.i. ook klanten.
Het is zelfs zo dat als je bij die iecharge.io met je laadpas betaald je wel je staandaard tarief betaald. In Frankrijk dus 59 cent mat dan dus meer dan het dubbele is. Dus gwoon de pinpas daar is ideaal.
Uhu. Wat betaal je bij Tesla Superchargers? In NL tussen 0,30-0,40/kWh en ik meen niet heel anders in andere EU landen. 10,- maandabonnementje voor niet Tesla’s en klaar.
Tegenwoordig kan iedereen bij een tesla supercharger laden. Dat ging prima met een Renault Zoe met CCS stekker. Dat kost ongeveer €0.40/kwh tot €0.50/kwh. Afhankelijk van het land en tijdstip. De prijs is eenvoudig in de tesla app te vinden. Wel even 5 minuten van de snelweg af. Wel vaak bij een hotel of winkelcentrum. Kan men gelijk even winkelen
Is inderdaad wat goedkoper, echter moet je dan niet gaan lunchen of zo, want je betaald 1€ per minuut als je ingeplugged bent en hij is vol bij Tesla in Frankrijk.
Daarnaast is de helft van de laadpleinen van tesla nog met 150kwh laders uitgerust. Als je auto sneller kan laden is dat verloren tijd. In mijn geval ook bij de nieuwere Tesla laders van 250kwh.
Geen reclame: maar kijk eens naar het Power-abonnement van Ionity; 0,39 of 0,49 cent per KwH. Goed netwerk (Zeker Duitsland, Oostenrijk. In Italië iets minder). Per maand aan en uitzetbaar. Heeft mij veel geld gescheeld in de zomers.