
Deel 2 van de snellaadtest, nu met onbeperkt budget!
Mocht je het gemist hebben: gisteren verscheen op onze site het eerste deel van het WK Snelladen a.k.a. The Fastest Charging Car 2025. Daarbij keken we naar de categorie tot €50.000. Vandaag deel 2, waarbij we kijken naar de echte kanonnen! Geld speelt hierbij geen enkele rol.
De kandidaten
We zullen de kandidaten meteen aan jullie voorstellen. Ook in deze categorie hebben we vijf kandidaten. Hieronder de specificaties zoals die door de fabriek zijn opgegeven:
| Bruto accu- capaciteit | WLTP-range | Snellaad- vermogen | |
| Audi A6 e-tron Avant | 83,0 kWh | 589 km | 270 kW |
| Audi RS e-tron GT Performance | 105,0 kWh | 592 km | 320 kW |
| Lotus Emeya R | 102,0 kWh | 458 km | 420 kW |
| Porsche Macan | 100,0 kWh | 644 km | 270 kW |
| Porsche Taycan GTS | 105,0 kWh | 630 km | 320 kW |







De werkwijze hadden we bij deel 1 al toegelicht maar we zullen het nog even kort herhalen. Tijdens de test hebben we alle auto’s eerst 20 minuten warm gereden, om ze vervolgens direct aan de lader te hangen. Daarbij hebben we gezorgd dat de accu ongeveer tot 10% leeg was, voor de optimale laadsnelheid. Bij 80% houden we het voor gezien, want dan stort de laadcurve compleet in.
5. Audi A6 e-tron Avant
Vanafprijs: €61.490

Piekvermogen: 268 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 192 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 23 minuten
Op nummer 5 treffen we het ‘koopje’ van de groep: de Audi A6 e-tron. De auto noteert een mooi piekvermogen van 268 kW, maar zette daarna vrij snel de afdaling in. Het gemiddelde laadvermogen komt uit op 192 kW, alsnog niks om je voor te schamen.

4. Porsche Macan
Vanafprijs: €86.000

Piekvermogen: 270 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 200,9 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 22 minuten

De Macan en de A6 e-tron lijken niet op elkaar, maar het zijn wel auto’s die onderhuids veel gemeen hebben. De A6 net 2 kW tekort kwam, weet de Macan zijn maximale laadvermogen van 270 kW te halen. De laadcurve van de Macan loopt ook minder snel naar beneden, maar er zijn wel twee duidelijke dipjes te zien.
3. Audi e-tron GT
Vanafprijs: €164.990

Piekvermogen: 322 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 278 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 17 minuten

Dan komen we nu bij de écht dure jongens. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De Audi e-tron GT gaat snel naar de 300 kW en weet dit tot wel 60% vast te houden. Daarna zakt de laadcurve flink in, maar dat is relatief. Het laadvermogen zit na de 60% nog steeds boven de 200 kW.
2. Porsche Taycan GTS
Vanafprijs: €155.000

Piekvermogen: 314 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 281,3 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 16 minuten

De Taycan is natuurlijk een zustermodel van de Audi, maar in onze test presteerde de Porsche nog iets beter. Er werd een hele indrukwekkende laadcurve neergezet: tot 65% wordt er vol gas gegeven met laden. Daarmee ben je gewoon in een kwartiertje klaar.
1. Lotus Emeya R
Vanafprijs: €150.595

Piekvermogen: 371 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 311,3 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 14 minuten

Het komt niet helemaal uit de lucht vallen, maar wederom kunnen we de Lotus Emeya tot de winnaar kronen. Terwijl de Emeya niet eens zijn maximale potentie bereikte. De fabrieksopgave van 420 kW was sowieso niet haalbaar, om de eenvoudige reden dat de laadpaal niet verder dan 400 kW gaat. De auto bleef echter steken op 371 kW. Maar dat is alsnog een heel indrukwekkend cijfer, begrijp ons niet verkeerd. In een luttele 14 minuten hadden we de auto van 10 tot 80% vol. Chapeau Lotus!
Met dank aan FastNed voor het faciliteren van deze test en het aanleveren van de data!





Dit is natuurlijk super.
Maar eigenlijk moet je dit naast het reële verbruik leggen om te kijken hoeveel km je erbij hebt geladen.
Want het is leuk als die Lotus sneller is, maar als je vervolgens verder kunt rijden met de Audi, is dat nog steeds beter.
Met de oranje Emeya R (918 pk) zit ik meestal rond de 22 Wh/km, maar met de 600 pk versie eerder rond de 20 Wh/km.
Dat kan je vrij eenvoudig berekenen. De 10-80% laadtijden betekenen dus 70% accu, en dus 70% van het opgegeven rijbereik.
Lotus 458km * 0,7 = 320,6 km in 14 minuten. Oftewel, dat is 1374 km/h.
De Audi A6 doet 589 * 0,7 = 412,3 km in 23 minuten. Dat is 1075 km/h.
De Taycan GTS doet 630 * 0,7 = 441 km in 16 minuten. Oftewel 1654 om/h !!!
De anderen kan je zelf berekenen. Maar ja, met een Taycan GTS ben je dus waarschijnlijk sneller op je bestemming dan met de Lotus.
Hoe kom je bij 458 km voor de Lotus en 630 bij de Taycan? 630 is volgens mij max WLTP bereik, dat is bij de Emeya 610.
Misschien de Eletre gepakt? Die verbruikt wel meer en komt eerder in die buurt, al lijkt ook die qua WLTP wel hoger te zitten. Jouw verbruikscijfers missen trouwens een 0, maar zijn voor het type auto dan nog steeds best oké als je ermee rijdt zoals bedoeld.
@banderas Dat staat in het artikel.
China rules 😱
Zo dan die laadcurves van de E-tron en Taycan zien er wel netjes uit zeg.
Leuke test om te zien. Overigens ben ik zelf vorig jaar met een Q8 e-tron door duitsland gereden. We ramden door tot 1 of 2%, en dan ging ie pas aan de lader. In de praktijk was het constant 180 ongeveer rijden, en dan de laatste kilometers langzamer als dat nodig was, omdat we het anders niet haalden. Geen centje pijn om met een EV lange afstanden af te leggen daar. Elders in Europa lijkt het mij wel moeilijker.
De Franse peages zijn inmiddels ook uitstekend voorzien.
Zijn er nog mensen die super dure auto’s kopen maar niet met het vliegtuig op vakantie gaan? Die pakken toch de priority lane op Schiphol?
Mooie prestaties. De Neue klasse IX3 die dit jaar wordt gelanceerd zou ook met 400kw kunnen laden volgens de journalisten die er al uitgebreid hebben mogen mee kennis maken.
Mooie prestaties maar eerlijk toegegeven een Taycan heeft een slecht gemiddeld je-verbruik tov veel EV’s. De facelift doet het weliswaar beter in range maar bij de oude was dat wel een dingetje, 250-280km range op een volle accu die je in de praktijk oplaadt tot 80-85% Max.
Diminishing returns. Bij de mij minus 50k auto’s moet je nauwelijks opleggen en ben je bijna dubbel zo snel als de slechtste. Of een kwartier gewonnen. Met de winnaar hier betaal je meer dan dubbel en win je 5 minuten….
Want de enige reden om een Porsche te kopen is de laadsnelheid…
Jammer dat Audi bij de A6 zo’n skihelling (of Tesla…) laad curve gemaakt heeft. Als ze dat zoals op hun eerdere modellen (zie hier de e-tron GT) zou je bij meer laadstations echt snel kunnen laden.