• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

WK Snelladen 2025: welke EV laadt het allersnelst?

Auteur: machielvdd, gepost 20 juni 2025 om 15:00 – 15 Reacties

Deel 2 van de snellaadtest, nu met onbeperkt budget!

Mocht je het gemist hebben: gisteren verscheen op onze site het eerste deel van het WK Snelladen a.k.a. The Fastest Charging Car 2025. Daarbij keken we naar de categorie tot €50.000. Vandaag deel 2, waarbij we kijken naar de echte kanonnen! Geld speelt hierbij geen enkele rol.

De kandidaten

We zullen de kandidaten meteen aan jullie voorstellen. Ook in deze categorie hebben we vijf kandidaten. Hieronder de specificaties zoals die door de fabriek zijn opgegeven:


Bruto accu-
capaciteit
WLTP-rangeSnellaad-
vermogen
Audi A6 e-tron Avant 83,0 kWh589 km270 kW
Audi RS e-tron GT Performance105,0 kWh592 km320 kW
Lotus Emeya R102,0 kWh458 km420 kW
Porsche Macan100,0 kWh644 km270 kW
Porsche Taycan GTS105,0 kWh630 km320 kW

De werkwijze hadden we bij deel 1 al toegelicht maar we zullen het nog even kort herhalen. Tijdens de test hebben we alle auto’s eerst 20 minuten warm gereden, om ze vervolgens direct aan de lader te hangen. Daarbij hebben we gezorgd dat de accu ongeveer tot 10% leeg was, voor de optimale laadsnelheid. Bij 80% houden we het voor gezien, want dan stort de laadcurve compleet in.

5. Audi A6 e-tron Avant

Vanafprijs: €61.490

WK Snelladen: wat is de snelste ladende EV van 2025?

Piekvermogen: 268 kW

Gemiddeld vermogen 10%-80%: 192 kW

Tijd 10% tot 80% laden: 23 minuten

Op nummer 5 treffen we het ‘koopje’ van de groep: de Audi A6 e-tron. De auto noteert een mooi piekvermogen van 268 kW, maar zette daarna vrij snel de afdaling in. Het gemiddelde laadvermogen komt uit op 192 kW, alsnog niks om je voor te schamen.

4. Porsche Macan

Vanafprijs: €86.000

WK Snelladen: wat is de snelste ladende EV van 2025?

Piekvermogen: 270 kW

Gemiddeld vermogen 10%-80%: 200,9 kW

Tijd 10% tot 80% laden: 22 minuten

De Macan en de A6 e-tron lijken niet op elkaar, maar het zijn wel auto’s die onderhuids veel gemeen hebben. De A6 net 2 kW tekort kwam, weet de Macan zijn maximale laadvermogen van 270 kW te halen. De laadcurve van de Macan loopt ook minder snel naar beneden, maar er zijn wel twee duidelijke dipjes te zien.

3. Audi e-tron GT

Vanafprijs: €164.990

WK Snelladen: wat is de snelste ladende EV van 2025?

Piekvermogen: 322 kW

Gemiddeld vermogen 10%-80%: 278 kW

Tijd 10% tot 80% laden: 17 minuten

Dan komen we nu bij de écht dure jongens. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De Audi e-tron GT gaat snel naar de 300 kW en weet dit tot wel 60% vast te houden. Daarna zakt de laadcurve flink in, maar dat is relatief. Het laadvermogen zit na de 60% nog steeds boven de 200 kW.

2. Porsche Taycan GTS

Vanafprijs: €155.000

WK Snelladen: wat is de snelste ladende EV van 2025?

Piekvermogen: 314 kW

Gemiddeld vermogen 10%-80%: 281,3 kW

Tijd 10% tot 80% laden: 16 minuten

De Taycan is natuurlijk een zustermodel van de Audi, maar in onze test presteerde de Porsche nog iets beter. Er werd een hele indrukwekkende laadcurve neergezet: tot 65% wordt er vol gas gegeven met laden. Daarmee ben je gewoon in een kwartiertje klaar.

1. Lotus Emeya R

Vanafprijs: €150.595

WK Snelladen: wat is de snelste ladende EV van 2025?

Piekvermogen: 371 kW

Gemiddeld vermogen 10%-80%: 311,3 kW

Tijd 10% tot 80% laden: 14 minuten

Het komt niet helemaal uit de lucht vallen, maar wederom kunnen we de Lotus Emeya tot de winnaar kronen. Terwijl de Emeya niet eens zijn maximale potentie bereikte. De fabrieksopgave van 420 kW was sowieso niet haalbaar, om de eenvoudige reden dat de laadpaal niet verder dan 400 kW gaat. De auto bleef echter steken op 371 kW. Maar dat is alsnog een heel indrukwekkend cijfer, begrijp ons niet verkeerd. In een luttele 14 minuten hadden we de auto van 10 tot 80% vol. Chapeau Lotus!

Met dank aan FastNed voor het faciliteren van deze test en het aanleveren van de data!

Ook interessant!

  • WK Snelladen 2025: welke EV tot €50k laadt het snelst?
  • Niemand wil dure EV's: einde Audi Q8 e-tron dreigt
    Niemand wil dure EV's: einde Audi Q8 e-tron dreigt
  • Nooit meer wachten bij het snelladen!
  • De dikste snellader van het land staat in Zeeland
    Nu kunnen we ook EV's snel laden in de kou!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, e-tron, e-tron-gt, Elektrisch, emeya, laadpaal, Lotus, macan, Porsche, snelladen, Taycan, Video

Vorig bericht: « Deze Skoda Superb is helemaal klaar voor de zomervakantie
Volgend bericht: Gespot – Wiesmann met een gloednieuw ‘oud’ kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    20 juni 2025 om 15:35

    Dit is natuurlijk super.
    Maar eigenlijk moet je dit naast het reële verbruik leggen om te kijken hoeveel km je erbij hebt geladen.
    Want het is leuk als die Lotus sneller is, maar als je vervolgens verder kunt rijden met de Audi, is dat nog steeds beter.

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      20 juni 2025 om 15:56

      Met de oranje Emeya R (918 pk) zit ik meestal rond de 22 Wh/km, maar met de 600 pk versie eerder rond de 20 Wh/km.

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      20 juni 2025 om 16:11

      Dat kan je vrij eenvoudig berekenen. De 10-80% laadtijden betekenen dus 70% accu, en dus 70% van het opgegeven rijbereik.

      Lotus 458km * 0,7 = 320,6 km in 14 minuten. Oftewel, dat is 1374 km/h.

      De Audi A6 doet 589 * 0,7 = 412,3 km in 23 minuten. Dat is 1075 km/h.

      De Taycan GTS doet 630 * 0,7 = 441 km in 16 minuten. Oftewel 1654 om/h !!!

      De anderen kan je zelf berekenen. Maar ja, met een Taycan GTS ben je dus waarschijnlijk sneller op je bestemming dan met de Lotus.

      Login om te reageren
      • banderas zegt

        20 juni 2025 om 17:14

        Hoe kom je bij 458 km voor de Lotus en 630 bij de Taycan? 630 is volgens mij max WLTP bereik, dat is bij de Emeya 610.

        Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          21 juni 2025 om 10:02

          Misschien de Eletre gepakt? Die verbruikt wel meer en komt eerder in die buurt, al lijkt ook die qua WLTP wel hoger te zitten. Jouw verbruikscijfers missen trouwens een 0, maar zijn voor het type auto dan nog steeds best oké als je ermee rijdt zoals bedoeld.

          Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          23 juni 2025 om 08:17

          @banderas Dat staat in het artikel.

          Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    20 juni 2025 om 15:36

    China rules 😱

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    20 juni 2025 om 15:36

    Zo dan die laadcurves van de E-tron en Taycan zien er wel netjes uit zeg.

    Leuke test om te zien. Overigens ben ik zelf vorig jaar met een Q8 e-tron door duitsland gereden. We ramden door tot 1 of 2%, en dan ging ie pas aan de lader. In de praktijk was het constant 180 ongeveer rijden, en dan de laatste kilometers langzamer als dat nodig was, omdat we het anders niet haalden. Geen centje pijn om met een EV lange afstanden af te leggen daar. Elders in Europa lijkt het mij wel moeilijker.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      20 juni 2025 om 18:14

      De Franse peages zijn inmiddels ook uitstekend voorzien.

      Login om te reageren
      • Reinier zegt

        22 juni 2025 om 14:39

        Zijn er nog mensen die super dure auto’s kopen maar niet met het vliegtuig op vakantie gaan? Die pakken toch de priority lane op Schiphol?

        Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    20 juni 2025 om 17:59

    Mooie prestaties. De Neue klasse IX3 die dit jaar wordt gelanceerd zou ook met 400kw kunnen laden volgens de journalisten die er al uitgebreid hebben mogen mee kennis maken.

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    20 juni 2025 om 20:06

    Mooie prestaties maar eerlijk toegegeven een Taycan heeft een slecht gemiddeld je-verbruik tov veel EV’s. De facelift doet het weliswaar beter in range maar bij de oude was dat wel een dingetje, 250-280km range op een volle accu die je in de praktijk oplaadt tot 80-85% Max.

    Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    20 juni 2025 om 21:53

    Diminishing returns. Bij de mij minus 50k auto’s moet je nauwelijks opleggen en ben je bijna dubbel zo snel als de slechtste. Of een kwartier gewonnen. Met de winnaar hier betaal je meer dan dubbel en win je 5 minuten….

    Login om te reageren
    • Reinier zegt

      22 juni 2025 om 14:41

      Want de enige reden om een Porsche te kopen is de laadsnelheid…

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    21 juni 2025 om 06:45

    Jammer dat Audi bij de A6 zo’n skihelling (of Tesla…) laad curve gemaakt heeft. Als ze dat zoals op hun eerdere modellen (zie hier de e-tron GT) zou je bij meer laadstations echt snel kunnen laden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North