• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze sleeper doet 100-200 sneller dan 0-100

Auteur: willeme, gepost 27 mei 2018 om 20:02 – 47 Reacties

Opel Kadett GSI


We hebben het over kilometer per uur, uiteraard.

Je hebt sleepers en echte sleepers. Je weet wel, auto’s die er totaal niet snel zien, maar het ondertussen wél zijn. Neem de Opel Kadett GSI, een van de lekkerste hot hatches uit de jaren ’80. In absolute zin is dat geen sleeper. Het is immers vrij duidelijk dat het een snelle hatchback is. Zeker ten opzichte van de Kadett 1.3 GL van de buurman, overbuurman en achterbuurman. Dikke bumpers, honingraat grille, spoiler en kekke velgejes maakten duidelijk dat je 156 pk onder je rechtervoet had. Indrukwekkend voor die tijd.

Opel Kadett GSI

Die 156 pk is dus het uitgangspunt. Sommige mensen probeerden er destijds wat meer uit te halen. Daar zitten enkele extreme exemplaren tussen, maar zo bizar als deze Kadett GSI hebben we nog niet gezien. Dan bedoelen we niet eens het uiterlijk, want er zijn maar een paar aanwijzingen dat deze Kadett sneller is dan jouw auto. En nee, het maakt niet uit wat je rijdt, jouw auto is langzamer. De aanwijzingen zijn semislick banden, de custom uitlaat, het ontbreken van een rechter buitenspiegel en een wel heel grote intercooler.

Opel Kadett GSI

Die intercooler is er om de gigantische turbo-installatie goed te kunnen koelen. Niet dat we beelden van de turbo hebben gezien, maar vanwege het feit dat de viercilinder dankzij die turbo nu goed is voor 1.250 (!) trappelende paardjes! U leest het goed, deze Opel Kadett heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron Super Sport. De acceleratietijden zijn eveneens apart. 0-100 km/u doet ‘ie ongeveer in 4 seconden, waarschijnlijk om wielspin te voorkomen, ondanks de vierwielaandrijving. De 100 naar 200 is korter, namelijk 3,7 seconden. Je leest het goed, eenmaal op snelheid gaat het dus alleen maar harder. Tijdens de 1/2 mile runs haalt deze Kadett 315 km/u. Een halve mijl is iets meer dan 800 meter, dus iets korter dan de boot van de Papa van Lance Stroll. Maar het gaafste van deze Kadett is nog het uiterlijk. Een ware sleeper.

Ook interessant!

  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Koop de tofste - en wellicht snelste - camper van Marktplaats
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

kadett, Opel, tuning

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Monaco 2018
Volgend bericht: Will Power wint de Indy 500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    27 mei 2018 om 20:14

    Opel Rakett

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      27 mei 2018 om 21:55

      @moveyourmind: whahH

      Login om te reageren
  2. eirmakk zegt

    27 mei 2018 om 20:17

    Aantal jaren geleden op de a16. Ik reed daar ongeveer 150 160 toen zo een afgeragde opel kadet begon te kleven. Ik dacht bij mezelf laat ik hem is die 210 pk saab power laten zien maar ik heb mijn lesje geleerd toen. Ik heb nog nooit een snellere auto gezien die vanaf zo een snelheid accelereert. Het leek alsof ik stil stond. Heerlijke wagens die kadetten. Ik denk ook dat iedereen er eentje heeft gehad destijds.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      27 mei 2018 om 20:59

      @eirmakk: zo kende iemand met een knalgele kadett…. compleet omgebouwd tot racer aan de binnenkant. Buitenkant was alleen de knalgele kleur en de velgen aangepast. Fantastisch hoeveel sportautos ermee losgereden werden door die ‘gare’ kadett…

      Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    27 mei 2018 om 20:18

    Halverwege het filmpje hebben ze toch maar een linker buitenspiegel gemonteerd. Maar een rolkooi leek ze nog steeds overbodig… Verder wel een gaaf project!

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    27 mei 2018 om 20:23

    Indrukwekkend. Ik vraag me af wat er eigenlijk nog ‘Kadett’ is aan deze auto, behalve de carrosserie, want met alleen een overmaatse turbo + intercooler red je het niet om 1250 pk te ontwikkelen, laat staan in toom te houden.

    Verder is het vooral nostalgie, zo’n Kadett. Vrijwel allemaal weggerot, helaas. Dat had concurrent VW met de Golf toch beter voor elkaar; die zie je zelfs nu nog wel regelmatig in het wild.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      27 mei 2018 om 21:32

      @RRRobert: Dat valt nog vies mee, dat rotten. Ik durf zelfs te stellen dat ze lichtelijk beter tegen de Europese weersomstandigheden kunnen, dan de Golf. Alleen de Golf heeft een hele schare fanatieke liefhebbers die er tot op de dag van vandaag alles aan doen om hun Golfje in nieuwstaat te houden. En de Kadett.. Tsja.. Die heeft dat niet. Dat is een beetje een nobody vergeleken met de Golf wat betreft status.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        27 mei 2018 om 21:48

        @rikus: De Golf 2 was schier onverwoestbaar; pas na een jaar of acht, negen begonnen er -soms- wat plekjes te komen. De mijne was na elf jaar nog perfect en moest pas naar de sloop toen -ie total loss raakte in een kop-staartbotsing. De Kadett van m’n schoonouders was motorisch onverwoestbaar (1.6 16v), maar om de drie, vier jaar waren de spatbordranden achter en de dorpels aan vervanging toe; en dat terwijl de auto nog garage gestald was.

        Gek genoeg kochten mijn ouders gelijktijdig een Golf 3 die ook roestte, maar dan op de gekste plekken,meestal midden in het plaatwerk. Later bleek dat Volkswagen in die jaren staal was gaan gebruiken waar relatief veel schroot in was verwerkt.

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          27 mei 2018 om 22:33

          @rrrobert: VW nam vanaf modeljaar 1981 maatregelen om de roestende Golf 1 halt toe te roepen, bij de Golf 3 is het foutgelopen met het plaatwerk, vanaf golf 4 waren ze er weer helemaal (behalve 02k versnellingsbak)
          Golf 5 was was de opvatting van deuren totaal naast de kwestie, ze bedoelden het goed, maar ja)
          En, reeds bij de aankoop van hun nieuwe Kadett droeg het jonge publiek petjes, over voorlopers gesproken.

          Login om te reageren
      • eklasse zegt

        27 mei 2018 om 22:29

        @rikus: Onzin Rikus. Kadetten roesten allemaal weg bij de achterspatborden.

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          27 mei 2018 om 23:23

          @eklasse: ze roesten ja. Maar een Golf ook. Meneer rrrobert stelt dat de Golf het in dat opzicht toch beter doet, aangezien je die nog geregeld in het wild ziet. Dat komt niet doordat ze niet roesten, integendeel, maar omdat er nou eenmaal een grotere schare liefhebbers is die de Golf in schiere topconditie houdt. En ja, u moet toch toegeven, zoveel liefhebbers heeft de Kadett niet. Dus logisch dat je ze minder in het straatbeeld ziet. Maar zoek eens een Kadett op een bekende site voor tweedehands spulletjes, en je zult zien dat het wel meevalt met dat wegrotten. Maar u heeft ook gelijk meneer e klasse, ook Kadetten roesten. Dat heb ik ook niet ontkend toch?

          Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    27 mei 2018 om 20:27

    de Opel diy tuning scene staat sowieso op eenzame hoogte ..

    ze hadden bij GM gewoon 10 van die handige hobby Maaskantenaren moeten aannemen ..

    Login om te reageren
  6. turbo623 zegt

    27 mei 2018 om 20:34

    Hoe krijg je 1250 pk uit een 2-liter blok, dat kan toch nooit lang heel blijven zou je denken. 100-200 in 3,7s, niet te geloven bijna.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 mei 2018 om 20:41

      @turbo623: Zal wel elke paar keer volledig uit elkaar gehaald worden.

      Login om te reageren
      • turbo623 zegt

        27 mei 2018 om 20:44

        @dees: dat zal inderdaad wel. Evengoed knap, specifiek vermogen in de buurt van de F1 1.6 turbo’s.

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          27 mei 2018 om 21:27

          @turbo623: dit is bijna sneller.

          Login om te reageren
    • e28forever zegt

      28 mei 2018 om 09:38

      @turbo623:
      Met andere woorden: Wat meer specs waren interessant geweest voor de ware liefhebber.

      Login om te reageren
  7. matter zegt

    27 mei 2018 om 20:52

    zonne grote turbo jonguh

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    27 mei 2018 om 20:56

    Sommige auto’s ben je blij dat ze uit het straatbeeld verdwenen zijn.
    Wat een ongelooflijk deprimerende kuthokken waren dat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 mei 2018 om 21:05

      @desjonnies:

      Porsche 928 en BMW 6-serie ..
      voor de rest was 1984 1 grote orgie van deprimerende grafbende op wielen ..

      Login om te reageren
      • elemento zegt

        27 mei 2018 om 21:56

        @lincoln: 928 gaan de prijzen omhoog. 928 ondergewaardeerde auto was dat. Wat een bak was dat

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 mei 2018 om 22:13

          @elemento:

          1500 voor een oude afgetrapte Zandvoort circuit 928 is de goedkoopste die ik ooit ben tegengekomen ..
          prijzen waren altijd wel aan de hoge kant ..

          anyway .. prijzen schmijzen .. ze maken er een voertuig niet mooier of beter van ..

          Login om te reageren
          • elemento zegt

            27 mei 2018 om 22:15

            @lincoln: marktplaats . Gaspedaal . Min 8000

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              27 mei 2018 om 22:23

              @elemento:

              als je ze niet koopt ..

              dan kosten ze nix ..

              Login om te reageren
      • frederik zegt

        28 mei 2018 om 09:15

        @lincoln: Citroën CX

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 mei 2018 om 09:21

      @desjonnies: haha eens!

      Login om te reageren
  9. tjongejongejonge zegt

    27 mei 2018 om 20:59

    Lekker belangrijk van 100 tot 200 he mag vaak niet harder dan 100 soms 120 en heel Sons in de provincie 130, kortom zinloos

    Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      27 mei 2018 om 21:25

      @tjongejongejonge: hard optrekken ook niet…..staat toch wel ergens een stoplicht……

      Login om te reageren
      • tjongejongejonge zegt

        27 mei 2018 om 21:30

        @ablogjunk: Freek de jonge had daar iets moois over in een voorstelling, hij had een rode sportwagen gekocht zodat hij als eerste weg was bij het stoplicht , alleen hij stond nooit vooraan

        Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          27 mei 2018 om 22:48

          @tjongejongejonge: Nu noem je wel zijn beste grap uit zijn 35 jarige carrière he! Die Freek toch…

          Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      27 mei 2018 om 21:28

      @tjongejongejonge: scheelt dat hun duits zijn.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        27 mei 2018 om 22:36

        @bmwfreak038: hun???

        Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          27 mei 2018 om 23:10

          @SimonMc: ja je weet wel een hunnebed. Hou toch op man ga ergens anders leraartje spelen.

          Login om te reageren
          • maferick74 zegt

            28 mei 2018 om 00:37

            @bmwfreak038: hunebedden bedoel je? Ik ken namelijk geen hunebedden ?

            Login om te reageren
            • e28forever zegt

              28 mei 2018 om 08:10

              @maferick74: *proest*

              Login om te reageren
            • bmwfreak038 zegt

              28 mei 2018 om 12:45

              @maferick74: dat ja, erg vervelend die grammar nazi’s en zelf alleen op spelfouten van een ander azen.

              Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    27 mei 2018 om 21:22

    Heerlijke auto die bij de 214 kmh stopte met optrekken 1 van de snelste auto’s die ik gereden heb

    Login om te reageren
  11. allesmetturbo zegt

    27 mei 2018 om 21:27

    Kadett GSI in originele staat echt een guilty pleasure. Blijf m heel gaaf vinden.

    Maar dit soort projecten kan ik zeker waarderen, wat een feest moet dat zijn om in 3,7sec van 100 naar 200 te katapulteren.
    Wel erg rijbewijsgevaarlijk, inhouden om netjes te rijden lijkt mij best wel moeilijk

    Login om te reageren
  12. jaso013 zegt

    27 mei 2018 om 21:42

    Vette kadett! Maat van mij had er vroeger ook eentje. Compleet met traanplaat vloermatten!

    Login om te reageren
  13. tenaci zegt

    27 mei 2018 om 22:11

    Je meent toch niet werkelijk dat hier in de basis nog altijd een GSI blok in ligt? Hoe krijg je daar in hemelsnaam 1250pk uit?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 mei 2018 om 22:24

      @tenaci:

      zal toch wel een beetje lachgas aan te pas komen ..

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        27 mei 2018 om 23:25

        @lincoln: Dat denk ik als ik een willekeurige reactie van jou zie ..

        Login om te reageren
    • wetdualclutch zegt

      27 mei 2018 om 23:48

      @tenaci: GSi’s C20XE deelt veel met de C20LET uit de Calibra/Vectra turbo 4×4, behalve dan dat het in basis en turboloos blok is. Stevig blokje, goed te tunen. Vergelijkbaar met wat de ABF is voor VW en de 4G63 voor Mitsubishi

      Login om te reageren
    • fj272 zegt

      28 mei 2018 om 00:34

      @tenaci: basisblok in deze is momenteel een 2.0 xev welke in de Astra G en Zafira A te vinden was.

      Login om te reageren
  14. isleofman zegt

    27 mei 2018 om 23:05

    Mooie kadett! Interieur van een Astra denk ik. En had met dit vermogen wel een rolkooi verwacht.

    Login om te reageren
  15. toeter11 zegt

    28 mei 2018 om 08:09

    Kan dat ding het carrosserie technische wel aan? Zo sterk zijn die kadetten niet.

    Login om te reageren
  16. fmgarcia zegt

    28 mei 2018 om 19:51

    Niemand die even benadrukt hoe grappig een van die laatste specs waren. 800 meter bijna de lengte van t bootje van Lawrence haha mooi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North