
Nee, echt niet. Terwijl wij altijd dachten dat jongeren en EV’s als twee handen op 1 buik waren…
Jongeren en elektrische auto’s? Vergeet het maar. Er is onderzoek gedaan en daaruit blijkt iets heel anders. Jongeren willen een motor die leeft. Een blok met zuigers, olie, benzine en een uitlaat die laat horen dat je onderweg bent. Geen stil zoemding dat voelt als een grote powerbank op wielen. Die zag je niet aankomen hè?
Terwijl fabrikanten jubelen over stijgende EV-verkopen, laten de cijfers iets anders zien. Bij de jonge generatie is de glans eraf. Dat is niet omdat ze tegen vooruitgang zijn, maar omdat wat er nu te koop is gewoon niet aantrekkelijk is. Te duur, te braaf, te weinig fun. En voor de zekerheid herhalen we het even, ze zijn te duur!
Een Duitse onderzoeker zegt het netjes: er zijn nauwelijks betaalbare instap-EV’s die jongeren écht willen. En gelijk heeft ‘ie. Je kunt wel een elektrische hatchback van 38 mille bouwen met vegan interieur en een app voor alles, maar daar heeft de gemiddelde jongere helemaal niks aan. Die wil gewoon een auto die je kúnt betalen, waar je mee kunt rijden zonder constant aan de laadpaal te moeten denken.
En eerlijk: dat jongeren daar nu massaal voor de verbrandingsmotor kiezen, is eigenlijk prachtig. Het laat zien dat autoliefde nog leeft. Dat vrijheid nog belangrijker is dan bijtelling of CO₂-cijfers. Dat een auto meer is dan vervoer. En daar houden wij dino’s met benzine in de aderen nou eenmaal ook van!
Natuurlijk, de EV-markt groeit wel door. Maar jongeren laten zien dat ze niet alles slikken wat de markt aanbiedt. Ze kiezen voor karakter. Voor geluid. Voor de mogelijkheid om ergens in de middle of nowhere nog even snel te tanken en door te rijden.
Fabrikanten kunnen het zien als een probleem, maar het is juist een kans. Maak een goede, leuke, maar vooral betaalbare EV waar je wél vrolijk van wordt, en je hebt ze. En dat is helemaal niet zo moeilijk. Tot die tijd blijven ze trouw aan wat werkt. En dat werkt op benzine of diesel.
Dus ja, het is misschien niet het verhaal dat beleidsmakers willen horen. Maar voor iedereen met benzine in het bloed is dit gewoon goed nieuws. De volgende generatie laat zien dat auto’s nog steeds leuk mogen zijn.





Nu ben ik wel benieuwd wat de jongeren dan wel kopen. Idee voor een top 10 lijstje wellicht?
Een tweedehands 1.2 3cil. puretech torretje omdat ze zo lekker goedkoop zijn, komt vanzelf goed als goedkoop duurkoop blijkt te zijn.
Ik wil wel een model s plaid, maar kan het niet betalen, dus ik ben niet geïntresseerd in een model s plaid, aldus dit onderzoek.
En klagen wanneer hij 1 op 11 rijdt en benzine naar de 3 euro per liter gaat.
Dat komt door die linkse rotzooi in den haag
Denk dat ze iets willen dat pops and bangs doet wanneer je gas geeft bij stilstaat of vaart mindert. Vet man.
Mijn EV doet dat rijdend alvast. Is toch wel leuk, maar niet storend luid.
Geen enkele auto is gericht op 20-jarigen. Die hebben geen geld. De automarkt is ingericht om te voorzien in de behoeften van mensen die zich jonger willen doen voorkomen dan ze eigenlijk zijn.
Lijkt me inderdaad correct
De 1964 mustang was specifiek ontworpen voor 18-20 jarigen. Maar dat was in de tijd dat lol, autorijden en design toegelaten waren.
Inderdaad. Dit onderzoek begrijp ik niet. Voor welke NIEUWE auto zijn jongeren dan wel in de markt? Alles wat evt bereikbaar was (a-segment) bestaat vrijwel niet meer. Behalve een verdwaalde leaser rijdt niemand in die leeftijd nieuw van zn eigen centen. Ze kunnen niet eens een huis huren of kopen.
Jongeren kiezen voor karakter en geluid? Rijden ze daarom op fatbikes?
Niet alleen de jongeren. Als 34 jarige bedrijfsleider zoek ik naar een nieuwe wagen en eerlijk. Die EV’s zijn gewoon belachelijk duur maar heb weinig keus gezien de fiscaliteit in Belgie. Daarom aan het uitkijken naar een 2dehands model
Model3 is wel bang for buck nu. Niet spannend, wel prima.
Maar dat is een Tesla en dus not done als he niet op Mars leefde.
Afgelopen maand heb ik inderdaad ook de tegenovergestelde beweging gemaakt. Lekker terug in de tijd. Terug naar een 6 cilinder en een overvloed aan ouderwetse benzine pk’s. En geniet iedere rit.
Lijkt me een nonsens artikel van iemand die tegen EV is. Zijn inderdaad duur. Maar ICE is ook te duur voor jongeren. Denk dat er weinig jongeren echt in de stank van Ice willen zitten.
Vrijheid en goedkoper zijn wel argumenten om jongeren te winnen. Dat stinken valt best mee als je jonger dan 35 jaar oude wagens koopt…
Vrijheid? Wat heeft vrijheid hiermee te maken?
Precies dat. Mijn jongere collega’s hebben niet eens een rijbewijs, want niet nodig. Maar moesten ze kiezen voor een auto dan zou ‘t juist een EV worden.
Ha die jongeren kopen helemaal geen nieuwe auto’s. Ook veel minder tweedehands trouwens, want ze hoeven niet zo nodig een auto te bezitten als vorige generaties
Met een selfie van een tankbeurt van enorme overpricede fossiele brandstoffen met allerlei biologische toevoegingen kan je op TikTok waarschijnlijk hetzelfde beeld van een succesvol en zelfbewuste Generatie Zetter achterlaten als een selfie met een veel te dure Matcha Latte bij een hippe tent.
Geen jongere die gezien wil worden bij het laden van ordinaire goedkope stroom die iedere pauper kan betalen.
Bied hoop of niet, uiteindelijk moeten we er volgens Europa allemaal aan geloven.
Of zouden ze toch nog met peperdure e fuels komen?
E-fuel kan perfect aan dezelfde als de huidige benzine prijzen. En moet Europa ook niet afhangen van Rusland en China. En kan bovendien in alle bestaande voertuigen.
Maar e-fuels zijn niet schaalbaar naar het huidige rondrijdende brandstof wagenpark. Dat zal voor de happy few blijven.
Jongeren willen een… Leuke auto.
Simpel. Die R5 is anders best wel geinig, maar misschien nog steeds wat duur – omdat ie nieuw is..
De jongeren zullen wel aan de EV wanneer 2e hands echt goedkoop wordt en men overal goedkoop kan laden.
Tsja, Duits onderzoek. Die Duitsers lopen nog steeds achter qua EV’s dus gooien ze er maar opnieuw een onderzoekje in ten faveure van de brandstofmotor. Als jongeren dat al willen is het puur vanwege de pecunia, niet om de hierboven aangehaalde redenen. Helaas @nicolasr 😉
Gelukkig doen de chinezen en Tesla alles voor het milieu, toch?…
Draai het even door je favoriete LLM en vraag even om BIAS te checken op “het onderzoek”
(beste man is geen onderzoeker maar consultant voor OEMs)
Samenvattend
Het artikel is niet objectief: het gebruikt een industriebron en negeert bredere data.
Onafhankelijke studies tonen aan dat jongeren nog steeds koplopers zijn in EV-adoptie.
De echte barrière is betaalbaarheid, niet gebrek aan interesse.
toch wel een beetje vermoeiend….leuk geprobeerd ;)
AB moet gewoon opinie gaan vermelden in hun stukken, nieuwswaarde is gewoon 0 of qua onderzoek is het een en al cherrypicking. Het anti EV gelul hier begint vervelend te worden. Accepteer gewoon van elkaar dat je rijdt wat je prettig vind. Maarja, voor velen is vooruitgang eng. “Goeie ouwe tijd” met stinkdiesels die elke straat vergasten en je vertegenwoordiger buurman die om halfs zes ’s ochtends met zijn Passat TDI de straat wakker trok op weg naar klanten.
Ja het is een pure generatievraag. Mijn kinderen begrijpen niet dat een elektrische auto een elektrische auto is. Het is gewoon een auto, punt.
Als wij 18 waren konden we niet wachten om een rijbewijs te halen .Ja een rijbewijs halen is verrekte duur maar het is voor het leven. Verder is zo’n fatbike misschien cooler…………..
Gisteren reed er zo’n A290 achter me , geinig ding . Normale versie in geel zie ik regelmatig
Toen ik “jongere” was, zat een nieuwe auto er financieel niet in. Denk niet dat dat tegenwoordig anders is.
Mijn kinderen (pubers) lessen en gaan lessen nemen in een handgeschakelde ICE. Voordat handgeschakeld uitgestorven is, dat duurt nog wel even. Zeker met hun toekomstige budget
Ik heb 2 zoons van 25 en 27. Zij denken er niet aan om een nieuwe auto te kopen en al zeker geen EV. Ook hun vrienden welke autoliefhebber zijn denken er hetzelfde over. Ze willen “echte” auto’s zoals ze zeggen dus met brandstof motoren, mooie materialen en geen moderne piepjes, hulpjes en systemen. Puur auto rijden
Worden dus oudere tweedehands auto’s (zonder hulpsystemen)
Leuk in het weekend en op vakantie, maar als ze straks net als de rest van loonslaaf Nederland elke dag een half uur exclusief de standaard files van en naar kantoor moeten, wil je gewoon een comfortabele auto met goede radio en een airco die het doet.
Het zoveelste anti-EV kul-artikel op AB, zucht…
Jongeren huren/lenen gewoon een auto als ze die nodig hebben. En meestal hebben ze er geen nodig want ze wonen in de stad en OV is dichtbij en veel kun je doen met de fiets. Ik kon ook echt geen nieuwe auto kopen toen ik jong was. En toen kon je bijna overal nog gratis parkeren.
… wij dino’s met benzine in de aderen.. Wat een sneue praat en spreek voor jezelf. Jongeren willen überhaupt geen auto. Maar snel internet en ‘transport’. En ik, dino-met-gevulde-portemonnee, heb gewoon bloed in mijn aderen. En rij 90% van de tijd naar volle tevredenheid elektrisch. En soms heel bewust (motor of sportauto) gebruikmakend van brandstof. En als dat binnenkort ook elektrisch kan of moet… prima!
Dus jongeren hebben geen geld om een nieuwe auto te kopen en dus kopen ze een benzine barrel en worden daarmee meteen tot autoliefhebber? Is autoliefhebber het woord voor waar we een paar jaar terug nog pauper tegen zeiden?
precies dit. natuurlijk kost jeugd voor een goedkope barrel en dus brandstofautos. Nogal gevalletje confirmation bias van de petrolheads om dat te vertalen naar een gouden toekomst voor de liefhebber van échte auto’s (ofwel: mensen die in het verleden vastzitten)
Uit het artikel en de reacties kan ik wel afleiden dat de jeugd nog zwaar beïnvloed worden door journalisten die EV’s aanmoedigen. Triestig om te zien dat vele er niet voor uitkomen dat de omschakeling naar EV ons veel geld kost en heel veel banenverlies!
Heel veel banenverlies?
Om hoeveel banen praten we dan over heel nederland?
Jouw bericht is inhoudsloos, stemmingmakend en nergens op gebaseerd.
whaha… goede grap. EV’s die banen kosten. Hoe verzin je het??
Want het gaat goed in Duitsland met de auto industrie? Natuurlijk banenverlies. Merr als honderduizend banen zijn er verdwenen bij de noorderburen in 3 jaar tijd.
onzin. zowel via werk als privé veel met jeugd van doen. Willen vrijwel zonder uitzondering het liefst elektrisch. Behalve de prijs, dat is uiteraard een probleem voor juist deze groep.
En EV is zo verschrikkelijk veel leuker rijden dan ouderwetse brandstof. Dat mensen dat nog steeds niet inzien geeft vooral aan dat men tegen beter weten in in het verleden blijft hangen.
Dan heb je blijkbaar geen leuke benzineauto’s gereden, een EV is daarbij vergeleken ontzettend saai.
Ik rij sinds Januari voor mijn werk in een Renault e-Master, ik kan je zeggen dat ik nooit meer een Diesel bus moet hebben.
Diesel is een verouderde en sterk vervuilende techniek dus die kan sowieso niet meer.