Als je deze Impreza 22B koopt moet je wel een hele grote Subaru-gek zijn.
Een roffelend geluid horen en glimp opvangen van blauw en goud: meer heb je niet nodig om een Subaru Impreza STi te herkennen. De vraag is dan vervolgens wel welke variant het is. Door de jaren heen zijn er namelijk aardig wat versies geweest. Maar er kan er maar één de duurste zijn.
Die eer valt de Subaru Impreza 22B uit 1998 te beurt. De reden dat deze zo duur zijn is vooral de zeldzaamheid. Er zijn namelijk maar 424 stuks van gebouwd. De auto was letterlijk vanaf dag één populair. Alle 399 genummerde exemplaren – die bestemd waren voor de thuismarkt – waren namelijk binnen 48 uur verkocht.
De 22B was Subaru’s manier om stil te staan bij hun jubileum. In 1998 vierde het merk namelijk zijn veertigste verjaardag. Daarnaast hadden de Japanners nog wat te vieren: hun derde WRC-kampioenschap op rij. Stilstaan bij dergelijke gelegenheden gebeurt vaak door middel van wat stickers, maar Subaru maakte er meer werk van.
De 22B heeft namelijk twee deuren minder dan de reguliere Impreza STi en is dankzij een widebody 80 mm breder. Bovendien werd de motor geüpgraded van 2,0 liter naar 2,2 liter. Het resultaat is dat de boxermotor 280 pk en 363 Nm koppel levert.
Een Subaru Impreza 22B is dus al speciaal, maar dit specifieke exemplaar is nog eens extra bijzonder. Met nog geen 440 km op de teller is de auto namelijk zo goed als nieuw. De auto was dus duidelijk gekocht als investering.
Nu het is moment aangebroken om de investering terug te verdienen. Deze Subaru Impreza 22B staat namelijk te koop voor – hou je vast – €326.000 bij het Britse Appreciating Classics. En wij dachten dat een exemplaar van €116.000 duur was…
Foto’s: Matt Woods/Appreciating Classics
tjorque zegt
°Koekkoek°
Zo gek ben je als je dat er aan geeft.
Ik vind dit een geweldige auto… ik bewonder hem echt.
Maar dit zijn een paar (honderd) bruggen te ver.
baardmijt zegt
@tjorque: een paar honderd ruggen wat mij betreft… Verder helemaal mee eens.
troljedemoeder zegt
En dan nog dat stuur aan de verkeerde kant. Ik haak af.
moveyourmind zegt
In dit geval zit het stuur juist aan de goede kant. Denk dat het juist een plus is dat dit exemplaar een JDM car is.
kennone zegt
@moveyourmind: eens!
rob5nismo zegt
Wel 1 van de mooiste modellen naar mijn mening maar dat geld vind ik het niet waard
woertquattro zegt
@rob5nismo: dat is meestal zo met dit soort unieke exemplaren . Er is er meestal maar 1 van en daarom
Kan je vragen wat je wil . Soms
Blijven ze wel een jaar of langer te koop staan maar verkocht worden ze uiteindelijk wel
maferick74 zegt
@woertquattro: het is en blijft een vraagprijs. Ze kunnen altijd nog omlaag…. en we zulken nooit weten wat ie heeft opgebracht. Mijn auto is trouwens ook te koop voor 97.000 euro. Een van de Duurste Toyota Yarissen uit 2007.
Tonnie zegt
@maferick74: m’n vriendin heeft nog een Yaris uit 2007 met nog geen 10k op de klok. Die wil d’r voor 95k ook wel vanaf ;).
tjorque zegt
En in doe mijn “unieke” Quartz grijze Octavia, met 1.4tsi zonder olieverbruik, van bouwjaar 2018 ook in de verkoop. Hij is een streepje groter en een beetje jonger dan jouw Yaris, dus €114.567,69 moet wel kunnen niet? :)
lekkerlinksrijden zegt
Voor 326K kun je heel veel leuke dingen kopen. Ja ik weet het, die worden niet meer waard en dat interesseert me geen reet. Auto’s zijn er om in te rijden, niet te stallen
mopar zegt
@lekkerlinksrijden: ik denk dat je in de klassieker/youngtimer wereld voor €326K best wat kan vinden dat leuker is om te rijden en minimaal zijn waarde vast zal houden of zelfs in waarde zal toenemen. Een XJ220 of een oude Vanquish bijvoorbeeld.
mopar zegt
Kom je helemaal in stijl mee aan bij de volgende jap meet of rev battle bij de betere McDonalds…
bullzeyersn zegt
@mopar: een echte liefhebber blijft daar ver vandaan
scrmeagle zegt
ik vind het een koopje
daniel1975 zegt
De dikste Impreza, maar niet voor dat geld…
Dutchdriftking zegt
Hij is wel erg fijn….
domusdimaria zegt
Kwam er laatst nog een tegen op de rondweg in Zwolle. M’n vriendin schrok van m’n enthousiasme. Fantastische auto!
keeshoek zegt
Hoe wist je dat het een echte 22B was dan?
domusdimaria zegt
@keeshoek: widebody, 2-deurs, rechtsgestuurd, identieke velgen en er stond “22B” op de achterklep. Of er heeft iemand heel goed z’n best gedaan of ik had met een originele maken.
keeshoek zegt
Dat was ik, ik tank altijd 102 bij Hartholt.
Vanuit Wezep kom je dan over de ring.
dper4mance zegt
Tja… Is dit echt belachelijker dan 900k voor een of andere gelimiteerde 911RS? De Impreza is wel echt een icoon. Vind ik het 325k waard? Nee, voor 20 bouw je zelf een snellere impreza, maar voor verzamelaars is dit wel echt iets bijzonders.
crepito zegt
@dper4mance: Nee, het is alleen die prijs waard omdat de koper denkt dat een toekomstige koper ook denkt dat die weer denkt toekomstige koper meer waard is koper toekomstig…
moveyourmind zegt
Zonder twijfel heel erg gaaf. Maar het lijkt me wel heel frustrerend dat je er niet eens lekker mee kan gaan rijden omdat de waarde dan binnen de kortste keren meer dan gehalveerd is.
evdw zegt
Als je deze Impreza 22B koopt hoef je niet eens een hele grote Subaru-gek zijn. Gewoon een oliesjeik met veel te veel geld die auto’s verzamelen als hobby heeft kan ook.
spidermann zegt
Had desjonnies niet dit model?
SimonMc zegt
Ik was het mezelf ook aan het afvragen. Desjonnies heeft de zijne wel laten ombouwen naar een links gestuurd-model. @deSjonnies, licht jij even toe?
carfreakjim zegt
@spidermann: Desjonnies had een sti type r. Dat is wel een twee deurs impreza, maar niet een verbrede. Ook zat daar de standaard 2 liter boxer in. Die kosten tegenwoordig ook al 20k voor eentje waar gewoon mee gereden is.
carfreakjim zegt
@carfreakjim: Er zijn overigens wel een handjevol 22b’s in Nederland.
foreveryoung zegt
2 om precies te zijn.
1 daarvan is van mij;-)
marcomanta zegt
En toch zijn er mensen die het er voor betalen, gewoon omdat het kan en ze iets willen hebben wat niemand heeft. Ik heb dat al vaker gezien in het verleden, absurde bedragen voor een Renault 4, of Mercedes Gullwing, Porsche 356. Het maakt niet uit wat het is, sommige mensen willen gewoon iets waar men over praat.
Joost zegt
424 gebouwd en de eerste 399 zijn genummerd??
machielvdd zegt
In de auto’s staat nummer zoveel van de 400, maar ze hebben nummer 13 overgeslagen, dus dat zijn er 399. Daarnaast zijn er nog een handjevol extra gebouwd voor de UK en Australië.
sjaakbonestaak zegt
Apreciating Classics heeft wel een heerlijk aanbod zeg, zo hebben ze een splinternieuwe Ford Escort RS Cosworth in het gamma. Kom maar door!
deSjonnies zegt
Ik ben inderdaad in het bezit van een (haalt diep adem) Impreza WRX STI type R limited edition, Version V, die orgineel een JDM wagen is geweest en we naar LHD hebben omgebouwd. Zo maar 300 kilometer verleden jaar mee gereden dus nu, na de jaarlijkse Apk beurt rijd ik er weer mee.
Mijne heeft op de dyno keurig 304 pk gemeten, de wagen is standaard heeft nog geen 100000 gereden en we hebben er alleen een zesbak onder gezet.
Mijn limited edition model is December 1998 geproduceerd en ze hebben er toen nog geen 400 gemaakt.
Het verschil met de gewone is dat deze het dakluik standaard heeft, sonic blue is een iets dunnere dakplaat heeft en aluminium motorkap. Dit omdat de limited edition versies eigenlijk al Groep N wagens zijn, bedoeld om in de rallywereld te eindigen. Zo heeft mijn wagen totaal geen roestbescherming en werden deze wagens bij Prodrive in Biceter omgebouwd van WRX naar de wereldberoemde WRC wagens.
Denk echter voor geen enkel moment dat ik deze wagen bewust heb gekocht omdat bijzonder zeldzame uitvoering, ik kocht de wagen 10 naar geleden als half uit elkaar liggend wrak met een partij onderdelen die de gehele vloer van de bestelwagen vulde.
Later, met hulp van Joost Kusters, een Nederlander die in de gloriedagen bij Prodrive werkzaam was en daar nog steeds enorm geliefd is de wagen weer opgebouwd, gespoten en toen de geschiedenis achterhaald.
Maar toen hij de wagen zag vertelde hij me gelijk dat dit een zeldzame is.
De wagen heet TEO, omdat deze letters op zijn oude Engelse kenteken stond.
De meeste van deze Impreza’s kwamen destijds via Engeland uit Japan Europa binnen.
En mijn exemplaar is daarna naar Letland verkocht en toen in Zwitserland geëindigd waar ik hem heb gekocht.
Tenck zegt
Gaaf dat je met een ex-Prodrive werknemer zo aan de auto hebt gewerkt!
Recentelijk heb ik contact gehad met Peter Cambridge, ook een ex-Prodrive werknemer. Hij heeft meegewerkt aan de ophangingen voor de straatversies zoals de RB320, P1 en WR1. Nu werkt hij voor zichzelf en is hier nog steeds mee bezig, met name met custom uitlijnen. Heel veel kennis en niet te beroerd voor een praatje. Het ging eigenlijk meer over mijn andere auto’s dan over mijn WRX :D.
Inmiddels heb via hem een set Prodrive veren en daarbij een custom uitlijning voor mijn Blob. Echt helemaal top, ik herken de auto niet meer terug (in positieve zin).
deSjonnies zegt
Veel ex-medewerkers zijn verder gegaan met Subaru voor zichzelf, mijn oudste boezemvriend heeft bij autosportif (ex Prodrive) man een kale ex WRC body gekocht en weer helemaal orgineel opgebouwd.
Veel ex works wagens gaan weer terug naar Japan en worden daar gekoesterd.
RiKe zegt
Ik ben absoluut Subaru liefhebber, maar zo veel geld voor een 22B is echt belachelijk