Deze supercar met W16 en 80 kleppen ken je nog niet

Auteur: , 22 Reacties
Jiminez Novia

560 pk bij 10.000 toeren uit een 'Yamaha' W16! Deze wíl je gewoon kennen.

Nee, hier volgt geen zielig verhaal van een kleine fabrikant met een grote droom die uiteindelijk in duigen viel omdat niemand zijn auto wilde kopen. Nee, dit is de vleesgeworden droom van de Fransman Ramón Jimenez, die deze auto geheel zelf ontwikkelde en bouwde. Voor hemzelf.

Oorspronkelijk was Jimenez geen onverdienstelijk motorcoureur, maar ook op vier wielen wilde hij graag hard gaan. Hij was gek van auto’s als de Porsche 917 en Lola T70, maar deze waren ook begin jaren ’90 al onbetaalbaar. Daarom besloot Ramón maar zelf zijn eigen supercar te bouwen.

Jiminez Novia

Het resultaat is de Jimenez Novia, die in 1995 werd voltooid. De looks van de auto zijn duidelijk een verwijzing naar de door hem geliefde prototype-racers uit de jaren ’70. Niet per se fraai, maar ontworpen voor maximale downforce en daarmee dus wel functioneel.

Het zou natuurlijk makkelijk zijn om gewoon een dikke Amerikaanse V8 achterin te hangen, maar dat vond Jimenez geen uitdaging. Nee, ook de krachtbron ontwikkelde en bouwde hij grotendeels zelf. Als basis nam hij het motorblok van de Yamaha FZR 1000, een sportmotor met een 1-liter grote viercilinder met vijf kleppen per cilinder. Of eigenlijk vier van die potente motorfietsmotoren…

Jimenez Novia

Anders dan bij de W16 van Bugatti, waarbij twee rijen zuigers één cilinderblokk delen, bestaat de W16 van Jimenez uit een viertal motoren gemonteerd op één onderblok met twee krukassen. De distributie is een combinatie van Yamaha’s systeem met kettingen tussen de 2e en 3e zuigers en een centrale distributie met twee riemen aan de voorzijde van het blok.

Het geheel is goed voor 560 pk bij een fijne 10.000 toeren per minuut. Daarbij weegt de Novia slechts 890 kilo, dus vuurwerk gegarandeerd. Ramón kreeg de lokale overheid zo ver een stuk snelweg voor hem af te sluiten, waar hij een topsnelheid van bijna 380 km/u haalde. De sprint van 0 naar 100 kost naar verluid 3,1 seconden.

Jiminez Novia

Niet alleen de prestaties van de Novia zelf zijn bewonderswaardig, de prestatie van Ramón zelfs is zo mogelijk nog grootser. Want helemaal zelf zo’n bijzondere en potente supercar ontwikkelen en bouwen is maar weinigen gegund.



22 reacties

Even de kleppen stellen, lekker klusje. Mooi ook dat hij even op een lege snelweg mocht testen!
@pier: En dan zal het nog wel een systeem zijn met shims ook, wat een fees.
Oldschool filmpje: https://youtu.be/4SIakh1Ud7k
Wat een bruut ding!
Wat een baas. Lijkt me erg gaaf om in je eigen creatie rond te rijden.
Kende hem wel maar ik wist er eigenlijk vrij weinig van. Nu nog steeds, de info in het artikel wist ik al. Helaas valt er vrij weinig tot niets meer te vinden op het internet over deze auto. Wel jammer, het was een interessant ding. Ik vind het interieur wel mooi eigenlijk. Mede door zijn fraaie, korte versnellingspook.

Het ding klinkt ook wel leuk, ergens op internet valt er nog een old school filmpje te zien van ik geloof Discovery Channel. Voor de rest vrij weinig tot niets, jammer.
Hello all! It is a very much interesting prototype! A have a nice collection of its documentation :)
–> http://bit.ly/2qaawGf http://bit.ly/JimenezNoviaCollection <–
Kende hem ook nog wel. Wel heel bijzonder en bruut snel voor die tijd.
Hoe worden de krachten van de twee krukassen op één kardanas geplaatst bij W-motoren?
@wouterjeuring: Ik gok gewoon een soort crossbox die simpelweg bestaat uit tandwielen zoals je ook bij tractor pulling ziet. De Veyron/Chiron heeft overigens gewoon 1 krukas.
@reistje: 1 krukas voor de Bugatti’s? Met 16 zuigers op zo’n relatief korte as…. Drukke bende dan :P

Ik dacht dat Bugatti ook het blok voor de helft kon uitschakelen, maar dan bewegen die zuigers dus nog mee als ze op dezelfde as zitten?
@wouterjeuring: Tussen de twee krukassen ligt één uitgaande as en wordt aangedreven met tandwielen.
@bassx: dan lopen die motoren dus altijd perfect sync omdat het tandwiel de krukas meesleurt? Problemen in 1 blok kunnen dus ook problemen in het tweede blok veroorzaken?
Eeuwige internetroem en een duimpje omhoog voor degene die als eerste noemt van welke auto de spiegels afkomstig zijn.
@edge: Audi 80 B3/4?
@edge: Citroën CX?
@Edge: CX II zoals zo vaak
@tenaci: neen, ik denk dat @maxidyne het bij het juiste eind heeft. De CX-spiegels hebben nog een zwarte rand rondom het spiegeltje zelf.
Uitlatenspaghettiporno!
het is “naar verluidt”, met -dt aub!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).