• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze supercar met W16 en 80 kleppen ken je nog niet

Auteur: Dizono, gepost 25 april 2017 om 13:28 – 22 Reacties

Jiminez Novia


560 pk bij 10.000 toeren uit een ‘Yamaha’ W16! Deze wíl je gewoon kennen.

Nee, hier volgt geen zielig verhaal van een kleine fabrikant met een grote droom die uiteindelijk in duigen viel omdat niemand zijn auto wilde kopen. Nee, dit is de vleesgeworden droom van de Fransman Ramón Jimenez, die deze auto geheel zelf ontwikkelde en bouwde. Voor hemzelf.

Oorspronkelijk was Jimenez geen onverdienstelijk motorcoureur, maar ook op vier wielen wilde hij graag hard gaan. Hij was gek van auto’s als de Porsche 917 en Lola T70, maar deze waren ook begin jaren ’90 al onbetaalbaar. Daarom besloot Ramón maar zelf zijn eigen supercar te bouwen.

Jiminez Novia

Het resultaat is de Jimenez Novia, die in 1995 werd voltooid. De looks van de auto zijn duidelijk een verwijzing naar de door hem geliefde prototype-racers uit de jaren ’70. Niet per se fraai, maar ontworpen voor maximale downforce en daarmee dus wel functioneel.

Het zou natuurlijk makkelijk zijn om gewoon een dikke Amerikaanse V8 achterin te hangen, maar dat vond Jimenez geen uitdaging. Nee, ook de krachtbron ontwikkelde en bouwde hij grotendeels zelf. Als basis nam hij het motorblok van de Yamaha FZR 1000, een sportmotor met een 1-liter grote viercilinder met vijf kleppen per cilinder. Of eigenlijk vier van die potente motorfietsmotoren…

Jimenez Novia

Anders dan bij de W16 van Bugatti, waarbij twee rijen zuigers één cilinderblokk delen, bestaat de W16 van Jimenez uit een viertal motoren gemonteerd op één onderblok met twee krukassen. De distributie is een combinatie van Yamaha’s systeem met kettingen tussen de 2e en 3e zuigers en een centrale distributie met twee riemen aan de voorzijde van het blok.

Het geheel is goed voor 560 pk bij een fijne 10.000 toeren per minuut. Daarbij weegt de Novia slechts 890 kilo, dus vuurwerk gegarandeerd. Ramón kreeg de lokale overheid zo ver een stuk snelweg voor hem af te sluiten, waar hij een topsnelheid van bijna 380 km/u haalde. De sprint van 0 naar 100 kost naar verluid 3,1 seconden.

Jiminez Novia

Niet alleen de prestaties van de Novia zelf zijn bewonderswaardig, de prestatie van Ramón zelfs is zo mogelijk nog grootser. Want helemaal zelf zo’n bijzondere en potente supercar ontwikkelen en bouwen is maar weinigen gegund.

Ook interessant!

  • Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
    Audi strikt Ken Block om leuke elektrische auto's te maken
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Ken Block terug bij Subaru
    Ken Block terug bij Subaru (en Porsche!)
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

frankrijk, rood, Supercars, w16, yamaha

Vorig bericht: « Volgend jaar tweede F1-team met Honda-motor?
Volgend bericht: Koop deze Benetton-slettenbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. pier zegt

    25 april 2017 om 13:38

    Even de kleppen stellen, lekker klusje. Mooi ook dat hij even op een lege snelweg mocht testen!

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      25 april 2017 om 15:06

      @pier: En dan zal het nog wel een systeem zijn met shims ook, wat een fees.

      Login om te reageren
  2. shibby zegt

    25 april 2017 om 13:42

    Oldschool filmpje: https://youtu.be/4SIakh1Ud7k
    Wat een bruut ding!

    Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    25 april 2017 om 13:47

    Wat een baas. Lijkt me erg gaaf om in je eigen creatie rond te rijden.

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    25 april 2017 om 13:48

    Kende hem wel maar ik wist er eigenlijk vrij weinig van. Nu nog steeds, de info in het artikel wist ik al. Helaas valt er vrij weinig tot niets meer te vinden op het internet over deze auto. Wel jammer, het was een interessant ding. Ik vind het interieur wel mooi eigenlijk. Mede door zijn fraaie, korte versnellingspook.

    Het ding klinkt ook wel leuk, ergens op internet valt er nog een old school filmpje te zien van ik geloof Discovery Channel. Voor de rest vrij weinig tot niets, jammer.

    Login om te reageren
  5. allcarindex zegt

    25 april 2017 om 14:01

    Hello all! It is a very much interesting prototype! A have a nice collection of its documentation :)
    –> http://bit.ly/2qaawGf http://bit.ly/JimenezNoviaCollection <–

    Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    25 april 2017 om 14:08

    Kende hem ook nog wel. Wel heel bijzonder en bruut snel voor die tijd.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 april 2017 om 14:17

    En 200nm?

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      25 april 2017 om 15:55

      @dutchdriftking: 432nm om precies te zijn.
      https://www.supercars.net/blog/1995-jimenez-novia-concept/

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 april 2017 om 16:42

        @trolle: Gezien de korte slag helemaal geen gek resultaat!

        Login om te reageren
  8. wjeurs zegt

    25 april 2017 om 14:20

    Hoe worden de krachten van de twee krukassen op één kardanas geplaatst bij W-motoren?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      25 april 2017 om 15:14

      @wouterjeuring: Ik gok gewoon een soort crossbox die simpelweg bestaat uit tandwielen zoals je ook bij tractor pulling ziet. De Veyron/Chiron heeft overigens gewoon 1 krukas.

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        27 april 2017 om 11:55

        @reistje: 1 krukas voor de Bugatti’s? Met 16 zuigers op zo’n relatief korte as…. Drukke bende dan :P

        Ik dacht dat Bugatti ook het blok voor de helft kon uitschakelen, maar dan bewegen die zuigers dus nog mee als ze op dezelfde as zitten?

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      25 april 2017 om 15:19

      @wouterjeuring: Tussen de twee krukassen ligt één uitgaande as en wordt aangedreven met tandwielen.

      Login om te reageren
      • wjeurs zegt

        27 april 2017 om 11:57

        @bassx: dan lopen die motoren dus altijd perfect sync omdat het tandwiel de krukas meesleurt? Problemen in 1 blok kunnen dus ook problemen in het tweede blok veroorzaken?

        Login om te reageren
  9. Edge zegt

    25 april 2017 om 15:36

    Eeuwige internetroem en een duimpje omhoog voor degene die als eerste noemt van welke auto de spiegels afkomstig zijn.

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      25 april 2017 om 15:52

      @edge: Audi 80 B3/4?

      Login om te reageren
    • jasbelle zegt

      25 april 2017 om 16:38

      @edge: Citroën CX?

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      25 april 2017 om 17:22

      @Edge: CX II zoals zo vaak

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        25 april 2017 om 19:07

        @tenaci: neen, ik denk dat @maxidyne het bij het juiste eind heeft. De CX-spiegels hebben nog een zwarte rand rondom het spiegeltje zelf.

        Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    25 april 2017 om 15:54

    Uitlatenspaghettiporno!

    Login om te reageren
  11. vonwachowferstenberg zegt

    25 april 2017 om 21:09

    het is “naar verluidt”, met -dt aub!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North