Superzuinige hybride met 854 Nm gaat aan onze neus voorbij

Auteur: , 37 Reacties

Gaaf die Mustang, maar deze lusten we ook wel.

Ford is telkens meer een wereldmerk aan het worden. Die lijn is jaren geleden ingezet. Deze beslissing zorgde ervoor dat wij voor het eerst officieel een Mustang in de showrooms konden verwelkomen en dat de Amerikanen konden genieten van de geneugten van een Fiesta ST.

Heel erg leuk, maar zoals wij allemaal weten wordt in Nederland over alles CO2-belasting geheven, waardoor je voor een (heel oneerbiedig gezegd) ‘budget’-sportwagen als de Mustang een meer dan een premium prijs moet betalen. Ook zijn coupé’s verre van goede handelswaar op het moment. Had Ford niet beter deze spiksplinternieuwe Lincoln Aviator Hybrid kunnen introduceren?

Lincoln Aviator Hybrid '20

Natuurlijk is de Navigator verreweg het gaafst, maar ook de ‘kleinere’ Aviator mag er absoluut zijn. Qua motorvermogen hoef je je geen zorgen te komen, want de hybride is uiterst krachtig. Standaard levert de 3.0 EcoBoost namelijk 400 pk en 542 Nm, maar de hybride variant doet daar een flinke schep bovenop. Aanvankelijk dacht Lincoln dat het systeemvermogen op 450 pk uit zou komen.

Lincoln Aviator Hybrid '20

Een woordvoerder van Lincoln heeft laten weten dat die opgaven wel erg bescheiden waren en de officiële gegevens nog worden gewijzigd, waardoor de milieuvriendelijke Aviator Hybrid maar liefst 500 pk en 854 Nm levert! Qua verbruiksopgave moeten we nog even wachten op de officiële cijfers, maar als Lincoln deze een beetje (kunstmatig) laag kan houden, zou het zomaar een interessante auto worden. Zeker omdat het Amerikaanse merk zich tegenwoordig qua interieurs, afwerking en bouwkwaliteiten zich uitstekend kan meten met de Europese concurrentie.

Lincoln Aviator Hybrid '20

In vergelijking met de concurrentie is het zeer interessant wat Lincoln presteert met de Aviator Hybrid. De BMW X5 xDrive45e levert 394 pk en 600 Nm. De Land Rover Range Rover Sport P400e komt niet verder dan 404 pk en 640 Nm en de Volvo XC90 T8 blijft steken op 390 pk en 640 Nm. De enige concurrent die in de buurt komt is de Porsche Cayenne e-Hybrid, die 462 pk en 700 Nm levert.



37 reacties

Gevoelsmatig denk ik dat deze auto te groot is voor de gemiddelde oplaadplek ik een Nederlandse parking. Zeker daar waar twee laadplekken naast elkaar het moeten doen met een laadpaal.
De bouwkwaliteit van Lincoln kan echt nog wel een upgrade gebruiken. Er zit hier in de buurt een bedrijf waar regelmatig leuke import auto’s staan en ook de continental staat er wel eens. Echt een hele fraaie auto om te zien, maar man wat zit ie slecht in elkaar. Werkelijk geen paneel heeft een gelijke panel gap en deuren zijn vaak niet mooi afgehangen. En dan praten we over auto’s die zo van de dealer afkomen met een paar mijl op de teller.
@eelco74: Grappig dat je dat zegt. Persoonlijk heb ik die ervaring niet, namelijk. De nieuwe Continental en Navigator stonden op een vrij hoog niveau. Kan zich goed meten met Land Rover, Volvo en BMW. Qua interieur is het nog geen Porsche Cayenne of Audi Q7. Met het infotainment systeem had ik het idee dat ze vooral iets anders dan anders wilden doen. Niet per se handig, wel origineel. Bij veel andere (dus iets oudere) Lincolns is er zeker ruimte voor verbetering :-D
@willeme: meen je dat nu ..
@str8six: willeme is de laatste audi fanboy, die moeten we koesteren.. :’)
@willeme: eens. Doug Demuro heeft de Navigator recent nog een review gegeven. Deed het in de Doug score goed.
Het infotainment is overigens hetzelfde in onze Fiesta. Werkt prima, niets bijzonders verder.
@willeme: ik dacht eerst dat het exemplarisch was, maar toen de derde continental het zelfde er uit zag wist ik het zeker. Ze blijven ook meestal even staan daar, het lijkt er op dat ze de verlichting naar Europese standaard aanpassen.

Verder eens met dat het een mooie auto is en leuke bijzondere details. Bijv de deurgrepen, maar de afwerking kon wat mij betreft echt beter.
@eelco74: moet je je wel realiseren dat een Continental nog net niet bij de nieuwste generatie Lincolns hoort (hij komt immers uit 2015) en tegelijkertijd versie 0.1 was van diezelfde generatie. De Navigator is vervolgens naar een hoger plan getild en die zit op een hoog niveau van afwerking etc.
@willeme: ik heb laatst achter elkaar in een goed uitgeruste Cayenne en X5 gereden en tot mijn grote verbazing stelde de Cayenne wat betreft het interieur teleur. De X5 gaf een solider en luxer gevoel van binnen en de indruk dat er beter nagedacht is over de functionaliteit (dat de achterbank van een Cayenne anno 2019 niet neer te klappen is vanuit de kofferbak is misschien wel de grootste misser). Over de Q7 kan ik niet oordelen, maar dat zal niet veel van de Cayenne afwijken.
@erwh: Uiteraard is er ook een gedeelte smaakafhankelijk. Daarnaast let de ene persoon meer op bepaalde punten dan de ander. In dit geval bedoel ik zuiver qua afwerking, materiaalgebruik en hoe solide het in elkaar zit. Op basis daarvan staat de Porsche op een hoger plan, naar mijn mening.

Echter: laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk muggenziften. In alle genoemde auto’s zit je er echt top bij. Al die premium SUV’s zijn een oase van ruimte en rust. Dat je de BMW X5 groter is (en dus ruimer) en vooral een stuk functioneler vind, dat wil ik graag geloven.
Ik zou het toch serieus humor vinden als dit in Nederland verkocht gaat worden met belastingvoordeel. Wellicht worden ze dan wakker in Den Haag…..
@dutchdriftking: 1 april is al geweest hoor, beetje denken dat ze wakker worden in Den Haag……grap van de dag!!
Lincoln is serieus goed bezig. Bijvoorbeeld de nieuwste 2019 Lincoln MKZ is echt heel mooi en zeer betaalbaar!
@quinn: buitenkant is mooi omdat het dezelfde designtaal heeft van de aviator, navigator en continental. Maar het is slechts een facelift en dat zie je aan het interieur.
Het lijkt wel een iets verlengde Range Rover. Wel gaaf hoor. Dan rij je wel iets aparts.
Gaat dit dan wel verkopen, vergeleken met wijlen de Escalade Hybrid?
@toyotafortuner: sowieso V6, en ook daar zijn ze bezig de boel zuiniger te maken.
Lincoln (het automerk) is goed bezig! Check doug demuro op YouTube, test oa de navigator en de 5 serie concurrent van Lincoln. Erg smaakvol imo!!
@brammetjedeb: ..
@porker: eh. Wat doe ik verkeerd?
@brammetjedeb: porker maakt toch echt een puntje
@jochen: wel meer dan één. Ik had de commentaren bovenstaand niet gelezen, wellicht doelt hij daar op.
@brammetjedeb: ha nee hoor. Als je hier lang genoeg ronddoolt snap je hem..
@porker: 🤔
Ziet er voor een SUV uitstekend uit, de huidige Town Car is ook al zo’n mooi ding.
@racerx: de ‘huidige’ Town Car werd voor het laatst geproduceerd in 2011.
@e550: oh… welke bedoel ik dan? Zal de Continental wel zijn dan.
Komt u maar door met Lincoln! Voordat ik m’n E-Klasse kocht stond de Lincoln MKZ op het lijstje. Door de hoge heffingen is ‘ie afgevallen. Helaas, want ik blijf ze gaaf vinden
@vonklausenburg: interieur van die wagens (vooral het middenconsole) valt mij tegen. Zeker T.o.v. Hoe mooi de buitenkant is.
@rikv99: Ik waardeer een fraai interieur zeker, maar algeheel comfort staat bovenaan. Al is zulks makkelijk praten als je eenmaal een Mercedes gewend bent. Ik overweeg een Lincoln niet meer, wel een W222 S600 over een jaartje.
Moet zeggen dat ik de vorige versie (pre-facelift) er beter uit vond zien.
Komt ie nou eens eindelijk? Het zal toch zeker een jaar geleden zijn dat hij al bijna zonder wijzigingen werd voorgesteld. Ik vind m prachtig (als SUV).
En mocht het goed in elkaar zitten, zou ik best een 2-3 jaar oude op de kop willen tikken.
Maar goed, dan is het 2022. Dan zal er wel weer iets anders mooier zijn.
Ik wist niet dat @Lincoln een woordvoerder had tegenwoordig..

Is that you @willeme?
Die voorkant straalt niet veel uit, dat kunnen de Chinezen al beter. Laat de grill van BMW dan wel heel groot zijn, dit is een melkmuiltje.
Hadden we dit artikel gisteren al opgesteld of zijn we de Cayenne Turbo Hybrid even vergeten?

OT: mooie auto, maar ik gok dat we deze ook weer weinig gaan zien hier. Best jammer eigelijk want als de techniek er naar is zou het een leuke aanvulling zijn.
Ik kan deze Lincoln een stuk beter verteren dan die mafketel op de site hier
Komt dit blok – middels de nieuwe Ford Exploreer- toch niet gewoon op de Nederlandse markt?

https://www.ford.nl/verwachte-modellen/explorer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).