Deze Supra is minder krachtig dan een GT86!

Auteur: , 82 Reacties

Beetje lullig, dat wel.

Deze Supra is minder krachtig dan een GT86!

Bij het stoere uiterlijk van de Toyota Supra mag je ook een stoere krachtbron onder de motorkap verwachten. Dat zit bij de nieuwe GR Supra wel snor, met een geblazen zescilinder van BMW. Helaas worden dit soort motoren de moeder belast in Nederland, waardoor je de Japanse sportwagen hier niet voor minder dan 80.000 euro op de stoep hebt staan.

Voor Europa is enkel de GR Supra aangekondigd, met de 3.0 turbo zes-in-lijn. In thuisland Japan komt de Supra er ook met minder potente motoren. Het gaat hier om viercilinders, eveneens afkomstig van BMW. Instapper is de Supra (SZ) met 197 pk en 320 Nm. Een variant die je eigenlijk heel snel moet vergeten, want dat is nog minder vermogen in vergelijking met de GT86! In de praktijk zal de Supra vergelijkbaar of zelfs nog sneller presteren. Waar de GT86 het met atmosferische power moet stellen, heeft deze BMW-motor een turbo. De SZ sprint in 6,5 seconden naar de honderd. De Supra SZ-R is de tweede viercilinder variant, met 258 pk en 400 Nm koppel. 0-100 doet de SZ-R in 5,2 seconden en is al een stuk rapper in vergelijking met de instapper.

Een Supra met turbo viercilinder is in Nederland voor het prijskaartje wel interessant. Het zou zomaar 30.000 euro van de prijs kunnen snoepen in vergelijking met de GR Supra. Reken er echter niet op dat we zo’n Supra (op de korte termijn) gaan krijgen. Sportauto’s verkopen in Nederland alles behalve denderend en daar gaat een vierpitter weinig aan veranderen.



82 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Gewoon dat goedkoopste kreng nemen er zelf maar een 2jz in hangen dan
@sr20det: Exact, zo overnengineered als de 2jz zullen deze blokken nooit of te nimmer zijn…
@johnhert: de laatste types van de BMW turbo 6 pitters (vanaf de N54) worden juist gezien als de nieuwe 2JZ’s, en gaan in de praktijk ook al richting de 1000pk op stock internals.

Alleen de aftermarket voor de 2JZ is weer veel groter.
@kevdutchie: Bij benadering komen ze het dichtst in de buurt ja, maar als je ze naast elkaar zet is de 2jz nog altijd sterker…
@sr20det: en dan heb je niks meer dan een auto waar je enkel het circuit mee op mag. ik geloof niet dat een 2JZ ook maar in de buurt komt van het behalen van de huidige emissie eisen. Maak hier een single turbo van, pomp je er ook wel 600+ pk’s uit.

Ik vind het BMW blok prima, ik mis vooral eigenschappen zoals de straaljagerachtige zitpositie van de MK2 Supra.
@shogun: nog nooit meegemaakt dat ze checken of er een oudere of nieuwere motor in ligt…
@spykerboy: de eerste 4 jaar kom je er misschien mee weg, mits je een nieuwe Supra koopt.
daarna wordt je auto elk jaar met de APK aan de gasmeter gehangen en wordt gecontroleerd of er een foutcode geld op je OBD2 voor je pre- en post CAT lambda sensoren. de post CAT heeft de 2JZ al niet.
ja, het zal allemaal wel weg te programmeren zijn, en ook de emmissies krijg je misschien onder controlle.
Maar het wordt een knap ingewikkelde operatie. Financieel gezien misschien een beter idee om 800pk uit die B58 te persen. is namelijk ook te doen.
Toen bijna 10 jaar geleden het FT-1 concept voor de nieuwe Supra werd gepresenteerd waren er nog allerlei geruchten dat het ook wel een hybride kanon kon zijn met zelfs KERS erbij. Nu zien we vele sportwagens die hybride zijn geworden en daardoor lekker snel zijn.
Dat had toch wel wat geweest voor deze wagen denk ik, zeker in combi met de 4 cilinder instap versies. Naast

Het gekke is dat Toyota al wel eens snellere hybrides heeft gemaakt (bij Lexus)
Dan wordt je er dus uit getrokken door een 25 jaar oude 325i
@theblazerunner: ik weet niet welke 325i jij gereden hebt? De 325i van de E36 (25 jaar geleden, 1994) generatie doet met automaatbak 9 seconden over 0-100 en met handbak 8 seconden. Als we willen smokkelen en de E92 325i nemen zit je nog steeds op 8,3 seconden voor de automaat en 7,2 seconden voor de handbak.

BMW’s zijn wel rijdersauto’s, snel zijn ze allerminst :)
@celicatwincam: correctie waar ik typte e92 moet dit uiteraard e46 zijn.
@celicatwincam: dat is wel een rare type fout
@emping: kan gebeuren, zo is natuur.
@celicatwincam: 9 voor de automaat is wel pessimistisch. Mijn 525i automaat (m50b25tu met zf 5hp18) doet 7.9 naar de honderd. Een e36 is lichter dus zal, lijkt mij, iets vlotter zijn. Neemt niet weg dat geen van beide echt snel zijn. Maar voor 25 jaar oud vind ik t alles behalve langzaam.
@srthellcat: ik heb deze tijden van autoweek.nl, ik ging er vanuit dat deze info betrouwbaar was :) Toen ik 10 jaar geleden namelijk voor m’n eerste auto ging kijken vielen de prestaties van BMW’s uit de e36/e46 serie met een 6 cilinder me toch enigzins tegen, met uitzondering van de M3. Zelfs een e46 330i uit 2003 met handbak heeft 6,5 seconden nodig.

@skinnybmw: een standaard mr2 turbo uit 1990 rijd 99% van de BMW’s van voor 1999 zoek (0-100 in 5.9 sec), met een boost controller ($ 8 op aliexpress) ook de M3 e36 én M3 e46.
@celicatwincam: lekker vergelijk wel… Een lichtgewicht 2 persoon sportwagen met middenmoter tegenover een 5 persoons sedan van 1400-1500kg. Maar als je puur en alleen naar snelheid op zoek ben vallen die bimmers tegen ja, all round kan je niet om een bimmer heen imo.
@srthellcat: lichtgewicht? Ledig gewicht MR2 turbo = 1265, ledig gewicht BMW 325i e36 = 1330, dat is slechts 65 kilogram verschil. Een BMW is ongetwijfeld mee allround maar in een e36 coupe wil je als volwassen vent ook niet achterin zitten :) Een 5-serie daarintegen is natuurlijk een compleet ander type auto, gemaakt met een ander doel en doelgroep.

Rij zelf sinds een jaar of 7 Toyota en zo’n 4 jaar MR2 en de enige reden dat ik hierbij ben uitgekomen is door op het moment dat ik een nieuwe auto ging kopen op gaspedaal te zoeken naar een coupé met minimaal 200 pk en in mijn prijsrange. Op dat moment was dat toevallig een MR2. De enige 3 series die in aanmerking kwam (M3/330i) vielen ruimschoots buiten de prijsrange.
@celicatwincam: Ah, weer een fanboy net als ik. BMW’s niet snel…heerlijke ‘over 1 kam’ opmerking. Ik reed laatst in een Yaris, traag als een slak. Leuke auto’s, die Toyota’s, maar snel zijn ze allerminst…de gemiddelde standaard Celica wordt ingepakt door een beetje 325i. Sta je dan met je ‘sportwagentje’, rijdt een Touring je er uit🤣🙈
Vind ik toch knap met 197 pk en 320 nm toch in 5.5 sec op de 100. Klopt dit wel???
@jwcroy82: dat moest inderdaad 6,5 zijn. Is nu aangepast!
@RubenPriest: Zelf dit vindt ik nog snel. Weegt die Suup 1200 kg dan? Of zou het met een dubbel clutch automaat zijn met launch control.
Ik heb op de Top Gear-site gelezen dat het ook nog eens tot 100 kilo kan schelen met de zesinlijn. Toch een aanzienlijk verschil. Dat in combinatie met de lagere prijs zou voor mij wel doorslaggevend zijn om voor de viercilinder te gaan. Dan maar geen lekker geluid.
Ik vind het echt een afgrijselijk lelijke auto. Ben ik daar de enige in?
@wouterjeuring: nee 3. Ik kijk nog liever naar een puppie in een blender dan naar dit ding.
@aquila2003: lol, wát? :-P
@wouterjeuring: Nope.
Ben nu mijn ogen aan het spoelen.
@wouterjeuring: Ik vind hem ook wel lelijk eigenlijk. Hij klopt van geen kant en ik kan geen enkel detail ontdekken dat ik wel echt mooi vind. Alleen het interieur vind ik wel fraai, maar dat ziet er meer Duits dan Japans uit.
@wouterjeuring: Nee, een bodybuilder in een speedo.
Maakt niet uit welke motor hij heeft. Het duurt sowieso te lang voordat hij uit mijn blikveld verdwenen is.
Wat is ‘ie lelijk zeg..
Ik begrijp niet waarom je als je voor een Toyota gaat shoppen, naar huis zou willen gaan met een omgekatte BMW. Iemand die een Toyota wil gaat voor Japanse betrouwbare precisie motor techniek en neemt dan eventueel op de koop dat wegligging en een premium hip interieur er niet in zit. Een BMW klant legt meer de nadruk op wegligging, premium interieur en de beleving van een zes-in-lijn. Lijkt me dat dit een leuke samenwerking is voor BMW, maar dat Toyota er niets mee op schiet.
“Op de koop” moet natuurlijk “op de koop toe” zijn…
@nikilaudaferrari: BMW maakt geen goede motoren, wil je zeggen?🤣 Waar staat de ‘M’ voor, denk je?
@skinnybmw: Nou: het is natuurlijk maar wat je een “goede motor” vind. Voor een BMW rijder zal dit vooral zijn: veel vermogen, zes-in-lijn, veel koppel. Voor een typische Toyota rijder is het toch meer: hoge betrouwbaarheid, “naaimachine”-achtige loopcultuur, gemaakt in Japan.
@nikilaudaferrari: onder welke steen leef jij.. als er iets als een “naaimachinetje” loopt is het wel een Bayerische zes-in-lijn…..
@nikilaudaferrari: En de mogelijkheid om er met gemak 750 pk uit te persen, natuurlijk ;-)
@willeme: laat dat 3.0 6 cilinder blok nou juist enorm sterk zijn en gigantisch populair in de tuningscene, eigenlijk al vanaf de N55 (e9x 335i etc)
@lekkaah: Op zich vrij redelijk, alhoewel er ook vrij veel zwakke punten aan zitten. Maar ja, je kan maar zoveel verwachten van een moderne motor. Het is in elk geval nog niet op 2JZ-GTE niveau ;-).
@nikilaudaferrari: Ieder merk heeft z’n goede en slechte motoren, zo ook Toyota en BMW. Honda is ook een goede motorenbouwer. Maar neem bijvoorbeeld het 177pk dieselblok uit de Toyota Corolla Verso vergeleken met de 136pk versie. Waar de eerste een drama is en niet eens 300k km haalt haalt de tweede met gemak 1000.000km.

Maar BMW en Honda staan juist algemeen bekend om hun (over het algemeen) goede en betrouwbare blokken.
@skinnybmw: Bmw heeft inderdaad verschrikkelijk goed motorblokken gebouwd, de m10, m20, m30, m50 etc. Maar Bmw heeft ná de millennium wissel toch meer motoren van mindere kwaliteit geproduceerd dan Toyota…
@skinnybmw:
Ik ken iemand met een e92 M3 met V8 en iemand met een Mustang met de Coyote V8. Nu mag jij eens raden wie al de meeste elektronische en mechanische problemen heeft gehad en het meest betaald aan onderhoud.
@shiva: ik ken ook mensen die het tegendeel vinden en sommige mensen ook niet.
@shiva: das niet moeilijk, de persoon met de E92 zonder twijfel. Maar het ging over de betrouwbaarheid van de 2jz versus de N54 en later. De S65 is afgeleid van de S85 uit de M5 en die motor had notoire problemen.
@galgootje: Iets met lagerschalen inderdaad… Hoe mooi die 4.0 V8 ook liep, kwalitatief was het niet super.
@racerx: de voorloper liep iig geweldig in de e60. Tot ie stuk ging.
@shiva: En nu mag jij raden waarom dat zo is…Ik had deze reactie wel verwacht namelijk want het is ook helemaal waar. Ik had het ook over het gros van alle andere motoren (vooral de non-M blokken). M-motoren zijn, helemaal vergeleken met de beresterke em enorme US-V8’s erg onbetrouwbaar. Rara hoe zou dat nu komen? Een gemiddeld M-blok (hoogtoerig, kleine inhoud etc.) heeft een complete revisie nodig voordat hij 300.000km heeft gelopen. M.a.w. een heel ander concept dan een 5.7 V8 o.i.d.

Daarnaast noem je maar één voorbeeld van een BMW-motor, kijk eens naar de andere blokken en de historie daarvoor, zou ik zeggen😉 BMW-motoren worden bijvoorbeeld veel meer toegepast in de racerij dan die long-lasting US-V8’s in het algemeen.
Wat een gedrocht..
Op basis van het uiterlijk zul je volgens mij ELKE supra moeten vergeten. Iedere keer als ik het ding zie komt mijn lunch omhoog zetten.
@gebruikersnaam3: gewoon lunch overslaan. Probleem opgelost.
Kweetniet, deze auto mist gewoon een halve meter ergens in het midden. Bovendien had de vorige Supra had een heerlijk dikke bips, beetje de J-Lo onder de sportcoupés. Dit is dan meer Gollem in zn blote arie.
Maar veel meer vroeg beschikbaar koppel dan de gt86!!!
En veel gemakkelijker /goedkoper te tunen…
zo’n ding voor rond de 40 k in nederland zou toch moeten verkopen, zoveel coupe’s zijn er niet meer, en de 2 serie zal ook rond dat geld liggen toch?
@gove: Een beetje leuke 2-serie ga je niet voor onder de 50k krijgen. Instapprijs is 40k, maar dan krijg je een driecilinder met 136 pk. Je wil dus minimaal de 220i en daar komen sowieso nog wat opties bij.
@gove: Dat gaat helaas nooit gebeuren. Het kleine broertje, de GT86, heeft hier in Nederland al een vanafprijs van 58.000 euro. Ik zou niet weten hoe Toyota het dan voor elkaar zou moeten krijgen om de hoger gepositioneerde, snellere, luxere en meer premium (want BMW-genen) Supra voor 40.000 in de prijslijsten te zetten
@Edge: Het is een Toyota met veel te BMW opsmuk. De hoofdreden dat ik deze Supra absoluut niet (meer) ambieer is omdat het geen Toyota meer is. De Lexus RCF spreekt me meer aan, als Toyota fan.
@tge1: Wat Lexus betreft kijk ik dan meer uit naar de LC F. En nu ik de naam LC toch heb laten vallen, dat leek mij ook een veel geschiktere basis voor de productieversie van de FT-1 concept
Leuk. Kan niet wachten om de eerste nieuwe lelijke Supra in NL eruit te trekken met mijn atmosferische 106’je GTi.
Volgens mij wordt dit gewoon een heel leuk ding! Ben benieuwd hoe het gaat rijden in ieder geval.
Van de GT86 was (is?) in Japan een speciale tunerversie leverbaar met plastic bumpers, stalen velgen en een compleet gestript interieur. Onder het mom van “Je hoeft niet te betalen voor wat je er toch weer af gaat slopen”. Zouden ze dat met deze Supra ook weer doen?
@edge: Zou wel ideaal zijn. Ben bang dat ze dan alleen een kale koets gaan verkopen. Slijptop erdoor, halve meter erbij, MK4 Supra front en kont erop + 2JZ engine: voila.
@vwtouran75: Maar eh, is het dan niet goedkoper om een Mk4 Supra op de kop te tikken en dat interieur wat te verfraaien?
Doe mij maar een Z4. Niet om aan te gluren die Supra.
Ik vind de samenwerking maar niks met bmw. Je krijgt gewoon een bmw met Toyota logo er op geplakt. Is erg jammer. Ze kunnen er ook een V6 in leggen. Maar dan hadden ze die wel moeten doorontwikkelen. Valt me nog mee dat er geen hybride variant van is.
Wat een gedrocht. En dat voor ruim 82K.

Koop je toch een mooie E coupe voor.
Dit moet wel de minst betrouwbare Toyota aller tijden zijn.
Als hij daarmee betaalbaar is, waarom niet? Na een krachtkuurtje zal ook dit blok genoeg prik leveren voor veel rijplezier.
@dutchdriftking: die wil je juist niet hebben. Want dat zijn allemaal slechte motoren met ketting problemen. En de zes cilinder kan last krijgen van vanos problemen. Meer niet.
@toyotavenray: Ik dacht dat de 4 pitters van BMW juist wel goede motoren waren?
@dutchdriftking: onder welke steen heb jij geleefd.
@toyotavenray: Hey Toyota-fanboy, hier een BMW-fanboy. Wat een onzin kraam jij uit, zeg. Dat er een 4-cilinder diesel kettingproblemen heeft/had (de N47) wil niet zeggen dat ALLE 4-cilinders van BMW die hebben. Aangezien de 177pk 4-pits diesel in de Corolla Verso slecht is, zijn alle 4-pitters van Toyota ook maar slecht? Diezelfde Verso heeft ook een beresterke 136pk 4-pitter diesel, zoals ik al eerder zei.

Heeft niks met onder een steen leven te maken. Meer wat je wil lezen zonder je echt te verdiepen, en het zijn van een fanboy😉
@skinnybmw: jij spreekt over alle vierpitters van bmw in jouw vorige comment. Waarom heb je het nu dan specifiek over de n47. Maar net alle vier cilinders zijn slecht. Maar wel heel erg veel.
@toyotavenray: Ik spreek over BMW-motoren in het algemeen, niet alleen vierpitters😉
@skinnybmw: de viercilinders zijn wat mindere kwaliteit en sommige zes cilinders ook. De V8 en v12 zijn dan weer de betere motoren. Die hebben ook wel kleine dingetjes maar niet zo erg als bij de n47 of n46 of n20.
@toyotavenray: De V8-en zijn ook niet allemaal betrouwbaar, zoals de M62 uit de 4.6 X5.

Ach ja, zo heeft ieder merk z’n goede en slechte motoren.
@skinnybmw: de V8 uit de e39 m5 is ook niet zo betrouwbaar.
Mijn moeder had vorig jaar een GT86 eruit getrokken.
@alcantara: waaruit
Ben wel nieuwsgierig naar zo’n viercilinderexemplaar. Ik vraag me af hoe die zich verhoudt tot een A110. Ik zou er alvast mee gaan testen, als hij hier op de markt kwam. Voorlopig is het nog steeds een Caterham die op m’n wishlist staat, maar wie weet doet een Supra dat wel veranderen. Maar: enkel met vier cilinders, anders is het geschift geld (voor mij).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).