Het werd tijd.
Doodzonde en hilarisch zijn de twee kernwoorden waarmee we de slotfase van Toyota’s PR-campagne voor de nieuwe Supra moeten beschrijven. De Japanse autofabrikant probeert zijn fans al jarenlang op te warmen voor de komst van zijn nieuwe sportauto – die samen met BMW is ontwikkeld – maar net voor het moment suprème smeet een enthousiaste stagiair per ongeluk een aantal foto’s online. Alsof het iets aan de zaak veranderde. Na talloze leaks, aanwijzingen van hardcore forums en acties van Toyota zelf wisten we al lang en breed hoe de auto eruit kwam te zien. Enfin, nu is hier “het moment suprème”. Feest, mensen, feest!
Het voelt enigszins onbenullig om nog aandacht aan het uiterlijk van de nieuwe Toyota Supra te besteden, maar toch zullen we het doen. Immers, het ontwerp is nu eenmaal geslaagd – daar kunnen we niet omheen. Zeker in de klassieke dieprode tint komt het lijnwerk op schitterende wijze naar voren. Toyota heeft de Supra zo ontworpen dat hij veel gelijkenissen moet vertonen met zijn voorgangers. Zo moet de geïntegreerde achterspoiler doen denken aan de vierde generatie Supra en het double-bouble dak aan de oudere 2000GT. Reken daarbij het feit dat de auto een korte wielbasis heeft en niet bijzonder veel overhang van het koetswerk, en het ziet er simpelweg goed uit. Volgens Toyota draagt dit net als zijn perfecte gewichtsverdeling bij aan een puike wegligging, maar dat zullen we na een uitgebreide rijtest pas kunnen beoordelen. Goed is het eveneens om te horen dat de Supra een actief gestuurd differentieel heeft, evenals MacPherson-wielophanging.
Binnenin de Toyota GR Supra, zoals hij voluit door de Japanners wordt genoemd, vinden we een interieur dat volledig op de bestuurder is gericht. Net als in het verleden, dus. Dat gezegd hebbende is het bepaald niet de straaljagercockpit die zijn voorganger had. Jammer, maar helaas. Veel meer lijkt het op het interieur van de BMW Z4, of vice versa. De pook voor de achttrapsautomaat, de middenconsole, het infotainmentsysteem: een eigen karakter kunnen we bij de nieuwe Supra zo op het eerste gezicht niet per se bekennen.
Hetzelfde geldt voor de krachtbron. Het is al lange tijd bekend dat BMW en Toyota van plan waren om de techniek van de Z4 en de Supra te delen en dit is dan ook vrij letterlijk het geval. Net als de eerder aangekondigde Beierse sportcoupé heeft de door GAZOO Racing gemaakte Supra een 340 pk sterke zes-in-lijnmotor. Echter, waar de Z4 het moet doen met 450 Nm, heeft Toyota zijn nieuwe sportauto stiekem 50 Nm extra gegeven. In een sprint naar de 100 km/u is de auto dan ook sneller. De Japanner doet het in 4,3 seconden. Zijn topsnelheid is vooralsnog onbekend.
Wel bekendgemaakt heeft Toyota de prijs van de nieuwe Supra. In Nederland moet de heetste auto van het merk tenminste 81.995 euro kosten. Net iets duurder dan een ongeveer gelijkwaardige BMW Z4. De auto is vanaf vandaag te bestellen en zal in oktober worden geleverd. Overigens brengt Toyota ook een exclusievere uitvoering, de A90, op de markt. Echter, de aankondiging van deze uitvoering gaat gepaard met het teleurstellende bericht dat de A90 in Europa direct is uitverkocht. Tenzij je een van de 90 exemplaren hebt kunnen reserveren, hopen we dus niet dat je spontaan voor het grijze monster bent gevallen.
Wat een ontiegelijk lelijke auto. De oude Supra draait donuts in zijn graf. Man man man… het had zoveel beter gekund!
@VWTouran75: ik vond de oude supra juist lelijk en deze mooi
@VWTouran75: Haha ja het icoon van Toyota… de Supra! Komen ze nu hiermee. Dikke fail :-(
@venividivici
Supra is bij lange na niet HET icoon van Toyota ..:
Moet je het toch echt meer in de Crown Alphard Lexus en uiteraard Prius hoek zoeken ..
@lincoln: De Toyota Century!
@lincoln: vergeet de Corolla en bovenal de Land Cruiser niet. Op en top Japanse no-nonsens engineering.
@lincoln: MR2.
@lincoln: Toyota 2000 GT is toch wel het hoogste wat ze ooit bereikt hebben.
@vwtouran75: nee man porno op wielen, wel jammer dat er geen (?) handbak in zit
@gove: dit is gewoon een bmw met wat Toyota logos er op geplakt. Ik zie overal in het interieur bmw onderdelen terug komen. En dan vertellen ze bij een presentatie dat alleen de ruitenwisser hetzelfde is. Bullshit.
@vwtouran75: De vorige generatie Supra had (in standaard uitvoering) ook geen geweldig uiterlijk. De 2e generatie Supra dat was nog best een leuke wagen om te zien.
Ach joh ..
Doodzonde of hilarisch ..
NLers kunnen em toch niet betalen ..
@lincoln: Inderdaad, en degene die h’m wel kunnen betalen lopen de Toyota dealer niet binnen.
@venividivici:
Niet alleen VAG weet dat ze hun brol beter alleen in de EU en Afrika kunnen slijten ..
@venividivici: Denk je dat? De enige reden dat ik hem niet zou overwegen is omdat er allemaal BMW spul op zit. Ik wil een Toyota, geen BMW.
@tge1: Niet alleen het spul wat erop zit, maar bij het starten klinkt de uitlaat van de Supra zelfs als een Bmw 340i/440i. En ik wil een Bmw geen Toyota dus wij gaan elkaar niet tegenkomen bij de dealer ;-)
https://cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/07/Z4-M-lead-940×626.jpg
De lijnen zien er helaas niet echt vernieuwend uit. Het blijft samen met de nieuwe Z4 een auto met een ongelooflijke hoeveelheid compromisvolle lijnen.
Vergeleken met de FT-1 is dit toch wel een heel erg tam design.. Stom!
Eerst in het echt zien.
Ook de GT86 ziet er op foto redelijk dunnetjes uit, maar in het wild en al helemaal met wat aftermarket wielen en een kleine verlaging zag ie er echt lekker dik uit.
@onehp:
“No fear” sticker op de achterruit ..
@lincoln:
https://photos.smugmug.com/photos/i-XSjv7t3/0/21271ca1/X2/i-XSjv7t3-X2.jpg
De linker kan die zo hebben, stapvoets over vluchtheuvels en ie was weerom kapot met een kapotte aandrijfas door de extreme verlaging. De rechter was de mijne, veel smaalvoller hoop ik, reed fantastisch en, beetje voor zijn tijd, met hydraulishe bumpstops deed ie dezelfde (lage) vluchtheuvel aan 60km/h…
@onehp:
Heerlijk origineel gehouden iig ..
Zonder droevig gelul over inruilwaardes .. thumbs up ..
@Onehp: Mooie wagen joh!
@dirkv: Thx, mis hem best hard, maar 4,5 heerlijke jaren samen gehad.
Vind hem vergeleken met de FT-1 wel erg ingetogen, maar denkend aan de GT86, hoe die er in het echt toch eigelijk ook wel erg goed uit ziet, verwacht ik dat bij de nieuwe Supra zeker ook.
Ik vind hem Super.
@cossiekiller: Supre?
Ik wacht met commentaar tot ik hem in werkelijkheid kan zien.
Wat een teleurstelling.
Had nog geen foto’s van het interieur gezien, maar wat een lelijk stuur hebben ze erin gezet. Lijkt iets van 20 jaar terug, de gt86 heeft nog een mooier sportstuur. En ja vroeger waren de Nissan skyline gtr en de supra behoorlijk aan elkaar gewaagd. Nissan heeft in 2007 met de R35 GT-R een ware supercar neergezet en kijk waar Toyota mee komt zoveel jaar later.
@jwcroy82: bmw stuur
de fotos lijken allemaal renders…
Binnenkant is nogal BMW gedomineerd qua design. Hopelijk ook dezelfde materialen.
Ik kan hem met de beste wil van de wereld niet mooi vinden..
jammer.
Vele malen mooier dan de Z4, van alle kanten een onwijs gaaf ding. En, gewoon normale tellers IPV die gekke digitale niet ronde klokken die zo nodig tegen elkaar in moeten draaien. Heerlijk! Toyota, kom maar door met 150 speciaaltjes de komende 15 jaar.
Mwaah, achterkant mooi, schuin van voren valt t me tegen
Veel toffer dan de BMW, erg gaaf apparaat. Eindelijk is ie er dan.
Ik vind hem eigenlijk wel mooi. Is weer is wat anders. Vind hem mooier dan de z4.
Voorkant goed gelukt, achterkant dan weer te veel van het goede, overall: in levende lijve rustig bekijken, want het kan in een goede kleur nog wel eens mooi zijn. Maar voor nu twijfel
Shame.
Ik wist dat de aandrijflijn en chassis werden gedeeld met BMW, maar dat ook ongeveer elk knopje in het interieur uit de schappen van BMW komt, had ik niet verwacht. Hij heeft zelfs iDrive en de automaat keuzehendel van BMW..
Stel je voor dat Toyota deze gratis voor je deur parkeert? Hoe lelijk vind je hem dan nog?
@fordje: Nog steeds lelijk. Maar als je er in rijd zie je de buitenkant toch niet… Zet maar neer!
Ben ik de enige die iets van de Citroën DS ziet? De oude snoek zegmaar? :) Ik vind het in meerdere opzichten tegenvallen. Hij zit er lang niet zo agressief uit als in de conceptfases. Te veel ronde accenten van voren. Misschien dat hij er in het echt er beter uit ziet en dat er betere foto’s te maken zijn…. En dat hij er in een donkere kleur er beter uit ziet. In de regel is men in autoland dol op rond-achtige accenten omdat hiermee de lijnen beter terug komen. Wat veel autofabrikanten niet door hebben is dat deze lijnen helemaal niet duidelijk te zien hoeven zijn en dat ze beter kunnen werken in donkere kleuren. Dan zijn ze nog wel zichtbaar, maar op een andere manier.
Verder is het een ontzettend kleine auto. Waarom moet dit de Supra zijn? Het is een auto met een heel andere strategie. Veel kleiner, minder extreem qua snelheid en goedkoper. Waarom is dit niet een Celica of een MR2? Dat is veel logischer. Verder blijf ik het jammer vinden dat Toyota dit ding niet gewoon zelf ontwikkeld heeft ipv in samenwerking met BMW. Dit moet juist een uiting zijn van wat Toyota kan. Ze hebben duidelijk wel invloed gehad op de basis en het chassis als je naar de Z4 kijkt, maar van binnen is het erg BMW allemaal. Verder moet je toch gewoon een motor zelf moeten willen bouwen als Toyota zijnde?
Maar goed, tegelijk is het ook niet zo alsof mensen daadwerkelijk een sportieve Toyota willen kopen. Auto’s als de Camry en Corolla is waar Toyota hun geld mee verdient. Mensen begrijpen dit soort auto’s van niet-‘premium’ merken (eigenlijk bullshit titel aangezien deze merken zeer variërend presteren en mainstreammerken allang bewezen hebben dit soort auto’s ook te kunnen maken, maar markttechnisch is het wel legitiem) en willen er ook niet voor betalen.
@ikschrijfookoverautos “Wel bekendgemaakt heeft Toyota de prijs…” gekregen tekstadvies Yoda van? ? OT. Doe mij maar de Z4, zou ik mogen/moeten kiezen.
Ben ik de enige die het gek vindt dat het BMW blok in de Toyota meer koppel heeft dan in de BMW?
@siebren: ja je bent de enige.
Waarschijnlijk de eerste Japanse auto met een handig infotainmentsysteem! Prachtige auto! In rood met het rode interieur graag.
In Amerika noemen ze dit een butterface
@tvklarenbosch: ik noem het een butt face. Hehehe.
Wanneer komt de nieuwe?
De nieuwe niet-supra supra
Oeff.. die achterkant!!
Doe mij de BMW maar. Ook niet de mooiste meer, maar beter dan dit geval.
De Jappen kunnen dus diep bukken voor die Moffen!!
Mag ik zeggen dat ik het ontwerp alles behalve geslaagd vind? Ik kàn ‘m gewoon niet mooi vinden.
Gaaf ding!
jammer van de BMW techniek btw, een Japanner onwaardig.
@tttijn: Inderdaad, dat het niet goed gaat klinken staat dus helaas al vast.
Een erg gave en dikke wagen! Al kan de neus mij niet echt bekoren
Zo wat een gedrocht! Zal vast fantastisch rijden, maar ding ziet er niet uit! De ventilatie openingen zullen vast aerodynamisch verantwoord zijn en helpen voor de wegligging, net als de diffuser aan de achterzijde, maar man man man wat een lelijk hok. De nieuwe Z4 vond ik ook al niet echt briljant, maar dit is nog erger. Lange rare naar beneden gebogen neus, achterkant ook al zo gebogen…het is een banaaan op weielen met een spoiler achterop
Tijdens mijn middelbare schooltijd in de jaren 80 was ik helemaal weg van de Supra. Opklapbare kopkampen, uitneembaar dak. Dat vibd ik gaaf. Deze nieuwe heeft wat mij betreft geen identiteit.
Wellicht dat een 2jz swapje het nog een beetje goed kan maken..
@kennone: Daar zeg je wel wat; ik begreep van een niet nader te noemen bron binnen Toyota dat er een versie met 4-cilinder uitkomt, waarbij je zeer eenvoudig een 2JZ swap kan doen. Daar is namelijk overal rekening mee gehouden m.b.t. plaats en aansluitingen.
Prima aandrijflijn, maar wel erg lelijk.
Als ik het geld had voor een auto als dit over had, had ik zeker niet deze supra gekozen.
82k… Ouch. Van voren lijkt het wel een Honda CR-Z vind ik. Vind het geen hele mooie auto. Beetje te F&F voor mij. De oude daarentegen, droombak!!
Over het uiterlijk zeg ik nog even niks, dat wil ik eerst in het echt zien. In de ‘camo-wrap’ zoals ik hem wel eens in de buurt van de ‘Ring heb zien rijden zag het er qua verhoudingen gek genoeg beter uit dan op deze overbewerkte pers-renders. Overhet interieur kan ik kort zijn: teleurstellend. Dat men gebonden is aan de met BMW gedeelde basis begrijp ik, maar men had er toch wel een iets dikker Toyota (lees: niet-BMW) -sausje overheen mogen gieten om in ieder geval een poging tot eigen stijl te kunnen claimen. Dat heb ik bijvoorbeeld VAG al wel eens beter zien doen, en dat zegt nogal wat.
Nu al de teleurstelling van 2019. Tevens de eerste Toyota waar je failliet aan gaat qua reparaties.
Wie heeft die achterkant ontworpen. Gatverdamme
@hollow: dat is het enige mooie aan de auto
Zal ongetwijfeld lekker en degelijk rijden zijn, maar mij iets te klein voor een Supra.
Ik heb onder eerdere artikelen al vaker geroepen dat ik de nieuwe Supra geen geslaagd ontwerp vind omdat de proporties niet passen bij het design van de FT-1 concept die de basis voor deze wagen vormt. Hoewel ik bij die mening blijf, moet ik wel eerlijk bekennen dat ik positief verrast ben door de grijze A90 Edition. In die kleur en met velgen in één kleur oogt de wagen echt stukken beter.
In het begin vond ik de Supra ook lelijk, maar hoe vaker ik er naar kijk hoe mooier ik hem ga vinden.
Ik vind ‘m niet enorm lelijk, maar het prototype hiervan was zo ongeveer ’t meest sexy design ever! Hoeveel compromissen hebben ze gemaakt om tot dit te komen???
Ruim €81.000 voor een Toyota…dat wordt vast een verkoop hit! En dat voor een GT86 met een hangneus en obesitas
Ah! De Zupra!
Het ding valt wel op, maar tegelijk ook nogal zoutloos.
Kan me vinger er niet echt op leggen, maar ik ben bang dat ik het ding ga vergeten binnen een week.
@rob:
Overigens moest ik zijn donor, de BMW Z4, ook weer even googelen. Ook al een weinig indrukwekkend ontwerp. Terwijl een compacte roadster / coupe toch hét recept voor een head-turner zou moeten zijn, toch?
tvr griffith kont en vreemde voorkant.
@agdesigns: Je weet dat het design van de TVR Griffith in september ’17 voorgesteld is en dat van de Toyota FT-1 concept in januari 2014?
50k in de US en 55k voor speciale launch edition, niet slecht!
https://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/supra+is+back+with+starting+msrp+of+49+thousand+990+dollars.htm
@B00G1E: maar we leven niet in de us.
@maotje: er zijn ook Nederlanders die in de US wonen en autoblog.nl bezoeken;)
Japanners kunnen nou eenmaal op designgebied meer maken dan Duitsers. In tegenstelling tot de meesten hier vind ik m dus wel mooi. Zeker mooier dan de BMW tegenhanger. Dit ding schreeuwt om veel tuning. Trouwens, de originele Supra was ook niet moeders mooiste.
@fastforward: het eerste wat ik dacht: hoe lang zal het duren voordat we deze in Need for Speed tegenkomen?
@fastforward: als je een auto maakt dat schreeuwt om tuning ben je in mijn ogen als fabrikant te kort geschoten. Een auto hoort af te zijn vanuit fabriek. Doe mij de z4 maar. Ziet dr veel beter uit.
In de basis best een knap ding, als ze de helft van de vouwen in het koetswerk gladstrijken.
Raar ding. Dat zegt het wel zo’n beetje.
Ben over het algemeen wel liefhebber van het spul uit München, maar het hoort gewoon niet in een Toyota. Beter gelukt dan de Z4 (mooie spirituele opvolger voor de Z4 Coupé), maar Toyota had dit zelf moeten regelen. Is ze met de LF-A ook prima gelukt.
De achterlichten hangen treurig naar beneden. En dat snap ik met alles wat ervoor zit.
Nooit geweten dat Toyota Bernie en Leepu in dienst heeft
RIP Supra dan maar he ….
zo mooi is deze BMW euh Toyota toch niet…en is er nu een manuele bak voorhanden?
Heeft Rocket Bunny al een kit klaar? Dat zal de looks wel goed doen.
Op Jalopnik staat een spec sheet waar naast de 6-cylinder ook een (ook van BMW afkomstige) 2 liter 4-cylinder op staat met 197 pk…
Nog niet helemaal mijn ding, dit terwijl ik een groot fan ben van de oude Sup.
Uiterlijk geslaagd? Ik vind dr geen zak aan, de naam Supra zeker niet waardig.
“Het voelt enigszins onbenullig om nog aandacht aan het uiterlijk van de nieuwe Toyota Supra te besteden, maar toch zullen we het doen. Immers, het ontwerp is nu eenmaal geslaagd – daar kunnen we niet omheen..” Pardon?? Dit ding ziet er echt niet uit..verhoudingen kloppen totaal niet, mengelmoesje van designelementen, wat een misbaksel!
De auto lijkt een beetje op een door Rockstar Games ontworpen GTA auto die net niet helemaal goed uit de verf is gekomen.
Mooi, maar niet de ‘Supra’ naam waardig.