Deze T2 heeft de motor van een e-Golf

Auteur: , 20 Reacties

Het beste van twee werelden?

Klassiek en elektrisch: het lijkt op het eerste gezicht een vreemde combinatie. Toch zien we het steeds vaker. Blijkbaar zijn er mensen die wel gesteld zijn op een traditioneel uiterlijk, maar die wat de aandrijflijn betreft minder conservatief zijn.

De nieuwste creatie in deze categorie is deze Volkswagen T2. Dit guitige busje dateert uit 1972, maar herbergt een aandrijflijn die aanzienlijk moderner is. Deze komt namelijk regelrecht uit de e-Golf. Hiervoor heeft de originele viercilinder die achterin zat het veld moeten ruimen. Dit betekent dat de T2 er qua vermogen flink op vooruitgegaan is, want dat bedraagt nu 136 pk, waar dit eerst niet meer dan 60 pk was. Met het 35,8 kWH grote accupakket is een actieradius van 200 km mogelijk.

Om dit voor elkaar te krijgen hebben heeft Volkswagen de handen ineengeslagen met EV West. Dit Amerikaanse bedrijf is gespecialiseerd in het elektrificeren van voertuigen. Het is overigens een all-American project, omdat het uitgaat van het Volkswagen Noord-Amerika.

De klassieke versnellingspook is intact gebleven, maar bediend nu in plaats van de verschillende versnellingen evenals in de e-Golf de standen P, R, N en D. Uiterlijke aanpassingen zijn tot een minimum beperkt gebleven. De auto heeft daarom nog dezelfde vrolijke uitstraling als in 1972. Wie het uiterlijk van een T2 en de aandrijflijn van een e-Golf de ideale combinatie vindt, kan helaas niet bij Volkswagen aankloppen. Het is namelijk slechts een eenmalige actie voor drive-in bioscoopevenement in Los Angeles. Als je het vriendelijk vraagt is EV West wellicht wel bereid het kunstje nog een keer te doen.



20 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Hij wordt er in ieder geval betrouwbaarder door.

En het hilarische is, is dat hij sterker/sneller is dan de aangekondigde elektrische Transporter in 2020, die krijgt minder vermogen. En die is ook nog eens door (e-)ABT gebouwd? huh wat?

Allemaal leuk, maar we kunnen al sinds 2014 een elektrisch Nissan busje kopen.
@fanboy: Maar die is lelijk!!! De normale NV200 is al geen schoonheid, maar die verlengde opplakneus bij de EV maakt het nog lelijker.
Daarbij is de ICE versie eigenlijk beter bij de NV200. Hier gaat de EV erop vooruit ten opzichte van de originele motor.
Oh wauw, precies wat ik wil voor mijn eigen T2 (op termijn).
@airc: Bij EV West ook erg cool dat ze niets aan de auto aanpassen. Je kunt zo weer terug naar de originele setup mocht je dat ooit willen.
@airc: lijkt mij niet slim aangezien die dingen in originele staat sterk in waarde stijgen
@chriscross: Ik heb het ding niet voor de waarde. Ik heb het ding om te gebruiken. Ik heb er nu ook een niet origineel blok in zitten (ca 100pk) en schrijfremmen rondom. Dus origineel is hij toch al lang niet meer. Maar ik gebruik hem wel, mensen die auto’s kopen als investering snappen het doel van een auto niet imho.
Doe mij maar een blauwe in “Lost” uitvoering. Aangezien actieradius wel een dingetje is zullen we wel moeten swappen. Een VR6, een Porsche boxer of een 400pk+ TFSI met DSG? Lastig….
@dutchdriftking: ik zou voor een Porsche gaan.
@emping: Waarschijnlijk de snelste optie. Ik zelf voor de VR6. Het liefst 3.6 VR6 met een HGP kit.
@dutchdriftking: doe mij maar een Subaru H6. Want boxer, geluidje en cheap as chips. Heb er uitgebreid naar gekeken voor m’n T3 Westfalia… Zucht…
Zonde. Zo’n busje hoort te pruttelen. Dat is de charme.
@baklava: nu zag ik laatst een oude kever met electromotor rijden, vond het toch best wat hebben!
@baklava: als hij elektrisch is kun je er een koffiezetmachine in laten pruttelen.
De hele charme van zo’n oude auto is de techniek. Heerlijk rauwe boxer motor. Nu is hij “zielloos” in mijn ogen.
Ik heb het idee dat dit de toekomst wordt. Oude/mooie/klassieke auto’s met elektrische aandrijving. Steeds meer landen willen benzine/diesel verbannen. En eerlijk gezegd. Ik zie liever deze auto’s nog rond rijden met elektro dan dat ze worden vernietigd ivm vies/bah
@rammillius: dit dus.
Mmm, kosten doen om een auto te laten devalueren… dat botst toch in mijn hoofd fameus hoor!
Zelfde actieradius maar zonder (jaja lokale) uitstoot… perfect toch.
Totale fan, maar waarschijnlijk onbetaalbaar en onmogelijk door de homologatie te krijgen.
Snif.
@spence: onbetaalbaar, mwoah, goedkoop is het niet en zeker bij deze lui. Een Nederlands bedrijf doet het voor 25k maar wel met Tesla batterijen.
Op kenteken krijgen is geen probleem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).