E Classic Mini is duurder dan de Audi e-tron

Auteur: , 23 Reacties

En ongeveer de helft zo klein.

Het Britse Swindon Powertrain houdt zich normaal gesproken, zoals de naam al doet vermoeden, bezig met aandrijflijnen. Ditmaal durft het bedrijf iets meer op zijn eigen kwaliteiten te rekenen. Vandaag heeft het namelijk bekendgemaakt dat het zijn E Classic Mini in productie gaat nemen. Geïnteresseerden zullen echter diep in de buidel moeten tasten, willen ze er een op de kop tikken.

Na ruim 15.000 testkilometers af te hebben gelegd, is de elektrische Mini klaar voor actie. De productieversie van de originele Mini heeft in plaats van zijn conventionele krachtbron een 80 kW elektrische motor in combinatie met een 24 kWh lithium-ion batterijpakket. De E Classic Mini beschikt over ongeveer 110 pk, waarmee hij in grofweg 9,2 seconden naar de 100 km/u zoeft. Zijn topsnelheid ligt op een schamele 130 km/u. Wanneer de batterijen van het fraaie karretje volledig zijn opgeladen, kan hij ongeveer 200 kilometer ver rijden.

Waar de meeste elektrische auto’s tamelijk aan de zware kant zijn, valt dit bij de E Classic Mini reuze mee. Na het ombouwproces is de auto slechts 80 kg zwaarder dan eerst. Dit tilt het gewicht naar 720 kg. Tegelijkertijd is de gewichtsverdeling er “beter” van geworden. Bij het origineel is de verhouding 68/32, hier is het 57/43. Overigens is er in de kofferbak meer ruimte, o.a. door het verdwijnen van de benzinetank. 200 liter meer, om precies te zijn.

Omdat Swindon Powertrain de auto op praktisch ieder vlak heeft gemoderniseerd, is het niet vreemd dat het prijskaartje enigszins onsmakelijk is. In Groot-Brittannië kost de wagen tenminste 79.000 pond. Dit laat zich omrekenen in ongeveer 90.000 euro – ongeveer 6.000 euro meer dan de Audi e-tron. Hoewel de auto ook als linksgestuurd exemplaar besteld kan worden, is de kans klein dat hij ook naar Nederland zal komen. Aanvankelijk zullen er namelijk slechts 100 worden gemaakt.



23 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ongeacht de prijs vind ik het een gaaf project!
maar hij is ook een stuk cooler dan de e tron
@gove: ja alleen de naam etron al, als je het vertaald wordt het poep
Project e-Binky?!
Een hoop geld en dan zulke ondermaatse prestaties
En tien keer zo mooi.
Eehh, ik zal wel voor taalnazi worden uitgemaakt maar als iets de helft zo klein is, issie volgens mij 2x zo groot. Bedoelt u misschien de helft zo groot?

Kommaarkommaar.
@ghengiskhan: hé ja, dat klopt. Goed punt!
Een benzinetankje van 35 (?) liter verwijderen en dan 200 liter bagageruimte winnen, da’s knap. Zeker omdat er ergens nog een accupakket van 24kWh in zit.
Wel echt leuk gedaan, enkel de tankdop mochten ze beter camoufleren.
Super gaaf! Dit is toch geweldig om elke dag mee op en neer naar kantoor te scheuren? Lekker vooraan parkeren en in het weekend je V8 aanslingeren. Ik ben voor!
Je mag hem houden..pas er toch niet in.
@ghost: hoelang ben jij dan? Vaak genoeg met 4x 1.90 rond gereden.
@laptom: 1m98, vind ik knap, ik zit voor geen meter in zo’n ding, zit al scheve nek omdat ik niet recht kan zitten..
Heel leuk maar dan moet je hem wel erg graag willen voor die prijs.

Het kan ook nooit uit allemaal als je je batterijen niet per duizenden af neemt.
@fanboy: Ik heb mijn les geleerd aan een oldtimer beginnen en alles omkeren kost zeer veel geld, zeer veel!
Mooier en leuker dan een E-tron!
Dit is toch fantastisch. Als geld geen rol speelt zou ik hem zo voor de deur zetten. Altijd een zwak gehad voor dit model.
@bischero: Het zelfde hier…
organiseren we samen een Mini treffen
Doe mij de Mini maar.
Er in passen gaat alleen mss wel een probleem worden.
E Classic Mini is duurder dan de Audi e-tron

en veel mooier
en veel stijlvoller
en exclusiever
en meer voor mensen die naast geld klasse hebben
Zie ik nou al een roestplekken?…
110pk en dan zulke prestaties? Dat valt zwaar tegen… Met 63pk reed mn mini 170 en menig auto verslikte zich bij een stoplicht sprintje..
Of je koopt een gewone Mini (wel echte geen BMW natuurlijk) Die kost? Dan kun je voor nog eens minstens 75000 euro benzine verknallen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).